‘Mensen dromen al honderd jaar een vliegende auto te bouwen, wij doen het.’
Robert Dingemanse van PAL-V had afgelopen jaar een jubileum te vieren: hij werkte tien jaar aan zijn project. Toch is er nog geen tastbaar resultaat, want af is de auto nog niet. Toch is hij opgetogen. ‘Alle tests met het prototype zijn goed verlopen. Natuurlijk is tien jaar lang, het is echter maar net hoe je er tegenaan kijkt. Mensen proberen al honderd jaar om een vliegende auto te bouwen en wij gaan het gewoon doen. We schrijven hier geschiedenis. Wat is dan tien jaar?’
Dingemanse is geen schuurtjesknutselaar. In het tamelijk anonieme bedrijfspand in Raamsdonksveer werken volgens hem ruim veertig mensen aan de ontwikkeling van de PAL-V. We hebben ze niet nageteld, maar we nemen het aan. Op het moment dat we hem bezoeken, staat de PAL-V er echter ook niet. ‘Die staat nu bij Munsterhuis in Hengelo, onze eerste dealer. De uiteindelijke versie ziet er echter heel anders uit dan het prototype. Het prototype is eigenlijk nog een vliegende Carver, waarin je achter elkaar zit. In het uiteindelijke model zit je náást elkaar. Hij wordt dus breder en hij zal minder kantelen in bochten.’
Onrealistisch beeld
Het beeld dat veel mensen hebben van een vliegende auto, is volgens Dingemanse onrealistisch. ‘Het is niet zo dat je een file ziet op de A2 en vervolgens opstijgt. Dat mag niet en het gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren. De bedoeling is dat je ermee naar een vliegveld rijdt en daar opstijgt. In Nederland lijkt dat raar, omdat we hier weinig vliegvelden hebben en de noodzaak er niet echt is om te vliegen. In het buitenland zie je véél meer kleine vliegveldjes en je kunt serieus tijd winnen, bijvoorbeeld als je in de bergen woont. Dan laat je tientallen haarspeldbochten links liggen en vlieg je met snelheden tot 180 kilometer per uur in rechte lijn naar je bestemming. Je kunt dan vliegend in een kwartiertje doen wat je met een auto misschien wel twee of drie uur kost. Ook voor mensen die op een eiland wonen kan het een uitkomst zijn.’ Die vliegvelden hoeven bepaald niet groot te zijn, voegt hij toe. ‘Je hebt maar weinig snelheid nodig om op te stijgen. Afhankelijk van de weersomstandigheden kun je binnen 90 tot 200 meter opstijgen.’
Veiliger dan een helicopter
Er is echter nog een tweede probleem voor vliegende auto’s: er zijn aanzienlijk meer mensen met een rijbewijs dan met een vliegbrevet. Dus wie gaat er met een PAL-V vliegen? Dingemanse: ‘Mensen zien een rotor en denken aan een helikopter, maar het vliegen van de PAL-V is te vergelijken met een gyrocopter. Daarmee is het vliegen veel eenvoudiger en bovendien veiliger. Sinds ik het verschil in veiligheid tussen een helikopter en een gyrocopter weet, ben ik nooit meer in een heli gestapt. Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld dat de rotor bij ons niet aangedreven wordt. Dat zorgt ervoor dat je niet zomaar uit de lucht valt als om wat voor reden dan ook de motor uitvalt.’ Als Dingemanse me meesleept naar een simulator blijkt dat het inderdaad kinderspel is om met de PAL-V te vliegen. ‘Je ziet hoe makkelijk het is,’ zegt hij. ‘Aan 20 tot 40 uur lessen heb je genoeg. Die lessen heb je dan niet nodig om te zorgen dat je niet uit de lucht valt, maar vooral om de regels te leren kennen.’
Italiaans design
Toch blijft het wachten al lang, heel lang op het productiemodel. ‘Dit jaar tonen we de PAL-V Liberty. Dat is echt een grote stap vooruit, zowel qua uiterlijk als op het gebied van veiligheid. En vergis je niet in de eisen waaraan je moet voldoen. Je moet niet alleen aan alle eisen voldoen waaraan een auto moet voldoen, maar ook aan alle eisen waaraan een vliegtuig moet voldoen. Wat ik al wel kan zeggen is dat de Liberty door een beroemd Italiaans designhuis is ontworpen. De eerste reacties van kopers die hem al hebben gezien, zijn heel positief. We bereiden ons nu voor op de fabricage van de eerste preproductiemodellen.’
Die eerste kopers betalen 500.000 euro voor hun vliegende auto. ‘Het is vooralsnog niet onze ambitie om de Opel Kadett van het luchtruim te bouwen,’ zegt Dingemanse. ‘Maar wellicht dat de prijzen in een later stadium zullen dalen. Voorlopig zit dat er niet in, want we kunnen maar in een beperkte oplage produceren. Potentiële kopers vinden de PAL-V echter niet te duur; het probleem met vliegende auto’s is namelijk niet dat ze te duur zijn, het probleem is dat ze er gewoon helemáál niet zijn.’
Dat lijkt met de PAL-V te veranderen, en eerlijk gezegd zijn we daar heel benieuwd naar. Want we spreken Dingemanse niet tegen als hij zegt dat hij geschiedenis gaat schrijven met zijn vliegende auto, we voegen er alleen wél aan toe dat dat pas gebeurt zodra de productie daadwerkelijk op gang komt.
Foto’s: Luuk van Kaathoven
Edge zegt
Ik hoop echt dat het ze gaat lukken de PAL-V te produceren, al is het maar zodat wij Nederlanders weer iets hebben om mee te pronken.
lincoln zegt
@edge:
“Maak NL groot nog een keer” ..
wheresmycossie zegt
@lincoln: dat ding wordt fantastisch, de Beste! Waarheid als een koe
*trump modus off*
El-Loco zegt
Ik vind het een interessant project, wat (in tegenstelling tot andere mobiliteitsinitiatieven in Nederland) wél door gaat. Ze gaan duidelijk niet over één nacht ijs.
Boomer zegt
‘Auto’ is een rekbaar begrip blijkbaar. Dit is meer een kruising tussen een BMW C1 en een renault twizzy. Maar een auto is het zeker niet.
Hooguit een helicopter waar je ook mee kan rijden.
lekbak zegt
@airc: dat jij niet gewend bent aan zo’n model auto betekent niet dat het geen auto is.
Boomer zegt
@lekbak: dat kan wel zijn maar vraag 100 mensen in de samenleving een auto te tekenen. Ik garandeer je dat niemand deze contraptie op papier zal zetten. Dit is een auto op dezelfde manier als een Piaggio MP3 dat is.
healey zegt
Een helicopter valt ook niet uit de lucht als de motor uitvalt. Dan gaat deze in autorotatie en gedraagt hij zich eigenlijk als een gyrocopter.
evian zegt
@healey: Volgens mij komt hier nog steeds een handeling bij kijken. op het moment dat de wieken snelheid hebben en je vlak boven de grond bent moet je hem nog steeds optrekken. Een gyrocopter doet dit automatsich zonder dat er maar iets van een regeling aan te pas komt. Er zitten dan ook geen bewegende delen aan de wieken. Het zelfde zie je in de natuur bij een boom die zijn zaden ook aan een enkele vleugel heeft zitten en dan komen ze al tollend langzaam naar benden. Wij hadden er vroeger 1 in de achtertuin, kan hem alleen niet vinden zo snel.
ghost zegt
Wilde juist opstijgen als er file was op de A2, wat een onding!
lekkaah zegt
Wel met een V8 en straight pipes gaarne
– een autoblogger
banaan7 zegt
Kan je niet op pauzeplaatsen minilandingsbanen maken voor die dingen? Dan hoef je ook niet perse naar een vliegveld
lekbak zegt
@banaan7: in Duitsland bijvoorbeeld heeft elk gehucht een vliegveld. Daar is ‘naar een vliegveld gaan’ helemaal geen probleem. Daar wonen ze bijna naast.
larini zegt
Hoop dat dit project slaagt en ze er veel verkopen. Vooral aan mensen die boven op een berg wonen die die haarspeldbochten dan niet meer hoeven te nemen. Dat doe ik dan wel. Met veel plezier.
w0o0dy zegt
Kom regelmatig langs dat pand en vraag me telkens af hoe het ermee staat.. nu weet ik het, lol.
Wens ze succes maar dure techniek en lage aantallen.. ik voorzie problemen met het schrijven van zwarte cijfers.
sollie1984 zegt
Mensen hebben al de grootste moeite om een voertuig met 4 wielen onder controle te houden, laat staan vliegen met een voertuig van 1500 a 1600 kg. Maar ach…dromen mag.
Gulli zegt
@sollie1984: Ga er maar niet van uit dat je met je 123rijbewijs.nl papiertje in dat ding mag stappen. Je moest eens weten wat een papierwerk erbij komt kijken om in je Cessna 124 van Rotterdam Airport op te stijgen, een rondje Zeeland te doen en weer op Rotterdam te landen. Vluchtplannen, tijdschema’s, voertuigchecks, de hele reutemeteut. En dat is alleen maar om op die dag gebruik te mogen maken van het toestel. Dan moet je ook nog je brevet halen en regelmatig vliegen om je uren te maken, anders mag je het brevet weer inleveren. Vliegen is niet voor niets zo veilig, ze laten niet zomaar elke Jan Lul het luchtruim kiezen. Gelukkig niet.
stephane8200 zegt
Ik hoorde dit weekend iets over dat mensen het soms leuk vinden als anderen hun dromen niet realiseren. Zo van: “Dromer, zie je nou wel.”
Omdat zij niet hun dromen najagen en dus eigenlijk jaloers zijn. Vriendin van me is 8 jaar met een boek bezig geweest en brengt het nu uit.
Voor zowel die PAL-V vrienden als die vriendin geldt: ik vind de business case heel dun. Maar misschien ben ik te veel op (financieel) resultaat gericht en niet zo zeer op het in de geschiedenisboeken terecht komen als iemand die iets achter gelaten heeft waar al dan niet iemand op heeft zitten wachten.
vroaaar zegt
Kansloos.
rydodrive zegt
“Laat je tientallen haarspeldbochten liggen”
Not for me?
lincoln zegt
Elke handige redneck maakt zo een ding subsidieloos in zijn achtertuin ..
En voor de luie donders zijn er al 30 jaar bouwpakketjes te koop ..
Boomer zegt
@lincoln: en er zit al war subsidie in dat ding… 40 mensen 10 jaar aan het werk houden is niet gratis…
lincoln zegt
@airc:
We hebben het hier wel over iemands droom ..
Niet te lichtzinnig over denken dus ..
fanboy zegt
@airc: Subsidie? Wat dacht je van misschien private investeerders?
Ook nog zelf nadenken, niet altijd je onderbuik allemaal dingen laten aannemen.
Boomer zegt
@fanboy: Oh ik ben meer dan op de hoogte daarvan hoor.
http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/wbso/wbso-de-praktijk
fanboy zegt
@airc: Ja, misschien gebruiken wij de WBSO ook wel op ons werk (in andere bedrijfstak)
Maar daarmee kun je geen bedrijf draaien. Hier zijn echt wel investeerders mee aan de haal gegaan. Subsidie is niet genoeg, en de bank gaat zoiets natuurlijk niet aan.
Boomer zegt
@fanboy: Het is niet alleen WBSO, maar goed… Als je het filmpje bekijkt ken je precies wat wel, en ik weet vrijwel zeker dat er nog wel waat meer regelingen ‘gebruikt’ worden.
pinut187 zegt
Veel succes gewenst en hopen dat er een markt voor is. Een paar foto’s van het model wat bij de dealer staat was ook wel interesant geweest.
Dizono zegt
Zou toch mooi zijn als ze dit van de grond krijgen.
Gulli zegt
@dizono: *gniffel*
berlinetta zegt
@Dizono: Scherp op de vroege ochtend!
Dizono zegt
@berlinetta: ik word geacht enigszins samenhangende dan wel relevante stukjes te schrijven voor jullie op deze vroege morgen, dus enige scherpte is daarbij wel welkom ;)
woudloper zegt
Als ze in de nabije toekomst zouden leveren, moeten ze nu toch enkele test mules hebben die constant buiten zijn???
Gulli zegt
Ha! En zie hier een potentiele Nederlandse klant! :)
http://www.nu.nl/binnenland/4411746/lelystad-airport-mag-van-rechter-man-werk-vliegt-niet-weigeren.html
pomoek zegt
Altijd geweldig als er iets wordt gemaakt wat nog niet bestaat. Maar zoals gezegd: de business case is wel matig. In principe is het ook handig als je met je auto kan varen. Maar hoeveel van amfibie voertuigen zijn er in Nederland? Maar goed, ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen!
evian zegt
Ik heb 3 jaar geleden een rondleiding gehad bij dit bedrijf en ik ken ook iemand die er is blijven hangen na zijn afstuderen. Er werken inderdaad een indrukwekkend aantal mensen aan de auto en de simulator zag er ook goed uit. Ik heb de pal-v destijds wel gezien en ik was zeker onder de indruk.
maferick74 zegt
Ik kom van huis en stap in mijn vliegende auto, sta in de file om naar een vliegveld te komen. Schiet door de lucht naar een ander vliegveld( waar ik helemaal niet wil zijn maar omdat er niet zoveel vliegvelden zijn heb ik geen keus) daar land ik zachtjes en sta dan in de file om op de juiste plek te komen. Ja handig apparaat.
mrrallycross zegt
Leuk initiatief. Op dit moment lijkt het wel lastig om hem ergens te landen in de buurt van je kantoor in bijvoorbeeld amsterdam