Het houdt een keertje op.
Wat de Argentijn Horacio Pagani heeft bewerkstelligd met zijn automerk is zeer knap. In relatief korte tijd wist zijn merk Pagani uit te groeien tot een vaste waarde in het marktsegment der supercars. Alleen dat al is geen sinecure, de meeste startups komen niet verder dan grote verhalen en een gammel prototype. In 20 jaar tijd heeft Pagani twee modellen op de markt gebracht: de Zonda en de Huayra.
Het is de Zonda die tot de verbeelding blijft spreken. Een perfecte wegligging, een relatief laag gewicht en de V12 van Mercedes-Benz zijn belangrijke ingrediënten voor deze Italiaanse supercar. Van de Zonda zijn er onnoemelijk veel verschillende uitvoeringen verschenen. Zelfs toen de Huayra al was aangekondigd, bleven de Zonda-speciaaltjes zich maar aandienen. Het is bij Pagani mogelijk om een oudere Zonda te voorzien van updates, waardoor je ineens een ‘nieuwe‘ Zonda hebt.
Het lijkt erop dat alle Zonda’s ‘op’ zijn, want zoals de titel suggereert is Pagani weer terug bij af. Voor Genève kondigt het merk namelijk wéér een Zonda aan, maar ditmaal is het anders dan anders. Pagani heeft namelijk wat te vieren. Het merk bestaat 20 jaar. Om dat te luister bij te zetten, komen ze met een hele speciale Zonda, namelijk de allereerste die ze ooit hebben gebouwd. Er werd gebruik gemaakt van ‘Chassis 001’. Een Zonda-prototype waarmee veel testkilometers en crashtests zijn uitgevoerd. Dit is overigens niet ‘La Nonna’, het prototype waar meer dan een miljoen testkilometers mee zijn afgelegd, die auto heeft chassisnummer 002.
Net als Ferrari en Porsche heeft Pagani zijn eigen restauratie-afdeling. Die afdeling is hoogstwaarschijnlijk dezelfde werkplaats waar alle andere Pagani’s gebouwd worden, maar dat mag de pret niet drukken. Pagani heeft alle, maar dan ook echt alle onderdelen minutieus beoordeeld. Zelfs de bouten moesten origineel zijn. De gehele auto is opgebouwd uit onderdelen volgens de specificatie als in 1999. Dat klinkt makkelijker dan dat het is, want de Zonda met chassisnummer 001 heeft in de jaren vele upgrades gekregen. De eerste Zonda C12 had een 6.0 V12 van Mercedes-Benz onder de kap. Het is de enige Pagani zónder een AMG-motorblok.
De ‘nieuwe’ Zonda C12 staat op de autoshow van Genève zij aan zij met een Huayra Roadster (voor de Amerikaanse markt) met een blauw koolstofvezel body. Van de Zonda zijn 140 straatuitvoeringen gebouwd.
Meer lezen? Klik dan verder voor de Special van de Pagani Zonda C12.
ghost zegt
Ik ben benieuwd!
Zonda blijft een heerlijke, tijdloze supercar!
poes zegt
@ghost: ben benieuwd? Lijkt me vrij duidelijk hoe dat ding er uit gaat zien toch? ;-)
Dutchdriftking zegt
Blijft een gaaf merk. Niet heel mooi, wel gaaf!
desjonnies zegt
Ben zelf toch meer een Koenigeggggggs man ?
flatsixx zegt
@desjonnies: mooie wagens, alleen dat geluid is zoveel minder. Logisch *V8*
Justawheelchairguy zegt
@desjonnies: ik ook, maar Pagani is ook retegaaf! In mei een Koenigsegg factory tour!
bischero zegt
@kp92: cool!
rufctr01 zegt
@kp92: ik in juni
weijs zegt
Werken dat soort pedalen nou met elke schoenmaat?
moveyourmind zegt
Geweldig hoe mannen als Pagani en Von Koenigsegg hun droom hebben weten waar te maken en hun eigen supercar merk hebben neergezet. Daar heb ik diepe bewondering voor, net als voor Joop Donkervoort die in een ander marktsegment zit, maar net zo gepassioneerd bezig is met de auto’s die ze daar maken.
Robert zegt
Er werd gebruik gemaakt van ‘Chassis 001’. Een Zonda-prototype waarmee veel testkilometers en crashtests zijn uitgevoerd.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze de stijfheid teruggekregen hebben in het chassis; best wel een dingetje bij de krachten die zo’n V12 op de auto loslaat. Het zal geen sinecure zijn geweest om dit te doen zónder grote delen eruit te snijden en te vervangen (lees: de originaliteit te behouden).
carfreakjim zegt
@RRRobert: Ik denk dat het niet zo belangrijk is bij deze. Mijn gok is dat hij naast la nona in het museum gaat staan en nooit meer zal rijden.
madvillain zegt
@rrrobert: Zo’n chassis kan verrassend sterk zijn. Spyker kon gemiddeld 3 crashtests doen met 1 chassis. Mooie was wel dat voor de beurswaarde elke keer een nieuw nummer (en dus fictief een nieuwe auto) werd gebruikt. Daarmee deed Spyker de indruk wekken dat er meer auto’s geproduceerd werden om aandeelhouders tevreden te houden, en zo meer investeerders aan te trekken..
alfapeter zegt
Analoge tellers en een klein schermpje, benieuwt naar wat de Autoblog reviewer daar zal van vinden.
dirkv zegt
@alfapeter: En wat vindt u er van?
alfapeter zegt
@dirkv: Deze vind ik, net zoals een Spyker trouwens, niet bepaald mooi maar ik ben wel een liefhebber van analoge instrumenten.
dirkv zegt
@alfapeter: Ik ben het met je eens. Beeldschermen verouderen ook snel terwijl analoog altijd de beste resolutie heeft, of je moet aan een bril toe zijn.
ArnoldH zegt
Gaan ze er ook niet de Huayra BC Roadster onthullen? Of staat die voor later dit jaar?
carfreakjim zegt
@arnoldh: Dat wordt later dit jaar.
rob5nismo zegt
Als je een mechanica fetisj hebt kom je hier zeker aan je trekken
jules713 zegt
20 jaar oud… Bizar! Ga maar eens kijken naar wat er zoal uitkwam in 1999! Ligt hierin dan het blok uit de MB S600?
woudloper zegt
Wisten jullie dat Horacio Pagani bijna alle mb SL 73 heeft gekocht die de laatste jaren te koop komen?
Om toch maar extra zonda engines te kunnen voorzien :)
Gulli zegt
Blijf de Zonda een tijdloos ontwerp vinden, terwijl ik de Huayra een beetje aanstellerig vind. De actieve Aero van de Huayra vind ik dan wel weer indrukwekkend, dat zouden meer merken moeten doen.