Verwacht geen EV van Pagani, want überbaas Horacio gaat zijn uiterste best doen om er geen te bouwen.
Een tijdje geleden was het hommeles in de wereld van Italiaanse supercarmerken. Kleine merken zoals Ferrari die het vooral moeten hebben van hun exotische status, vrezen voor grote verliezen als alles nu omgeschakeld moet worden naar elektrisch. Hun oplossing? Pleiten voor een uitzondering op de EU-milieuwetgeving. Ook al was er weerstand van bijvoorbeeld Porsche, het is wel gelukt om het op de agenda te krijgen en merken die minder dan 10.000 auto’s slijten per jaar krijgen vijf jaar langer de tijd. Lichtjaren voor een merk als Pagani, waar ze zich eerst nog even druk maken om hun volgende V12-aangedreven supercar.
EV van Pagani?
Toch moet er dan zo rond 2035 wel een keer iets elektrisch op de markt komen, ook voor Pagani. Tenminste, niet als het aan de grote baas van het merk, Horacio Pagani, ligt. In een interview met Autocar laat Pagani weten dat hij niet denkt dat een elektrische Pagani de moeite waard is. “EV’s in hun huidige vorm zijn te zwaar en nog niet duurzaam genoeg om te produceren.” Ook denkt Pagani dat de impact van zijn merk niet groot genoeg is om een verschil te merken. Pagani slijt met geluk een keer 40 auto’s per jaar, niet genoeg om de ijsberen uit te laten sterven.
Zwaar en niet duurzaam
Sinds 2018 is een team van ingenieurs bij Pagani hard aan het werk om te kijken of een EV kan werken. De conclusie tot dusver is ‘nee’. “Van de benodigde grondstoffen is 90 procent niet duurzaam verkrijgbaar.” Met andere woorden: je moet super vervuilend gaan doen om een handjevol elektrische supercars te maken die nauwelijks tot geen impact hebben op het totaalplaatje. Ook gewicht is een probleem. Een Pagani Huayra R weegt 1.070 kg, terwijl een auto met die performance al 600 kg kwijt is aan enkel de accu’s. Dan zouden de auto’s te zwaar worden.
Naast dit alles vindt Horacio Pagani het gebrek aan emotie een te grote uitdaging. De grote baas van het merk heeft zelf een Tesla Model S en vindt hem eigenlijk te veel gericht op snel zijn. “De uitdaging is niet om een EV snel te maken, maar om de emotie van een ICE-auto (Internal Combustion Engine, red.) over te kunnen brengen. Dat is momenteel lastig. De droom is een 1.300 kg wegende elektrische supercar, maar dat is met de huidige middelen niet mogelijk.”
Zodoende haalt Pagani nog steeds hun V12 bij Mercedes vandaan en dat blijft ook nog wel. Het is volgens Horacio Pagani de ideale partner, want Mercedes is erg makkelijk over het partnerschap met Pagani. Ze mogen van alles en nog wat zonder problemen gebruiken, wat voor een klein merk natuurlijk fijn is.
Makkelijk
Verder is Horacio Pagani blij met zijn merk. Hij is blij dat de 450 gebouwde Zonda’s en Huayra’s hun waarde behouden. Hij is blij met het goed geregelde onderhoud voor hun auto’s en dat mensen er goed gebruik van maken, evenals het gemak waarmee Pagani je het circuit op laat gaan met hun exclusieve circuitauto’s. Eveneens wordt benadrukt dat een Pagani een niet al te moeilijke auto moet zijn om te besturen. Een ‘gentlemen driver’ moet zonder problemen sensationeel kunnen hoeken. Te extreme auto’s wil Pagani ook helemaal niet.
Enfin, verwacht dus geen EV van Pagani, in ieder geval niet nu of morgen. Verwacht wel in september de nieuwe Pagani C10, waarvan de eerste 100 stuks ook al zijn uitverkocht.
koeberg zegt
Snap ik. Er zijn ook mensen die een paard hebben en daar veel emotie bij hebben. En die gebruiken ze ook niet voor woon-werk-verkeer.
Dutchdriftking zegt
@koeberg: Goed punt. Wellicht moeten we een paardenbelasting gaan invoeren. Die krengen kunnen nog wel eens meer uitstoten dan een auto.
karhengst zegt
Met een verplicht partikelfilter valt het anders ook wel afdoende af te vangen.
MaartenD zegt
De eerste foto bij het artikel brengt wat mij betreft het probleem bij Pagani duidelijk in beeld. De prachtige lijnen van een cleane Zonda tov de kermisattractie versie van de Huayra
petroldrinker zegt
Een echte man naar mijn hart dus :) deze vent hoort een standbeeld te krijgen.
mashell zegt
Beetje flauw, de productie van staal is ook niet bepaald schoon en de bauxietmijnen zijn ook niet fijn.
Wees dan eerlijk, als je auto’s bouwt met veel pracht en praal (ik wordt misselijk van het kitsch interieur), die gemaakt zijn om langzaam langs terrasjes te rijden en “he, kijk mij eens” uit te stralen dan hoort daar een uitlaatgeluid bij zodat ze je auto horen en je de aandacht trekt.
ronnys zegt
En dan heb je het nog niet eens gehad over alle Carbon, Kevlar ellende voor het milieu.
Verder klopt het wel dat als je 40 auto’s per jaar maakt en die ook niet veel kilometers rijden dat je impact vrij beperkt gaat zijn.
Aan de andere kant als je voor iedereen een uitzondering gaat maken….
coupedriver zegt
Das een beste scheut azijn die je binnen kreeg, of was het accuzuur?
harrie zegt
2023: Pagani gaat een elektrische SUV bouwen
Jeroen zegt
Dit soort uitspraken zijn altijd kortzichtig. Wellicht is voor jouw merk op dit moment de juiste techniek niet voorhanden, maar wie weet hoe de wereld eruit ziet over een paar jaar. Wie 15 jaar geleden had voorspeld dat de EV al zo’n prominente plek zou innemen, zou voor gek verklaard worden (kijk hoe Musk toen werd behandeld met zijn eerste EV).
karhengst zegt
Misschien is het wel een bewuste zet om nog even op een nóg exclusiever model in te zetten en je merkwaarde daarmee te doen laten stijgen en dit over 15 jaar gewoon te verkopen aan een rijke Chinees.
Een goeie deal maken is ook emotie. Sowieso houdt het een keer op wanneer hun huidige toeleverancier stopt met het maken van V12’s.
petroldrinker zegt
Dan kunnen ze de blueprints overnemen en zelf produceren, waar ik wel op hoop dat meerdere fabrikanten gaan doen om de brandstof motor in leven te houden
Richmond zegt
Ja maar ook dat houdt een keer op. Supercar fabrikanten krijgen niet eeuwig uitstel alleen maar vanwege de aantallen.
sportabgasanlage zegt
Er wordt op dit moment druk gelobbyd bij de EU om vrijstelling te krijgen voor de verplichting om volledig elektrisch te produceren. O.a. Duitsland is bezig om te zorgen dat het mogelijk blijft om ICE’s te produceren die op volledig synthetische brandstof lopen. En de kleinere sportmerken proberen volledige vrijstelling te krijgen van die verplichting, ook na 2035 (het is ze al gelukt om uitstel te krijgen want het was eerst 2030). En ik geef beide initiatieven een goede kans van slagen.
Overigens riep Ferrari jaren geleden dat ze geen SUV gingen bouwen, en zie daar: de Ferrari Purosangue is geboren. Dus wellicht dat Pagani over een paar jaar toch zwicht onder de EV-druk.
roadster zegt
Pagani is in het gat in de markt gesprongen, dat Ferrari laat liggen door hun exclusiviteit te grabbel te gooien. Om nu te beweren dat wanneer Ferrari iets doet, dat ook voor Pagina geldt? Ferrari is een beursgenoteerd bedrijf en moet derhalve groei laten zien om de aandeelkoersen op pijl te houden, Pagani niet. En wanneer Europa geen ICE’s meer belieft, registreer je hem toch gewoon in Dubai. Kun je er nog altijd mee door Monaco cruisen.
fastshifter zegt
Dat is meestal de opmars om over 5 jaar te kunnen zeggen: ‘De techniek is er nu pas rijp voor om een EV te maken die voldoende emotie opwekt; en hier is ’s werelds snelste EV!…’
PunicaOase zegt
Verkoop je ze toch buiten Europa.. vast nog genoeg landen waar ie wel verkocht mag worden.. gezien de wachtlijsten geen probleem, markt genoeg..
mashell zegt
Dus gewoon net als nu?
kniesoor zegt
Zo is ‘t, niet overal in de wereld is men zo verkrampt qua brandstofmotoren als in Europa.
wessel94 zegt
Die man heeft wat mij betreft gelijk. Alsof dat een verschil zou maken globaal. Het is uberhaupt een wassen neus dat je globaal enige impact maakt door een EV te rijden maar de meeste mensen rijden er in rond alsof ze de redders van de planeet zijn.
wceend zegt
Los can de productie komt elektriciteit nu weer meer van kolen, vind de benzine v12 modern vergeleken met een auto die op kolen loopt.
sportabgasanlage zegt
Je argument klnkt plausibel (benzine verbrandt schoner dan kolen), echter een EV die loopt op stroom uit een kolencentrale is whell-to-wheel nog altijd schoner dan een ICE.
Uitleg: https://youtu.be/1oVrIHcdxjA
roadster zegt
Ook wanneer de auto maar maximaal een paar honderd km per jaar rijdt? Die van Hamilton had na 8 jaar 1000 km op de teller.
Volgens berekeningen van Volvo is een elektrische C40 pas na 110000 km (bij de gemiddelde Europese stroommix) beter qua CO2 uitstoot dan een XC40 op benzine. Dat soort kilometrage haalt geen enkele Pagani.
koeberg zegt
In Frankrijk rijdt de zelfde auto op kernsplijting. Dat vind ik dan weer heel geavanceerd!
sleuteltje13 zegt
Ach dit hebben andere fabrikanten in het verleden ook geroepen. Over 10-15 jaar zal ook Pagani met een alternatief voor de brandstofmotor komen
Jens zegt
Het slaat ook nergens op die verplichting vind ik. Ik vind elektrische auto’s niet echt erg maar die verplichting is gewoon waardeloos.
Richmond zegt
Her is geen verplichting..de enige verplichting is dat nieuwe auto’s geen uitstoot meer mogen hebben. En op dit moment is dat alleen mogelijk dmv een ev. Als ze een techniek of brandstof maken die dat met een verbrandingsmotor ook kan doen, mag die gewoon verkocht worden.
sportabgasanlage zegt
Je bedoelt waterstof dus? Die stoot alleen water en zuurstof uit. 0 schadelijke uitstoot. Helaas kost de productie van waterstof meer dan de energie die het oplevert (natuurkundige beperking, is niks aan te doen), dus voorlopig is dat nog geen betaalbaar alternatief voor fossiele brandstof. Het wordt pas interessant wanneer je waterstof kunt produceren met reststroom die “overblijft” uit bijv. zonnepanelen, wind- of waterenergie.
roadster zegt
Inderdaad, daar hecht de gemiddelde Pagani klant veel waarde aan, efficientie. Dat zijn mensen die alleen het meest efficiënte jacht willen, alleen de meest efficiënte helikopter, de meest efficiënte privé jet. En dan moet de verzameling hypercars, die ze bij hun verschillende villa’s hebben staan, ook een efficiënte brandstof gebruiken. Want zo zijn Pagani klanten nu eenmaal.
Richmond zegt
Waterstof in de vorm van Fuel Cell EV is nog steeds een EV, lost dus niks op. Waterstof in de verbrandingsmotor zoals Toyota doet is nog steeds een verbrandingsmotor en heeft dus smering nodig. Bij elk soort verbranding heb je iets van uitstoot en ook al is het misschien verwaarloosbaar, zolang het niet 0 is kan het niet.
ericc zegt
Laat de klant beslissen wat hij/zij koopt! EV of ICE. En niet de politiek.
Richmond zegt
Dat werkt niet, de mens stopt niet vanzelf met vervuilen. Zonder statiegeld wordt al het plastic ook weggooid met alle overlast en vervuiling die dan ontstaat. Dus moet de politiek ervoor zorgen dat de wereld gezond blijft en dat doen ze door een stip op de horizon te zetten dat auto’s vanaf 2030 niet meer mogen uitstoten. Bedenk jij maar een ice auto die dat ook kan, dan mag jij die gewoon verkopen.
sportabgasanlage zegt
Ja goed idee. Een maatschappij zonder regels, afspraken en verplichtingen en lekker ieder voor zich. We nemen nu allemaal zelf ook al de juiste beslissingen toch?
mashell zegt
Maar de klant is ook de kiezer en die hebben democratisch deze leiders gekozen om dit besluit uit te voeren. Eigenlijk is het dan ook de klant die op deze manier tegen de fabrikanten zegt dat het afgelopen moet zijn met die stinkende inefficiënte verbrandingsmotoren. De fabrikanten zouden zonder zo’n statement nog honderden jaren van vieze verbrandingsmotoren leveren omdat ze daar de laagste investeringskosten hebben.
boomhauwer zegt
Democratisch verkozen? Volg je het wel allemaal een beetje in België en Nederland? I. België is het een regering van samenraapsel van de verliezers.
Richmond zegt
Democratisch betekend eerlijke verkiezingen. De regels van het “spel” zijn vooraf bekend. Er is geen garantie dat de partij waar jij voor stemt de allergrootste wordt en in zijn eentje alles mag bepalen. Er is niet eens garantie dat de door jou gekozen partij mee doet met de regering, maar ook vanuit de oppositie hebben ze invloed. Democratisch wil niet zeggen dat alle partijen waarop gestemd is mee mogen doen,