Lancia staat met de Delta concept weer op de kaart. Daarnaast viert Lancia dit jaar haar 100-jarig bestaan en lijkt daarom bezig met een marketing-inhaalslag. Het is dus wel interessant om even te kijken met welke modellen het Italiaanse merk nog meer in Parijs te zien is, de selectie zal oa bestaan uit de nieuwe Lancia Ypsilon, de Musa, de Thesis en de Phedra.
Het merk ziet zichzelf als producent van automobielen om je mee te onderscheiden, probleem van de afgelopen jaren was echter het design… dat was iets te onderscheidend zullen we maar zeggen. Lees even mee met het huidige Lancia aanbod:
De laatste versie van de Thesis heeft een 185pk 2.4 Multijet en valt op door de “originele exterieur details”. De Thesis die in Parijs zal staan heeft een speciale ‘b-colore’ body en is op maat gemaakt voor het 63ste Film Festival van Venetië.
De nieuwe Ypsilon ziet er in ieder geval iets meer beter uit en schijnt meer opties te bieden, zoals het Blue&Me systeem wat je tegenwoordig in elke Fiat kan vinden. Tevens zijn er nieuwe benzine- en dieselmotoren in het gamma opgenomen, zo heeft de kleine Lancia twee nieuwe MultiJet motoren gekregen (een 75 pk sterke 1.3 16v en een 90 pk sterke 1.3 16v).
De praktische Lancia Musa staat met een speciale versie in Parijs, de Collezione Centenario.
Als pronkstuk zal natuurlijk de Lancia Delta HPE conceptcar getoond worden. Het prototype visualiseert een aangepaste shooting brake versie van de Lancia Beta HPE (een design concept uit de tweede helft van de 70-er jaren). Kernpunten bij de Delta zijn volgens Lancia: veiligheid, ruimte, geavanceerde technologie en het gebruik van hoogwaardig materiaal. Dit laatste in combinatie met een originele body en aandacht voor interieur design.
Als afsluiter staat er een zevenzits Phedra met een 2.0 JTD unit en Emblema Plus specificaties, een familycar met stijl?
karlo zegt
Heeft er iemand soms ervaring met huidige lancia’s? Ik bedoel zijn die betrouwbaar en worden dat ook rammelkarren zoals alfa enzo…
Leo zegt
Ik vindt die Delta HPE wel lol
911 zegt
dat is ie zeker
ik hoop dat lancia weer net zulke mooie auto’s gaat maken zoals ze eerder ook al deden
Supermug zegt
Karlo; Alfa en ook Lancia en Fiat zijn al jaren geen rammelkarren meer. Of je bent pas ontwaakt uit een 20 jarige slaap.
Lancia maakt tegenwoordig echt mooie auto’s die veel emotie bevatten. Dat is denk ik ook het probleem in de verkoop. Of je houd van de lijn van Lancia’s of je haat ze. Vooral die Thesis vind ik ongelofelijk mooi. Aan de andere kant begrijp ik dat vele dit een afschuwelijke wagen vinden.
Ik hoop dat Lancia op de kar van Alfa kan springen en mee kan profiteren van het succes. Want dat verdienen ze wel.
Niet overtuigd, kijk dan eens in een Thesis. Zelden zo’n mooi interieur gezien.
dekster zegt
1ding lancia’s hebben prachtige interieurs als je’t mij vraagt
de beste dus de g zegt
hahaha,volgens mij heeft lancia iemand op de afdeling disgn,die ernstig ziek is de laatste jaren,wake up lancia,want anders verdrink je binnekort
lexus zegt
ik vind het design van de auto’s niet zo slecht, die concept ziet er erg goed uit en die voorkanten van die wagens zien er ook vaak wel goed uit. Maar de vorm van de auto’s maakt het merk een beetje saai.
Ruben zegt
Een van de mooiste Italiaanse merken. Had ooit een Thema Turbo 16V, wàt een auto. Ik vind de Thesis geweldig – die zou, nog boven de C6 en Vel Satis, mijn keus zijn als ik in de markt was voor een sedan in het hogere segment (iedereen rijdt al Duits, be original).
Ik hoop echt dat ze zichzelf weer een beetje op de kaart weten te krijgen, want dat verdienen ze. Denk dat ze met die Delta een goede troef in handen hebben.
Ome henk zegt
Die delta mag er best wel wezen!
Dink zegt
@Karlo: Lancia was altijd al veel betrouwbaarder dan FIAT’s en Alfa’s. You have to take care for the car though. Eén van de weinige merken die ‘binnenin’ een heel aparte beleving hebben.
slk55 amg zegt
Ik ken geen ander merk dat zoveel luxe bied voor zo’n prijs.
Lancia’s zijn altijd van zulke hoogwaardige, luxe matarialen gebouwd.
Neem nou de Ypsilon, Ik ken geen stijvollere, luxere auto van dit formaat.
Ik ben iemand die de vormgeving van Lancia erg mooi vind. Maae ik kan het me ook voorstellen dat mensen het afschuwelijk vinden.
Volgens mij moet Lancia met meer (sterkere) motoren komen, als ze echt met duitse auto’s willen gaan concureren.
karlo zegt
@supermug, sorry maar ik spreek niet uit eigen ervaring. Ik hoor hier enkel op autoblog dat nieuwe alfa’s nog steeds rammelkarren zijn. Ik weet niet precies meer wie maar een van hen was denk ik iemand die zelf een 2 jaar oude alfa had en alles begon gewoon te rammelen. (aldus die persoon)
Harry zegt
Be original, inderdaad. Lancia is eigenlijk nog het enige merk met een onderscheidend design. Zowel interieur (fantastisch!) als exterieur springen eruit. Ben ex-BMW rijder, leg dus nadruk op sportiviteit. Rijd nu, na Thema V6, 2.0 Turbo 16V en Kappa 2.0 turbo, Thesis 2.0 Turbo. Hoewel ik de BMW 5 serie toch wel een prachtauto vind is mijn conclusie over de duitsers: wel lekker, maar een bééééétje saai….
Chris Sato zegt
Vanaf introductie van de Lybra, zijn het volgens mij probleemloze auto’s. Je moet wel van de styling houden. Interieur is een plaatje (wederom, je moet er van houden). Electrisch ook geen probleem. Zelf heb ik een lybra 1.9 jtd uit 2001 met alles er op en eraan (geintegreerde radio/cd, telefoon en navigatie); alles werkt perfect. De motor is mooi zuinig en wordt hedentendage naast in fiats en alfa’s ook in GM-producten gebruikt (Opel, Saab).
Hans Hödl zegt
Bij de introductie van de Lybra overgestapt naar een Lancia. Rij veel kilometers. Vervolgens gegroeid naar de Thesis, vanwege veiligheid, design, rijgedrag en zuinige diesel. Trekt veel bekijks. Je ziet er niet zoveel van dus blijft deze wagen in ieder geval sxclusief.
Toch een aanrader voor mensen die van stijl, luxe en technische snufjes houden. Mijn vrouw rijdt ook met veel plezier in een Ypsilon MoMo design. Lekker pittig en mooi.
De nieuwe Delta ziet er overigens ook voortreffelijk uit.
hilbert zegt
lancia is geen alfa en anders om, lancia =wegligging echt italiaans,
degelijkheid =zuid-duits
en wie kent de stoelen van saab-volvo en de oude peugeot 505.
snap alleen de afdeling marketing niet, laat staan de rest van auto minnend
nederland roddels slaan meestal nergens op…