Als je de Pagani Huayra Codalunga besteld hebt uiteraard!
Als het gaat hot hatches, kleine cabriolets en sportcoupés, dan leef je in de verkeerde tijd. Dat zijn uitstervende soorten. Ben je helemaal idolaat van de meest exclusieve, dure en sneller supercars, dan kun je je hart niet op anno 2022. Want naast de meest zeldzame Ferrari‘s, Bugatti’s en Lamborghini’s hebben we vandaag iets heel bijzonders voor je: de Pagani Huayra Codalunga!
Codalunga is het Italiaans voor Lange Staart. Dat meent de boutique-fabrikant uit Modena bloedserieus. Niet een paar centimeters s erbij zoals met een McLaren (een 765LT is slechts 5,5 centimeter langer dan de 720S). Nee, de Codalunga is maar liefst 34 hele centimeters langer in vergelijking met de reguliere coupé-versie van de Pagani Huayra.
Le Mans-racers
Qua styling valt op dat de auto relatief eenvoudig is vormgegeven. De inspiratie voor de Codalunga zijn de jaren ’60 Le Mans-racers. Je weet wel, uit de periode dat ze het meest geweldig waren qua design. Ook is het koetswerk gladder dan voorheen. Het is een best een cultuurschok, nadat Pagani telkens opvallend druk vormgegeven apparaten heeft gebouwd.
De motor is ook bekend: de M158 van Mercedes-Benz. Dat is de M275 die we kennen uit andere ’65 AMG’-modellen, maar dan met kleinere turbo’s en dry-sump smering. In dit geval is de motor goed voor 850 pk en 1.100 Nm. Die zal geen probleem hebben om de Pagani Huayra Codalunga vooruit te stuwen. De auto weegt namelijk slechts 1.280 kilogram, even veel als een Toyota GR Yaris, om maar een zijstraat te noemen. Over prestaties wordt met geen woord gerept, maar reken er op dat ‘ie snel genoeg is.
Prijs Pagani Huayra Codalunga
Uiteraard is de Pagani Huayra Codalunga en een heel zeldzame auto en zal dat ook zo blijven. Horacio en de zijnen gaan er slechts 5 van bouwen tegen een prijs van 7.000.000 euro vóór belastingen. Mocht je interesse hebben, hebben wij slechts nieuws voor je. Alle 5 de exemplaren zijn al stijf uitverkocht.
Dankzij de vorm, de Mercedes-V12 en de kleurstelling moest onze hoofdredacteur @michaelras denken aan de Isdera Commendatore 112i en verrek, daar lijkt ‘ie wel een beetje op. Dit is de Pagani:
En dit is de Isdera Commendatore 112i:
Uiteraard hebben we ook bewegende beelden voor je:
Mocht je meer willen lezen over de ontstaansgeschiedenis van Pagani, check dan onze Pagani Zonda C12-special!
Nog meer lezen? Check dan onze special over de Isdera Commendator 112i!
brent zegt
ik vind dit best lelijk eigenlijk
vondudenstein zegt
Ik raise jouw ‘best’ met ‘omzettend’
Wat een lomp ding zeg.
mashell zegt
Het enige wat deze auto nog belachelijker kan maken is een “pas op zwenkt uit” bord achterop.
tortuga zegt
Heb geen 8,4 miljoen op men rekening staan, maar die uitlaat is het enige dat stoort aan heel dit strakke design! Ow ja en die Isdera lijkt er in de verste verte niet eens op
nicolasr zegt
Grappig. Ik vind van wel.
Dus.
racerx zegt
Hey zij aanzicht vind ik prachtig, recht van achter… not so much
Dutchdriftking zegt
Angel eyes op een auto die geen BMW is, de gruwel! Eigenlijk is de hele auto vooral gaaf, uniek en bijzonder, niet persé het mooiste wat er ooit gebouwd is. De voorbumper ziet er uit alsof deze van een conceptcar uit 2004 is geplukt, en zoals ik al zei, die koplampen zijn echt om te huilen. Toch vind ik hem wel gaaf, en mocht je deze kunnen kopen dan kan je in overleg met Pagani vast de koplampen wel fixen.
Richmond zegt
Zijn gewoon ronde leds, heeft niks te maken met de angel eyes van BMW.
shicomm zegt
Bizarre creatie…
Vooral opmerkelijk omdat ie van voren amper anders lijkt en ‘en profil’ zo radicaal anders is.
Ik zie er wel iets speedtail in maar ook wel iets van de isdera.
petroldrinker zegt
Voor mij gewoon een licht aangepaste huayra als ik het zo zie, met een nog lelijkere achterkant, ik ben groot Zonda fan, maar dit slaat de plank voor mij compleet mis, scheelt dat ik hem.nooit zal zien
sjeemsbond zegt
En weer een auto ontworpen voor speculanten/ beleggers. Inpakken, strik eromheen en in een loods zetten voor 10 jaar om hem dan op een veiling te presenteren en het dubbele te vangen.
pomoek zegt
Die “vorm volgt functie” gedachte is iets wat mij erg aantrekt in de autoracerij. Er zit niets op een raceauto wat er niet op hoort te zitten. Fabrikanten van straat auto’s gebruiken graag de vormentaal die op het circuit is ontwikkeld. Zo heeft zo’n beetje elke auto een diffuser achtige plastic stuk onder de bumper hangen om een soort link met sportiviteit te suggereren. Soms is het wat meer gerechtvaardigd dat een autofabrikant dit doet. De neus van de Ferrari Enzo, het mistlampje van de Laferrari zijn knipogen naar de Formule 1 auto’s.
Een longtail wordt in de autosport volgens mij toegepast om meer downforce te creëren. Maar het is een compromis waarbij het design van een auto het verliest van de functie. Bij de Mclaren F1 longtail straatauto is dat voor mij geen probleem. Het ding lekt “racing pedigree” over de straten van London. Dat snap ik wel.
Maar deze auto heeft dat niet. Zoals terecht door willeme beschreven: dit is een boutique fabrikant. Geen racehistorie. Er is geen enkele functionele reden om dit te doen. Ik geef toe dat het er voor een longtail best goed uitziet. Maar dat is enkel omdat het geen echte longtail is. De staart is nep.
Dit is een “eens kijken hoeveel geld ik uit de zakken van 5 miljardairs kan kloppen door zo weinig mogelijk te doen” projectje van Pagani. Ik vind het al bizar dat een “gewone” Huayra enkele miljoenen moet kosten. 7 miljoen voor deze auto is gewoon niet te rechtvaardigen.
cossiekiller zegt
Raar. Waar ik de Isdera één van de mooiste sportwagens ooit vind, vind ik deze Pagani net één van de lelijkste…
Who_carez zegt
Ik vind dat de basisvorm van de zijkant wel zijn overeenkomsten heeft. Maar zo’n Commendatore blijft gewoon prachtig mooi :) En dat is bij de Pagani net een beetje anders. Daar klopt het allemaal niet zo helemaal.
kniesoor zegt
Nou, als jullie’m allemaal niet willen hebben . . . dan wil ik ‘m wel. Zelfs de kleurstelling bevalt me prima. Nog geen 1300kg, een 850pk V12, het ontbreken van een kakafonie aan spoilers, alles is goed. Een soort hedendaagse interpretatie van de Saleen S7 twinturbo. Maar dan een heeeel stuk sjieker, geraffineerder. Me like.
ggj1987 zegt
Ik vind ‘m wat weg hebben met de Spyker C8 Laviolette LWB
flyerbunch zegt
Sorry, maar deze longtail lijkt meer op op een cashgrab van Pagani. Slim gedaan..
pokpok zegt
Waar ie pas echt op lijkt, is de Jaguar XJ220. Zelfs de kleur!
https://www.classicargarage.nl/assets/images/4/jaguar-xj220-32-b1423af4.jpg
flatsixx zegt
Sprinkhaan
flatsix010 zegt
Inderdaad een cashcrab. Het zou veel gaver zijn als een particulier naar een echte coachbuilder ala Bertone gaat om dit uit te laten voeren.
Svenska II zegt
Porno. Ik hou van een beetje vreemd. Dit is helemaal goed!
legion1349 zegt
Duurt effe, maar dan is er toch ineens een mooie huayra. Na de zonda vond ik het niet meer zoveel soeps.