Hehe, eindelijk. Deze paarse Skyline is legendarisch dat ‘ie minimaal net zo duur als een redelijke Porsche mag zijn!
Eindelijk. Eindelijk! De Japanse sportwagens beginnen serieus duur te worden. In principe vind ik het dat persoonlijk helemaal niets. Het betekent dat het alleen maar lastiger wordt om zo’n gave Aziatische wagen voor de deur te kunnen zetten. Maar het is goed om te zien dat de Japanse sportwagens eindelijk erkenning krijgen. Ze zijn namelijk briljant.
In de jaren ’90 waren de Japanse sportwagens op hun top. Niet in commercieel opzicht, dat waren de jaren ’80. Nee, in de jaren ’90 had bijna elk Japans merk een of meerdere auto’s in de showroom staan die Porsches en BMW’s in hun hemd konden zetten. Nissan had er zelfs meerdere in de Japanse showroom staan. Naast de Silva Spec R Aero en 300ZX, stond daar de R34 Skyline GT-R. Die versies worden al behoorlijk prijzig, maar de bijzondere al helemaal.
Paarse Skyline R34
In dit geval gaat het om een paars kleurtje: Midnight Purple. Laten we meteen beginnen met wat feitjes waar je verder he-le-maal niets aan hebt als je een dame het hof wil maken. Er zijn drie soorten Midnight Purple. De eerste maal werd deze geleverd op de Skyline GT-R (R33). De naam keerde terug in 1999 voor de Nissan Skyline GT-R (R34).
Ondanks dat de naam van de kleur identiek is, was de kleur dat zelf níet. Midnight Purple II is ietsje donkerder en heeft er een blauwe waas door heen. De kleur schakeert ook afhankelijk van hoe de zon erop staat. Dan was er ook nog Midnight Purple III, waarbij er meer groene schakeringen in zitten. Die kwam in 2000.
Nu je dit ook weet, kunnen we door met de occasion van de dag, een heuse paarse Skyline. Het betreft namelijk een Nissan Skyline GT-R V-Spec Midnight Purple II, omdat dat ook daadwerkelijk de naam is van de auto, naam Gran Turismo ‘m ook op als apart model. En natuurlijk om zo aan een hoog aantal in-game auto’s te komen, uiteraard.
Display purposes
Dit exemplaar staat te koop in de VS. Vanwege een ‘Display Purposes’-regeling is deze versie toegestaan om te importeren, ondanks dat ‘ie nog geen 25 jaar oud is. De paarse Skyline R34 in Midnight Purple III, die een jaar later op de markt kwam, mag namelijk niet geïmporteerd worden naar het land van Uncle Sam en Sleepy Joe.
De auto staat koop op Bring A Trailer, een soort Amerikaanse The Collectables. Over 10 dagen loopt het bod af, maar op moment van schrijven stond het hoogste bod al op 173.000 dollar. De Japanse sportwagen krijgt nu eindelijk de waardering die ze in de jaren ’90 al moesten hebben.
dalmore zegt
Om te janken die prijzen .. toen ik hem 8 jaar geleden wilde hebben had ik het geld er niet voor. Nu wil ik hem nog steeds maar de prijs is zo extreem mee gegaan dat ik hem 8 jaar later nog steeds niet kan betalen. Daar gaat de droom ….
avocado zegt
@dalmore: voor jou is er nog GTST
dalmore zegt
@avocado: jij snapt het niet; dat is geen optie :)
TR6 zegt
Huh? Goede tijden slechte tijden?
rolov zegt
@dalmore: same here . Ik zou al genoegen nemen met een r32 maar die zijn ook niet meer te betalen . Helaas
Charles Taycan 4S zegt
Wel een gave bak, tikkeltje op het randje… maar wel serieus geld dit!
luckyluck zegt
218 inmiddels…
ceesjan zegt
We weten in ieder geval een ding zeker, als ze een Abarth gebruikt hadden voor de film dan had deze zeker geen hype geworden.
erikabarth zegt
@ceesjan leuk voor je man.
rolov zegt
@erikabarth: Dan weet je niks van de skylines . De r32 gtr bv was de Japanse tegenhanger van de Ford Sierra rs500 . Een legende . De Nissan blokken zijn zo sterk dat in de 90s ze er lachend 1000 pk uit haalden en het bleef heel. Dat hij in de tuning scene opdook heeft alles daarmee te maken. De gekke kleuren , stickers en die neon rommel hebben ook niet mijn voorkeur maar de gtrs zijn legendes . In Azië. En in de rest van de wereld die niet in de tuningscene zaten idd via de films .
erikabarth zegt
@rolov ja leuk voor de pubers, next.
rolov zegt
@erikabarth: een cosworth voor pubers? Ik dacht dat hier auto kenners zaten. Ben jij tussendoor geglipt zeker?
erikabarth zegt
@rolov ik heb het niet over de cosworth, vind ik trouwens ook weinig leuks aan die oude rommel.
michaelb zegt
@rolov: Lekker laten. Hij heeft het over puber auto’s, maar vergeet dat er Abarth in zijn nickname staat.
str8six zegt
@erikabarth: hahah 🤡
lefty00 zegt
”mag namelijk niet geïmporteerd worden naar het land van Uncle Sam en Sleepy Joe.”
Hoezo dat?
rolov zegt
@lefty00: pas na 25 jaar
lefty00 zegt
echt? Klinkt als een potje protectionisme van heb ik jou daar. Murica first zeker.
Hoezo kapitalisme vrije markt….
ecknine zegt
Heeft eerder te maken met het gebrek aan homologatie voor de Amerikaanse markt dat deze niet kan worden geïmporteerd. Die ‘showcar’ regel is destijds in het leven geroepen door wat lobbyen van ene zekere Bill Gates die toch met zijn Porsche 595 op Amerikaanse bodem wou rijden. Als ik mij niet vergis mag je met die showcar wagens maar max. 3000 mijl per jaar rijden o.i.d.
ghost zegt
@ecknine: klopt idd. Het zijn uiterst bijzondere auto’s die in aanmerking komen voor de uitzonderingsregel. Max 3000 mijl per jaar en moet op deze lijst hieronder voorkomen:
https://icsw.nhtsa.gov/cars/rules/import/SHOW%20&%20DISPLAY%20Feb212017.pdf
mark383 zegt
Wat houdt V-spec precies in?
tvr1974 zegt
@mark383: Victory spec. Licht gewicht velgen, andere remmen en ophanging (Zodat je gelijk met de motor upgrades kan beginnen) en deze basis aanpassingen niet meer hoeft te doen
jorden zegt
Zo’n skyline trekt geen boomers in midlifecrisis met rammelende portemonnee aan.
Een bijzondere 911 uit de 90’s en de tonnen vliegen je om de oren op zo’n veiling.
Stefje zegt
@erikabarth: gehypt is een groot woord, maar wel echt veel te duur voor wat het is. Dan maar een F430 Speciale.
Stefje zegt
@erikabarth: excuus, Scuderia bedoelde ik. En dan hou je nog flink geld over voor onderhoud en benzine met het huidige hoogste bod…
carfreakjim zegt
Zou het er nooit voor neer leggen. Voordat geld kan je ook een r32 gtr, fd rx7, mk4 supra, mitsubishi evo 5 en subaru impreza gc8 kopen. Heb je alle japanse iconen in een keer en zijn stiekem eigenlijk stuk voor stuk leuker als een r34 gtr.
PassionForClassics zegt
Met alle respect maar “Bring a trailer” een soort Amerikaanse “ The Collectables” maakt toch wat blijk van arrogantie. BAT ruim 10 jaar en heeft een ijzersterke reputatie opgebouwd. Dit “community based auction platform” heeft een zelfregulerend kwaliteitscontrole mechanisme waar andere auction platformen enkel kunnen van dromen. “The Collectables” is niets meer dan een standaard auction platform die wordt “gepushd”door Autoblog.
willeme zegt
@boldy911: ik denk dat je het met een knipoog moet lezen. Sterker nog, dat weet ik wel zeker ;-). Het is ironisch bedoeld. We hebben wel vaker posts van BaT de afgelopen jaren geplaatst en als er iets bijzonders staat, delen wij dat graag ;-).
Je laatste zin is overigens bijzonder zuur. Wellicht is het aan je aandacht ontsnapt dat er behoorlijk wat overlap is tussen Collectables Autoblog ;-). Als laatste: wat is dat toch typisch Nederlands he? Ik vind het heel gaaf dat er nu een dergelijke Nederlands platform is met auto’s die in Nederland te koop staan, eigenlijk.
ghost zegt
Waarom gaat Nissan niet gewoon deze auto opnieuw produceren?
Zoveel vraag naar, en de prijzen slaan nergens meer op..
MarcoM zegt
Kan wel een beste prijs zijn, maar dit exemplaar is vele malen meer uniek dan een Porsche welke je onderhand op zondag overal tegenkomt met mannetjes met hun keurige zonnebril en spencertje over de schouder.