Volgens Paddy Lowe begrensde Mercedes de motoren om maar dominant te kunnen blijven.
De dominantie van Mercedes is in de Formule 1 is bijzonder. Sinds de invoering van de V6 Turbo hybride aandrijflijnen (in 2014) zijn de auto’s ongenaakbaar. Het verschil met de rest van de concurrentie is enorm groot. Maar dat had dus véél groter kunnen zijn. Dat meldt Paddy Lowe, de voormalig Executive Technical Director.
Tijdens de wintertests in 2014 had Mercedes hetzelfde gevoel als Brawn GP had in 2009 (toevallig exact hetzelfde team uit Brackley). Ondanks dat ze nauwelijks hun best deden, was het verschil opmerkelijk. Volgens Paddy Lowe was motorchef Andy Cowell nogal ongerust over het vermogen van de motor. Ze waren bang dat de organisatie met regels zou komen om hen af te remmen.
Paddy Lowe: motoren begrensd
Om te zorgen dat de auto’s niet te snel waren, werden de auto’s van Nico Rosberg en Lewis Hamilton begrensd. Niet alleen in Q1 en Q2, zoals vaak werd aangenomen, maar ook in Q3! Naar het schijnt wilde Paddy Lowe de motor meer vermogen tijdens Q1, maar wilde Toto Wolff niet ’te sterk’ lijken.
Volgens Lowe was het een stressvolle periode, omdat Toto Wolff en het hogere management van Daimler bijzonder ongerust waren. Als ze dit goed konden uitspelen, hebben ze constant een motor die net even wat beter is dan van de concurrentie en konden ze meerdere titels in de wacht slepen (wat ook is gebeurd).
Kanttekening
Moeten we ook een kanttekening plaatsen? Uiteraard, we willen jullie trouwe lezers zo goed mogelijk informeren. De kans dat het klopt wat Paddy Lowe lijkt te beweren, is zeer aannemelijk. Elke groeispurt van Red Bull of Ferrari wist Mercedes kundig te pareren. Maar er zijn wel kanttekeningen. Ten eerste is de bron ‘RaceFans.net’. Dat is een website met heel erg veel F1-nieuws, maar de originele bron staat niet vermeld. Dit doen ze vaker met daadwerkelijke interviews, maar in dit geval kunnen wij het níet verifiëren.
Daarnaast, als de daadwerkelijke bron boven water komt en Paddy Lowe dit daadwerkelijk heeft gezegd, dan is de kous nog niet af. Paddy Lowe gaat namelijk zelf ook niet helemaal vrijuit. Hij was tot 2016 werkzaam bij Mercedes. Volgens Mercedes heeft Lowe ontslag genomen, volgens F1-kenners en Jack Plooij werd hij min of meer gedwongen.
Een jaar later was hij te laat voor de wintertest in Barcelona met een dramatisch slechte Williams FW41. In die jaren bij Williams (waar hij ook van 1987 tot 1993 werkte), wist hij de situatie niet te verbeteren. Officieel heeft Lowe afscheid genomen van het team in 2019. Ook hier wordt veelal gesuggereerd dat hij niet echt een optie had.
Update: inmiddels is er een officiële bron!
Wat denk jij? Had c.q. heeft Mercedes echt zo’n voorsprong dat ze het vermogen kunnen moduleren om zo maar de titels binnen te slepen? Of is het gewoon oud zeer van een enigszins in diskrediet gebrachte ingenieur die zijn gram wil halen? Laat het weten, in de comments!
padoempats zegt
Hoe zat dit bij de klantteams, zoals Racing Point en Williams? Kregen die een geknepen motor, of konden zij wel vol open rijden? Uiteindelijk hebben zij dezelfde motor toch
sportabgasanlage zegt
Ik ken de reglementen niet, maar wellicht dat de hardware hetzelfde is, maar dat teams zelf de software moeten leveren. In dat geval zijn de verschillen in vermogen goed verklaarbaar, want met software-optimalisaties valt tegenwoordig veel meer winst te behalen dan met hardware upgrades
Johanneke zegt
Maar die andere teams zijn ook geen koekebakkers, die kunnen met genoeg tijd met die motor echt wel het maximale eruit halen lijkt mij.
sportabgasanlage zegt
Tja, ik wil niet gissen of aannames doen, maar stel dat MB een paar achterdeurtjes heeft ingebouwd, dan zal dat niet altijd meevallen natuurlijk.
Edge zegt
Die kregen hetzelfde blok, maar met andere software. De blokken die zij kregen waren wel beduidend beter dan de Renaults, Ferrari’s en Honda’s, maar waren softwarematig iets geknepen zodat ze niet zo sterk en snel waren als de fabriekswagens.
Een mooi voorbeeld hiervan was de Grand Prix van Abu Dhabi in 2015. Grosjean, destijds rijdend voor Lotus-Mercedes, was in een felle strijd met om plek 3 verwikkeld met Vettel (Ferrari). Mercedes speelde toen een “cheatcode” door aan Lotus waarmee Grosjean eenmalig met extra vermogen kon rijden.
Jer zegt
Klopt, Lotus kreeg eenmalig toegang tot andere software instellingen en Grosjean heeft dat eens omschreven als een verschil van dag en nacht. Veel meer power kwam beschikbaar, en de auto reed beter dan hij ooit had gedaan.
Na die race heeft Lotus de setting nooit meer mogen gebruiken. Officiele reden was dat Mercedes niet kon garanderen dat de motor betrouwbaar genoeg bleef.
ericd zegt
Heb sterk het idee dat de Mercedes motoren zo superieur zijn dat ze naar believen een tandje kunnen bijzetten of een beugeltje op kunnen zetten. Beteugeltje dus. Chassis van RedBull doet het nog enigszins/behoorlijk langszij komen.
wif1 zegt
@ericd: Ga er maar vanuit dat ze op dit moment ook hun ware snelheid nog niet hebben laten zien. Het is de F1 er alles aan gelegen om weer eens een spannend seizoen uit te kunnen zenden. Mercedes is nu gewoon aan het aftasten tot hoever ze moeten gaan om de spanning er wat in te houden, maar Hamilton wordt gewoon weer Wereldkampioen.
SpeedGeek zegt
RaceFans, PlanetF1, Racingnews365, stuk voor stuk sites die je met een korrel zout moet nemen.
Pas als Motorsport of Sky er iets over plaatst geloof ik het maar die zijn gelukkig ook niet zo hype gericht.
Verder blijft het moeilijk te zeggen. Mercedes geeft de grootste dominantie die de F1 ooit heeft gezien, zelfs vergeleken met Schumacher en Ferrari.
Aan de andere kant maakt het me ook geen moer uit. De heren moesten in principe alleen de andere kant van de garage te verslaan. Red Bull heeft nooit met gelijk materiaal gereden en Ferrari is al zelfdestructief.
Edge zegt
RaceFans hoef je absoluut niet met een korrel zout te nemen. Dat is gewoon een legitieme website met personeel dat aan factchecking doet, dat connecties binnen de teams heeft en dat ook gewoon FIA accreditatie heeft. Overigens doet RaceFans hier gewoon netjes aan bronvermelding: “Lowe told the official F1 website.”
Die andere twee moet je wel met een korrel zout nemen, vooral PlanetF1. Die doen niks anders dan berichten van anderen overtikken en plaatsen zonder problemen ongefundeerde geruchten zonder ze bij bronnen te checken. RacingNews365 is net zo’n website, maar die hebben recentelijk twee freelancejournalisten met FIA accreditatie aangenomen om de site om te turnen naar een wat degelijker platform.
SpeedGeek zegt
Heb net even op de site van F1 zelf gekeken maar daar staat alleen een podcast met Lowe maar in de omschrijving over die uitzending staat niets over Mercedes. Wellicht dat Lowe het wel verhult in de podcast maar heb even geen tijd om er aandachtig naar te luisteren. Maar kreeg door het overvloed aan artikelen toch altijd de indruk dat het een beetje “clicks” gericht was.
The Race of Motorsport zijn in ieder geval degene waar ik het bij hou haha. Anders heb je een dagtaak aan het lezen.
realhustler zegt
Ik vind het heel aannemelijk, vooral vanwege de klantenteams. Ze zijn namelijk verplicht dezelfde specs te leveren aan de klanten. Dus stel ze hadden 100 pk meer, dan zouden de klantenteams ook vooraan rijden. Echter door het verschil heel klein te laten, konden ze door het betere totaal pakket winnen, zonder dat de klanten teams merkbaar de rest overklaste. En ze konden dus ook halverwege het seizoen zich richten op het nieuwe seizoen, want ze wisten dat ze altijd nog de motoren iets krachtiger konden maken mochten RB en Ferrari te dichtbij komen.
Alleen in 2019 met de plotseling hele snelle Ferrari’s, daar had Mercedes geen antwoord op. Of ze hadden genoeg punten om het zo te laten, of ze konden alleen dit doen door een motorspec wijziging, wat gridplaatsen zou kosten. Anyway, de voorsprong was al zo groot, dat het niet een probleem was dat Ferrari sneller was.
potver7 zegt
Ik snap die kanttekening over het ontslag van Lowe niet zo goed. Hoezo is het voor de bewering dat Mercedes heeft zitten sandbaggen relevant of hij uit vrije wil is weggegaan? Dat is relevant als hij iets beweert waardoor Mercedes in kwaad daglicht wordt gezet, maar dat lijkt me hier nou niet bepaald het geval…
willeme zegt
@potver7: Zijn ontslag was wat schimmig. En echt in een goed daglicht komt Mercedes nu niet. Daarbij is de bewering enkel en alleen op uitspraken van Paddy Lowe. Het zou heel erg goed kunnen> Sterker nog, persoonlijk denk ik het zeker te weten.
Maar om zoiets écht als waarheid te kunnen poneren, hebben we liever een paar extra bevestigingen.
ghini zegt
@willeme: waarom komt MB niet in goed daglicht? Als het allemaal zo zou zijn, dan hebben ze het toch perfect gespeeld? Is het tegen de regels om je motor terug te schroeven?
willeme zegt
@ghini: ze hebben het zeker perfect gespeeld, zakelijk gezien.
Destijds was het niet verboden om motoren terug te schroeven en op te schroeven. Tegenwoordig mag je ‘m alleen terugschroeven (ivm betrouwbaarheid bijvoorbeeld)
quincy zegt
Het alleen mogen terugschroeven met een goede reden is pas vanaf de kwalificatie. In de vrije trainingen kunnen ze nog zoeken en kiezen welke motorstand het beste is voor zowel kwalificatie als race. En terugschroeven mag alleen voor bepaalde redenen (zoals betrouwbaarheid) en moet bij de FIA worden aangetoond.
potver7 zegt
Hoezo komt Mercedes nu niet in een goed daglicht, er is toch niks mis met het terugschroeven van motorvermogen? Ten eerste winnen ze er nog steeds races en kampioenschappen mee, ten tweede is het alleen maar beter voor de betrouwbaarheid, en ten derde heeft niemand in al die jaren iets onregelementairs aan die motor kunnen vinden. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat in de afgelopen 4-5 jaar niemand eens even extra goed naar deze dominante krachtbron heeft gekeken.
Echt, ik zie niet wat er negatief is – ja, ze hadden harder gekund maar met welk doel?
Als ze meteen hadden laten zien wat de potentie van de krachtbron was geweest, was de concurrentie alleen maar sneller dichterbij gekomen. Voor de fans was dat leuk geweest, meer spanning in het kampioenschap, maar een team als Mercedes zit daar niet met een Olympische gedachte natuurlijk. Die willen zoveel mogelijk winnen en zoveel mogelijk geld verdienen. Als dat ‘slecht daglicht’ is kun je beter jeu de boules gaan kijken.
willeme zegt
@potver7: Omdat het terugschroeven van de motor ook een vorm van competitievervalsing is. Nu kun je daar een boom over opzetten of je dat nu wel of niet zo ziet, uiteraard. Toto Wolff en andere hoge heren van Mercedes hebben geregeld laten weten dat zij juist niet de motoren terug zouden schroeven en dat ze niet aan het sandbaggen zijn, terwijl het tegendeel nu beweerd (niet bewezen) wordt.
Zakelijk gezien begrijp ik de beslissing om het zo te doen. Door te doen alsof het spannend is, lijken die titels wat voor te stellen. Dat is het natuurlijk niet, ze zijn voornamelijk bezig om van hunzelf te winnen.
Het mechanische aspect is natuurlijk enorm belangrijk bij F1 en dit kan voorkomen Zie 2000-2004. Als ze meer voluit waren gegaan, waren de regels hoogstwaarschijnlijk al eerder aangepakt.
ghini zegt
@willeme: competitievervalsing? Ok je zou het een grijs gebied kunnen noemen maar niemand stelt dat je altijd je motor in het rood moet laten rijden. Ik ben geen MB fan oid maar als dit waar is dan hebben de andere teams dus nog maar laten liggen, bijna triest hoe ver ze achter lagen.. In een hardloopwedstrijd, als je door niet maximaal te lopen door kan naar de volgende ronde of de wedstrijd kan winnen zodat je minder hoeft te herstellen en sneller fit bent voor de volgende wedstrijd dan is het toch ook geen competitievervalsing? Zou ik me als Williams genaaid voelen? Ja dat zeker wel, verwacht eerder stappen uit die richting..
willeme zegt
@ghini: dat is een interessante gedachte. In het voetbal ben je namelijk verplicht je sterkste elftal op te stellen. Je mag niet met een B-garnituur op de proppen komen (alhoewel het weleens gebeurt uiteraard).
De regels van de F1 stellen volgens mij dat de motor exact gelijk dienen te zijn. Of Racing Point en Williams ook zulke sterke motoren heeft gehad, waag ik te betwijfelen.
Jetlag zegt
Een beetje een kromme vergelijking, om je punt te maken vanuit een voetbal oogpunt.
Ik herken ook steeds meer raakvlakken met het voetbal, maar dat heeft meer met de fans te pakken, dan met de sport zelf.
Wie zegt dat Mercedes met een B-garnituur op de proppen komt?
Ze hebben hun A-team opgesteld, maar ze speelden op halve kracht, omdat / wanneer / zolang dat kon.
Er wordt gesuggereerd dat Mercedes de motoren niet voluit gebruikten (om zoveel / zolang mogelijk van hun voorsprong te kunnen profiteren).
Het staat je vrij om te betwijfelen of Racing Point en Williams dat ook hadden, maar dat is een andere discussie; die van hen betichten van valsspelen.
Jetlag zegt
Dus nu is de “echte waarheid” dat Mercedes helemaal geen gebruik maakte van een Party Mode, maar een ehhh…. Depression Mode of zoiets?
Sure. Everything for the clicks…
sportabgasanlage zegt
Dat is dus een kwestie van semantiek. Het potentieel van de motor is 100%, tijdens Q1 en Q2 reden ze bijvoorbeeld op 90% en tijden Q3 in de “party mode” op 95% (of wellicht nog meer). Tijdens de race weer terug naar 90% om niet het hele veld op een rondje te zetten.
Jetlag zegt
…of om de motor te sparen. Whatever.
Noem het hoe je het wilt, maar er is wezenlijk dus weinig nieuwswaardigs aan deze informatie.
Dit is weer een gevalletje “BREEK!!1!” roepen, om weer een discussie (dus clicks) op te laaien, over een heet onderwerp wat feitelijk een opgewarmd kliekje is.
willeme zegt
@JetLag; er staat nergens “BREEK!!1!”. Dus het is geen gevalletje “BREEK!!1!” roepen. Zelfs geen kleine breek. In de titel staat dat Mercedes aan het sandbaggen was. En verrek, uit de context en het interview blijkt dus gewoon dat de titel overeenkomt met de inhoud ;-)
Jetlag zegt
@willeme: Rustig maar, voelt u zich alstublieft niet aangevallen, de “Breek!!1!” was niet letterlijk bedoeld.
Maarre…volgens mij bent u niet degene die het “nieuws” zelf meldt, maar (RaceFans.net) slechts citeert.
Dus áls het al een aanval was, was dat naar RaceFans.net, omdat die wel vaker ongefundeerd dingen roepen, maar daar zijn we het volgens mij over eens…
willeme zegt
@Jetlag: Dat komt wel goed ;-).
Desalniettemin denk ik dat het ook nieuwswaardig is van Racefans.net, het is immers best wel een uitspraak. Iedereen had het vermoeden (en niemand is ECHT verrast denk ik),. Maar Toto en de zijnen hebben lange tijd ontkent dat dit het geval was. Dus ook voor hen niet echt clickbaiterig ofzo
realhustler zegt
Mbt 2019, voordat Ferrari begon met winnen in België, had LH44 al 118 punten voorsprong op Leclerc, met 9 races te gaan. Dus stel Leclerc had alle 9 gewonnen, dan kon LH44 alle races 4e worden en nog kampioen zijn.
Dus de motor opdraaien was niet eens nodig.
Edge zegt
@willeme: De bron van RaceFans is een artikel op Formula1.com, zoals ze netjes vermelden in hun artikel. En mocht er dan nog steeds twijfel ontstaan, de woorden komen uit Paddy’s mond als je de Beyond The Grid podcast van deze week opzet ;-)
willeme zegt
@edge: tijdens het maken van dit artikel stond er nog geen bron vermeld. Deze staat overigens vaker niet dan wel vermeld, naar mijn ervaring. Maar thanks voor de headsup! Zal het even aanpassen!
geen1234 zegt
Daarom heeft het dus geen enkele zin je met F1 bezig te houden. Je bent gewoon pion in iemand anders spel. Het enige waar je goed voor bent is je centen storten.
Je kunt beter zelf gaan sporten.