Aangezien het paasweekend begonnen is leek het me wel gepast om eens wat aandacht te besteden aan zogenaamde “easter eggs” oftewel paaseieren. Niet direct iets wat je associeert met auto’s, maar toch. Een easter egg is een verborgen grapje in een computerprogramma. Het wordt vooral gebruikt in videogames en software maar ook in films, boeken, etcetera. Tegenwoordig heeft bijna elk spel één of meerdere easter eggs in zich, maar ook in programma’s als Word kun je ze tegenkomen. Vaak komt een easter egg naar voren door een bepaalde combinatie van toetsen of in een uithoek van een virtuele speelwereld. Zo zit een populair spel als GTA IV vol met easter eggs. Aangezien auto’s steeds vaker worden uitgerust met geavanceerde software was het wachten op de eerste fabrikant die een Easter Egg zou inbouwen.
Een aantal jaren geleden kwam men erachter dat BMW een easter egg had ingebouwd in de M3 met SMG bak. Omdat er bij zo’n bak eigenlijk geen mogelijkheid is om met rokende banden het stoplicht te verlaten had men bedacht dat je door een juiste combinatie van commando’s aan de boordcomputer de toeren op kon laten lopen tot ongeveer 5000 rpm. Als de toeren eenmaal opgebouwd waren klapte de koppeling erin met als gevolg dat je een mooie number 11 kon achterlaten. De exacte combinatie van knoppen zou zijn:
1. Zet het Stability systeem uit;
2. Selecteer schakelprogramma zes;
3. Zet de motor in “Sport” mode;
4. Zet de pook in Drive en houd hem naar beneden;
5. Trap het gaspedaal in;
6. De motor stijgt tot 5000 toeren waarna je wordt gelanceerd.
Het is weer net als vroeger op de Nintendo. Het schijnt dat de Amerikaanse software niet verder zou gaan dan 2500 rpm. Waarom is mij niet helemaal duidelijk maar het zal waarschijnlijk iets te maken hebben met het risico op rechtszaken als een jochie van zestien dit gebruikt en een peuterspeelzaal binnen rijdt. Wel schijnt het overigens zo te zijn dat als je dit 15 keer deed in een Europese versie, dat je garantie dan automatisch verviel. De koppeling zou maximaal 30 van die starts aankunnen en je kon het slechts eenmaal per uur doen. Om jezelf in bescherming te nemen tegen de rekeningen van de lokale bandenboer waarschijnlijk, niet geheel onverstandig.
Maar BMW is niet de enige. Bij een ouder model Lexus IS schijnt een bepaalde combinatie van het gebruik van de voetrem en de handrem bij een automaat ook de tractiecontrole uit te schakelen zodat je naar hartelust je banden kunt oproken. En bij veel merken (ik kwam onder meer verhalen tegen over oudere modellen van Volkswagen en Audi) schijn je door verschillende combinaties van toetsen en andere bedieningsorganen allerlei extra informatie en diagnostische gegevens van je auto te kunnen opvragen zoals olietemperatuur en dergelijke. Vaak worden deze verborgen functies ingebouwd om de monteurs en ontwerpers inzicht te geven in bepaalde functies van de auto. Het zou mij niet verbazen als de monteurs onder ons wel één of twee van dit soort geintjes weten te noemen van de auto’s waar ze regelmatig aan werken. Het verborgen tweede handschoenenkastje (of eigenlijk opbergvak) in de Honda S2000 wordt ook vaak als Easter Egg bestempeld. Simpelweg omdat het door sommige eigenaren nooit gevonden werd of pas jaren na aankoop per ongeluk ontdekt.
Zelf dacht ik ooit iets te ontdekken toen ik de ramen van mijn moeders auto opende door een knop op de afstandsbediening ingedrukt te houden, maar ik kwam erachter dat dat gewoon in de gebruikershandleiding stond. Helaas, geen easter egg. Zijn er mensen die een verborgen feature in hun auto ontdekt hebben? Ik ben benieuwd!
Oh, en prettig Pasen allemaal!
autoblogger zegt
Ik ken helaas geen easter eggs in auto’s…
Maar ik wilde wel even noteren dat Pamela Anderson vorig jaar werd betrapt op het smokkelen van twee gigantische paaseieren. Tevens waren het vorig jaar de koudste Paasdagen in ruim veertig jaar! Dus geniet even van het goede weer.
FFFBBB zegt
Leuke originele topic! Helaas heb ik alleen nog maar op verscheidene pizza brommers gereden en de tijd dat daar easter eggs in zitten zal nog wel even duren!
Maar ben benieuwd naar reacties van anderen. Fijn pasen allemaal!
mrtn zegt
Ja, in de huidige Passat is het mogelijk om de snelheid digitaal af te lezen op de linkerdisplay van de airco. Hoe weet ik zo niet, zit op mijn werk.
kevinw zegt
bij de nieuwe ibiza SC zit een soort Launch control ( alleen op sport versie )
ESP afzetten en gas koppeling ingedrukt houden tot 3.000toeren en dan inneens alles loslaten. staat niet int boekske ( of toch nog niet gevonden)
Marcus zegt
Bij de vorige generatie C-klasse van Mercedes was het mogelijk om via het multifunctioneel stuur het ESP-systeem volledig uit te schakelen en ook bijkomende info te bekomen …
Wizzard E600 zegt
Ja, bij de nieuwe E kun je de huidige locatie waar je rijdt via command laten door bellen naar je home tel nummer opdat ze thuis weten waar je zit en of de piepers in de pan kunnen. De auto krijgt dan ook 50 pk extra ter beschikking om zodoende sneller thuis te zijn. Om dit track & trace/race programma te activeren moet je de navolgende handelingen verrichten.
Precies 151 km/uur rijden
Airco toets recirculatie aan
Automaat in P
Hoofd op claxon
Ramen openen
Heel hard ‘honger’ roepen.
Fijne pasen!
Voorhoofd tegen claxon
Laue zegt
Mijn pa kocht ooit eens een a6 occasion en die bleek 6 cd wisselaar, stinger, 240pk chip. kwam hij pas na half 6 jaar achter… geen easter egg… wel grappig:P dat dat ding geen standaard pk’s had ik al wel ondervonden
Laue zegt
goedemorgen, wat een taal gebruik. de auto bleek dus die dingen te hebben en daar kwam hij pas naar een half jaar achter ;)
Laurens zegt
Heb een Alfa. Het starten elke dag is al een easter egg ;-) Af en toe wil de auto niet lekker in zijn achteruit. Ik heb me aangeleerd om dan de motor 3x te starten, de koppeling 2x in te drukken, de auto 1 meter naar voren te duwen en het dan nog eens te proberen. Werkt elke keer. God, wat hou ik van die auto!
OT: startbeveiliging overbruggen, in de meeste auto’s is daar ook een procedure voor.
Flo zegt
Mini Cooper (2004). Als je de auto opent, het openen knopje op de sleutel ingedrukt houden (+/- 3/4 sec), hierna openen beide ramen tot je de knop los laat of tot de ramen volledig geopend zijn.
Is vooral grappig als er mensen in de auto staan te kijken en jou nog niet gezien hebben :lol:
lincoln zegt
een leasebak heeft er standaard 1 achter het stuur ..
Benjamin zegt
In de veyron en de ml55 amg zitten verborgen knopjes om esp helemaal uit te zetten.
Laurens zegt
@lincoln
1 van je beste :-)
@benjamin
verborgen voor jou?
Rick dos zegt
Mijn vrouw had ook een verborgen knopje. Na jaren zoeken had ik ‘m eindelijk gevonden. En ik maar denken dat dat het knopje was om haar stil te krijgen. Bleek dat ze nog harder ging schreeuwen. Nooit meer het knopje gebruikt. Sindsdien zoek ik ook niet meer naar verborgen knopjes.
Rick zegt
@Laurens.
Hij bedoeld een knoppen combinatie….
Rick zegt
@mrtn.
Klopt, en kan alleen op climatronic van VAG, heb je wel vag-com voor nodig.
Bipje zegt
Ik weet nog wel een Easter Egg van mijn (ex)C5…
Radio hard aan, koude motor, en dan de lampen aanzetten (xenon). Dan viel alles behalve de motor uit voor een paar seconden :) zal wel niet helemaal de bedoeling zijn geweest van Citroen, maar toch :P
a_buis zegt
@Rick dos: HAD een knopje? oh jee…
@Laurens en Lincoln: :-)
Leuke topic!
ZeRoo zegt
@Laurens, Alfa’s zitten bomvol met dat soort “eastereggs” … ;-)
Rick dos zegt
@a_buis
HAD een VERBORGEN knopje. ;)
Maar goed, neemt niet weg dat ik het knopje er uit probeer te slopen. ;)
Laurens zegt
@allen
voordat ik het merk Alfa om zeep help, alles is met een korreltje zout. In de praktijk zijn het probleemloze auto’s, behalve dat ze zo lekker rijden.
cardesigner@USA zegt
Op mijn vorige auto, een Peugeot 807, waren de schuifdeuren met op afstand bedienbaar d.m.v. de sleutel. Kon je mensen leuk mee laten schrikken joh!
Lucca6C zegt
AR 147 fase 1,
Als je het reset-knopje van de km dagteller drie seconden indrukt, gaat alle dashboardverlichting uit, behalve die van je toerenteller.
jack zegt
997 II Carrera 4 > handrem 1 tandje omhoog en voorwielaandrijving wordt uitgeschakeld en je heb dus -tijdelijk- een Carrera 2….driften maar
Bart zegt
Seat Leon, op airco schermpje snelheid, toerental, verschillende temperaturen en nog 70 andere dingen aflezen. Met toetscombinaties kun je hier voor zorgen.
Werkt ook in de eerste generatie audi a4.
Benjamin1 zegt
@ Laurens
Beiden gezien op Fifth Gear, bij de ML mocht het niet eens uitgezonden worden hoe ze het esp uit hadden gezet. Dus ik denk dat het net zo hard voor jou verborgen is als voor mij…
Jax zegt
De handrem van een Rover 620 werkt niet om mee te driften.
Dit lukt echter wel als je de koppeling ingedrukt houdt, het gas voluit stampt, en dan een hens aan de handrem geeft :)
dit staat nergens beschreven, maar zo drift ik er wel mee.. Dit werkt overigens alleen met de (volgens mij) eerste serie modellen van de Rover 620 (tussen 1994 en 1995)
Benjamin1 zegt
@ JAX
Ik weet niet of je ooit auto hebt gereden, maar als je de koppeling indrukt en dan gas geeft gebeurt er weinig afgezien van de toeren die je maakt. Je drijft niet echt meer iets aan ofzo……
Ik zie het zo voor me
Koppeling indrukken
Toeren maken
Handrem aantrekken
Maar dan sta je nog gewoon stil met een hoop lawaai hoor….
Zijn easter eggs geen grapjes van de fabrikant. Een mario tune als je de auto opstart ofzo…
A6'er zegt
Die grap dat je je ramen kan openen en sluiten met je afstandsbediening kwam ik zo’n maandje of 3 geleden achter. Heb je de auto al 2.5 jaar. Wat kan een mens zich dan dom voelen.
*schiet spontaan weer in de lach als ik terug denk hoe onnozel ik op dat moment uit mijn ogen keek* (kon het zien in de autoramen)
clio_sport zegt
Bij de Clio sport (172 pk, phase 2) kwam ik er na een jaar achter dat ie een wisselaar onder de stoel had.. Beetje typsich ook, cd-speler in het dashboard en daarnaast eentje onder de stoel… Verder super slechte en zeer duur te rijden auto :(
GOD zegt
Bij de BMW’s zitten wel vaker easter eggs.
bij de E30 kun je via morse code met het gaspedaal verschillende comando’s geven zoals resetten van service interval, opvragen van foutcodes etc.
CooperDriver zegt
@ clio sport: dat is zowat bij alle autos dat je een frontloader hebt en daarnaast een wisselaar op een andere plaats. ja als je een tweedehands koopt is dat niet het eerste waar je naar zoekt idd maar de setup is volkomen normaal.
@A6’er: ja of je zet je sleutels in je zak en komt de volgende ochtend bij je auto en ziet alle ramen + panodak wagenwijd open staan. Kan je alleen maar blij zijn dat het niet geregend heeft en je auto er nog staat.. k heb die optie maar uitgezet.
diagnostische gegevens opvragen noem ik geen easter egg. Dat is er niet als grapje voor de klant ingebouwd maar gewoon voor monteurs. En monteurs vinden het ook niet grappig. Anders zijn ze wel erg snel vermaakt.
Een betere ontwerper zegt
In het COMAND kon/kun je door verschillende combo’s in extra menu’s terechtkomen waaronder die met diagnoses van fouten.
M-lover zegt
@god
Heb je soms een link naar de bron van je e30 verhaal? Kan nog wel eens handig zijn.
Guan zegt
LOL @ Wizzard E600
Graafke zegt
Easter Egg Chrysler 300C:
Gelijktijdig indrukken op het stuur: kompass, muzieknoot en pijltje naar boven.
Je komt in een verborgen menu met o.a. 0 tot 100 km/h meting (vanaf modeljaar 2006) exacte accuspanning, exact aantal toeren etc etc.
kippieknaus zegt
Bij TopGear deed Jeremy Clarkson ook zoiets om een snellere nul tot honderd tijd neer te zetten met een Ferrari 599, dacht ik…
Klassiekerrally zegt
Vrijwel elke halfslachtig (of zelfs nooit) gerestaureerde klassieker zit er vol mee. De liefhebber noemt dat dan ‘karakter’ :)
Voorbeeld? De auto wil alleen starten wanneer je het contactslot van achter even vasthoudt en er aan de voorzijde voorzichtig op klopt. Of met een hamer op de startmotor tikken, da’s ook een bekende :)
sacha zegt
Mijn auto heeft ook twee paaseieren: Twee velgen krom.
Jelle zegt
Bij Volvo moet je geloof ik op volle toeren achteruit rijden op de traction control uit te zetten. Staat ergens een filmpje van op Youtube maar kan ik niet meer vinden. Was geloof ik van Fifth Gear ofzo.
RenesisHP zegt
Ik kwam er bij de verhuizing achter dat ons skiluik tevens een opbergvak voor de EHBO set is. Toen hadden wij de rx8 al een half jaar.
bozewolf zegt
E600, briljante reactie. Hard geschuddebuikt van het lachen. Uitstekend.
RenesisHP zegt
Bij de rx8 gaan de ventilatieopeningen verder open bij geopende ramen. Dit alleen bij uitgeschakelde airco. Dat viel mij gisteren pas op.
Emile_Benz zegt
De W123-diesels hadden ook er ook 1…voorgloeien noemden ze dat…
jorn_v_v zegt
@sacha
dat is wel minder leuk om te ontdekken ;)
RenesisHP zegt
Een rx8 is net een kindersurprise. Je weet nooit wat je nu weer krijgt. :lol:
GOD zegt
@ M-lover
nee heb ik niet echt, moet je het net beetje afzoeken of aan monteurs vragen, de E30 is mijn favoriete auto als sinds ik klein was en heb door de jaren heen informatie opgezocht en gevraagd hier en daar.
maar je moet je sleutel in stand 2 zetten (niet de motorstarten)
dan moet je snel binnen 5 seconden het gaspedaal voleedig indrukken en weer loslaten
dan moet als het goed is de check lampjes gaan knipperen wat betekend dat ie in code read back mode zit, dan beginnen de check lampjes in soort van morce code te knipperen. dat moet je weer vertalen in cijfers en dat is de code die je moet op zoeken. pauze knipper pauze – knipper knipper pauze -knipper knipper knipper pauze – knipper knipper knipper knipper betekend fout code 1 2 3 4
er zijn nog meer truukjes met het gaspedaal maar die zijn zeer onbekend en tevens als je erachter komt ook moeilijk om voor elkaar te krijgen. zoals service interval resetten is een stuk moeilijker, maar dat is heel simpel voor elkaar te krijgen met een ijzer draadje en 1 min van je tijd, en uitlezen van foutcodes kun je ook met een laptop doen, of zon apparaat voor halen, OCBD2 geloof ik. vroeger was het james bond achtig maar tegenwoordig kan iedereen het met zon apparaat of laptop.
GOD zegt
@ M-lover
hier service interval foutcodes, dit is wat de meesten kenners wel kennen en niet echt een easteregg te noemen. werkt voor de E30 en E36 tot 95.
http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/JF-Tech/E30_E36_On_Board_Diagnostics%20.htm
renault sport zegt
@sacha: was jij ook afgelopen weekend op de a2 bij den bosch? Heb toevallig exact hetzelfde…
Thom zegt
Bij de oude Cadillac CTS(2003/2007) zit knopje om ESP uit te zetten in het handschoenen kastje.
Lotus Omega zegt
@ thom
precies das gewoon een knopje om te voor komen dat als een 18/19 jarig broekie papa z’n auto meeheeft dat ding ff flink opzij gooit… maar dat papa dat zelf wel kan als hij daar behoefte aan heeft…
A6'er zegt
@Cooperdriver. Hahaha juist, dat is dan mooi balen. Alcantara/leer naar de knoppen. Ga dat maar eens uitleggen aan je verzekering.
M-lover zegt
@god:
tuurlijk, laptops en ander materiaal genoeg, maar dit kan soms handig zijn als je ergens stil zou komen te staan… en het is eens leuk als je niets beters te doen hebt :P
(ben stiekem ook een grote e30 fan :D)
en interval resetten met draadje, dat weet iedereen al ;)
Kees zegt
Die ramen openen kan met vrijwel elke auto.
Bij oudere auto’s (zonder afstandsbediening, met centrale vergrendeling) houdt je de contactsleutel wat langer gedraaid in het slot en zo gaan alle ramen tegelijk open.
Tommy zegt
Het enigste wat ik kan bedenken is zoals hier boven al beschreven wordt, de Porsche 997 Carrera 4 met PDK bak kan je met de handrem de voorwielaandrijving tijdelijk uitschakelen bij het acceleren waardoor je alsnog lekker kan roken met je achterwielen in je 4WD.. :P
Golf 2.0 fsi zegt
Leuk topic!
LOL @ bijna iedereen ;)
Ben sinds kort ook aan de slag gegaan met de VAG codes in de climatronic. Sinds ik me druk maak of mijn motor wel op temperatuur is, is het magisch getalletje -15 geworden (linker scherm). En maar geduldig wachten dat het rechter schermpje enigszins boven de 75 komt (dacht ik zo). Hoop ook een accumeter te vinden want de mijne loopt te vaak leeg. Voor de niet kenners: Econ/Airco + pijltje omhoog tegelijk indrukken voor inschakelen. Econ/Airco indrukken om uit te schakelen.
Wat betreft de op afstand bedienbare ruiten, het werkt ook op het schuifdak en VW is zo slim geweest om het alleen te laten werken bij dichtdoen (wat ik wel jammer vind eigenlijk.)
Golf 2.0 fsi zegt
Ps. Met motortemperatuur bedoel ik olietemperatuur.
me zegt
Ik ken een truc bij een Citroen Xsara met centrale deurvergrendeling, geen easter egg, maar wel een flinke bug:
Als je middels de centrale deurvergrendeling de deuren opendoet wordt ook heel handig de kofferklep (‘vijfde deur’) opengemaakt, maar als je de auto weer vergrendelt met het centrale deurvergrendelingssysteem sluit hij alleen de 4 deuren; de kofferklep blijft van het slot!!
Ik ontdekte het per toeval toen mijn pa hem als vervangende auto meehad. Diezelfde avond op andere Xsara’s geprobeerd, en de eerste twee die ik probeerde waren meteen raak, kofferklep niet dicht. Het betrof model van ongeveer 1997-2000.
Revhead zegt
Bij een Jaguar XF of Jaguar XK (vanaf 2006) met Voice Control het volgende stemcommando geven: “Navigation, I am hungry”. Op het navigatiescherm zullen dan de dichtsbijzijnde restaurants getoond worden als point of interest.
Klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar is echt waar!
Jochempie zegt
@KevinW:dat is geen easteregg en het zit ook op de polo diesel etc.
lincoln zegt
hoe ging die ene ook al weer ..
dat er een balonnetje uit je stuur komt ..
SCscreamGT zegt
Lol @ A6’er ( over die raampjes)
Dat is ook in de ford galaxy 2001. Is volgens mij bij veel auto’s :)
Maar met onze ford galaxy 2001 is als je de sleutel ( die met die afstandsbediening) in de auto laat liggen, hij na ongeveer 30 sec de auto afsluit. Een paasei of gewoon beveileging?
SCscreamGT zegt
Leuk toppic btw
kevinw zegt
bij onze vorige auto (seat altea) ginge alle ramen open als ge de auto open dee me de sleutel:p
Cantago zegt
LOL @ Lincoln 10:17!
Gerrit zegt
Nog eentje voor onze golf 4 rijders: druk op de climatronic auto en ecom tegelijkertijd in, de temperatuur wordt dan in farenheit weergegeven ipv celcius……
Oelewappert zegt
Een Renault Laguna strat niet zonder sleutel. Ook niet met. Die klotedingen starten sowieso niet.
Milenco zegt
Als ik vroeger in mijn vader’s Transporter T4 zat, dan kon je als je het groot licht En met het knopje aanzette, En met de ‘indicator’ ook je groot licht/passeer licht aan deed de ruitenwisser bedienen zonder de sleutel in het contact:D
CasperH zegt
Ik lees net nog een leuke voor de Corrado-eigenaren met schuifdak onder ons:
“If you touch the corrado sunroof buttons the sunroof “magically” breaks…”
johnny zegt
Dacht dat ik ook en easter egg had maar reed de paashaas dood jammer ik heb dus toch maar een gewone ford mondeo