Na drie generaties ziet Renault geen brood meer in een kekke A-segmenter.
‘Met uitsterven bedreigd’ is misschien een iets te dramatische woordkeuze, maar er zijn diverse segmenten die net zo hard uitdunnen als de haardos van Sebastian Vettel. Daar hoort ook het A-segment bij. Je zou denken dat zuinige stadsautootjes perfect bij de tijdgeest passen, maar fabrikanten willen er natuurlijk ook nog wat aan overhouden. Veel automerken vinden dat nu toch te lastig worden en trekken de stekker uit hun A-segmenter. Of ze steken er juist een stekker ín.
Uit financiële overwegingen besloten eerder al Volkswagen, Ford, Opel, Citroën en Peugeot geen opvolgers klaar te stomen voor hun respectievelijke stadsauto’s. Nu kan er nog een merk aan dit rijtje toegevoegd worden: Renault. Na de huidige generatie gaat ook voor de Twingo het doek vallen. Dat zegt CEO Luca de Meo tegen het Franse L’Automobile Magazine.
De Twingo debuteerde in 1992 als een hippe opvolger van de Renault 4. De naam was in ieder geval een stuk creatiever dan ‘4’. Twingo is namelijk een samentrekking van Twist, Swing en Tango. Veel hipper dan dat gaan modelnamen niet worden.
Inmiddels zijn we bijna dertig jaar verder en is de Twingo bezig aan zijn derde generatie. Het feit dat alle generaties lang in productie zijn geweest zegt wel iets over het financiële plaatje. De Twingo 1, 2 en 3 zagen er stuk voor stuk heel anders uit. Met name de laatste generatie wijkt behoorlijk af omdat het een achterwielaangedreven vijfdeursauto is. Voor petrolheads was de tweede generatie desondanks de leukste, want die was er ook als RS.
Hoewel de huidige Twingo inmiddels alweer meer dan zes jaar op de markt is, kan het model nog wel even mee. Vorig jaar werd namelijk de Twingo Electric onthuld. Ook kreeg de reguliere Twingo in 2019 nog een facelift. We hoeven dus nog niet direct afscheid te nemen van dit model, maar wachten op een opvolger heeft geen zin. Het zustermodel van de Twingo, de Smart Forfour, krijgt overigens nog wél een opvolger. Om het model rendabel te maken zal deze in China gebouwd worden.
Foto: Een Twingo RS-kwartet, gefotografeerd door @stevenk97
aalt zegt
@machielvdd, bijna 20 jaar verder? maak er gerust 30 van :) de tijd gaat hard..
Ik las trouwens op Autobild, dat de 5 de plaats van de Twingo wellicht zal overnemen.
machielvdd zegt
Parbleu, je hebt gelijk! Is gefixt!
henkp1 zegt
Die 5 gaat er komen, binnen twee jaar!
En hij wordt in Frankrijk gebouwd, nostalgie ten top.
Maar dan ook nog eens naar de huidige kwaliteitseisen, wordt een succes dus.
faalhaas zegt
K*rwa
Gulli zegt
Lijkt erop dat de Japanners en Koreanen het rijk alleen gaan krijgen in het A-segment. Als Daihatsu durft zou ik gewoon een comeback in Europa wagen, moeder Toyota kan het momenteel best betalen denk ik
bernoulli zegt
De eerste was briljant, de tweede leuk, de huidige verschrikkelijk. Glijdende schaal. Goed moment om te stoppen.
Mag FIAT dan nu wel de naam Gingo gebruiken. :)
mashell zegt
Je vloekt in de kerk. De huidige heeft achterwielaandrijving. Dat is volgens de autoblog geboden het non plus summum ultra!
meetsysteem zegt
Haha ja, daarom kochten ware autoliefhebbers de Twingo zo massaal!
s2000vtec zegt
Wat een flauwe kul en kan je ook gewoon Nederlands praten…..
potver7 zegt
Was te verwachten, fabrikanten verdienen nu eenmaal veel meer aan die vermaledijde SUV’s.
Loek zegt
Ach, dan koop je toch een Clio?
bernoulli zegt
Sandero
karhengst zegt
Of een Smart, lekker priemiejum!
pindakoning zegt
Misschien is de huidige Twingo niet duur, maar toch vind ik het veel geld. Vroeger was de Twingo naast praktische bruikbaarheid ook financieel interessant
Hubert zegt
Veel Twingo’s serie 1 dan maar opkopen.
Wie weet hebben die over 20 jaar dezelfde status als de originele Fiat 500.
deSjonnies zegt
Daarom doe ik de mijne ook nooit meer weg,
dhrrr zegt
Twingo vorige 2 generaties veel verkocht. De huidige Twingo (motor achterin) 2 dagen gehad leenauto.
De zit achter het stuur is apart, veel te ver naar voren, niet echt prettig.
auto62 zegt
Van werk naar huis pan met eten in de kofferbak zetten, en thuis direct aan tafel 🤣
mondial zegt
Doet we denken aan de beruchte wapenhandelaar Koen B die ooit met een mk1 twingo 160 reed over de snelweg.
rogerzz zegt
De eerste Twingo, die haalt de 160 echt niet hoor.. 150 misschien op de teller.
henkp1 zegt
Jawel hoor, de 1.2 16V haalt dat heus wel. Een Twingo II met die motor heb ik weleens op 185 gehad op de Tomtom! In Duitsland uiteraard. Was leuk op de linkerbaan tussen de Mercedessen en BMW’s. Langzamere weggebruikers gingen nog snel aan de kant ook voor die kleine schicht. Haha
rogerzz zegt
https://www.ultimatespecs.com/nl/auto-technische-gegevens-specificaties/Renault/1016/Renault-Twingo-1-Phase-1-12.html
Wind mee en bergaf denk ik dan, als 151km/u de fabrieksopgave is. Duitsers onderschatten prestaties, arrogante Bagette-landers overschatten vaak prestaties, dus 185km/u in een MK1 is denk ik de gevoelsmatige snelheid geweest :’)
mondial zegt
@rogerzz: https://youtu.be/Lj1W4_tYMM4
Weliswaar op de teller en berg af maar toch
shellplc zegt
Dit lijkt me toch een aardige klap voor de verkoopcijfers als het volledige a segment bijna gaat verdwijnen, is toch een behoorlijk segment in Nederland.
henkp1 zegt
Het verdriet is met name om de Twingo I, maar ja die is alweer 14 jaar uit productie. De Twingo II is gewoon een erg goede auto, de Twingo III is beter dan velen beweren, maar mist het guitige van de I.
En ja, de naam Twingo zal dan (voorlopig?) niet meer gebruikt worden, dat wil niet zeggen dat Renault geen kleinere auto’s meer gaat maken. De 5 komt eraan en wellicht ook een reïncarnatie van de R4. Dan is er nog de Dacia Spring (in Frankrijk al beschikbaar als deelauto) en natuurlijk… de Twizy!
Ook over andere modellen worden er krokodillentranen gehuild, zoals de Espace, Scénic en Talisman. Maar hé, twee dingen: als ze niet genoeg verkopen, is het logisch dat ze ermee stoppen. En Renault komt heus wel met andere modellen (namen) in die klassen.
Verandering is van alle tijden, soms gaat het wat trager, soms wat sneller.
net10 zegt
Ik ben het hier volledig mee eens de naam Twingo verdwijnt, maar er komen genoeg nieuwe modellen voor in de plaats. Ik ben benieuwd naar de productie versies van de Renault 5 en 4.