Who to blame?
Je ziet ze geregeld door de stad en dorpjes scheuren. De grote bussen met daarin bezorgers die op tijd proberen pakketjes bij klanten te krijgen. In een vandaag gepubliceerd bericht uit Veilig Verkeer Nederland (VVN) zorgen over de verkeersveiligheid in woonwijken.
Zeker gedurende de decembermaand is het hectisch voor postbedrijven. Als een race tegen de klok moeten bezorgers pakket afleveren. Webshops hanteren immers de “vandaag besteld, morgen in huis”-mentaliteit en het is aan de postbedrijven dit waar te maken. Het is echter algemeen bekend dat (onder meer) PostNL niet de best betalende werkgever is van Nederland en een carrière als pakketbezorger heeft, op een rijbewijs na, weinig eisen.
Dit heeft tot gevolg dat de verkeersveiligheid niet altijd even serieus wordt genomen. Door hoge druk vanuit managers moeten bezorgers er alles aan doen om pakketjes zo snel mogelijk bij de klanten te krijgen. Aangezien bezorgers veelal in woonwijken te vinden zijn, hebben de chauffeurs vooral hier maling aan de strenge verkeersregels. Zo laat VVN weten dat binnen 30km zones vaak te hard wordt gereden. Bovendien vinden 60% van alle verkeersongevallen plaats op gemeentelijke wegen.
Ieder jaar nemen het aantal online bestellingen en dus ook bezorgingen toe. In dat kader wil VVN de krachten bundelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Men pleit onder meer voor veiligheidsmaatregelen vanuit de gemeenten. Snelheidsovertredingen, foutparkeren en andere misstanden moeten wat VVN betreft goed aangepakt worden. Daarnaast wil de organisatie een betere registratie van ongevallen. Vorig jaar waren er 69 dodelijke ongevallen met busjes, maar het is niet bekend of in deze gevallen de schuld vaak bij de koerier ligt of juist niet. Betere registraties moeten meer inkijk geven waar het precies misgaat.
Consumenten kunnen zelf ook een steentje bijdragen, aldus VVN. Bijvoorbeeld door een bestelling te laten bezorgen bij een servicepunt, in plaats van thuis in de woonwijk. Maar ja, het hele punt van online shoppen is dat je juist de deur niet uit hoeft te gaan. Zie daar maar eens verandering in te krijgen.
Met dank aan Dick voor de tip!
jupke zegt
Tja.de pakket bezorgers moeten alles op tijd leveren en dan denken ze ook niet aan veiligheid! Tijd is geld!
henk_he zegt
@jupke: bedrijven als postnl, DHL en andere pakketboeren zouden ook wat meer bezorgers in kunnen zetten, maar dat gaat ten koste van de winst, en dat vinden de aandeelhouders niet leuk.
vroaaar zegt
@henk_he: of consumenten zouden gewoon de werkelijke bezorgkosten moeten betalen…
bluster zegt
@vroaaar: precies, hoewel een chauffeur zelf verantwoordelijk is voor zijn rijgedrag, begint het bij mij, bij ons als veeleisende consument. Ik zou best een euro of twee meer willen betalen als een chauffeur meer tijd zou krijgen. Vaak hele aardige, hardwerkende mensen (sjonnies doen dit werk echt niet voor het minimale bedrag wat ervoor staat)
marinepower zegt
@vroaaar: volgens mij is €6,95 voor een pakketje wat niet meer door de brievenbus past, meer dan genoeg.
mashell zegt
@vroaaar: we vragen dat het veiliger gaat, we vragen niet eens om goedkoper.
vroaaar zegt
@mashell: die twee houden verband met elkaar. Als de bezorger nog een fatsoenlijke boterham wil verdienen, moet het sneller en dat gaat ten kosten van de veiligheid.
mashell zegt
@vroaaar: maar de werkelijke bezorgkosten zijn veel minder dan wat de consument betaalt en uiteraard ook veel meer dan wat de bezorger betaalt krijgt. Er is zoveel vraag naar pakketdiensten dat het een gouden handel is. De bedrijven kunnen aan de klant hoge tarieven vragen en aan de andere kant de bezorgers via schijn zelfstandige constructies helemaal uit knijpen. Binnen de huidige tarieven is heel veel ruimte voor veel beter.
slickrick zegt
@henk_he: ben jij bereid om eur 10 per bezorging te betalen dan ? Het is de consument die de rekening krijgt…….maar niet wil betalen
jupke zegt
Kijk maar eens wie er met die busjes rijdt dan weet je genoeg!
fouadski zegt
@jupke: pakketbezorgers??
momo zegt
@jupke: dino’s
neleev zegt
@jupke: He Thierry of Geert op AB!
jupke zegt
@neleev: hoezo?
redbeams zegt
@jupke: Haphap
desjonnies zegt
@neleev:
En hoe is het met je Jesse?
ikkeook zegt
@jupke: Als je denkt het beter te kunnen, voel je vrij om te solliciteren.
jupke zegt
@ikkeook: ik laat me niet uitbuiten door de pakketdiensten.
HIM zegt
@jupke: jupkes?
Kvgorp zegt
@jupke: altijd weer van die Finnen op die bezorg busjes.
renegade zegt
@kvgorp: Alles om de pakketjes zo snel mogelijk op de plek van bestemming te krijgen. Niets is een betere bodem dan de Finse natuur om jezelf en je bus met een bloedgang door de stadsjungle te wroeten…
techniekmeneer zegt
@jupke: Klopt, maar ze werken tenminste wel… Kun je van een héle grote groep ook niet zeggen..
jupke zegt
@techniekmeneer: Wilders?
techniekmeneer zegt
@jupke: Wilders werkt wel hoor.
fouadski zegt
@techniekmeneer: werken of aanwezig zijn?
techniekmeneer zegt
@fouadski: Hij werkt harder dan het gros wat er in die 2e kamer zit. Maar politieke discussies is geen goed idee op een autoforum.
fouadski zegt
@techniekmeneer: discussies zijn altijd goed. Als het maar met respect naar elkaar toe is. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar elkaar zwart maken heeft weinig nut.
porsche911s zegt
@jupke: degene die jouw vibrator bezorgd!
E34M5Touring zegt
Ik woon in het centrum van m’n stad. Onlangs is zo’n amateur Verstappen hier aangesproken door een aantal winkeliers. Die gast reed echt als een totale idioot door het voetgangersgebied elke dag. Heeft geen drol geholpen, die gasten hebben er schijt aan. Tot ze er 1 plat rijden.
slickrick zegt
@E34M5Touring: ze worden betaald per bezorging niet per uur….dus de opdrachtgever of werkgever is hier eigenlijk schuldig aan
cloverleaf zegt
@slickrick: postnl per pakketje. Dhl en fedex p uur
ikleesookoverautos zegt
Je kan een service punt plaatsen aan de rand van de woonwijk. Zo moeilijk is dat niet.
Of meer bezorgen met electrische voertuigen, dan heb je die stinkende diesels ook niet meer in de wijk.
henk_he zegt
@ikleesookoverautos: “en wie gaat dat betalen?” Aldus de gemiddelde Nederlander..
notsobig zegt
@ikleesookoverautos: Electrische voertuig? Fijn dan hoor je die bus die met 80 door de 30-zone heen komt sjezen niet eens meer aankomen…
escort77 zegt
Het is heel simpel, zodra ophalen bij een servicepunt goedkoper wordt dan thuisbezorgen dan denk ik dat best veel mensen dat willen. Nu is het qua kosten gelijk of moet je zelfs bijbetalen.
detroitv8 zegt
@escort77: een ophaalpunt is al goedkoper, alleen zijn webwinkels vaak te hufterig deze korting van PostNL in eigen zak te steken.
daihatsucuore zegt
Tsja, de werking van winkels verschuift ook steeds meer van fysieke winkels naar de online winkels. Ik had van de week een toetsenbord nodig. En het liefst wil je die in de winkel uitproberen zodat je een idee hebt of het een beetje prettig typt of niet. Maar probeer maar eens een winkel te vinden die A: Fysieke winkels heeft. B: Het product op voorraad heeft. C: Soort van in de buurt zit. In mijn geval had alleen een winkel in Groningen het toetsenbord op voorraad, maar dat is weer ruim 2 uur heen en dan weer 2 uur terug voor mij. Gevolg was dat ik twee keer een toetsenbord heen en weer heb moeten sturen voordat ik uiteindelijk tevreden was met het 3e toetsenbord. Dat zijn dus 5 pakketten terwijl ik met alle liefde zelf naar een winkel zou willen rijden.
Wat betreft het rijgedrag van de bezorgers, het is een noodzakelijk kwaad vrees ik. Als wij allemaal de volgende dag ons pakket willen dan moeten we maar voor lief nemen dat deze schots en scheef de wagen neerzetten, de alarmlichten aanzetten en dan weer verder vliegen om daarna een dag later weer terug te komen omdat de helft van de mensen niet thuis was.
neleev zegt
@daihatsucuore: wat voor NASA toetsenbord gebruik jij dan wel niet? Ik ben oprecht benieuwd. Je nickname doet namelijk niet vermoeden dat je hele hoge eisen hebt.
daihatsucuore zegt
@neleev: Oef. Au. En ik dacht dat het kerstmis was, vrede op aarde enzo ;)
In eerste instantie ging het om een Corsair K68 met Cherry red toetsen. Deze werden te lawaaierig gevonden en de toetsaanslag was te zwaar voor ondergetekende, dus toen de Corsair K70 met de MX Speed toetsen geprobeerd – en hoewel het een verbetering was – toch nog niet helemaal tevreden voordat het 3e toetsenbord – een HP KBAR 211 binnenkwam.
neleev zegt
@daihatsucuore: nice! Dan ben je wel specifiek inderdaad. Ben na de Logitech G serie gestopt met gaming dus al een paar jaar eruit. Corsair muismatje wel nog altijd dankbaar in gebruik.
En het was als grapje bedoeld, niet vervelend. Gesproken tekst vs geschreven…. helaas.
daihatsucuore zegt
@neleev: Haha geen zorgen, de knipoog was een poging om te laten zien dat ik het wel kan waarderen.
Besides, met een nickname als DaihatsuCuore op een autoforum rondhobbelen is hetzelfde als op een NRA conventie rondlopen met een badge dat er meer Amerikanen zijn omgekomen door particuliere wapens dan in de oorlogen die ze hebben gevochten –> je kweekt wat wrevel no matter what.
pomoek zegt
@daihatsucuore: de Cuore is een auto voor mannen met zelfvertrouwen. Diepe buiging en fijne feestdagen!
daihatsucuore zegt
@pomoek: Hetzelfde voor u en alle andere autobloggers!
Jochen zegt
@neleev: gewoon zo eentje die het eenvoudig maakt om met 1 hand te typen zonder dat je ma het hoort en zo je andere hand vrij houdt voor het betere karwerk.
toyotaprius zegt
@daihatsucuore: inderdaad, en dat is dan met 1 zending… En met hoeveel zendingen van een Asos/bol. com/zalando/… Wordt niet heen en weer verscheept omdat de maat niet OK is of het aantal aanslagen per minuut niet conform is…?! De markt is alleen maar groeiende en zal meer en meer druk op de bezorgers leggen… Oh ja en niemand wilt voor het logistieke proces betalen plus het moet er in 4 uur zijn, dus de kwaliteit zal niet toenemen. (hier onder valt ook het rijgedrag vd koeriers wat idd levensgevaarlijk is)
appeltaartislekker zegt
@daihatsucuore: zelfde reactie kwam ik ook tegen op nu.nl, je bent er maar druk mee.
daihatsucuore zegt
@appeltaartislekker: Maar ik heb helemaal geen nu.nl account, dat is interessant. Plagiaat!
appeltaartislekker zegt
@daihatsucuore: dan is het plagiaat. ’t is een schande. ;)
potver7 zegt
@daihatsucuore: Het rijgedrag van chauffeurs heeft niks te maken met het aantal pakketten dat verstuurd wordt. Maar wel met het aantal voertuigen/chauffeurs dat het postbedrijf bereid is in te zetten voor het ophalen en bezorgen ervan. Als je wilt dat chauffeurs zich hoffelijk gedragen in het verkeer, keurig een parkeerplekje opzoeken voor hun bus, en desnoods een kopje thee drinken bij het omaatje waar ze zojuist een pakketje hebben bezorgd, dan zul je dus meer mensen en materieel in moeten zetten. Wat uiteraard wel, linksom of rechtsom, door de consument betaald wordt…
slickrick zegt
@potver7: nee hoor, gewoon niet betalen per bezorgd pakket maar per uur, simpel zat. Dan gaan ze echt wel stuk rustiger rijden
tstile zegt
Dit is een van de uitwassen van schijnzelfstandigheid en van de zucht naar winst van bedrijven.
Ze maken de routes op de meest positieve berekening en ook de klantafhandeling.
Routes? Geen rekening met files, bruggen, omleidingen, etc etc
Klanten? Ze gaan er vanuit dat elke klant achter de voordeur zit te wachten.
Hierdoor worden bezorgers gedwongen om als idioten te rijden.
lekkerlinksrijden zegt
@tstile: het Management moet wel de bonussen krijgen aan het eind vh jaar. Zzp= zelfstandige zonder poen
lekkaah zegt
@tstile: idd, heeft vooral niks te maken met nlers die ali express leeg bestellen van achter hun pc..
vraag wordt beantwoord met aanbod..
henk_he zegt
@tstile: niemand dwingt ze als idioten te rijden. Dat is een keuze van de bestuurder. Het resultaat van veilig rijden is dat hij minder pakketten per dag bezorgt, en dat voelt de bezorger in zijn eigen portemonnee (vaak ZZP’ers), dus een simpele rekensom.
lohran zegt
@henk_he: Uiteraard heb je gelijk; ze worden niet gedwongen. Maar het is wel een beetje kort door de bocht. Zij krijgen de pakketjes voor hun regio neem ik aan. Dus of dat er nou 50 of 150 zijn, het komt op die bepaalde zzp’er/chauffeur aan. En ze krijgen dan ook nog tijdschema’s wanneer bepaalde regio’s binnen die regio geleverd moeten worden. Veel mensen zijn niet eens thuis en voila, de chauffeur wordt wat gehaaster. Althans, dat is hoe ik het me inbeeld. Heb weleens 3 dagen pakketdienst gedaan en vond het verschrikkelijk.
Verder worden in het artikel koerier en pakketbezorger benoemd alsof het hetzelfde is. Maar een koerier heeft veel minder adressen en doet vaak het spoedwerk. Ik ben internationaal koerier en in tegenstelling tot de pakketbezorger kom ik niet op 80 adressen per dag, maar zit ik aan de 2 tot 4 per week (en 125.000km per jaar).
e36thuglife zegt
Lekker belangrijk! Weet je wat ze pas echt terroriseren? De buren die een dagje thuis chillen. Lig ik lekker met me jonko te chillen op de bank komt die postbode zo van trrrring trrrring of ik ff 34 pakketjes voor de hele straat wil aannemen?? Ja wat denk je zelf Mo??? Denk je echt dat ik zin heb in 34 Jaspers, Stijns en Marjoleins aan me deur in de avond?? Me ass!! Dat is pas terrorisme vriend!!! Dus trap die gas lekker in en boek me huis voorbij, Mo!!!
pomoek zegt
@e36thuglife: fijne…feestdagen buurman?
davelepeef zegt
@e36thuglife: ik moest ff gniffelen :D
henk_he zegt
@e36thuglife: je kunt ook gewoon de deur niet open doen. Relax!
techniekmeneer zegt
@e36thuglife: Tja, de gene die thuis zit kan best een pakketje aanpakken voor de gene die werkt? Maargoed, als je maar genoeg “jonko’s” rookt zal dat inderdaad erg lastig zijn.
raoufff zegt
Volgens mij rijden pakketbezorgers tegenwoordig ook in een Volvo V40.
MrShifra zegt
@raoufff: Met een afstand bediende uitschuifbare ruimte achter de achterbank. ;)
rob5nismo zegt
Maar soms is het bij de beesten af hoe die gasten half gedwongen worden om zo te rijden om een beetje een acceptabel loon te verdienen
Dutchdriftking zegt
Tja, zolang wij niet meer dan 7 euro verzendkosten betalen, en de bezorgers daarom 150 adressen per dag hebben, zullen ze wel moeten.
bartsss zegt
@dutchdriftking: vind €7,00 voor een pakket te versturen ook nogal. Vind je zelf niet? €7,00×150 pakketjes is €1050,00… dikke winst voor PostNL lijkt me
Dutchdriftking zegt
@bartsss: ja. De bus de bezorger het distributiecentrum de nachtploeg welke sorteert, die zijn gratis zeker?
dakarbemo zegt
Verzendkosten motten omhoog simpel zat. Kijk maar eens bij PostNL deel van pakketbezorgers zijn ook nog eens ZZP’ers aka die krijgen per pakje een paar cent betaald. Bij PostNL is het echt 100% de planning van de bezorgen. Bezorger X krijgt X aantal pakketjes en tijdvak is van 09:00 tot 17:00 ofzo en dan moet alles bezorgt zijn. Realiteit is dat het in de praktijk bijna niet lukt. Hoe vaak zie ik bezorgers met handen vol pakjes rennen van deur naar deur of de meest bizarre verkeersacties uithalen? Bij ons bezorgen ze niet eens meer want dat kost te veel tijd en dan verdient een ZZP’er dr niks an en een bezorger in loondienst kan t ook niet doen want dan loopt ie gruwelijk uit in zijn bezorgschema….
bartsss zegt
@dakarbemo: dan zullen ze de winst bij PostNL maar is wat naar beneden moeten doen… €7,00 voor een pakket te versturen is nogal vind ik. Vooral in deze tijd
potver7 zegt
@bartsss: en jij denkt dat een webshop 7 Euro verzendkosten betaalt voor een pakketje? Keep dreaming… De grote jongens betalen gewoon een flat fee voor verzendkosten, die kijken niet naar een pakketje meer of minder.
dakarbemo zegt
@bartsss: “Vooral in deze tijd” Zoveel winst maakt PostNL nu ook weer niet. 14 miljoen winst op zo’n omzet is niet zo veel hoor (ruwweg 1.6%). Iedereen verzend met stuntprijzen dus wat het normaal zou kosten met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden etc is niet bekend want iedereen doet uitknijpen tot de max want hoe vaak is verzendkosten bij webshops al niet 4 euri oid ipv 7 euro.
JanJansen zegt
Wat een eerste wereld probleem.
We kopen zoveel spullen dat we ze niet meer snel genoeg bezorgd krijgen.
De bezorgers zijn slechts een gevolg van het werkelijke probleem.
rikkienl zegt
Flink aangedikt allemaal. Een ander onderzoek laat zien dat bezorgdiensten maar een klein percentage zijn van totale verkeersaanbod. 69 dodelijke slachtoffers door bestellers? Lijkt mij geen getal berustend op waarheid. Stukgoed is omgezet in Cao, dus uurloon. Natuurlijk blijft het een uitdaging om alles geleverd te krijgen binnen deadline. Sommige besteldiensten leveren 1x aan de deur. Niet thuis? Pakket rechtstreeks naar servicepunt. Voordeel: minder verkeersbewegingen voor 1 pakket. Daarnaast kan je als klant ook gelijk laten leveren op servicepunt of pakketkluis en tegenwoordig ook op buurtpunten. Denkdaar eens aan bij eenvolgende bestelling. Kosten zijn gelijk..
lincoln zegt
Had er geen last van ..
Maar na het lezen van dit bericht uiteraard wel ..
Keihard aanpakken ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: pak die slachtoffer rol, pak je voordeel
wjeurs zegt
Ik erger me meer aan bezorgscooters die zich naar eigen inzicht gedragen als geel of blauw kenteken, wat hen het beste uitkomt. Over het fietspadbmet 50kmh als er file staat of door rood langs een auto als het fiets licht op groen staat… Levensgevaarlijk
pomoek zegt
Voordelen van shit thuis laten bezorgen zijn evident. dames en heren komen hier ook regelmatig langs. Geen problemen wat het rijgedrag betreft. Bij mij in de straat althans.
off topic: Meer last van kindermetdeautonaarschoolbrengen ouders. Rijden te langzaam of juist te hard, toeteren bij het afscheid nemen en willen allemaal direct voor de deur van school half op de stoep parkeren met als resultaat een gevaarlijke chaos op straat. Waardoor ouders besluiten dat hun kinderen niet meer op de fiets naar school mogen enzovoort.
Zo dat is eruit. Fijne feestdagen!
FieRo zegt
@pomoek: tja kinderenmetde autonaarschoolbrengenouders zie ik hier ook dagelijks. Schijt aan anderen op de fiets of lopend. Alleen denkend aan zichzelf en dat ze te laat zijn. Die witte busjes doen het dan beter.
vtie zegt
Er zit hier een groot DHL punt in de buurt. De onderaannemers van dit bedrijf krijgen volgens mij per afgeleverd pakje betaald. Over besproken, door rood, rechts inhalen Over doorgetrokken streep op een provinciale weg enz.. enz.. Daarnaast: laatst kreeg ik snel een briefje in mn bus dat het bij de overburen was bezorgd. Ik vroeg hem waarom: ik heb echt de tijd niet om overal aan te bellen en te wachten. Sorry meneer, ik moet wel anders krijg ik mijn geld er niet uit weet u. Dus ja t klopt, maar de postbedrijven helpen ook mee.
vtie zegt
@vtie: besproken=busbanen
dwfc zegt
Hef op die pakjes gewoon een taks, de ecologische voetafdruk is enorm … de helft gaat retour!
Is gewoon een succes door de natuurlijke luiheid van de mens, die bij ons allen is ingebakken.
Investeer de inkomsten van deze taks in een premie voor EV auto’s zodat die voor iedereen bereikbaar wordt.
Dit als voorbeeld, er zijn misschien nog betere alternatieven om deze taksen in te investeren!
FieRo zegt
@dwfc: de taks zal er vast komen maar de premie niet ;)
potver7 zegt
@dwfc: weet je wat het toppunt van luiheid is? Denken dat je met belastingheffingen (taksen dus) een mentaliteitsverandering teweeg kunt brengen.
dwfc zegt
@potver7: Jij volgt blijkbaar de actualiteit niet, gele vestjes brengen in Frankrijk wel geld op …
potver7 zegt
Dus van betere registratie van ongevallen wordt het veiliger? Ik snap ‘m niet…
appeltaartislekker zegt
Paupers moeten eens leren om niet alles op de laatste moment te bestellen. Stelletje knakworsten.
techniekmeneer zegt
@appeltaartislekker: Het maakt toch niet uit wanneer je iets besteld? Veel webshops verzenden nou eenmaal gewoon de volgende dag. Ik bestel vaak zat online, soms heb je het de dag erna al in huis, terwijl een week later voor mij ook prima zou zijn.
FieRo zegt
@techniekmeneer: bestel via Gearbest, dan komt de helft helemaal niet. Ook niet na een jaar. Scheelt wel busjes maar niet in de portemonnee.
gregorius zegt
Er bestaan prima mobiele flitsers die het doen met 30kmh. Stop er wat meer in een woonwijk (en naast een school) en wat minder op een prachtige lange 80kmh weg en een 6 baan 80kmh ringweg. Misschien iets minder opbrengst, maar het werkt wel. Zo’n boete waar je 45 rijdt terwijl je er 30 mag en zo’n eikel heeft een dag voor jan lul gereden.
dailydriver zegt
Je gaat er aan kapot. 85 adressen door heel Den Haag altijd maar zorgen dat je voor dat de paaltjes omhoog gaan alles in het cemtrum eruit hebt gegooied. Wachten op vrachtwagens. Je ziet letterlijl elke sec elke minuut wegtikken op je horloge/ klok in de auto. Elke seconde/ minuut dat je dichterbij komt om dat je op tijd centrum uit bent om maar geen boete te krijgen. Van al die overijverige stadshanhaving. En dan staan er wel passanten op laad/losplekken staan,zodat jij niet de auto kwijt dan als midden op de weg. Want geen tijd om rondje te rijden of een parkeervak 1 km verderop te zetten. Onnodog lopen betekend alleen maar tijdverlies. En dan heb ik het nog niet over de aflevertijd van maximaal 2 min gehad. In deze 2 minuten moet je documentatie pakken, auto parkeren, naar de klant lopen, tekenen weer terug naar de auto en pakket afmelden. Pakket als niet afgeleverd afmelden kost meer zoveel meer tijd. Elke niet afgeleverd pakket kost 2min extra afmeld tijd. Doe dat eens 10x. Heb je al 20 mimuten tijdverlies die ergens anders teruggewonnen wordt want het laatste pakket moet ook op tijd bezorgt worden. Ik melde ze per 10 a 15 te gelijk af en tijds het rijden. Eten dat deed je als je langer dan 4 min moest rijden. Anders niet want geen tijd voor. De druk staat continue op en bent je continue aan het kijken wat je in route kan combineren en het berekenen waar je tijd kan winnen. Dus er is altijd haast geen moment rust.
desjonnies zegt
@dailydriver:
Het wurgcontract voor de bestelwagen en alle risico’s voor ‘de eigen ondernemer’.
mpgc zegt
Lekker zo’n persbericht over pakketbezorgers rond kersttijd. Kun je als VVN fijn mee scoren. Ze hebben echter helemaal geen onderzoek gedaan waar uit hun stelling blijkt . De enige echte onderbouwing is andermans onderzoek waaruit blijkt dat bestelbusjes (in het algemeen) relatief vaak betrokken zijn bij ongevallen. De rest is gewoon veronderstelling. Ik vind dat een organisatie als VVN onwaardig.