Eindelijk, ze hebben het licht gezien in Modena. De Pagani Alisea is een geweldig fraaie auto geworden.
Pagani is een bijzonder merk en dat is het. De Italiaanse supercarbouwer lanceerde zijn eerste auto in 1999, de episch fraaie Zonda. Rond die tijd waren er een hele hoop nieuwe supercarmerken die het uiteindelijk niet gered hebben, denk aan Spyker, Jensen, Invicta en ga zo maar door. Koenigsegg en Pagani zijn twee welkome uitzonderingen.
Pagani deed dat slim: met zijn bedrijf (Modena Design) ontwierp Horacio Pagani (de grondlegger van het merk) van alles om maar geld te genereren voor de ontwikkeling van de Zonda.
Pagani Alisea
De Zonda is dus ongeveer 25 jaar oud en om dat heuglijke feit te vieren is er deze Pagani Alisea. De auto is het werk van studenten van het Istituto Europeo di Design, maar gelukkig was Horacio Pagani ook verbonden met het project. Nu willen we Horacio zeker niet te kort doen, maar de Pagani’s zijn in de loop der jaren uitbundiger qua design. Het is dat de bouwkwaliteit pijnlijk goed voor elkaar is, waardoor je het ziet als kunst. Voor sommigen grenst zo’n Utopia – zeker in de verkeerde kleurstelling – namelijk nogal aan kitscherig.
En dat nu is precies waar de Pagani Alisea scoort. Het ontwerp is namelijk waanzinnig clean en strak. Normaliter resulteert dat in een wat generieke supercar, maar niet met deze Pagani Alisea.
De koplampen zijn een duidelijke knipoog naar die van de Zonda, evenals de greenhouse. Het zijn de sensuele vormen die ons het meest opwinden (dat is een smerige zin, zeg). De bolling over het voorwiel en dan die vormen naar het achterwielen schreeuwen Zonda, zonder dat het een kopie is.
Interpretatie
De achterzijde is dat sowieso niet, want heel ergens in de verte doet het ons denken aan de Spyker C12 Zagato, die had een soortgelijk achterwerk. In vergelijking met de originele Zonda is de achterspoiler een stuk lager en de uitlaten juist wat hoger. Is dat erg? Nee, De Pagani Alisea is immers een interpretatie op de Zonda, niet een kopie ervan.
Dan de productieplannen van het de Italiaanse supercar. Daar kunnen we kort over zijn. Die zijn er namelijk niet, helaas. Ze hebben een 1:1 model gemaakt en die zie je op deze afbeeldingen. Hopelijk gaat Pagani er wel wat mee doen. Wellicht dat ze een speciale serie kunnen maken tegen ultrahoge prijzen. De klanten lijken daar vaak wel gevoelig voor te zijn.
koosonderbeenloos zegt
-edit: ik heb niet met je geknikkerd. –
maarteno zegt
nou, over 1 ding had hij zeker gelijk…die Utopia is echt niet om aan te zien.
Richmond zegt
Vanaf de achterwielen was de inspiratie op denk ik
petroldrinker zegt
Schitterend design, veeeeeeeel mooier dan die kotsbak van een utopia, alleen mist de achterkant voor mij persoonlijk wel een spoiler ofzo, het word mij net te rond en bol zo. Geen grote, maar iets zoals de Cinque ook had toen dr tijd
neal zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
taka zegt
Wat een idiote bolhoed deze wagen, niet om aan te zien. Maar goed, da’s slechts mijn persoonlijke mening :-)
degrotemuis zegt
Vanuit zo ongeveer alle hoeken een mooi design, tot je bij die laatste foto komt. Wat lijkt die ruit in het zij aanzicht opeens steil te lopen zeg!
PunicaOase zegt
Leuk instrumentarium en wel gave pook, maar voor de rest vind ik het zeer lelijk :-(
citroen55 zegt
Een soort van middelvinger naar alles wat elektrisch gaat/wil gaan.
vondudenstein zegt
Lelijke kont.
imaginenl zegt
Gaaf maar iets te veel 90ties vibe wmb.
Mini Joe zegt
Aquarium op wielen
Jorrit zegt
Zeer tof ding om te zien. En heel herkenbaar Zonda. Jammer dat het waarschijnlijk bij een concept blijft…
Gulli zegt
Roept bij mij herinneringen aan de ontwerpen van Luigi Colani op uit de jaren 70 en 80. Wel een mooi ding!