
En dat is drie.
In de autowereld zijn Audi, BMW en Mercedes een beetje als Ajax, PSV en Feyenoord. Het zijn de drie grootste met alle drie een enorme fanbase. Daarom moet je gebalanceerd zijn in de berichtgeving over de drie merken: anders krijg je die fans op je dak. Vandaag was het echter een domperdag. BMW gaf al aan dat ze hun cruiseschip uit de racerij halen en bij Audi was het de hoek van de TT waar de klappen vielen. Als gelijkheid betekent dat de drie groepen samen juichen, dan mogen ze bij deze samen huilen. Mercedes staakt de productie van de SL63 waarmee het einde van de roadster nu wel erg dichtbij komt.
Het klinkt dramatisch, stiekem is het dat ook wel een beetje. Als we de beperkte info mogen geloven valt het doek niet volledig voor de SL: die naam blijft. Het wordt wel een significante auto, hij moet zijn stalen klapdak (hetgeen wat de auto uniek maakt tussen de S-Klasse Cabrio, AMG GT C, E-Klasse Cabrio etc.) inleveren en Mercedes-AMG gaat hem bouwen. Om ons alvast voor te bereiden op deze drastische verandering, zet Mercedes een mes in het aanbod van de huidige SL.
Wie een blik werpt op de Duitse configurator, zal zien dat je de keuze hebt tussen de SL400 (zescilinder met 367 pk) en de SL500 (achtcilinder met 455 pk). Daarboven zit normaliter het AMG-spul, te noemen de SL63 AMG met V8 en de SL65 AMG met V12. Die laatste is ordinair en een GroenLinks-lid krijgt er spontaan allergieën van, de V8 is daar in mindere mate verantwoordelijk voor. Toch had die kennelijk ook zijn rust nodig, want ook de SL63 AMG is niet te verkrijgen op de Duitse configurator. De reden is simpel: Mercedes stopt met de SL63 bouwen op 31 mei. Dat is volgende week.
In Nederland is de auto sowieso al krankzinnig duur, maar hier is er iets vreemds aan de hand. De configurator geeft een Error 404, wat betekent dat de SL in zijn geheel niet meer te bestellen is in ons land. Behalve voor de drie pensionado’s die in de markt zijn voor een auto die te log is voor een sportauto en te onpraktisch is voor een dagelijkse auto, gaan we hem niet gigantisch missen. Helemaal niet omdat de volgende SL op papier gewoon weer geweldig wordt. (via MBPassion)
Zal hem niet missen. Vind het geen mooie SL.
Geen stalen dak bij de SL vind ik een fout, een soft top heeft zo ongeveer ieder merk.
@dees: Deze auto heeft wel degelijk een stalen klapdak?
@granlusso: @dees: ik snap niet waarom ik meer plusjes krijg dan jij op mijn reactie, want ik heb ergens overheen gelezen waardoor jouw reactie gewoon klopt, zie ik nu :)
@granlusso: Die van jou klopt toch ook.
SL van schwer luder ..
Ik vind dit best een sierlijke SL, met name de facelift. De achterkant oogt bijna Italiaans qua styling en is wat dat betreft echt een voorloper voor sierlijke auto’s als de C-, E-klasse Coupé/Cabriolet.
Hij is traditiegetrouw bizar lang in productie geweest en ondanks dat het segment nogal opgedroogd is, kijk ik uit naar een opvolger van deze iconische modellijn.
Tja, de SL was geniaal vooral als AMG-Blackseries. Maar door de AMG GT nu toch behoorlijk overbodig.
Ik heb het genoegen gehad om met de laatste generatie SL63 AMG, parelmoer wit, met dak open, uitlaat kleppen open en op Russisch kenteken door Zwijndrecht te knallen……ik vond het een schitterende ervaring……maar de medeweg gebruikers waren niet bepaald amused
@slickrick: lag dat aan de auto of aan het kenteken?
@schoen85: het helpt niet mee (kenteken), maar ook als je er 50k bpm op afgetikt hebt kijkt men zuur naar je.. is niet zoveel voor nodig in NL
@lekkaah: in NL kijkt men al zuur als je een c180 rijdt.
Zou het echt gaaf vinden als de nieuwe SL op de Vision convertible concept zou gaan lijken. Één van de mooiste concepts van de laatste jaren met een grandeur uit vervlogen tijden.
@moveyourmind: Dat zou zeker super gaaf zijn als die kwam!
Ik heb dit model toch altijd wel echt een draak van een auto op het netvlies gevonden. Naar mijn mening is de r230 met de dubbele ronde koplampen de mooiste. Wat zeg ik, ik denk dat ik dat zelfs de mooiste wagen ooit vind. Vooral in bordeaux rood, of dat apartje kleurtje blauw.
@jack_abarth:
Deze kleuren:
BLAUW:
https://lexclassics.nl/wp-content/uploads/2017/04/Mercedes-SL500-R230-11-250×166.jpg
ROOD:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/07_Mercedes-Benz_SL550.jpg/640px-07_Mercedes-Benz_SL550.jpg
@jack_abarth: zeker mooier idd dan dit bij elkaar geraapt design.
@jack_abarth: eens, maar de facelift daarvan en al helemaal de BS vind ik ook nog steeds enorm prachtig, maar het laatste model, ongelooflijk dat men dit nog aanschaft!, helemaal met kap dicht ziet het er niet uit!
Aan de auteur als je zoiets schrijft: Behalve voor de drie pensionado’s die in de markt zijn voor een auto die te log is voor een sportauto en te onpraktisch is voor een dagelijkse auto, gaan we hem niet gigantisch missen. Nu ja dan heb je nooit de SL63 gereden ! Een fantastische funauto, heel veel power, een geniaal geluid. Mag dan niet zo scherp zijn als een 911 maar vele malen confortabeler. Als troost zijn de SL400 en SL500 nog beschikbaar en voordat ze weer afgeschreven worden als onwaardige auto’s, maak eens een testrit…
Off Topic, maar ben ik de enige die op de iPad, na het volgen van een link, in het nieuwe artikel de “relevant” balk dwars midden in het beeld te zien krijgt? Vet irritant want de info (en grapjes) zijn zeer welkom ?
@kwakmare: Nee hoor dat heb ik ook.
Erg onhandig om telkens de iPad eerst verticaal te draaien, dan de link aan te klikken om vervolgens de iPad weer horizontaal houden en het artikel zonder balk in het midden te kunnen lezen. Succes!
Hoeveel zouden er de laatste jaren nog op kenteken gezet zijn?
Ik denk af en toe een demo van Mercedes Nederland zelf.
Kleine markt hoor die SL.
Jammer, vind dit altijd een hele gave auto. Je ziet ze in NL echter bijna niet. In Duitsland kom je ze vrij regelmatig tegen. Vind het ook echt een typisch Mercedes model, geen andere Duitse fabrikant die dit bouwt. Enorm aanbod qua modellen vergeleken met BMW en Audi
Kut! dan moet ik er nog snel ff een gaan bestellen! ;)
Ik heb aan een zakdoek niet genoeg hoor. Ik heb maar een emmer gepakt
Een sl, maakt het je wel moeilijk om erin te rijden. Vooral in de kleur bordeaurood. Ik vind het model daarvoor meer alure hebben.
Greetings
Dan maar een s63 cabrio