Tegen de tijd dat je dit artikel uit hebt heeft de Zonda Revolucion er al een half rondje ‘Ring opzitten.
Heugelijk nieuws uit supercarland. Het Italiaanse Pagani heeft volgens de grapevine haar eigen Nürburgringrecord aan diggelen gereden. Vijf jaar geleden zette coureur Marc Basseng een tijd van 6:47.50 minuten neer met de Pagani Zonda R. Met zijn opgevoerde derivaat in de vorm van de Zonda Revolucion is daar nu een haast onmogelijke 18 seconden vanaf gegaan.
Daarmee zet Pagani zich voor de tweede maal bovenaan de recordlijst met non-series/non-road-legal vehicles, aangezien de in een oplage van vijf stuks gebouwde Zonda Revolucion niet zonder aanpassingen op kenteken is te zetten. Het zou ook betekenen dat de snelheidslimieten op de Nürburgring zijn opgeheven. Het nieuws over de 6:30-tijd is (nog) niet door Pagani naar buiten gebracht, maar werd de wereld ingeholpen door insider Love Cars, en later bevestigd door Shmee150.
Hoestende Italiaan in regenjas gaf ons net deze foto:
De Zonda Revolucion heeft de bekende 6.0-litre V12 van AMG achter de carbon-titanium monocoque liggen, met een vermogen 800 pk, 50 paarden meer dan in de Zonda R. Schakelen gaat met een zestraps sequentiële bak, die het vermogen naar de immense achterwielen leidt. De €2,2 miljoen kostende supercar is voorzien van een DRS-systeem, waarbij de bestuurder de achtervleugel automatisch of handmatig open en dicht kan laten klappen, voor desgewenst minder of meer downforce.
Nou Pagani, laat die recordvid maar komen. Daar zijn we dol op.
1001pk zegt
Chapeau
ziekegeest zegt
En ik heb zojuist jullie record verbroken, heel het artikel gelezen in minder dan 1 min
wildbeest zegt
@ziekegeest: 52,56 sec!
boogieman zegt
@wildbeest: na 3 pogingen lukte het mij niet sneller dan 52,97 ik neem genoegen met deze sterke 2e plaats
pudi zegt
Holy shit!
smoothoperator zegt
@pudi: waarom is dit zo bijzonder? Oké die auto is snel… Maar wat heb je er aan? Kom je ook zonder hernia aan in zuid Spanje of krijg je dat sowieso niet omdat je constant moet tanken?
trident zegt
@smoothoperator: volgens mij moet je een deurtje verder naar de anwb autotesten, kan je gelijk kijken of er een caravan achter kan.
smoothoperator zegt
@trident: waarom? Ik wil helemaal niet weten of er ergens een caravan achter kan!
bassx zegt
@smoothoperator: waarom zou je anders met de auto naar zuid Spanje willen?
smoothoperator zegt
@bassx: Omdat ik autorijden gewoon leuk vind :). en gelukkig mag ik dat minimaal 50.000 km per jaar doen :)
JanJansen zegt
@smoothoperator: dit is natuurlijk een fantastische marketing stunt. In de praktijk heb je er niets aan. Dan kan je beter een Caterham R620 kopen die makkelijk te repareren en wel straatlegaal is.
pudi zegt
@smoothoperator: hij is ook niet gemaakt om zuinig te zijn of lange ritten te kunnen iedere auto kan iets anders goed, en deze zoals je ziet kan snelheidsrecords breken
g40freak zegt
@smoothoperator: als je deze auto kan betalen ga je waarschijnlijk met je prive vliegtuig met je zonda erin naar spanje.
Je gaat toch niet als een pauper op de snelweg zitten??
naamloos3 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
werf76 zegt
@pudi: Wat is er met de poep van de paus?
Dylan zegt
Wat een prachtige wagen is dat toch ook he!
g40freak zegt
Heeft het ding ook op het top gear circuit gereden??
alfaitak zegt
@g40freak: ja, er staat geloof ik een filmpje van op youtube.
g40freak zegt
@alfaitak: dat is specifiek deze? Of was dat de “r” waar het eerdere ring record is gezet?
Kan me deze totaal niet herinneren en dacht dat ik alle top gears wel gezien had.
Ff youtube doorspitten.
g40freak zegt
@g40freak: na een kleine speurtocht is (volgens mij) die top gear tijd gezet door de R en niet deze revolucion.
Kan me vergissen, maar ik vind het verwarrend
alfaitak zegt
@g40freak: nee klopt, heb nog eens gekeken en het was inderdaad de zonda R. T is nog vroeg he.
logistiek zegt
1.08 op top gear track dat is pas echt snel !
norge zegt
Zolang er geen kenteken op zit is het niet echt…
baap zegt
@norge: Als je nu ff beter leest had je opgevallen dat dit record voor de ‘non-series/non-road legal’ auto’s gereden is. Dus telt WEL
Arnoud zegt
@baap:
Ik ben het met Norge eens. Met deze auto kan je alleen maar individueel een beetje racen. Je mag er niet de straat mee op en er is geen raceklasse waarin je competitief kunt doen. Er is GEEN auto waar je tegen kunt strijden. Dus lijkt mij er geen bal aan. Doe me dan maar een ‘zielige’ Twingo RS. Minder pk’s maar je kan in ieder geval een gelijkwaardige auto uitdagen voor een rondje om het snelst.
Foramen zegt
@Original_Arnoud: Ferrari FXX is zo’n zelfde gevalletje en er zijn genoeg racewagens die vermogens begrenzer of extra gewicht moeten hebben om aan de pk/kg eisen van een bepaalde klasse te komen. Zonder aanpassingen zijn die dus ook niet toegestaan.
Verder laten ze hier natuurlijk gewoon zien wat ze kunnen met de kennis en techniek die ze in huis hebben.
Arnoud zegt
@Foramen:
Maar van de FXX, 599XX en de FXX K zijn meerdere exemplaren waardoor je in ieder geval in amateur verband een beetje competitie kan maken. Van deze Revolucion is er slechts één…
Foramen zegt
@Original_Arnoud: vijf ?
norge zegt
@baap: hold your horses….Heb ik gelezen, kun je net zo goed een Formule wagen over de ring jagen …
Arnoud zegt
Stefan Bellof komt in zicht! 6:11 in een 956 kwalificatie rondje en 6:25 tijdens de race.
norge zegt
@Original_Arnoud: Juist Stefan Bellof….De enige echte super duper record houder…
Gulli zegt
@Original_Arnoud: Was dat op hetzelfde circuit als er nu ligt? Ik meen me te herinneren dat er het een en ander is aangepast sinds die tijd, maar ik kan me vergissen.
Arnoud zegt
@Gulli:
De Nordschleife is niet aangepast. Ik denk dat jij in de war bent met het circuit de la Sarthe, oftewel Le Mans. Dat is wel meerdere malen aangepast omdat ze op het Mulsanne Straight snelheden van over de 400km/h haalden.
63amg99 zegt
@Original_Arnoud: gebruikte ze die tijd niet de steilstrecke inplaats van carrousel ?
63amg99 zegt
@63amg99: karussel
Arnoud zegt
@63amg99:
Effe voor je nagezocht. De Steilstrecke is tot in de jaren ’60 in gebruik geweest. Stefan Bellof reed zijn recordronde in 1983.
850t5r zegt
En dit is pas een hypercar…
autodrome zegt
Wie is die dikke, bevallige kip bij die supercar?
dragspert zegt
@autodrome: Ik mag toch hopen dat dat z’n moeder is. Iemand die elk schroefje van zijn creaties nog ‘sexy’ krijgt zal toch niet zo’n sloopkogel accepteren zeker?
Dutchdriftking zegt
Ik ben geen fan van het merk, maar dit maakt mij toch wel erg hebberig!
stfu zegt
Maar het was toch over en uit met records rijden?
mperformance zegt
@stfu: Misschien nemen ze de sancties voor lief?
volvoturbo zegt
Wat n bruut apparaat blijft de Zonda toch!
dwersbongel zegt
Ik vind dit echt een hele gave kar met al die spoilers. Kan ‘ie goed hebben.
*Filmpje van de R bij Top Gear starten doet*
WoutH zegt
Petje af voor het neerzetten van deze tijd, serieus. Ook eigenlijk wel voor Pagani an sich. Maar foeii waarom zijn die auto’s zo druk vormgegeven? Deze lijkt op een pokemon (en nee al m’n 6 kaartjes zijn al 15 jaar de deur uit).
carmasterr zegt
@WoutH:
Because downforce.
heat59 zegt
@wouth: because racecar
insomnia zegt
Dat is serieus snel.
Gulli zegt
Ha, eindelijk weer competitie! Ik had met de Zonda R al sneller dan 6:47.50 gereden op de ‘Ring. In Need for Speed Shift op de PS3 natuurlijk, dus nu heb ik er verstand van :) Overigens is dat al zweten in je comfortabele leunstoel met een colaatje naast je en het raam open, des te meer respect voor de lui die daadwerkelijk de G-krachten op hun lichaam krijgen terwijl ze die auto’s over het circuit hengsten.
Hmm, misschien vanmiddag maar weer eens afstoffen, was toch altijd erg leuk :)
mitta86 zegt
Bevestigd door Shmee, dus het is waar?
clarkson zegt
Wat een ding zeg. Geweldig hoe Pagani zijn auto’s maakt. Ben ook zeer benieuwd naar het geluid dat deze schoonheid produceert.
Ram-G-maN zegt
Ik denk dat de Revolucion vooral verschilt met de R qua bandensamenstelling. Met 50 PK erbij en extra aërodynamica ga je echt niet die nieuwe rondetijd zetten.
Ze kunnen gebruik gemaakt hebben van de nieuwe superslicks techniek die Pirelli heeft ontwikkeld voor het volgende F1 seizoen. En Stefan Bellof deed vroeger allemaal zonder die nieuwe ontwikkelingen. Al moest hij, bij het verbeteren ervan, met de dood bekopen…
michaelcorleone zegt
Pagani Zonda de droomwagen van velen.
thierryvth zegt
ook raar, ik hoor van alle Koenigsegg fanboys dat je niet meer plankgas mag over de Nordschleife, dat is tenminste hun excuus dat ze het record voor roadlegal cars niet hebben
zondacinque zegt
Deze mag toch ook nauwelijks op een circuit omdat er teveel geluid uit komt. Of was dat de r?
windhoekgokarting zegt
Sorry maar als je het over non legal roadcars hebt, dan is het record 6.11.13 by Stefan Bellof in 1983 met een Porsche 956. Ik bedoel wat is het verschil tussen een Porsche sportscar en een Pagani in racing trim? Ga dan voor het ultieme record!
agera zegt
Waarom doet een formule 1 team geen stunt en zet een nieuw record?
Arnoud zegt
@agera:
De Nordschleife van de Nürburgring is erg hobbelig. Een F1 auto zou erg hoog gezet moeten worden waardoor een groot deel van de downforce wegvalt en er dus veel op bochtsnelheid ingeleverd moet worden.
En daarnaast: kom nog maar eens om een F1 coureur die dit aandurft en mag van zijn team, die ook nog eens een miljoenen kostende wagen wil uitlenen.
gemaskerdemuchacho zegt
Wat een oneindig mooie auto is dit toch! Echt prachtig!
kareladmiraalszoon zegt
Wauw dit is perfectie.