Porsche introduceert de nieuwe Turbo S E-Hybrid én GTS.
Afgelopen dinsdag meldde Porsche dat ze een hele snelle tijd hadden neergezet op de ‘Ring (7:24.17) met een Panamera. Ze vertelden er echter nog niet bij welke Panamera dit precies was. Porsche deed nog een beetje geheimzinnig over een “niet onthulde topversie”.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Het was natuurlijk niet heel moeilijk te raden dat het om een Turbo S ging. Die is nu onthuld, dus we kunnen alle details vertellen. Net als voorheen wordt de Turbo S aangedreven door de combinatie van een 4,0 liter V8 en een elektromotor. Wel zijn er wat upgrades doorgevoerd.
De V8 levert nu 600 pk in plaats van 571 pk en het vermogen van de elektromotor is gestegen van 136 pk naar 190 pk. Dit resulteert in een systeemvermogen van maar liefst 782 pk en een systeemkoppel van 1.000 Nm. Daarmee is deze Panamera bijna net zo snel als een 992 Turbo, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden. De topsnelheid ligt zelfs hoger: 325 km/u.
Mochten deze cijfers je trouwens bekend in de oren klinken: de recent onthulde vierde generatie Continental heeft toevallig óók 782 pk en 1.000 Nm. Deze aandrijflijn zal ook nog zijn weg vinden naar de Flying Spur. Maar dat terzijde.
Er is ook nog aandacht voor de uitstoot bij deze loodzware sedan met een V8. Om de auto schoner te maken is de twin-scroll turbo vervangen door een single-scroll turbo. Daarnaast zorgt een grotere 25,9 kWh accu voor meer elektrische range (88 km WLTP). Dat is natuurlijk goed nieuws voor de Nederlandse prijs.
De Panamera Turbo S E-Hybrid is ook geschikt als ringtaxi, want op de Nordschleife wist de auto dus een tijd van 7:24.17 te noteren. Dat is zelfs een record, in de categorie ‘hybride luxe sedans’. Zo lusten we er nog wel een paar, maar goed, deze Panamera is dus snel.
Panamera GTS
De Panamera Turbo S E-Hybrid is niet het enige nieuws: ook de GTS keert terug. Dit is volgens Porsche de “lichtvoetige Panamera”. Dat is een boude claim voor een auto die waarschijnlijk meer dan twee ton weegt (het gewicht wordt niet vermeld).
Aan het recept van de GTS is weinig veranderd: deze heeft nog steeds de biturbo V8, maar nu met 20 pk extra. Daarmee zit je op 500 pk, genoeg om in 3,8 seconden op de 100 km/u. Het onderstel is nog iets aangescherpt, waarmee de auto ook meteen 10 millimeter dichter bij het asfalt ligt.
Prijzen
En wat kost dat dan? De Turbo S E-Hybrid is ondanks het feit dat het een hybride is alsnog heel erg prijzig in Nederland. Voor deze topversie betaal je €239.600. Dat is €33.000 meer dan de Turbo-zonder-S E-Hybrid. Wel heeft de Turbo S een aantal opties standaard, zoals Active Ride á €8.539. Daardoor is het verschil dus iets kleiner.
Met dank aan ons Nederlandse belastingstelsel is de topversie weer eens niet de duurste versie. Dat is de Panamera GTS, met een prijskaartje van €249.200. Die versie gaan we waarschijnlijk dus niet heel vaak zien.
KEV9 zegt
Het is zo jammer van die foeilelijke achterkant. Duitsers kunnen veel, maar mooie auto’s ontwerpen is toch nog eel een dingetje
Rudy zegt
Nog nog een Sport Tourismo versie uitbrengen en de perfecte daily driver is er!
ghost zegt
Kwestie van tijd!
Friez zegt
Helaas is de SportTurismo naar de eeuwige jachtvelden verbannen. De markten waar de Panamera vaak wordt verkocht (China en Amerika) zitten jammergenoeg niet te wachten op een stationwagon.
nicolasr zegt
Deze -zoals Rudy al zegt- als Sport Turismo in het donkerblauw met zilveren velgen en chromen raamolijsting. En dan overal 325 blaffen. Geweldig ding!
KEV9 zegt
Met 325 km/u bak shoarma halen
Rudy zegt
Amen!
Kofferbak van de hybrid is wel een stuk kleiner geloof ik, das wel een nadeel met de wintersport! Maargoed 325 compenseert een hoop!
iphonistvongates zegt
Heeft Porsche hiermee subiet de 992 Turbo gedegradeerd door een 5 deurs VEEEEEL zwaardere P’mera vrijwel dezelfde prestaties te geven? Moeten we nu allemaal doorsparen voor een 992 GT2 RS Weiẞach met uitschakelbare 4-wielaandrijving?
Jurgen zegt
Zojuist even gekeken naar het gewicht wat volgens dit artikel door Porsche niet gecommuniceerd wordt, dat snap ik, is volgens mij met 2.435 KG ongeveer even zwaar als de nieuwe M5, gee idee waarom dat bij de BMW dan zo’n issue is en hier wordt het gewoon niet vermeld..
lpgbarrel zegt
Fat shaming op Autoblog! Ik ben zelf ook 15% zwaarder dan 10 jaar geleden..
HZW zegt
“Deze aandrijflijn zal ook nog zijn weg vinden naar de Flying Spur. Maar dat terzijde.”
Deze aandrijflijn zal tevens zijn weg gaan vinden naar de de nieuwe Audi RS7 Avant.