Een Zonda voor de straat, met R-power (750pk!). De laatste. Hij zou paars worden maar toen kregen koper en maker mot.
Eindelijk een Zonda one-off met een verhaal. Geen ego-strelende versie voor de zoveelste miljonair. In eerste instantie ging Pagani deze auto speciaal voor de Al-Thani familie maken. Die houden wel van kekke kleurtjes, paars zou het worden. Tot het mis ging, ruzie! Toch besloot Pagani door te gaan met de auto. Een slordige eerste versie staat inmiddels naast de fabriek, klaar voor de eerste tests.
Volgens mij kunnen ze ook bij Pagani de Zonda nog steeds niet helemaal loslaten. Ja, er is een nieuwe Huayra, een prima auto maar zo bijzonder als Pagani’s eerste?
Wat Pagani’s precieze plannen zijn met de Zonda 750 is nog onduidelijk. Aan de auto vallen in ieder geval een aantal zaken op. De typeaanduiding leest “7 Cinquenta”. Daarbij lijken de “7” en “nta” eenvoudig met verfstift aangebracht. Natuurlijk slaat de huidige kleurcombinatie nergens op. De motorruimte komt sterk overeen met die van de Cinque. De inlaat lijkt precies hetzelfde en verschilt daarmee sterk van die op de Zonda R. Bij de uitlaat geldt hetzelfde verhaal: een kleinere diameter spruitstuk dan bij de Zonda R, welke identiek lijkt aan die op de Zonda Cinque. Toch twee belangrijke onderdelen voor de motor en het karakter van de auto.
Het exacte Zonda R blok in een straatversie leggen lijkt dan ook onmogelijk. Te weinig koppel bij lage toeren, niet ‘normaal’ te rijden. Volgens de geruchten ligt er achter in deze Zonda 750 weldegelijk het 6 liter (of 6,7l?) blok van de Zonda R. Niet de ‘standaard’ 7,3 liter met 678pk of 702pk. Nog een laatste 700+ pk atmosferische V12. We hopen dat alles snel officieel wordt en Pagani de auto show-klaar maakt. Foto’s en filmpjes van naast de fabriek. (bron: autogespot.com)
Hainz zegt
Ontzettend dik!
gedwongenleaser zegt
@Hainz: niks aan toe te voegen :).
alcantara zegt
@Hainz: Nee, slechts 1210kg.
Daarnaast snap ik de bronvermelding in het artikel niet?
maxx1 zegt
wordt dit bij pagani gedaan of bij een of ander amateur bedrijf?
BmwMPower zegt
@maxx1: Dit is waar alle Pagani’s gebouwd worden.
maxx1 zegt
@BmwMPower: kleine hut zeg. ik vind wel dat ze dan wat aan die letters moeten doen haha
BmwMPower zegt
@maxx1: Verwacht je dat het lopende band werk is daar!?
De lettertjes zijn er met stift bijgezet.
bullgod76 zegt
@BmwMPower: Hier worden inderdaad nu nog alle Pagani’s gebouwd, zowel de Zonda’s als de Huayra’s.
Maar Pagani gaat binnen 2 jaar verhuizen naar een groter pand om zo ook de productie te kunnen verhogen.
technopatat zegt
@bullgod76: Zeg maar deze zomer! Ik was woensdag bij Pagani op bezoek, en ik heb een Zonda R over de openbare weg gevolgt richting het nieuwe pand! Nog wat oppoetsen en inrichten en ze kunnen er in! Het stond er al ‘vol’ van de Zonda’s met een zeiltje er over…
ot: Ik denk dat de Zonda niet kunnen loslaten omdat ze ze juist zo makkelijk kunnen verbouwen naar andere machine’s! Die huayra’s worden momenteel vlotjes gebouwd, meneer Horacio was woensdag in de USA om nummer 3 af te leveren bij een klant, nummer 4 zat in de assembly en nummer 5 waren ze aan het vormen in het carbon/titanium…
En dan heb je nog een paar mecaniciens over (huayra is praktisch een 2-3 man jobke, doordat deze veel (nog) veel doordachter is dan de zonda).
En met die mecaniciens doen ze dan andere leuke dingen, zo stond er een Zonda F die in opdracht van de klant moest omgebouwd worden om sneller te zijn dan de cinque.
dennisr zegt
gaaf ding, vast niet de laatste :)
fant zegt
@dennisr: idd, zolang je genoeg geld neertelt wil pagani vast nog wel een zondaatje voor je maken :) En ooit op een dag zal ik dat doen! Blijf ik mezelf voorhouden…
dennisr zegt
@fant: goedzo, altijd positief blijven, ik word ook miljonair :)
BmwMPower zegt
Leuk verhaaltje, maar de oorzaak van de ruzie?
robbie zegt
@BmwMPower: gok dat hij niet echt happy was met zijn andere Pagani, die stond op een gegeven moment ook alweer te koop.
Misschien kwam hij er wel achter dat een Pagani niet heel erg geschikt is voor de binnenstad van Londen.
MarkieS zegt
@BmwMPower: dat vertelt Teamspeed Member N.Althani niet:
“this car was mading for me , its all with my configures
i cancel the order coz i have a small problems with the company owner
and now im planning for Grand Sport Bugatti”…:im thing Purple Chrome with black matt”
BmwMPower zegt
@MarkieS: Dat iemand met zoveel geld nog geen fatsoenlijk Engels kan tikken… Deze man is geen Pagani/Bugatti waardig.
ascari15 zegt
De zonda blijft toch wel een special plekje op mijn droomlijst van auto’s hebben. Gewoon zoveel mooier dan de hauyra.
adyton zegt
@ascari15: Inderdaad. Net onder de Agera :-)
Ik zou geen domme ruzie laten verhinderen dat ik mijn droomwagen kan ontvangen hoor.
Maar er kwam wel meer bij kijken waarsch…
Nico94 zegt
@ascari15: Dat ben ik helemaal met je eens. Deze auto blijft gewoon veel mooier dan de Hyuara.
adyton zegt
Jammer dat de paarse nooit het levenslicht gezien heeft. Ik vond het hem wel staan. Ben benieuwd wat dit wordt. Vreemde aanduiding. Waarom hebben ze hier een Cinque logo opgezet als het de 750 is?
adyton zegt
Dit is toch wat een teleurstelling eigenlijk als dit min of meer definitief is. Slechte kleurcombinatie. Konden ze veel mooier gemaakt hebben.
Civic_Owner zegt
@ascari15, volledig met u eens, tenminste als je de 1rste plek bedoelt ;-)
Gave bak die zonda, maar in belgie mag je er niet mee op straat dacht ik?
Wat wil je? ezo een kut land ook, echt triestig hier!
adyton zegt
@Civic_Owner: Serieus? Dat wist ik niet. Rare wetten soms.
vale46 zegt
@Civic_Owner: Worden die sportwagens zoals Pagani niet gewoon Europees gekeurd? Zou sterk zijn als ze alleen in België niet welkom zouden zijn.
robbie zegt
Het lijkt wel een soort mule die gemaakt is van allerlei onderdelen die ze nog in de fabriek hadden liggen.
sacha zegt
Godver. Een Zonda R street legal. Ja mensen, dat is mijn natte droom. Maar alleen met sequentiële bak!
dennisr zegt
@sacha: zal een bende zijn en je bed, al die natte dromen..
sacha zegt
@dennisr:
dennisr zegt
@sacha: haha, laat jij jezelf even kennen vanavond :P
sacha zegt
@dennisr: Dude
http://www.youtube.com/watch?v=YPd0ATqvoJM
alcantara zegt
@sacha: linkshandig fappen?
Svensson zegt
@sacha:
Deze ‘750’ heeft weinig met de Zonda R te maken, afgezien van het aantal paardenkrachten. De inlaat is, net als ‘Alwood’ al zei, identiek aan die van de Cinque en mist de karakteristieke rechte velocity stacks op de ITB’s zoals de Zonda R heeft. Niks wijst er op dat hier het 6.0 AMG raceblok in zit. Lijkt me ‘gewoon’ een doorontwikkelde en getunede versie van de 7.3 à la Zonda F Preparatión R van een paar jaar geleden.
amg77 zegt
Ja jonge HET amg blok he
Ram-G-maN zegt
De eeuwen oude gezegde luidt: “Een Arabier met veel geld doet vele aankopen.” Hoe kun je de Pagani Zonda links laten liggen? Dan ben je gewoon geen autoliefhebber als je keuze valt op een Bugatti Veyron Grand Sport… :?
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner:
De*Het eeuwen oude…Alwood zegt
Dat is even slikken! Het geluid van dit prototype in eerdere tests (deze testauto schijnt Pagani continue aan te passen).
http://www.youtube.com/watch?v=WzOk9ymW4fg&feature=player_embedded#!
omg :|
technopatat zegt
@Alwood: Elke pagani wordt bij praktisch elk onderhoud aangepast ;)!
De auto die jij bedoelt is de Pagani met chassis NR2 (die met chassis NR1 is gebruikt voor crashtests) Die wordt inderdaad nog elke keer geupgrade om nieuwere technologie te testen, maar die was dacht ik grijs (hoewel het herschilderen nu ook niet zo lastig is…)
theblackdude zegt
1 woord “bellisimo”.