Ja, dat is toch wel effe zuur. Tankstations langs de snelweg worden wel bevoorraad, maar langs de rest van de wegen is het een ander verhaal. Verschillende tankstations langs lokale wegen in de regio hebben een brandstoftekort. Nieuwe brandstof kan niet worden geleverd door de gladheid.
Afgelopen vrijdag konden tankauto’s niet vertrekken vanaf de brandstofterminal uit Amsterdam, aldus een woordvoerder van BP. Westonline.nl schrijft dat sneeuw en gladheid voor een onveilige situatie zouden zorgen. Wel typisch dat juist die tankwagens zich netjes aan de regels houden, terwijl het gros van de andere truckers vol gas door het land gaat.
Gelukkig rijden de treinen nog…
135i zegt
Bij het tankstation waar ik werk komt nog gewoon benzine..
Brutus zegt
Ach.. zolang het maar niet overal helemaal op is ben ik al blij zat :)
TDI-goeroe zegt
pfew, gelukkig heb ik de TDI net afgetankt :D
Flamingo zegt
@TDI-goeroe: de benzine is op niet de diesel
4991 zegt
@Flamingo: Volgens mij bedoelen de heren van AB er brandstof mee.
NicoLauda zegt
Ik zag dat het brandstofpeil bij 1 van de pompen hier in de buurt al aardig laag kwam te staan.(ze waren net aan het peilen)
Maar inderdaad, alle vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren hebben een rijverbod bij slecht weer…
laurensje zegt
Tankwagenchauffeurs houden zich altijd aan de regels, alle gevaarlijke goederen lieden overigens. Ik denk dat ze zelfs al ESP achtige systemen aan boord hebben.
Alwood zegt
ik fiets wel.
gaat op het moment véél sneller dan de auto en is een stúk betrouwbaarder dan ’t OV. dus.
of ik ben gewoon blij met m’n 80L tank en rij nog ff door…
xilver zegt
@Alwood: Alles is betrouwbaarder en sneller dan het OV… Een blinde manke met een oriëntatieprobleem geraakt sneller en efficiënter op bestemming dan het OV…
Gideon zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lincoln zegt
nou en ..
in Nederland boycotten we BP al sinds de ramp in de golf ..
daar zijn NLers heeeeel consistent in ..
autoblogger zegt
@lincoln: haha, scherp!
Vince zegt
@lincoln: Als je daar consistent in bent kun je wel stoppen met tanken…
brandstofchauffeur zegt
Ik werk dus als chauffeur in de brandstoffenbranche,en idd,wij mogen wettelijk niet rijden bij slecht weer,dwz zicht minder als 200 mtr en gladheid door sneeuw en ijzel.
Dit heet de slechtweerregeling in het ADR.
Tevens is het zo dat de brandstofmaatschappijen erg hoge eisen stelt aan de chauffeurs,je bent verplicht rijcursussen te doen,zoals defensief rijden,kantelcursus,brandbestrijding en nog een paar.
Ook mag er niet harder gereden worden dan 80km/u,en de begrenzer is bij 83 km/h.
Terugkomend,en een kleine tip,zorg altijd dat je tank in de winter goed gevuld is,want als er sneeuw ligt is er geen bevoorading!
laurensje zegt
@brandstofchauffeur: dank voor al jullie goede werk! PS: ESP, zit dat al op trekker en oplegger?
Jokkebrok zegt
Ja, doe mij de fiets maar!
Flamingo zegt
dan maar zo
http://www.youtube.com/watch?v=6iL_SUpIMsQ
Truttenschudder zegt
@Flamingo: Hoe werkt dat dan? Kolen/turf en water ofzo?
OT: Jammer maar helaas, het is ook gewoon leeeeeeeevensgevaarlijk om met zo’n tankwagen te gaan rijden bij deze omstandigheden.
Citrofiel zegt
@Truttenschudder: In het eerste geval: Houtvergassing. In het tweede geval (de Traction :D ): Rijden op gas. Ze moesten wel in de oorlog.
Truttenschudder zegt
@Citrofiel: Bedankt voor de toelichting.
Schitterende auto is dat trouwens, die Traction. Wel een beetje jammer dat ie zo veel door Nazi’s gereden wordt in ‘de films’, maar dat toont maar weer aan wat voor degelijk apparaat het wel niet is.
Citrofiel zegt
@Truttenschudder: Het is een auto waar tegenwoordig nog vrij makkelijk aan te komen is, dus voor dat soort films leent hij zich goed. Destijds reden ze er ook echt in. En de Traction was ook voor de oorlog al een bandietenauto, door de bedrijfszekerheid en de goede wegligging.
Pro-normaal zegt
“Wel typisch dat juist die tankwagens zich netjes aan de regels houden”
Typisch? Ik zou ook netjes rijden met 30.000 liter benzine op minder dan 3 meter achter mijn rug!
brandstofchauffeur zegt
@Pro-normaal:
maak er maar iets meer van,47.000 om precies te zijn,en diesel iets minder,want dat is zwaarder,0ng 42.000 ltr.
En dat we erg rustig rijden heeft te maken met het feit dat we al bij 25 km/h kunnen kantelen,vloeistoffen bewegen nl in zijwaartse richting,waardoor zomaar het zwaartepunt een meter naar links of rechts kan gaan
Truttenschudder zegt
@brandstofchauffeur: Diesel is niet zwaarder, diesel heeft een hogere dichtheid. Maar gaat het om de massa waardoor je niet de hele tank kunt benutten? Want als er 47.000 liter benzine in de volledige tank gaat, moet er ook 47.000 liter diesel in gaan.
Chris zegt
@Truttenschudder: Misschien iets te maken met maximum gewicht dat die dingen mogen trekken?
Truttenschudder zegt
@Chris: Daar vraag ik dus naar.
sir_smokalot zegt
Een liter benzine weegt 700-740 gram, een liter diesel 840 gram. 47.000 liter brandstof levert dus een gewichtsverschil van tussen de 4.700 en 6.580 kg op lijkt mij.
brandstofchauffeur zegt
@Truttenschudder:
volgens mij zeg ik het toch echt goed,42.000 ltr diesel is net zo zwaar als 47.ooo ltr benzine,door de dichtheid die hoger is,is het product diesel zwaarder per liter.kortom,het totaalgewicht bij deze hoeveelheden is dan van de combinatie 50 ton,welke het maximum is in nederland.
Zoals sir smokealot al zegt,de dichtheid van benzine is ong 0,740 en diesel 0,840.
Dit is dus echt wel een verschil qua gewicht he.
Alle wat geladen word in Nederland gaat in tonnage,behalve benzines,want het zijn accijnsgoederen.
En daarbij zegt de wet ook,als je in liters laad,moet er ook in liters gelost worden over een geijkt instrument,wlke elk jaar gecontroleerd moet worden door een erkend installateur,en deze kan weer gecontroleerd worden door het voormalig ijkwezen.
Megakix zegt
@brandstofchauffeur: …boeie…kga maar n’s naar bed… :lol:
Truttenschudder zegt
@brandstofchauffeur: Niet gewicht, maar massa is de grootheid die je zoekt. Iets wat op aarde 50 kilo ‘weegt’, ‘weegt’ op de maan iets heel anders.
Evengoed bedankt voor de toelichting. ;)
Citrofiel zegt
@brandstofchauffeur: Leuk om eens wat ervaringen te horen. :)
Bob zegt
Straks nog maar ff volgooien, stel je voor dat we niet naar schoonmoeder kunnen met de Kerst.
fant zegt
Met mijn 2/3e tank red ik het makkelijk de rest van de vakantie en het schijnt binnenkort weer te gaan dooien hoorde ik, dus niet zo’n groot probleem. Wel vreemd hoe ontregeld ons landje raakt door een klein beetje gladheid. Misschien leren ze het volgend jaar eens en gaan ze zich voorbereiden.
the-budel-guy zegt
dan hebben wij een probleem de duister verbruikt 1 op 10.
maar zolang het langs de snelweg nog niet op is zitten we goed
MJ zegt
@the-budel-guy: De duister? Een dacia duster uit Duitsland? ;-) :-P
the-budel-guy zegt
@MJ: zeker weten :P :P
Megakix zegt
Echt hoor….het nieuws is h-e-l-e-m-a-a-l OP….helemaal opperdepop…geen nieuws….gewoon niks…
porsj zegt
@truttenschudder: je hebt gelijk. Volume is iets anders dan gewicht.
Truttenschudder zegt
@porsj: Jep, en massa is iets anders dan gewicht, en zo blijven we bezig xD.
JDz06 zegt
ik werk ook op bij een pomp en heb voor de zekerheid gebeld met pernis. niks aan de hand we komen gewoon leveren hoor!
dus weer paniek om niks.
geen snelwegpomp btw.
q-oekje zegt
ik ben van mening dat door zulke media de brandstofprijs omhoog schiet bedankt autoblog kunnen jullie teminsten mooie auto’s van oliesjeik’s op je blog zetten
Henk zegt
Is dit soms een trucje om de prijzen weer om hoog te doen.
majinstar zegt
Benzine op ? BP heeft onlangs nog miljoenen vaten kunnen redden met ruwe olie en Shell pompt nog steeds miljarden liters uit Nigeria.