Saab’s nieuwste Chinese scharrel heeft de eerste 30mio al overgemaakt richting Zweden. Dat bedrag was om een aantal auto’s over te nemen. Hiervoor was geen toestemming van de Chinese overheid voor nodig, hoe anders is dat met de overige plannen die Saab en Pang Da hebben. In een persbericht laten Spyker zojuist weten dat ze er positief tegenaan kijken en denken dat er toestemming komt. Analisten denken daar echter anders over.
Spyker Cars -dat binnenkort officieel als Swedish Automobile N.V. door het leven gaat- en Pang Da Automobile melden dat ze in gesprek zijn getreden met de Chinese autoriteiten waarbij ze de National Development and Reform Commission (NDRC) moeten overtuigen van hun toegevoegde waarde aan de automarkt-strategie van China. Uiteraard zijn Victor Muller en PANG Qinghua, CEO van Pang Da, positief over de uitkomst. Ook melden ze dat een team van Pang Da deze week langskomt in Trollhättan om even door de boeken te gaan in de Saab-fabriek (was al bekend overigens, nu hopen dat ze niet afhaken net als Hawtai).
Kijken we naar de wal, dan zien we dat daar nog een aantal stuurlui staan te roeptoeteren dat de Chinese overheid nog wel eens zeer lastig kan gaan doen. Momenteel hebben ongeveer 100 automakers 90% van de Chinese automarkt in handen. China wil dit reguleren en ervoor zorgen dat er op termijn slechts 10 giganten overblijven die 90% van de markt in handen hebben. Dit om de kwaliteit van Chinese auto’s te garanderen/verbeteren. En Saab zou hierdoor weinig kans maken om de twee aangekondigde joint ventures van de grond te krijgen in China. Toch denkt Muller dat dit niet het geval is. Immers, er is nog niet bekend wie de partner van Saab wordt als het gaat om de productie in China. Dat zou ook een van de grootste spelers op de Chinese automarkt kunnen zijn. Er wordt wel gefluisterd dat BAIC, die eerder oude technieken van Saab opkocht, de voorkeur zou hebben. Uitleg & duiding bij Bloomberg
Spark zegt
Zal de nieuwste Saab 9-5 ook een paar miloen opbrengen op een veiling ooit. 1 van de 100 ooit gemaakte Saab 9-5 :)
WinkeB zegt
@Spark: 100 Saabs 9-5? Waar haal je dat vandaan..
wimmm zegt
@WinkeB: dat heet humor… :P
noudjuh zegt
@Spark: Weet je wel hoe veel saab 9-5’s er van de band zijn gerold?
Dan wel van een andere generatie, maar wel meer dan 1.000.000 9-5’s op de wereld hoor…
En die 100 zijn ze nu ook al dik voorbij met deze generatie wanneer die Chinezen ineens 1300 Saabs hebben gekocht, daar zullen toch voornamelijk 9-5’s bij zitten denk ik, aangezien dat toch het nieuwste saab modelletje is.
Esprit_de_Flandre zegt
@noudjuh: 9-3 is goedkoper, dus…
Esprit_de_Flandre zegt
“Momenteel hebben ongeveer 100 automakers 90% van de Chinese automarkt in handen. China wil dit reguleren en ervoor zorgen dat er op termijn slechts 10 giganten overblijven die 90% van de markt in handen hebben.”
Dat is idd de bedoeling maar veel haast maken ze niet. Om giganten te creëeren zou je de markt eigenlijk moeten vrijmaken, maar dat is niet makkelijk in China. Ik denk dat we nog 20 jaar mogen wachten tegen dat de grootschalige concentratie een feit is. Maar dan zullen er wel vijf groepen ter grootte van GM ontstaan zijn…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Esprit_de_Flandre: Zal i.d.d. nog wel even duren. En aan de andere kant: De 10% van de Chinese automarkt die er dan overblijft is nog steeds 678925368348960971285x groter dan zeg de NL markt!
;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: True. Ik wil één procent van de markt veroveren daar… :mrgreen:
boygeorge zegt
Het begrip kartelvorming is in Europa behoorlijk strafbaar.
Als Mevr.N.Kroes er tenminste achterkomt. Ik schat dat ze amper 10% ondekt, en amper 5% een boete oplegt.
In China is iets anders aan de hand. Een regering die een stevig vingertje in de pap heeft bij Deals van deze orde.
Het heen en weer schuiven van Chinese partijen die willen/mogen kopen zorgt ervoor dat Victor Muller heen en weer geschoven wordt tot hij niet meer weet met wie hij onderhandelt. Dat was ongeveer een maand geleden. Victor Muller, Spyker en dus Saab zijn een speelbal geworden van
heel ondoorgrondelijke en uitermate slimme Handelaren.
De handelswaar maakt niet uit. Deze Gigant [China] koopt veel voor weinig. Wij zullen in Europa de zelfde weg opgaan als de USA. Als er nog auto`s gemaakt worden in Europa zal dat bij de gratie zijn van China en wat buurlanden van China. Zie het ongeveer als Emblemen sparen. China neemt de auto, de fabriek, alle machine`s en een afzet gebied er bij. Ze nemen net niet alles. Vergeet de History niet. Eens waren er veel landjes die alles van China wilden afnemen.
Victor Muller is de vertegenwoordiger van TAKERS , ik twijfel nog steeds niet dat Saab door VM ten onder gaat.
Met dank aan een zeer zwak beleid van de Zweedse regering.
Die hebben wij ook. Onze regering verkoopt ons land zonder strijd en inzicht. Het gaat om de combinatie Geld en Macht.
desjonnies zegt
@boygeorge:
Tegen de macht van China is geen garen te spinnen.
Of we moeten bereid zijn uit broederschap en echt communistische idealen onze broeders in Zweden of waar dan ook in leven te houden.
Ons eigenbelang van goedkoop kopen gaat voor.
Daarnaast zijn wij niet meer bereid te werken, want 1 van de redenen van de teloorgang van het oude Europa is dat we niet productief genoeg zijn. Niet eens de kostprijs van arbeid maar het te weinig werken (Volkswagen 28 uur per week)
Het enige dat China kan afremmen is honger, simpelweg een te leeg platteland omdat de bevolking en masse naar de stad is getrokken om in de industrie te gaan werken.
Maar omdat China een centraal geleide economie is, zullen de leiders daar wel rekening mee houden.
Een ander probleem kan de razend snelle verdroging van het Chinese platte land China in de misere brengen, mislukte oogsten enzovoort.
Echter, de Chinees is volop bezig in Afrika om daar voet aan de grond te krjgen. Grondstoffen en voedsel in ruil voor vrachtwagens, elektrische spullen en wegenbouw.
Echter alles Chinees.
En wij? Wij sturen geld.
Dankzij de overmatige aanwezigheid van Takers, door alle geledingen van onze maatschappij.
Willen wij weerstand kunnen bieden, iets dat we kunnen, moeten we productiever worden (Geen Papa en Mama dagen, ouwe lullen dagen, vrijdag is de reservedag van het weekeind dagen ) en moeten werken aan een simpeler transparantere maatschappij, maar dat begint bij de overheid, die er juist alles aan gelegen is om dit niet te doen.
boygeorge zegt
@desjonnies: Amaai, respect. Perfecte reply.
Kleine aantekening. China heeft heel vaste grond onder voetjes in Afrika. China investeerd minimaal reeds 7 jaar in Afrika met woonwijken, volwaardige huizen met scholen en toeters en bellen incl. zeer behoorlijk betaald werk en werkgelegenheid. Eerst brengen en samenwerken. Daarna oogsten en delen. U hoef ik niets uit te leggen.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Ik denk niet dat een leeg Chinees platteland een bedreiging is, integendeel. Helemaal leeg zal het nooit worden, er zullen gewoon minder boeren zijn, maar diegene die er zijn zullen groter worden. Dus meer industrialisering van de landbouw en grotere oogsten. Een ietwat wankel systeem weliswaar, maar voorlopig een vooruitgang. Een ‘vooruitgang’, economisch en commercieel bekeken dan – wat toevallig het enige is waar het om draait tegenwoordig in China.
En “werken aan een simpeler transparantere maatschappij, maar dat begint bij de overheid” ???
Volgens mij begint dat bij de mensen zelf. Productiviteit is een keuze. 28h werken per week is belachelijk, en ik zou dus een pak overuren doen. Zelfs met mijn 38h doe ik er, alleen jammer dat ze niet betaald worden :roll:.
desjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
De slogan van de Nederlandse overheid : minder regels, helaas ’t blijft een slogan.
Zolang Europa geregeerd blijft worden door regenten, wiens enige doel het is om zichzelf in stand te houden zal er niets veranderen.
Neem de Griekse kwestie, Griekenland is verantwoordelijk voor ongeveer 3% van het BNP van de EU. Ongeveer evenveel als de Nederlandse provincie Noord Brabant.
De Grieken hebben lopen potverteren en nu is het een ramp als men Griekenland uit de Euro c.q EU zal zetten?
Weet u dat Roemenië of Bulgarije het NU al beter doen qua economie?
Dus kan het niet anders dat andere dan rein economische belangen een rol spelen in de kwestie Griekenland.
Daarnaast mogen de EU burgers de bedragen ophoesten, terwijl deze zijn uitgeleend door banken.
Noch de houders van Griekse staats obligaties.