In het vorige bericht schreef ik nota bene nog dat de Nissan GT-R op de Nürburgring met een rondetijd 7:35 nog slechts twee seconde langzamer is dan de Pagani Zonda F, maar dat is alweer achterhaald. Vandaag precies drie weken geleden op 27 september, werd in de avond bij een temperatuur van 10 graden Celcius een Pagani Zonda F over het 20,6 kilometer lange circuit met z’n 173 bochten gestuurd.
Het rondje werd afgelegd in een tijd van slechts 7:27:82. Daarmee is een nieuw Ringrecord gevestigd voor productieauto’s. Ik snap dan alleen niet waarom dit bericht pas drie weken later opduikt. Hebben we met z’n allen liggen pitten?
De geslaagde recordpoging stond in het teken van de legendarische Formule 1 race op 4 augustus 1957. Toen pakte ‘de Maestro’, de bijnaam die Fangio van zijn collega-coureurs kreeg toebedeeld, een historische overwinning op de Nürburgring. Ondanks zijn zege kon hij de wereldtitel in zijn Maserati 250F pas in de volgende race, de Grand Prix van Pescara, veiligstellen dankzij een tweede positie achter Stirling Moss. De Grand Prix van de Nürburgring in 1957 blijft één van de meest memorabele Formule 1 races ooit. De reden daarvoor was de fenomenale opmars van Fangio, waarbij hij in slechts zeven ronden zijn achterstand van meer dan veertig seconden op de Ferrari’s van Hawthorne en Collins, die op dat moment de race leidden, goedmaakte. Tijdens een pitstop voor nieuwe banden en brandstof verloor de coureur uit Balcarce 45 seconden nadat een wielmoer onder zijn ‘single seater’ terecht kwam.
Fangio zette vervolgens de achtervolging in en finishte de race uiteindelijk op het hoogste schavot, waarbij hij het baanrecord ronde na ronde verder aanscherpte. De twee Ferrari’s konden nooit verwacht hebben dat Fangio nog op hen in zou lopen, laat staan dat hij ze zelfs voorbij zou stevenen, maar toch presteerde hij het ongelooflijke. Na afloop van de race kon de Argentijn zelf bijna niet geloven welk een prestatie hij had neergezet. “Ik heb in mijn leven nog nooit zo hard gereden en ik denk ook niet dat ik dat nog eens kan realiseren.” (via passion4wheels.com)
Alwood zegt
ben ik alleen ff verward… vallen donkervoort en radical niet onder productiewagens? scheelt trouwens maar heel weinig met de CGT… geweldig zo goed als die met slechts 612 pk in elkaar is gezet :D
poupoulossos zegt
WTF Hulde voor de Zonda F _O_
Martijn zegt
Leuk verhaal om te lezen! Dat moet zeker een super race zijn geweest!!
Alwood zegt
oja, blijft een leuk linkje ;) en ze hebben de zonda ook nog niet bijgewerkt(!)
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
RubenBaeten zegt
Hier een kort filmpje van die koningsprestatie. :D
RScosworth zegt
Nette tijd hoor! :)
@ Dennis: Waarschijnlijk bedoel je 173 bochten in plaats van 73 ;)
-edit: Ja, dat zeg ik…:) –
dekster (Union Fait La Force) zegt
De echte ringmeester is Steffan Bellof en niet Fangio ;)
http://www.youtube.com/watch?v=NqFrqLBcCGk
Martijn zegt
ohwja en btw: http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
Martijn zegt
ohw sorry alwood had het al geplaatst….
Marten zegt
En de meesteres is Sabine :-)
ShelbyGT500E zegt
En wat als de R uit komt dan word het meschien wel 7.15.00
SQB zegt
Zwart… Rood dwarsdingskie op de motorkap… ’t Is de nieuwe KITT!
Powerslide zegt
Kan je je voorstellen dat je je Zonda F Clubsport even uitleent zodat iemand zich uitleeft op de Nordschleife en het ronderecord verbetert?
Toch heeft een klant echt netjes zijn auto uitgeleend….
Powerslide zegt
http://www.youtube.com/watch?v=WV_K1Fx-OcY
Nog even een stukje van de Zonda over het rechte stuk van de Nordschleife. Heeeerlijk!
Juppe zegt
@Alwood,
Zover ik weet is de radical SR8 niet streetlegal. De SR3 (3e tijd) wel. Maar wat nou precies onder ‘productiewagen’ valt is mij een raadsel.
De Donkervoort komt niet zo uit de fabriek in Lelystad, maar is aangepast door Michael Duchting (vleugels, 340pk (dacht ik) ipv 270 van de standaard RS). Maar deze kun je wel zo kopen, en is in die vorm ook streetlegal.
Wie weet de definitie van ‘productiewagen’? Moet ie alleen streetlegal zijn, direct in deze vorm te koop (onaagepast), of moeten er ook een minimaal aantal van gebouwd zijn?
ShelbyGT500E zegt
Juppe @
Een productie wagen houd in dat ie voldoet aan de regels van de weg. en die regels zijn dat er lichten op zitten spiegels en een niet te hard motor geluid heeft normalen banden enzovoort.
roland zegt
@ ShelbyGT500e
Volgens mij ben jij in de war met street legal, goedgekeurd voor de openbare weg en dergelijke. Productiewagen wil toch echt zeggen dat er een reguliere productie gedraaid wordt (hoe klein ook, dus die 5 MC Corse zijn waarschijnlijk productiewagens én voor de openbare weg).
Een grote beurt na oplevering, in welke vorm dan ook maakt dat het volgens mij geen productiewagen meer is. Alpina is een merk en maakt productiewagens, een Donkervoort met een nabehandeling ergens anders volgens mij niet. Een Golf waar je bij VW Individual een W12 in laat zetten ook niet, ook al worden alle onderdelen in serie geproduceerd.
Maar wellicht kan de definitie nog scherper?
ShelbyGT500E zegt
jep was in de war
rembo1987 zegt
het werd gereden op 25 september, niet op 27 september,
Juppe zegt
@Ronald,
Zoiets dacht ik ook idd. Het is iig meer dan alleen streetlegal. Maar dit blijft natuurlijk een vaag gebied. Zoals de Donkervoort van Duchting bv, dat is niet een auto die achteraf nog ff aangepast wordt. Maar hij wordt meteen zo opgebouwd, en daarna pas op kenteken gezet.
Maar dan zou het enige verschil tussen streetlegal en productieauto het moment van op kenteken zetten zijn of niet? (Tunen voor of na kenteken)
Ik heb nog nooit een scherpe definitie kunnen vinden, maar misschien bestaat die ook niet. Omdat het in de racerij niet interessant is, daar is een model gehomologeerd of niet-gehomologeerd. En daarvoor moeten er 200 of 500 ofzo gebouwd zijn (zoals de Porsche GT3 bv.) Kleine serie’s van bv 5 is dan hetzelfde als een uniek exemplaar.
vinox zegt
Laat ons dan ne keer eens en voor altijd een deftige definitie samenstellen hè :-) Nee serieus, DUS:
Geen tuners (bvb Edo), geen auto’s die niet in productie gaan of uniek zijn (bvb Radical, Donkervoort). Zover zijn we duidelijk al, maar wat dan bvb met een Atom? Die zou er dan wel bijhoren of wat?
Pannekoek zegt
Ook geen gelimiteerde versie, daarom staan de Enzo, F50 en F40 bijv. ook niet op die lijst..
En een straatlegale auto hoeft nog niet perse een productie auto te zijn..
remco zegt
btw, het zijn wel 73 bochten 33 linker en 40 rechterbochten
Juppe zegt
Volgens de regels van fastestlaps.com mag een gelimiteerde versie ook op de lijst, de regel is:
2. A car has to be 100% street legal and without any aftermarket modifications (100% stock).
Maar dat maakt het nog geen productieauto idd.
Guan zegt
73 bochten lijkt me idd logischer. 173/20,6 = 8,4 bocht per kilometer. Als dat kan moet ik de definitie van een bocht nog een gaan bekijken ;)
Dink zegt
Ik had laatst m’n eerste trackday experience: de ‘Ring in een opgepepte Z06. Gaaf!
Remon zegt
Gemiddeld 170 km per uur.
vinox zegt
“The Gesamtstrecke consisted of 174 bends (prior to 1971 changes), and was 8 to 9 metres in width on average.” (wiki)
“The current 20.8 km Nordschleife course with 33 left and 40 right turns (actually about 100 corners, as counted by enthusiasts). The lower left yellow area indicates the location of the Sketch Grand Prix course”
Ook wiki. However, je zegt 8.4 bochten per kilometer. Het zal niet veel schelen tot 1971, 174 bochten op 22,810 km geeft ook 8,1 bochten als resultaat.
vinox zegt
Dat was @ Guan btw, maar ’t duurde efkes, opzoeken en zo. Ge moet ier dan ook zo rap zijn hè :-p
vinox zegt
De mensen die echt into figures en facts zijn moeten zeker de wiki site van de ring ne keer checken (int engels natuurlijk), das wreed interessant!
ananas zegt
is het niet 22,8 km lange circuit ipv 20,8?
GJ zegt
” In slechts 7 ronden”? Dat is dus een ruime 140 kilometer! Op een gemiddeld Tilcke-circuit is dat dus zo’n 28 ronden of ca. een halve grand prix! Nog steeds indrukwekkend,maar het plaatst het misschien wel in wat meer perspectief.
w0o0dy zegt
@Vinox: “En waar is uwe F430 of Zonda hè in de rondetijdenlijst?”
Right here, baby! hehehe ;)
Niet verkeerd die tijd, maar de tijden in de top 10 gaan de komende maanden (jaartje of anderhalf) overhoop gegooid worden…… Toch wel sterk werk 3 seconden sneller dan de GT2 (7:31.02) maar aan de andere kant… deze heeft 650pk en meer dan 700nm koppel.
w0o0dy zegt
Waar is het bewijs? Ik wil de beelden!
CSL zegt
Wel lachen dat voor de Mclaren F1 altijd nog 7’11” staat! Maar ik weet niet of dat officieel is.
Het nog altijd grappigere voor mij is dat een BMW E36 M3 3.0 (286pk)van 1993 Aangepakt door AC-Schnitzer in 1995: “AC-Schnitzer M3 CLS II” een tijd in 1995 neerzette van 7:36!!
http://www.supercars.net/cars/207.html
w0o0dy zegt
@csl: zo zie je maar…. een racewagen (want dat is die AC Schnitzer in feite) is toch altijd weer sneller…. Iedere auto in de top 100 kan een veel sneller tijd zetten met raceonderdelen. Btw de auto had 350pk (257kw) en een top van 290km/u….
CSL zegt
@w0o0dy
Klopt, zo’, 8jaar geleden had ik nog een E36 M3 van 1993(singel VANOS). Ik had wel alles van de EVO M3 uit 97 erop gezet. Scheelt toch wel, Aluminium deuren kofferbak etc.. Endan nog een Carbonnenmotorkap, wat behoorlijk scheelde. leuke michelin cup banden, met zo’n 340pk, dat ding ging als een koggel. Was misschien wel 1 van mijn favoriete en betrouwbaarste auto’s.
Tot mijn verbazing ben ik hem een tijdje terug tegengekomen op Youtube :O
http://www.youtube.com/watch?v=ARrKu8M9xDE
w0o0dy zegt
Ken je de site van Ac Schnitzer? daar staat ie op http://www.ac-schnitzer.de/en/bmw-cars/garage/concept-cars/1995-acs3-cls-ii/general-info/
CSL zegt
Ik zie het:
weight-saving of approximately 160 kilogramms(1260kg!!).
This concept study shows how an M3 can be converted by professional tuning into a thoroughbred race touring car for road use.
The aerodynamics and driving stability of the CLS II represent the state of the art.
Waanzinnig lekkere auto. Komt heel goed in de buurt van de E46 CSL.
Iwan zegt
Heeft iemand dat plaatje in wallpaper formaten? Ik vind het wel een erg coole poze.
rider zegt
beetje raar dat pagani die tijd niet officieel heeft bevestigd. of in ieder geval een instantie die er bij was. een geweldige prestatie. minder gewicht en minder vermogen dan een porsche carrera gt en toch iets sneller. en sowieso veel exclusiever en ik vind ook mooier.
de eigenaar moet wel heel veel vertrouwen in de rijder hebben om zo’n duur speeltje uit te lenen! 7,27.82min, waanzinnig snel. maar wat zou de clubsport versie doen qua tijd? misschien wel 7,20 rond? die is nog lichter en nog krachtiger.
ik vind dit helemaal een meester prestatie als je bedenkt hoe groot pagani wel niet is. een dwerg in verhouding tot porsche/lamborghini en ferrari. en helemaal geen race ervaring! ik geloof niet dat een ferrari enzo dit sneller zou kunnen. (is weliswaar sterker maar ook zwaarder) wie durft het aan om zijn enzo eens goed op zijn donder te geven op de ring!?
SimonMc zegt
@rider: ik vermoed dat het hier al gaat over de clubsport, alhoewel niet direct vermeld.
Baloni zegt
Wat een verschrikkelijk lelijke auto.. maar wel vette prestatie hoor! :O
Rick dos zegt
En hier is het bewijs….
http://www.youtube.com/watch?v=APbrjvadVA0&eurl=http://www.worldcarfans.com/4071123.002/pagani-zonda-f-breaks-nurburgring-production-car-lap-record
sytze.k-buggati zegt
dit is een vette auto!