Downsizing? Zo zouden we het niet willen noemen. Deze plannen hebben meer te maken met de obsessie voor gewichtsbesparing van Pagani’s founding father Horacio Pagani. Komt er nu dan een V8 van AMG in te liggen in plaats van de bekende twaalfcilinder? Dat zou zomaar kunnen.
Het schijnt dat hij tegenover het Engelse EVO heeft laten weten er tussen de 400 & 500 stuks van te willen bouwen. Hoewel er nog geen duidelijke specificaties zijn genoemd, weet Horacio al wel de richtprijs van de nieuwe, iets kleinere supercar. Deze moet zo’n 500.000 euro op gaan brengen. En dan hebben we daar nog geeneens een flink bedrag aan oer-Hollandse BPM bij opgeteld. Hiermee is hij wel meteen een flink stuk duurder dan mogelijke concurrenten als de Ferrari 458.
Voorlopig kunnen we ons eerst gaan richten op de aanstaande Pagani C9, die zal er eerst komen. Volgens deze onbevestigde geruchten komt dit kleintje van Pagani er op z’n vroegst pas in 2015. (via GTspirit)
The360box zegt
Ach ja, alsof 5 ton niets iets voor een auto die even snel gaat als een… Lamborghini LP670.
BaySideBlueBoy zegt
@ricardo: FlowMotion meldt een typo, gelieve dit te verbeteren.
Ik vind het mooi dat Pagani haar modellengamma wat vergroot, geeft aan hoe volwassen ze worden.
Ze blijven de beste supercar fabrikant van Italië naar mijn mening.
FlowMotion zegt
Deze plannen hebben meer te maken met de obsessie voor gewichtsbesparing van Pafani’s founding father Horacio Pagani.
Bo1972 zegt
Naar mijn mening een onaantrekkelijke auto. Weet dat er mensen zijn die wel van dit soort racemodellen houden. Das mooi en dat mag. Ik vind het vaak niks en voor dit soort bedragen zijn er genoeg aantrekkelijkere auto’s…in mijn ogen.
SimonMc zegt
@Bo1972: Pagani is een van de weinige die nog échte supercars maakt.
Fo shame !
Bo1972 zegt
Ik vind iedere vorm van Gayspoiler ook onaantrekkelijk en vooral old fashion. Wanneer je voor dit soort bedragen niet instaat bent om een spoiler te maken die in en uit kan moet je wat anders gaan doen. Doet in mijn ogen afbreuk op het uiterlijk van een mooie auto. Klein en suptiel mag.
laulau zegt
oooooohhhh, ik hoop echt dat ie de Amg v12 mee krijgt maar dat zal onwaarschijnlijk zijn i.v.m kannabalisme
Bo1972 zegt
dat mag zijn, maar ik vind het esthetisch verre van aantrekkelijk. Ik begrijp niet dat mensen voor zoveel geld zo’n spoiler op hun auto willen. ik vind dat onacceptabel.
Wanneer je kijkt naar de specs van sommige Paganini’s is dat al niet eens meer bijzonder. En zeker niet voor dat geld.
Het enige dat overblijft is het feit dat ze kwa aantallen exclusiver zijn.
conclusie: Esthetisch,technisch en kwa specs voor het geld niet zo bijzonder zoals het zou moeten zijn. Het heeft puur te maken dat het mij niet kan overtuigen met het geen ze te bieden hebben.
Megakix zegt
@Bo1972: schoonheid zit bij deze auto niet in het esthetische, maar in de ‘ik-lust-je-rauw-factor’, vind ik. En deze auto in het zwart, met rood-leren bekleding (cabrio) is natuurlijk achterbaks bruut…De Lambo Murcièlago is ook eerder wreed / bruut dan pure schoonheid. Een SlS AMG is bijvoorbeeld schoonheid, of een Maserati GT of een BMW M3…
JanJansen zegt
Het aantal ateliers dat echt kunstwerkjes aflevert is op een hand te tellen. Pagani is daar zeker een van (samen met de 1st ‘de Bruijn’ generation Spyker, Bugatti, Morgan, TVR)
Noem me een snob maar de lambo’s, ferrari’s en porsches zijn echt plastic lopende band producten als de prachtige materialen van deze bolides in het echt hebt gezien.
Daarnaast zijn ze de eerste fabrikant die de koolstofvezel matten heeft gecombineerd met titanium, erg indrukwekkend.
rider zegt
@JanJansen: je vergeet koenigsegg nog. voor de rest sluit ik me wel bij je mening. al moet ik wel zeggen dat de limited producten zoals de F40/F50/Enzo van ferrari en de Carrera GT van Porsche min of meer ook in dit rijtje thuis horen.
Maar idd, pagani is een klasse op zich.
Bo1972 zegt
Ik vind de afwerking niet goed genoeg, kijk eens naar de achterkant. Te simplistisch en niet passend bij een auto van dit prijsniveauhet is niet suptiel genoeg. Oog voor detail, ieder aspect moet kloppen en niet dat je twijfelt wanneer je de auto op ieder onderdeel bekijkt.
JPM zegt
@ JanJansen
Ik denk dat jij dan eens in een Ferrari, Porsche of Maserati moet gaan zitten want veel meer leer, aluminium en hout kun je in een auto bijna niet vinden. Plastic zijn ze zeker niet (meer).
Ferrari’s en Maserati’s zijn nog altijd handgemaakte producten. Merken als Pagani, Spyker etc. proberen te doen geloven dat ze exclusiever en specialer zijn. De werkelijke reden is dat ze niet meer auto’s kunnen verkopen dan dat ze doen.
En hoezo noem jij bijvoorbeeld een TVR een kunstwerk maar een 911 GT2 of een 599 GTO niet? Wat is dan je definitie van kunstwerk? In een 599 GTO gaat 4x zoveel handwerk zitten als in een TVR Sagaris om maar wat te noemen. En in het interieur van een Sagaris zit ook 4x zoveel plastic. Kleine autofabrikanten die niet de middelen hebben om een auto te ontwikkelen zoals grotere fabrikanten dat kunnen maken dus altijd inferieure producten.
En in hoeverre zijn fabrikanten als Pagani, Spyker etc. werkelijk kunstwerken? Ze krijgen over het algemeen gewoon een motor aangeleverd van een massaproducent met bijbehorende versnellingsbak etc. etc.
Bugatti is daarop een uitzondering omdat zij vrijwel alles zelf produceren en met het geld van VAG de beste auto’s ter wereld bouwen.
Waar kleine autofabrikanten het van moeten hebben is een specificatie. Of het moet er bizar uitzien, of het moet bizar sturen, of het moet bizar duur zijn, of het moet een bizar mooi interieur hebben. Maar ze hebben het nooit allemaal. Daarom zijn Ferrari’s etc. zo goed, ze kunnen namelijk alles.
Het is wat jou persoonlijk aanspreekt, ga je voor een karakteristieke autofabrikant zoals een TVR Sagaris bijvoorbeeld dan weet je dat je veel bekijks hebt, maar je weet ook dat je daarmee niet naar je werk kan elke dag en je weet ook dat er dagen zullen zijn dat hij niet wil starten of dat de motor oververhit raakt.
Of je koopt een Spyker, wetende dat iedereen zich afvraagt wat voor auto dat is, met een verschrikkelijk mooi interieur. Maar je weet ook dat als er op een dag een 458 Italia naast je bij het stoplicht staat, dat je geen kans maakt. Je weet dat elke willekeurige Porsche beter door een bocht gaat. Maar dat neem je voor lief omdat het karakter of een bepaalde specificatie van zo een fabrikant je aanspreekt. En die zogenaamde exclusiviteit is slechts voorbehouden aan merken als Ferrari en Lambo etc. die kunnen werkelijk zelf bepalen hoeveel auto’s ze bouwen. Voor Pagani,Spyker etc. is het gewoon een gebrek aan …. (vul in wat van toepassing is, geld/investeringen/materiaal/personeel)
Dimglor zegt
Mja dat zou wel nog eens iets kunnen gaan worden.. zo’n Pagani is natuurlijk gewoon een echt brute wagen en is gewoon echt mooi… Eerst eens zien wat ze van de c9 maken… Dan hopen op een uitbreiding van het Pagani gamma ;)
Cantago zegt
Ik kan nu al niet meer wachten! Dit MOET gewoon weer superspeelgoed zijn!