De gemoederen lopen hoog op na een aanrijding in het altijd gezellige Zuid-Amerika.
Van Dakar-fans krijgen we regelmatig te horen dat we nog wat meer aandacht kunnen besteden aan de Dakar-rally. Natuurlijk volgen we de epische rally raid wel, maar ja, er is soms ook nog nieuws over Max Verstappen dus dan moet je harde keuzes maken. Gelukkig voor de echte fans en helaas voor Nederlandse Dakar-deelnemer Kees Koolen heeft er zich inmiddels weer een incidentje plaatsgevonden in de rally dat ook enkele dagen nadien het nodige stof (har har) doet opwaaien. Zodoende leek ons dit een mooie aangelegenheid om de ogen weer eens te richten op de gebeurtenissen op de woestenij van Zuid-Amerika. Wat is het verhaal?
Wel, het begon allemaal afgelopen zaterdag. Hoewel we even goede hoop hadden dat de Nederlander Bernard ten Brinke misschien wel voor de eindoverwinning mee kon gaan doen na zijn puike resultaat op de eerste dag van het evenement, was inmiddels duidelijk geworden dat de Peugeots in principe de snelste auto’s in de race zijn. Jarenlang waren de 4*4’s onverslaanbaar in de race en probeerde Robby Gordon het tevergeefs met zijn brute tweewielaangedreven Hummer. Inmiddels is daar echter een kentering ingekomen en zijn de achterwielaandrijvers onder andere dankzij hun superieure vering koning. Helaas voor Gordon (en het publiek) doet hij dit jaar overigens niet meer mee. Maar dat terzijde.
Goed, als de pikorde bij de teams bepaald is en één team dominant blijkt te zijn, brandt de strijd net als in de F1 pas echt los. Sebastien Loeb viel met zijn Peugeot alweer snel uit in de race, wat zijn teamgenoten Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz en Cyril Despres de ruimte geeft zich te onderscheiden.
In zijn eerzucht nam Carlos Sainz zaterdag echter net iets teveel risico, met als gevolg een aanrijding tussen hem en quadsolist Kees Koolen. Het incident leidde tot een arbitraire dwaling/klucht zoals je die misschien wel verwacht bij een Franse organisatie. Eerlijk is eerlijk: de hoofdrolspelers helpen het geval misschoen ook niet vooruit. Met name Sainz lijkt een smerig spelletje te spelen.
De Spanjaard ontkent inmiddels zelfs compleet dat er überhaupt een touché was en noemt het walgelijk dat hij na veel mitsen en maren een straf opgelegd heeft gekregen van 10 minuten. Deze kost hem waarschijnlijk de overwinning in wat naar eigen zeggen weleens zijn laatste Dakar kan worden. Doch Kees staat diametraal tegenover Sainz en zijn lezing van de feiten. Onze landgenoot is woedend op de Spanjaard én op de wedstrijdleiding (ASO). Hij vindt de straf een lachertje en maakt met de adrenaline waarschijnlijk nog hoog in zijn strot boude claims tegenover het Eindhovens Dagblad. Voor Peugeot zou het beter zijn uitgekomen als hij dood was, aldus Kees. Een scenario dat volgens hem denkbaar was geweest, daar hij naar eigen zeggen 20 kilometer per uur reed toen Sainz hem met 180 raakte. De zakenman dreigt eveneens juridische stappen te nemen tegen alle boosdoeners bij zijn thuiskomst.
In het autoklassement staat Bernard ten Brinke nu vierde, vlak achter zijn teamgenoot Nasser Al-Attiyah. Door alle schermutselingen zijn ook de leidende Peugeots nog lang niet bereik, dus wellicht zit er wel een Nederlands podium aan te komen in de rally der rally’s. Kortom, het is weer ouderwets spannend in en om Le Dakar.
cossiekiller zegt
Toch goed dat Max ook nog even vermeld werd in een post over Dakar.
lekkaah zegt
@cossiekiller: “I got here because of Max”
jurgen80 zegt
Is een special over de auto’s een idee?
basv zegt
Off topic:
Toch mooi dat Ten Brinke hier als succesvolle zakenman in de top 5 staat tussen alle mannen die het hele jaar niets anders doen dan in die auto rijden.
gregorius zegt
@basv: Vergeet niet dat Nasser Al-A ook nog gewoon een medaille winnaar is op de olympische spelen. Daar zal ie ook nog hard voor trainen :).
ok.. in kleiduif schieten.
happyhonda1977 zegt
@basv: Mwoah, Bernhard ten Brinke lijkt soms ook niet veel anders te doen dan autorijden hoor! Check z’n WRC ervaring en de daily’s op z’n social media maar eens!
toniominestrone zegt
@basv: De meeste van deze mannen amateurs met een rijk gevulde beurs zoals Maik Willems, Bernard ten Brinke, peter van Merkesteijn etc., alleen de fabrieks teams werken met profesionels, maar die echt in de minderheid.
soes750 zegt
@basv: volgens mij is de vader van Bernard ten Brinke de succesvolle zakenman. Die is tenslotte de man achter Bribus.
gregorius zegt
@jaapiyo: soms maken jullie wat meer van een verhaal dan dat er te maken is, op autoblog.
Maar in dit geval ben je eigenlijk een beetje te bescheiden.
De Peugeot’s staat er minder goed voor dan gewild. Despres staat ver achter, Loeb is eruit. Peterhansel is nog net in de running. Sainz moet het doen en staat er een uur voor. Alle 3 top-toyota’s zijn in de running en Nasser + de Velliers kunnen er vol voor gaan omdat Ten Brinke er mooi stabiel en veilig achter staan.
Daarnaast 10 minuten van de ASO betekent eigenlijk: bakkes houden mr Koolen, er moet wel een Peugeot winnen in hun laatste Dakar. Als je 1 keer fout kijkt naar de ASO, heb je zo 2 uur aan je broek.
Ook staat er niet bij dat de ASO Koolen niet heeft gehoord over het ongeval. En dat mag toch wel, aangezien hij aan zijn 10e jaar bezig is in de Dakar. En dat hij aan het driegen is met advocaten; wat best kan, omdat ie blijkbaar meer dan 100 mio Eur waard is.
Alex_79 zegt
@gregorius: Hetzelfde is al eerder gebeurd toen Peterhansel twee jaar geleden een motorrijder onderuit reed in een rivier. Er waren beelden en de motorrijder moest uitvallen omdat zn blok letterlijk verzopen was. De ASO heeft hem toen niet eens gehoord en zelfs geen straf opgelegd. Enige die er ooit voordeel van heeft gehad is Frans Verhoeven, toen ie voor een Frans team meedeed en een motorrijder die toen in de top van het klassement stond (Paolol Goncalves) van ongeoorloofd slepen beschuldigde. Zijn Franse teambaas werd wél gehoord en er werd 1 uur tijdstraf uitgedeeld. Frankrijk eerst, Frankrijk voor alles. De Rooy is niet voor de mooie tracks naar Afrika gegaan, hij was gewoon het gekonkel van de ASO zat denk ik
gregorius zegt
@alex_79: inderdaad. Ga zo maar door.
Het is dat Hans Bekx over 2005. Streed voorin mee. Concurrende Kamaz was vrij kapot bij aankomst van een marathon-etappe, wat betekende dat er niet door het team gesleuteld mocht worden en de wagen in een park-ferme stonden. Echter, die Kamaz we opeens de verdwenen in de nacht en toen stond ie er weer in de ochtend. En hij deed het ook nog opeens. Goed, Hans heeft m bijna uitgereden; wieweet kwam er nog gerechtigheid. Nope; Opeens vond de ASO nog wat dingen aan Hans’ truck en werd hij gediskwalificeerd.
Jaar erna kwamen Bekx en team de Rooy helemaal niet door de keuring heen.
Kan allemaal toeval zijn natuurlijk….
Uiteindelijk hebben we het hier over dikke miljonairs (Bekx) en hele dikke miljonairs (de Rooy, Ten Brinke, van Merkensteijn en Koolen) die hun hobby uitoefenen. Vooral bij de auto’s en bij de trucks; zijn het toch bestuurders die dit voor de uitdaging doen (het hele Peugeot team bestaat gewoon uit coureurs die hun sporen al hebben verdiend en die nu meerijden omdat ze het niet kunnen laten).
Anyway, ik ben blij met de 6 minuten die Dakar elke dag netjes op youtube dumpt.
En als ik zelf een miljoen over zou hebben, zou ik ook mee doen.
trustmeiamanengineer zegt
@gregorius: Precies.
Ja Koolen is/was de man achter booking.com en heeft dus diepe zakken. Je bereikt er alleen weinig meer mee dan achteraf.
dawwg zegt
@trustmeiamanengineer: Vermoed dat reisjes boeken de komende tijd voor het Peugot HQ stukken duurder zal gaan uitvallen …. En laten we ook niet vergeten dat Peugot het enige topteam in Group B was dat ook altijd doorreed bij dodelijk ongelukken. Ze scheppen zo hard op dat de T16 de meeste Group B wins heeft, maar een aantal belangrijke daarvan zijn alleen maar door het terugtrekken of zelfs niet starten van de Audi en Lancia teams … Fransen hebben corruptie & vriendjespolitiek zo ongeveer tot kunst verheven …
trustmeiamanengineer zegt
Het zal ook eens niet met die Fransozen onderling hé….
Iemand aanrijden moet gewoon keihard bestraft worden, Sainz of niet. Die vent verpest sowieso altijd z’n eigen overwinningen met domme acties…
marinepower zegt
@trustmeiamanengineer: kwam die Sainz niet uit de meest zuid-Franse provincie genaamd Spanje?
trustmeiamanengineer zegt
@marinepower: Ja, vandaar z’n explosieve rijstijl en karakter.
Fransozen onderling sloeg uiteraard op de organisatie en het Peugeot team…