Vergeet het bankstel, het bestek en het huisje aan zee: Renault wil Adrian Newey meenemen na de onvermijdelijke scheiding met Red Bull Racing!
Oké, de split tussen Renault en Red Bull Racing is nog niet helemaal officieel, maar we durven ‘m wel vast aan dat dit een kwestie van tijd is. Dit bericht op zichzelf wijst ook in die richting, want als Renault wél door zou gaan als leverancier van Red Bull, zou het waarschijnlijk niet les couilles hebben om Adrian Newey weg te kapen bij de Oostenrijkers. Naar verluidt is dat echter precies wat ze van plan zijn!
De Italiaanse afdeling van Motorsport bericht Renault en Newey al over een mogelijke overgang naar het gele team gepraat hebben in Frankrijk. Newey is dit weekend in Le Mans om zijn zoon Harrison, die uitkomt in de Dallara P217-Gibson van SMP Racing, aan te moedigen.
Het vastleggen van Newey zou een geweldige coupe zijn voor La Régie na het beëindigen van de samenwerking met Red Bull Racing. Dat de designer van toegevoegde waarde is in de Formule 1 staat buiten kijf. Sterker nog, velen beschouwen Newey als F1 wereldkampioen van 1992, 1993, 1996, 1997, 1998 en 1999 in plaats van Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve en twee keer Mika Hakkinen. Adrian ontwierp namelijk de auto’s voor die mannen en cynici zijn van mening dat vrijwel iedere coureur met een klein beetje talent er de titel mee had kunnen pakken. Ook Sebastian Vettel heeft veel te danken aan de tekenaar: hij won al zijn vier titels in een Newey-auto.
Hoewel de laatste titel van Red Bull alweer dateert van 2013 en ook Newey de plank weleens misslaat, zou Renault met de move in een klap zichzelf versterken en Red Bull Racing verzwakken. De RB14 van dit jaar wordt immers wederom gezien als de auto met het sterkste chassis van het veld. De reden dat Red Bull niet alle races wint wordt, tot ergernis van Renault, steevast toegeschreven aan te weinig power.
Of Newey ook écht oren heeft naar een nieuwe uitdaging weten we echter niet. Het is een publiek geheim dat de Brit in het verleden al enkele keren een mega-aanbod heeft afgeslagen, onder meer van Ferrari. De ietwat excentrieke figuur hecht kennelijk veel waarde aan een ‘engelstalige’ omgeving en veel vrijheid om zijn werk te doen. Renaults fabriek zit weliswaar in Enstone, maar of Newey de Franse leiding toevertrouwd hem te laten doen wat hij wil is de vraag. Desalniettemin is het wederom een dappere intentieverklaring van de Fransen, nadat ze eerder al Marcin Budkowski wegkaapten bij de FIA. Max zal in ieder geval hopen dat Renault achter het net vist…
KEV9 zegt
Och er zullen gerust weer andere zijn die mogelijk nog beter zijn.. Lekker laten gaan…
jollykart zegt
@soulmaster: wellicht ooit maar vooralsnog staat newey op eenzame hoogte qua engineering skills
KEV9 zegt
@jollykart:daar kom je pas achter als je de jonge garde een kans geeft..
jollykart zegt
@soulmaster: Het is niet zo dat hij alleen werkt het. Genoeg jonge talenten zullen graag van hem willen leren maar tegelijkertijd is er blijkbaar ook niet echt iemand opgestaan die hem kan challengen. Zeker vorig jaar hebben ze een dikke kans gehad toen hij veel meer focus op Aston Martin had.
bassx zegt
@jollykart: Ross Brawn heeft 21 WK titels op z’n naam. Mercedes winnende auto van Hamilton was z’n laatste.
jollykart zegt
@bassx: ja dat is de andere grootheid :-)
Rick-dos zegt
Als Newey vertrekt dan kan Max het op zn buik schrijven dat hij de jongste kampioen ooit wordt. Het is door Newey dat RBR überhaupt tot de top 3 van F1 behoort op dit moment.
terazino zegt
@rick-dos: Denk dat je gelijkt hebt. Het waardeloze motortje wordt aardig gecompenseerd met een goed chassis. Mocht dit doorgaan heeft dat grote gevolgenn
griffendahl zegt
@terazino: ’t Is niet alleen Newey zelf, ook de mensen die hij van team naar team meesleept die heel belangrijk zijn. Toen Newey bij McLaren verkocht zijn er ook veel andere slimme ingenieurs meegegaan naar RB. Overigens verwacht ik niet dat Newey de behoefte heeft om echt naar Renault te gaan, met name ook omdat die bij RB de vrijheid krijgt om ook met Aston Martin en zo projecten te doen. Als je zijn biografie leest dan zie je ook dat die dat ambieert boven 100% van de tijd bezig zijn met F1.
olivierc zegt
@rick-dos: Dat Max eerst maar een probeert om geen brokken te maken vooraleer je over wereldtitels praat.
okdoei zegt
@Rick-dos: volgens mij interesseert het Verstappen bar weinig of hij de “jongste kampioen ooit” wordt. Kampioen worden, dat is het volgens mij het doel.
okdoei zegt
@okdoei: -het
Edge zegt
@Rick-dos: Mwah. Hoewel we de impact van Newey niet moeten onderschatten, heeft Red Bull nog een andere briljante ontwerper in huis: James Key. Die ontwerpt jaar in jaar uit bijzonder goede wagens voor Toro Rosso, zeker als je bedenkt dat hij dat met een relatief klein team en budget doet. Schuif hem door, en je hebt een zeer waardige opvolger in huis.
rhellema zegt
@edge: inderdaad, zodra Newey Red Bull Racing achter zich laat zal James Key doorschuiven. Volgens mij is hij ook door Newey opgeleid maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
kilum zegt
beter niet gewoon.
joejojo2012 zegt
Zie ik net een reclame op deze pagina opdoemen van het korps commandotroepen. Als dit waar is dan zal Christian Horner deze korps wel naar het Renault hoofdkantoor willen sturen.
Newey was een jaartje niet echt betrokken bij de ontwikkeling van de RB13, direct was het cleane maar zwakke ontwerp te wijten aan z’n assistenten. Mocht ie daadwerkelijk gaan dan heeft RB echt een probleem.
2wheeler zegt
Ik denk niet dat een Britse excentriekeling lekker kan werken onder een Frans regime als ik heel eerlijk ben…
gregorius zegt
Wat zou hij kunnen vragen? 10 mio p jaar? Meer?
jaapiyo zegt
@gregorius: Fezza heeft ‘m naar verluidt 20 geboden. Heeft ‘ie afgezegd.
db87 zegt
Ik zeg: middelvinger + Honda!
w0o0dy zegt
Worden dure jaren voor Mateschitz.. 25 miljoen voor Newey, 20 voor Max en 25 voor Ricciardo.. en dan de rest nog..
Ik denk dat fabrieksteam worden van Honda opeens NOG interessanter is geworden!
piquet1986 zegt
Ik vind het wel irritant dat er altijd een sfeer rond Newey heen hangt dat hij elk moment kan vertrekken. Al sinds Max er rijdt is hij of met andere dingen bezig of staat hij op het punt te kappen.
acizane80 zegt
@piquet1986: zijn manier om over zijn loon te onderhandelen misschien?
HZW zegt
Newey binnen halen is voor Renault wel de garantie dat ze het derde team worden in F1.
Want met een vertrek van Newey, doet Red Bull wel 1 of 2 jassen uit op chassis gebied en zullen niet langer als 3de team kunnen strijden.
asskissingpolice zegt
Oei, straks valt de geliefde Max helemaal door de mand. Nou ja, hij kan voor olympisch goud in het karten gaan dan.
pomoek zegt
Als Renault daadwerkelijk Newey in dienst gaan nemen dan gaan ze denk ik ook nadenken over de driver line-up.
HZW zegt
@pomoek: Huldenberg vervangen door Max Verstappen en ze zijn klaar, samen met Sainz.
Maar er gaat een gerucht dat “als” Alonso in F1 blijft dat hij naar Renault zou gaan in 2019.
De RB13 was geen goede Auto omdat Newey niet erg veel betrokken was bij dit project in het begin.
Pas toen Newey zich weer serieus ging bemoeien met het F1 project zag je RedBull met sprongen vooruit gaan.