Nee. Neeehheeeeee. Ah c’est dégueulasse…
Doordat we nog volop bezig zijn het Geneefse geweld met je te delen, zou je bijna vergeten dat er deze week ook nog getest wordt door de F1-teams. Na een bar koude eerste testweek, is besloten de ingelaste pauze’s te schrappen en er vol voor te gaan in deze tweede week. De coureurs en andere teamleden moeten dus flink aan de bak. Tenminste, mits hun auto’s heel blijven…
En daarin zit ‘m nu juist de kneep voor de twee klantenteams van Renault. Een daarvan heet Red Bull Racing en heeft een zekere Max Verstappen in dienst. Hij viel gisteren stil met een kapotte batterij, nadat hij in de eerste week ook al tegen wat technische problemen aanliep. Quelle horreur! En dat terwijl Renault Sport baas Cyril Abiteboul heeft aangegeven dat Renault zich in eerste instantie focussed op de betrouwbaarheid dit jaar. Hoe erg zijn de problemen?
Max maakte er gisteren niet al teveel van. Hij hield het erop dat ze een ‘klein probleem’ waren tegengekomen en dat dit relatief snel opgelost kon worden. Bij McLaren, het andere klantenteam, staan de zaken er slechter voor. De Papaya’s stoppen om de haverklap op het circuit met rokende staarten. Gisteren gebeurde het Vandoorne (ook vanwege een kapotte batterij) en vandaag is het alweer raak voor Alonso.
De ironie van deze situatie is onontkoombaar. McLaren ruilde na drie rampjaren Honda in voor Renault, op aandringen van Alonso. Nu rijdt de Toro Rosso-Honda vrolijk en probleemloos zijn rondjes, terwijl de tweevoudig kampioen zichzelf probeert te overtuigen dat alles in orde zal komen voordat het seizoen begint.
Hoewel de motorproblemen vooral de klantenteams (en dan met name McLaren) van Renault treffen, heeft de Franse fabrikant inmiddels gereageerd op de issues, bij monde van Bob Bell. Interessant genoeg geeft de techneut aan dat het in zijn ogen puur toeval is dat de problemen tot op heden het fabrieksteam verschoond gebleven zijn, in ieder geval voor wat de batterijen aangaat:
We haven’t had any problem but what we do ahead of Melbourne is that we try and shakedown all of the battery systems to make sure all of the stock that are going racing are in good shape. That’s why we test them here. We revolve them around the customer teams and ourselves to make sure they are all tested ahead of Melbourne. So it’s not unusual to find issues. Those problems could have affected any of the three teams, so of course it’s an issue for us but the reason we do this testing of those components before going to Melbourne is to find the ones that have got problems.
Allemaal goed en wel, maar we hadden er toch wat meer vertrouwen in gehad als de auto’s, zoals die van de andere teams, grotendeels probleemloos rond konden rijden. Verzachtende omstandigheid voor Renault (en potentieel goed nieuws voor Max): McLaren heeft inmiddels impliciet en expliciet toegegeven dat ze een probleem hebben met de warmtehuishouding van de auto. Er zijn inmiddels een paar extra gaten in het bodywork aangebracht om de hitte te laten ontsnappen, zoals we dat in het verleden al eens zagen bij andere teams. Gezien Alonso’s pech van vandaag, is het probleem daarmee echter nog niet opgelost.
Image-Credit: tstgu via Reddit
ikleesookoverautos zegt
Alles gaat niet met een Franse slag of stoot.
Edge zegt
Is het raar dat ik het best grappig vind? Niet voor al die hardwerkende mensen die teleurgesteld worden door falende motoren, maar gewoon het totaalplaatje. McLaren dat zich de afgelopen drie jaar (vaak terecht) erg negatief over Honda heeft uitgelaten omdat de Japanse krachtbron het vrijwel altijd liet afweten qua prestaties en/of betrouwbaarheid. Nu zijn ze van Honda af, en gaat die Honda achterin de Toro Rosso gewoon prima, terwijl McLaren met Renault als nieuwe motorleverancier vooralsnog dezelfde problemen blijft behouden.
Voor de coureurs en al die engineers die honderden uren spenderen aan het ontwerpen en perfectioneren van een auto, alleen maar om vervolgens te zien dat je motorblok het geen dagdeel uithoudt vind ik het uiteraard wel ontzettend sneu.
theblazerunner zegt
@Edge: Ach, hun maandelijks loonstrookje biedt wel redelijke troost.
edjehaze zegt
@theblazerunner: tss, als je een echte racer bent, ben je veel liever aan het racen dan aan het kijken op je bankrekening. Die zal toch wel al goed gevuld zijn, en nog nog waarschijnlijker hebben ze iemand die dat voor ze doet.
quincy zegt
@edge: Het doet bij mij in ieder geval de vraag rijzen of de problemen met Honda wel (allemaal) door Honda kwamen, of dat het design van de McLaren ook debet is geweest hieraan. Ik hoop in ieder geval voor Vandoorne en Alonso dat het allemaal goed komt. Zeker voor Vandoorne is het leuk als hij een auto heeft waarmee hij meer kan bewijzen wat hij in zijn mars heeft.
fapfap zegt
@quincy: De problemen (vooral de betrouwbaarheid) in het begin van de samenwerking werden vooral veroorzaakt omdat McLaren op het laatste moment een andere olieleverancier nam, en daarmee natuurlijk een andere olie. Dit is bevestigd door Honda.
valluik zegt
@Edge: beetje sneu inderdaad. Echter geeft me dit kort door de bocht ook het gevoel dat de rol van de auto zelf veel groter is in de problemen dan ze willen doen geloven. Leek er vaak op dat het vooral door de motor kwam. De body/aero/trillingen/afstemming lijkt ook niet optimaal voor de verschillende motoren
ikleesookoverautos zegt
@Edge: het gaat voorlopig nog goed met Honda. Wie weet wat er nog kan gebeuren.
Ben overigens wel een Honda fan.
jenzen zegt
Eigenlijk heb ik wel medelijden met Alonso.. als ik even niet kijken naar zijn bankrekening, mooie auto’s en leuke dames om hem heen. Hmmmm misschien toch niet echt medelijden
boris9397 zegt
@jenzen: Wat is het nu eigenlijk? Heb je nu wel of geen medelijden? Kijk je nu wel of niet naar zijn bankrekening, mooie auto’s en leuke dames om hem heen?
lekkerlinksrijden zegt
@boris9397: u houdt van herhalingen?
boris9397 zegt
@lekkerlinksrijden: Nee, ik hou van klare taal, en dat is in bovenstaande zeker niet het geval. Eerst zegt hij dat hij medelijden heeft met Alonso als hij even niet kijkt “naar zijn bankrekening, mooie auto’s en leuke dames om hem heen”. Maar dan heeft hij toch niet echt medelijden, wat dus wil zeggen dat hij eigenlijk wel kijkt “naar zijn bankrekening, mooie auto’s en leuke dames om hem heen”. Slaat helemaal nergens op.
Gulli zegt
@boris9397: neem nog een ritalin. Een mens kan zich toch bedenken?
ardonjr zegt
@boris9397: https://i.imgur.com/L85IbAt.jpg
boris9397 zegt
@ardonjr: Nee hoor, eerder: https://memecrunch.com/meme/VEC1/keep-digging-we-ve-got-to-find-the-joke/image.jpg?w=1024&c=1
wildbeest zegt
Denk dat honda gaat verrassen dit jaar
baardmijt zegt
@wildbeest: Hoop voor Alonso dat Renault z’n McLaren niet gaat verassen.
berlinetta zegt
Het wordt gewoon eens tijd dat McLaren zelf een motor gaat bouwen.
trustmeiamanengineer zegt
Het gerucht gaat ook dat McLaren veel te veel hun eigen ontwerp wilde aanhouden en geen enkele rekening hield met de wensen (en eisen) van Honda, en het daarom allemaal voor geen meter werkte. Als ze dat nu bij Renault net zo doen…. Terwijl TorroRosso waarschijnlijk de wagen gewoon netjes rond de Honda delen heeft ontworpen.
arjontje zegt
@trustmeiamanengineer: Dat kan zeker waar zijn. McLaren wilt altijd de auto vrij smal hebben aan de achterkant. Dat is eigenlijk wel logisch ivm meer downforce. Dit jaar hebben ze dat ook weer met de Renault motor willen doen. Gevolg de boel raakt oververhit. De tweede test rijden ze ook met extra gaten in de motorafdekking. En idd de Torro Rosso blijft maar rijden met de Honda motor. Zo veel zelfs dat ze vorige week als team de meeste rondjes hebben gereden.
Alex_79 zegt
@trustmeiamanengineer: Wat dat betreft passen Renault en Mclaren prima bij elkaar. Want STR kreeg de motor en ERS van Renault óók als een voldongen feit overhandigd. Zo moet het en niet anders, men houdt zowel in Woking als in Viry Chatillon niet zo van discussie zo lijkt het.
Het helpt STR nu wel dat Frans Tost een Formule Nippon (voorloper van de Super Formula) heeft gerund in Japan en de cultuur een beetje kent. Hij kan in ieder geval zijn eigen mensen op die andere cultuur voorbereiden en hij weet natuurlijk hoe het niet moet door de eerdere trubbels die Honda gehad heeft. Aangezien hij ook nog eens zijn werkdagen rond zes uur ’s ochtends schijnt te beginnen (bron: Autosport) is dat een perfect belmomentje met Japan om even wat R&D zaken door te spreken, want daar zitten ze dan tegen sluitingstijd.
str8six zegt
Tot zover de WK aspiraties van Alonso.
Dizono zegt
Tja, en Ricciardo rijdt net met diezelfde Renault-motor het ronderecord aan flarden :)
aquila2003 zegt
@dizono: heel belangrijk idd tijdens de testdagen. Nu moet ricciardo natuurlijk wel kampioen worden. Ohnee verstappen natuurlijk want die is altijd beter.
str8six zegt
@aquila2003: verder alles goed? Ook thuis enzo?
berlinetta zegt
@dizono: Dat klopt, maar dat komt mede door de nieuwe asfalt-laag en de nieuwe hypersoftbanden.
Edge zegt
@berlinetta: Bovendien zegt dat vrij weinig. Enerzijds omdat we niet weten hoeveel harder Ferrari en Mercedes nog kunnen, anderzijds omdat je naast prestaties ook betrouwbaarheid moet hebben.
robin78 zegt
Redbull kan iid geval tot nu toe goed meekomen. Ik twijfel eigenlijk of Mercedes op dit moment veel meer kan? Zouden ze al een kwalificatie proef gedaan hebben? Er wordt gezegt dat op dit moment 1.17 haalbaar is, daar zitten ze dichtbij?
RuVi zegt
Probleem van Max had niks met Renault te maken