Stel: je bent Pagani, en een klant komt met een grote zak geld en het verzoek voor hem een Zonda te bouwen, zeg je dan nee? Precies.
Hoewel we nu al een paar keer termen als ‘uitzwaai-Zonda‘ en ‘allerlaatste Zonda’ hebben gebezigd, houden we daar maar mee op, want dit spelletje kan nog jarenlang doorgaan. Het nieuwste Zonda-project draagt de ‘X’-inscriptie, en zou dus door Vin Diesel a.k.a. Xander Cage in de film ‘xXx’ besteld kunnen zijn, maar gezien diens liefde voor muscle cars verwachten we het niet.
Het turquoise-kleurtje (zelfs op de remklauwen) hint richting de Al Thani’s, maar zij zijn vast niet de enige mensen op aarde met een voorkeur voor deze kleurstelling. De tricolore schittert over de daklijn, en loopt helemaal door tot aan de flinke achtervleugel. UPDATE: de eigenaar blijkt Jiang Xin te zijn.
Verwacht een flink luidruchtige atmosferische V12 die er 760 pk uitperst, en een afwerking waar je ‘u’ tegen zegt. Maar daar betaalt de klant dan ook grif voor. (via Prototype Zero)
martijn1993 zegt
Van mij mogen ze ze blijven bouwen, liever nog 10 van deze dan nog 10 special editions van de Veyron Grand Sport.
nvn1993 zegt
Zal zuur zijn voor degenen die eerder de “laatste” zonda hebben gekocht en dan zo veel geld neertellen om de “laatste” te hebben en dan telken niet de laatste hebben.
Jochen zegt
@nvn1993: Die ‘laatste’ zonda is wellicht enkel een media dingetje, hebben we het mr Pagani himself wel eens horen roepen ?
JanJansen zegt
@Jochen: Precies, het wordt hier op AB continue geroepen, maar ik heb nog niemand van Pagani dit horen verkondigen.
berlinetta zegt
Zou Pagani ook de V12 van de Zonda in de Huayra willen lepelen voor je? Want dan moet ik mijn bank eens lief aan kijken.
rolov zegt
@berlinetta: als je maar betaalt ;)
imba zegt
@berlinetta: Ja…maar dan ruil je het uiterlijk in voor de motor.
hamerhaai zegt
In deze kleurstelling voor mij iets minder geslaagd, maar wat blijft de Zonda een heerlijk ding zeg (L)!
strating zegt
@hamerhaai: Helemaal eens, dit is een van de eerste Zonda’s die ik niet aantrekkelijk vind. Wel erg mooi dat er weer een fantastische AMG V12 huil bij is gekomen!
tupperware zegt
Terecht, hij had überhaupt nooit moeten stoppen met de Zonda, de Huayra kan in mijn ogen niet in de schaduw van de Zonda staan.
kor1 zegt
@tupperware: tot nu toe de 1e keer dat ik het met je eens ben…
tupperware zegt
@kor1:
Dan is er nog hoop voor je..
norge zegt
@tupperware: En toch heb ik liever een Hoeira, just don’t ask me why..
fejjie zegt
Ze zouden beter de productie van de hoewaaira stilleggen en gewoon de zonda blijven produceren.
jeanlebrun zegt
Al weer 2 jaar oud maar verplichte Zonda 760 kijkkost:
https://www.youtube.com/watch?v=beutB6R0Zqg
mistertie zegt
@jeanlebrun: Totally agree! Jammer dat Harry Metcalfe geen Diaries meer maakt door zijn nieuwe job bij JLR. Vond en vind het fantastisch om naar te kijken. Eenvoudig en heel interessant.
ivofga zegt
Als dat tasje het dashboardkastje moet voorstellen…….
Carreza zegt
De Huayra is al uitverkocht dus ik stel voor dat ze vanaf nu terug gewoon altijd Zonda’s gaan bouwen. Wat een prachtig ding blijft dat toch!
toniominestrone zegt
Heb het nooit wat gevonden, beetje een kitsch merk net als Spyker, zullen nooit de status van een Ferrari bereiken.
osmo zegt
@toniominestrone: Ik denk niet dat ze de status van Ferrari willen hebben, ze doen gewoon hun ding nl. hypercars bouwen. Ferrari heeft als doel zo veel mogelijk wagens te bouwen en verkopen om de aandeelhouders tevreden te stellen. Ik denk niet dat dit ooit bij Pagani zal gebeuren zolang ze onafhankelijk weten te blijven.
toniominestrone zegt
@osmo: Ook bij Pagani draait het om de commercie, er moet immers geld verdient worden, ook zij hebben te maken aandeelhouders en financiële instellingen die targets eisen van Pagani, net als bij Ferrari alleen op een kleinere schaal.
Ferrari heeft trouwens de rem gezet op grootschalige productie aantallen om exclusiviteit te waarborgen.
Rice09 zegt
@toniominestrone: Bullshit, Pagani heeft geen aandeelhouders die targets eisen. Horacio en z’n familie is voor 90% aandeelhouder van Pagani, de overige 10% is in handen van een Amerikaan (die zelf ook een Pagani heeft). Die 10% is uit handen gegeven om genoeg geld binnen te halen om de dure crashtesten en aanpassingen die nodig zijn voor Amerikaanse type goedkeuring te krijgen te kunnen financieren.
ohoogeveen zegt
@Rice09: Beide hebben dezelfde doelstelling: slechts een handjevol exclusieve auto’s bouwen tegen een enorme premium prijs.
Ferrari heeft daarentegen de strategie ingezet om daadwerkelijk MINDER auto’s te verkopen, en de merkwaarde van Ferrari uit te buiten door allerlei licentiedeals met partijen te sluiten die het merk gebruiken voor bijvoorbeeld pretparken…
toniominestrone zegt
@Rice09: Ja, ja en jij bent zo’n simpele geest die denkt dat Pagani een non-profit organisatie is, keep on dreaming! We leven in 2014, de wereld van het geld en (verkoop)resultaten.
lambo4all zegt
@toniominestrone: dat zegt hij toch helemaal niet? er moet geld verdient worden, maar dat gaat precies zoals meneer pagani dit wil. Daar komt verder vrij weinig gebankier bij kijken.
lambo4all zegt
@osmo: zelden hebben mensen de plank zo misgeslagen als met jou vorige reactie. Ferrari heeft de afgelopen jaren juist van de daken geschreeuwt dat ze NIET meer auto’s gaan verkopen maar hun verkoopaantallen op de 7000 houden, wat op de lange termijn naar 10.000 gaat. in tegenstelling tot porsche die alles overboord gooien om de VAG honger naar meer verkopen te stillen. als je niet weet waar je het over hebt begin er dan gewoon niet over..
Rice09 zegt
Op het Pagani forum is al bekend naar wie die gaat, dit model gaat richting China, om precies te zijn naar Jiang Xin. Zie ook de schets met naam erbij op http://www.imagebam.com/image/5776a8322621121. Hij heeft al aardig wat leuk speelgoed in z’n garage staan, o.a. een Aston Martin One-77, Ferrari Enzo Gemballa Mirage GT Matt Blue Edition, een rode Veyron 16.4, SLR McLaren en een Koenigsegg Agera.
De kleurstelling komt verder 1 op 1 overeen met de Pagani Zonda UU, die toevallig ook in China rond rijdt en wellicht ook wel van dezelfde man is. Zo hebben de ringen om achterlichten bij deze versie ook de kleuren van de Italiaanse vlag net zoals bij de UNO.
@Carreza, de normale Huayra is uitverkocht, er komt sowiso nog een roadster versie en naar alle waarschijnlijkheid ook nog een S versie en daarna wellicht ook nog een dozijn speciale 1 off varianten.
rolov zegt
@Rice09: uitverkocht? Was er een limiet aan dat ding? Dat wist ik niet. Apart zeg. Alles voor de exclusiviteit dus..
Rice09 zegt
@rolov: Horacio is een man die graag van exclusiviteit houdt, en klanten betalen daar ook graag voor, vandaar dat ie er maar 100 van de normale Huayra maakt. In elke Huayra zit een aluminium plaatje waarop staat 1 van 100.
Arno's zegt
Prachtig racegoed maar ik vind dat laswerk op foto 2 toch wel een minpuntje. Lijkt wel amateuristisch
Arno's zegt
@asmulders: ik bedoel natuurlijk foto 4
Dimglor zegt
Wat blijft dit toch een prachtige wagen!
Ik ben volledig verkocht van dit ding..
Het blijft toch 1 van de meest fantastische wagens op de weg…
En het oog voor detail! Blijf het een bijzonder merk vinden en ik heb er ook enorm veel respect voor dat de eerste wagen de Zonda was en er meteen knal op zat!
In een relatief korte tijd heeft Horacio Pagani een hoop harten veroverd met zijn prachtige wagens en heeft hij een enorm krachtig merk neergepoot!
Hoop nog veel van dit merk te blijven horen en nog veel mooie creaties te mogen aanschouwen!
gerjan zegt
Als dit kan wil ik graag een oranje cabrio.
maseratizzzzzzzz zegt
Je kan hoog of laag springen maar de huayra is geen waardige opvolger van de zonda.
bosje zegt
@maseratizzzzzzzz: klopt helemaal, maar dat was ook niet het doel. De Huayra is een ander soort wagen, maar op zichzelf weer een meesterwerkje. Heerlijke wagens die Pagani’s!
lambo4all zegt
@maseratizzzzzzzz: blind staren op een stukje geluid, zeker ook formule 1 fan?
imba zegt
@lambo4all: Auditieve handicap?
lambo4all zegt
@imba: Als je hiermee bedoelt dat ik misschien niet goed zou horen: nee, ik heb al mijn gehoor nog. De huayra is in kwa afwerking, techniek, weggedrag, comfort, looks (subjectief) superieur aan de huayra. De auto is een nog betere verwezelijking van het feit dat een auto kunst kan zijn. Dat het geluid anders is door de turbo motor is een minpuntje ja, maar ook het geluid is weer helemaal uniek met het sissen blazen en alle ratels die je hoort. Zeggen dat de zonda beter is dan de huayra puur door het geluid is compleet het punt van de auto missen.
norge zegt
@lambo4all: …..juist ja…
kaeser zegt
OMG! My Zonda! Ik wou dat ik ooit nog eens met een zak geld een bestelling kon plaatsen. Mama mia…