Oké, een “camper”.
Voor de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas hebben BMW en outdoor-bedrijf The North Face de handen ineengeslagen om een bizar concept te presenteren. Het studiemodel is in het leven geroepen om een merkwaardige visie op de toekomst van de ‘camper’ te laten zien. In het voertuig moet men zich het beste tegen de elementen kunnen beschermen.
Het apparaat dat BMW-aftakking Designworks en The North Face hebben gemaakt, heet FUTURELIGHT. Afgezien van het doel om te laten zien hoe men zich in de toekomst tegen de elementen zal kunnen beschermen, fungeert het voertuig vooral als canvas voor een nieuw materiaal dat middels de zogenaamde ‘nanospinning technology‘ wordt gemaakt. De nieuwe stof is buitengewoon geavanceerd en wordt gepromoot als s’werelds meest waterbestendige, eenvoudig ademende materiaal. Over het concept vertelt Laura Robin van Designworks het volgende:
“We combined both physical and digital worlds to showcase this material, ensuring the holistic vision of the brand was clearly communicated, while giving people a real ‘hands-on’ experience. Thinking about extreme performance in new and unexpected ways from our experience of working across multiple industries, helped us to provide consumers with a unique and never before seen insight into the very heart of the material and its key attributes.”
Bij de meeste studiemodellen vragen we ons af of ze ooit in productie zullen gaan. Dit is iets dat we bij de FUTURELIGHT niet zullen hoeven te doen. De ‘camper’ is vooral bedoeld voor The North Face om kennis te maken met het materiaal, zodat deze het gemakkelijker in de praktijk toe zal kunnen passen voor latere commericiële doeleinden. Aan het eind van het jaar zal het merk de stof namelijk al implementeren in een aantal producten.
lacker zegt
Zou het een caravan ipv een camper kunnen zijn?
torsen zegt
@lacker: Dat is het inderdaad ook. In de VS noemen ze campers dan weer “RV” of “motorhome”.
Onze traditionele caravans noemen ze daar small campers.
vroaaar zegt
@torsen: of campervan (kampeerbus)…
Kap zegt
Met een Twheel, zullen die dingen ooit nog massaal gebruikt gaan worden?
kle500 zegt
@Kap: dat zijn de vragen! Zijn ze al 20 jaar mee bezig, maar nog geen productieversie van te vinden.
Dizono zegt
@kle500: wel op heftrucks en hoogwerkers!
Dutchdriftking zegt
Een tent met wielen dus.
towi1989 zegt
@dutchdriftking: Neeeeee, dat bestaat al láng en heet gewoon een vouwwagen.
mashell zegt
@towi1989: voor massochisten, heerlijk jezelf in de vakantie pijnigen door zowel de nadelen van een caravan als die van een tent te hebben. Je gaat met zo’n 90 over de eindeloze snelweg met het stuiterende ding achter je auto maar je slaapt ondanks die ontbering evengoed nog in een tent.
sanderp zegt
@mashell: Toch heel wat jaar genoten van een vouwwagen, tot ik 8 was
enjoypunani zegt
@sanderp: tot vorig jaar dus? ?
sanderp zegt
@enjoypunani: Hè, kutzooi! Hoe raat je het?!
sidney906 zegt
@sanderp: misschien aan het feit dat je “raad” met een “t” schrijft ?
sanderp zegt
@sanderp: raadt*
jack_abarth zegt
@sanderp:
In dit specifiek geval is het raad zonder +t. Je kunt namelijk je of jij zeggen en dan vervalt de +t.
flutterby zegt
@mashell: of gigantische veel ruimte, snel opzetten, niet op de grond slapen en dat alles zonder jezelf in een hok op te sluiten.
In Frankrijk mag je er 130 mee, dus in Nederland is dat vast ook veilig genoeg. Alsof de gemiddelde lezer hier zich braaf aan de maximum snelheid houdt…
towi1989 zegt
Dus de toekomst van een camper is dat de voorwielen en eigen aandrijving weggehaald worden, en er vervolgens een soort van stok aan maken waarmee je ‘m achter een auto kan koppelen? Baanbrekende engineering daar bij BMW!
fanboy zegt
@towi1989: Ik denk dat de BMW fans allang blij zijn dat er niet nog een voorwielaandrijver (busje) is gepresenteerd
bluster zegt
Bmw? Past beter achter een Renault Twizy :)
B00G1E zegt
@bluster: wellicht kun je dit ding achter de i3 hangen;)
sudbina zegt
Dit noemen we dus een caravan.
Het grote verschil tussen een camper en caravan is dat de caravan door een auto getrokken dient te worden, vandaar ook het synoniem sleurhut, en een camper is “self propelling”.
In de USA noemen ze een caravan een camper en een camper een RV; leer momentje voor de editor zullen we maar zeggen.
Boomer zegt
Een ‘camper’, waar je op de koudste plek van het voertuig slaapt (de grond) is niet echt over nagedacht als je het mij vraagt.
gwnbmw zegt
@airc: waar moet je dan slapen? Ik vindt tegen de muur of het plafond altijd zo lastig livgen.
cossiekiller zegt
Is die zijkant nu één grote nier?
loserboi932 zegt
The North Face, cool.
BMW, cool.
Dit afzichtelijke ding, ronduit kut.
tenaci zegt
God, dan dacht je dat je alles gehad had met die gruwelijk grote nieren uit de nieuwe 7.
BMW is toch wel zo verschrikkelijk de weg kwijt. Ik zou alles verkopen als ik de Quandtjes was en m’n goeie centen ergens anders in investeren.
gokartmozart zegt
@tenaci: hebben ze al gedaan. O.a in Solarwatt en enenergy celtechnology
mashell zegt
Geen extreem grote “nieren”, geen driecilinder, geen ruimtewagen, geen SUV, banden met amper profiel, spelen in de sneeuw en dan nog zijn de fanboys niet tevreden.
posthumus zegt
Waar is de enurme grill? Waar moet je anders op BBQen
stationcar zegt
Handig als je weer eens ergens off-road vast staat met je X1, X2, X3, X4, X5, X6 of X7… ?
grrrrommmmm zegt
Die past zo in de linker nier van je nieuwe 7-serie….
Gulli zegt
Ik zat vandaag nog in mijn North Face jas in mijn BMW…
Komt wel heel dichtbij zo!
pomoek zegt
Ik dacht BMW en kamper, ik snap het wel…
densk zegt
Gaaf ding. Vele malen toffer dan de hedendaagse sleurhutten.