Er is nogal wat gaande in de boardroom van de Formule 1. Hoog tijd om wat orde in de chaos te scheppen!
Afscheid van Ecclestone
Zoals bekend heeft Liberty Media de commerciële rechten van de Formule 1 voor miljarden dollars overgekocht. Het Amerikaanse bedrijf maakte acuut schoon schip door oudgediende Bernie Ecclestone met een welverdiend pensioen te sturen, al kreeg BE wel het aanbod om als erevoorzitter actief te blijven. Of de kleine grote man dat ook gaat doen is vers twee, in elk geval wil Liberty Media zijn kennis, netwerk en know how niet meteen bij het grofvuil zetten.
Tegenover BBC heeft Carey, de grote baas van het hele spul, aangegeven dat het ontslag van Ecclestone onvermijdelijk was. De sport moet veranderen en als BE blijft zitten waar ‘ie zit, wordt dat een lastig verhaal. Wel benadrukt Carey dat Ecclestone ontzettend veel respect verdient. De ex-baas was echter teveel een one man team, terwijl de F1 juist toe is aan een frisse start, aldus de man met de snor.
Chase Carey
Aan de CEO van Liberty Media hebben we al een artikel gewijd, rustig teruglezen kan HIER. Carey heeft zoals uit de alinea’s hierboven blijkt grootse plannen met betrekking tot de toekomst van de F1. Hoe zien die er ongeveer uit?
Allereerst moeten de historische races in Europa de “core” van de kalender blijven vormen. Zo blijft bijvoorbeeld de Britse GP op Silverstone gewoon overeind. Logisch ook, want Engeland is dé bakermat van de autosport en nog steeds hebben veel teams er hun fabrieken gevestigd. Verder zet Carey vooral in op de promotie van de sport, waarbij hij vermeldt dat de kans bestaat dat er races in Amerika bij gaan komen.
De prijzen voor toegangskaartjes gaan, zoals het er nu naar uitziet, niet omlaag. Het showgehalte moet in plaats daarvan omhoog. We zijn uiteraard benieuwd hoe Carey een en ander gaat bewerkstelligen, maar Amerikanen weten hoe je een dikke show bouwt. Komt wel goed dus.
Ross Brawn
Een man die nauwelijks introductie behoeft. Hij stond immers (mede) aan de basis van de grote successen van Schumacher, Brawn GP en zelfs ook Mercedes. Brawn was voornamelijk werkzaam als technisch directeur en gaat nu aan de slag als managing director motor sports. Dat wordt ongetwijfeld een leuke loonstrook.
De F1-legende wil net als Carey het showgehalte omhoog helpen. Hoe dat handen en voeten krijgt zien we ongetwijfeld binnen afzienbare tijd, maar we weten dat Brawn een groot liefhebber is van atmosferische motoren…
Voor we het vergeten: Brawn wil het aantal regeltjes in de F1 drastisch inperken. Daar kún je simpelweg niet op tegen zijn.
Sean Bratches
Links op de foto boven dit artikel zien we Sean Bratches, voorheen een grote baas bij ESPN. Deze carrièretijger is vanaf nu managing director commercial operations. Nu maar hopen dat hij een andere aanpak hanteert dan Ecclestone, zodat het spulletje niet nog vaker hoeft uit te wijken naar weinig inspirerende oorden waar het geld uit de grond spuit.
fiestacruizer zegt
Geen lagere ticketprijzen.
Jammer.
rufctr01 zegt
@fiestacruizer: ik dacht dat dat wel de bedoeling zou zijn…
Edge zegt
@fiestacruizer: Dat daar niet de prioriteit van Liberty ligt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gaat gebeuren. Liberty zal de evenementen in eerste instantie vooral aantrekkelijker willen maken met concerten en andere randzaken, maar als dat de sport populair genoeg maakt zal er een punt komen waarop de ticketprijzen omlaag kunnen.
kilum zegt
Laten we met zijn alle hopen dat dit het goede nieuws is waar de F1 al zo lang op hoopt. So far lijken de voortekenen goed te zijn.
Dutchdriftking zegt
Als het de sport maar ten goede komt.
gekketurbo zegt
Mijn tips:
Geluid moet gefixt worden
Geen limiet meer op brandstof
Geen DRS
Meer straatraces
Na safety car altijd stilstaande start
Drama gehalte moet omhoog, dus minder regels
Toelaten installeren van mitrailleur en bazoeka’s op de auto’s :)
gekketurbo zegt
Ojah; MAKE F1 GREAT AGAIN!!
scooper zegt
@gekketurbo: gelukkig is Trump president geworden, anders had hij zomaar hiertussen kunnen staan… Wat hadden we dan kunnen verwachten? Dat alle F1 manufacturers in de VS zich moeten vestigen? Een grote muur om de F1 races heen, zodat BE er niet zomaar in kan en oh ja, die muur moet BE ook nog zelf betalen…
Hmmm… Sounds like something we heard before but just in another context ;)
str8six zegt
@gekketurbo: straatraces staan niet direct voor meer spektakel. Zie Monaco, Baku… 9 v/d 10x zijn straatraces gewoon dure optochten. Dan liever gedeeltelijk straat zoals Melbourne, Montreal of Spa. Dat zijn een paar van de toppertjes.
gregorius zegt
@gekketurbo: Zolang de auto’s niet gemakkelijk in kunnen halen op de meeste circuits (dmv close racing) zal de DRS blijven – want show.
Daarnaast kan je leuke stratenraces maken, maar dan moet je wel de layout goed voor elkaar hebben: er moet wat goede hairpins inkomen en een paar full downforce combinaties met een recht stuk erachter. Doe je dat niet, dan heb je een optocht. Straat races zijn vaak leuk in tourwagens: daar kan je je auto er veel makkelijker naast rammen zonder dat je uit de race vliegt: dat gaat gewoon niet bij een formule auto.
Overigens was er al redelijk vaak een limiet aan benzine verbruik: bijv 1984 = 220 liter (a 0.75 kg/l = 165 kg). 1986 = 195l, 1988-1993 150l; en dat was in de tijd van de coole turbo motoren.
2010, toen je niet meer mocht tanken was het weer 170kg.
Dus ja, 100 of 105 kg van nu, is een stuk minder; van mij mag dat ook wel weer omhoog, want het is nu duidelijk dat een 1.6 turbo efficienter is als ie rond de 11000 toeren rijd met de huidige hoeveelheid brandstof dan op 15000 toeren terwijl ie minder brandstof binnen krijgt. Geprobeerd, gefaald.
bassx zegt
Niemand heeft meer technische kennis van F1 dan Brawn en toegegeven heeft Casey al behoorlijk veel aan Brawn gehad als adviseur in F1. Geen rare keuze om hem een uitvoerende rol te geven binnen F1.
pinut187 zegt
We zullen het gaan zien..
str8six zegt
Ross Brawn. Enough said.
dedokter zegt
Ik dacht al, die ene die ken ik….
str8six zegt
@dedokter: ja dat is de Baron van Bassie & Adriaan.
dedokter zegt
@str8six: Allememachies, dat is hem! Drommels Drommels en nog eens Drommels.
misterdrogba zegt
Ik ben benieuwd wat deze heren de komende jaren zullen toevoegen aan de F1.
oetelaar zegt
Lijkt me een goede zaak om de man die nog met Nikolaus Otto in de klas heeft gezeten eindelijk te bedanken voor bewezen diensten. Ik wens Chase en zijn mensen veel succes om alle ‘handshake deals’ van Bernie op te volgen.
riddertevoet zegt
Oh nee he. Het moet een grotere “show” worden. Dit kan maar op 1 manier, doormiddel van kunstgrepen zoals DRS die niks met eerlijke sport te maken hebben. Ik hou mijn hart vast.
viezefreddyw zegt
Ik heb het idee dat het met deze drie mannen, en dan met name Ross Brawn, een stuk beter gaat worden. Het is duidelijk dat er een aantal zaken veranderd moeten worden om het voor de kijker en de fan weer aantrekkelijk te maken. Het is al een hele vooruitgang dat aankomend seizoen gereden zal worden met andere en snellere auto’s. Ik kan in ieder geval weer niet wachten op komend seizoen, ik ben erg benieuwd wat de veranderingen gaan brengen en wat er allemaal nog gaat komen.
peug206 zegt
@viezefreddyw: qua auto’s niet veel meer ben ik bang, want ik denk niet dat teams nog een volledige auto gaan (lees financieel kunnen) aanpassen, laat staan dat ze nog kunnen testen. Dingen als brandstoflimiet etc kunnen ze dus lastig meer veranderen denk ik, gezien de locatie van de tank en het formaat/ruimte.
Voor over 2 jaar is het een ander verhaal. Dan verwacht ik de grootste veranderingen pas. Dingen als motoren, brandstoflimieten, en vermogenslimiet. Of we rijden alleen nog maar rondjes met 2 tot 4 bochten… de tijd zal het leren.
viezefreddyw zegt
@peug206: Qua auto’s gaat er nu niets meer veranderen nee. Motorisch al helemaal niet aangezien die deal vastligt tot 2020. Al weet je het in de Formule 1 natuurlijk nooit…
mashell zegt
Geweldig dat deze mensen allerlei commericiele plannen hebben maar dat is wat ze zijn, commerciele mensen. Ze dragen potjandorie stropdassen. Dat betekent dat zij over het vermarkten gaan maar niet over de inhoud. Dus niet over de regels op de baan of over de specificaties van de wagens, dat is het werk van de FIA. Zij bepalen waar er geracet wordt, hoeveel reuzeraden er rond de circuits staan en of een biertje in een plastic beker nou 6 of 7 euro moet kosten. En natuurlijk voor hoeveel geld ze de TV rechten verkopen. Nou, eigenlijk is dat het enige belangrijke dat zij doen.
bassx zegt
@mashell: FIA klaagt al jaren over dat ze te weinig inbreng hebben in F1. De FIA is nu nog maar een kleine partij en onderdeel van een commissie die de regels bepalen. Deze commissie bestaan uit o.a de grootste F1 teams, motor leveranciers, promoters, FOM, FIA, etc. Oftewel of Brawn in deze commissie komt namens Liberty Media of via de FIA, hij kan waarschijnlijk via LM meer invloed uitoefenen. Dat de FIA bepaald wat er gebeurd is al heel ver achter ons.
mrrallycross zegt
Slim om Ross brawn erbij te halen. Hij heeft kennis van techniek en snapt hoe je naar de problemen moet kijken. Ook kan hij realistische plannen voorleggen om de F1 op de baan aantrekkelijker te maken
timboman zegt
Kleine correctie, Ross Brawn behoeft wel enige introductie want die kneuzen van de NOS benoemen Ross Brawn al heel de dag oud team eigenaar van Benneton en Ferrari
john4545 zegt
Brawn is echt de meest geweldige aanwinst. Auf wiederschnitzel downsize turbopiffle hybrid ”groene” k*tmotoren met fuelflow limits. Hello hi rev hi-tech NA-motoren. HALLO BRIAN HART-KLONEN!
Eindelijk F1 terug naar kleine specialisten, die motoren voor een paar ton produceren. Dan zal het veld ook enorm toenemen met kleinere teams.
Edge zegt
@john4545: Dat zou mooi zijn, maar ik ben daar nog niet zo zeker van. Brawn gaf onlangs aan dat er een debat moet komen over welke richting de F1 op moet: Relevant voor straatauto’s, en dus richting de kant van de elektriciteit en brandstofcellen op. Of puur voor de sport kiezen en luidere, hoogtoerige motoren en de beleving terugbrengen. Hij gaf aan dat zo’n debat zou moeten plaatsvinden met alle belanghebbende, dus ook de motorenleveranciers. Gezien het feit dat Mercedes en Honda nogal pro- V6 Turbo zijn en dat de ontwikkeling van die dingen eigenlijk te veel gekost heeft om het project zomaar aan de kant te schuiven, zou het mij niets verbazen als we de komende jaren nog met deze motorenformule opgescheept zitten.
john4545 zegt
@edge: Er blijft geen circuit en fan meer over, behalve een paar 100.000 Max Verstappen-fans. Dan stappen Honda en Mercedes sowieso uit F1. Het wordt een keuze tussen F1 laten overleven zonder Honda en Mercedes, of doorgaan het eigen graf te graven. En met Marchionne weg na 2018 zet ik mijn geld op of terugkeer van V10 naast de huidige V6turbos (wil Mercedes ook niet, de lafaards) of een complete ban van turbos, fuel flow, en open config met hybride naar keuze.
lekbak zegt
@john4545: wat is er hi-tech aan hoogtoerige na-motoren? In de jaren ’80 maakten honda en kawasaki al motorfietsen die 20.000+ toeren maakten. Weinig bijzonders aan, behalve het geluid.
De motoren die ze nu hebben daarentegen hebben een efficiëntie van 50+%. Dàt is pas hi-tech.
john4545 zegt
@lekbak: Mag ik zo onaardig zijn om die vraag om te draaien: wat is zo hi tech aan stokoude hybride turbotechniek? Aan veel extra kilos extra gewicht? Zoals Newey al zei: die ”oude” V8 waren ook hybride, waren efficient, zeker als je bedenkt dat de huidige ”hi tech” alleen de verbruiksscijfers halen door 10 seconden langzamer dan de pole tijd in de race te rijden. Met name het lift & coast is tot een kunst verheven dat ze in 2014 zelfs grafiekjes hadden welke coureur 0.4 liter meer bespaarde dan de andere. Gelukkig hebben ze nu ontdekt dat dat toch echt niets met autoracen te maken heeft.
En dat er vrijwel geen 1 motorfabrikant is die een turbomotor gebruikt geeft al aan wat autofabrikanten zouden doen als die co2 maffia ze niet de ballen afkneep. Denk je werkelijk dat er nog 1 iemand zou zijn die een Harley zou kopen als die big twin ingeruild zou worden voor een downsize turbo? Forget it.
Dat de autoindustrie zichzelf te grave draagt en over een paar jaar omver geblazen gaat worden door een auto van apple moeten ze zelf weten. Maar Brawn zegt zinnige dingen over de stat van F1, en de keuze tussen de turbov6 en NA motoren is dichtbij.
lekbak zegt
@john4545: ten eerste: efficiëntie heeft niks met verbruik te maken. Dat ze half gas moeten rijden heeft te maken met de hoeveelheid peut die ze krijgen, niet met efficiëntie.
Ten tweede de techniek: men neme de techniek van een atmosferische motor en voegt daar een turbo aan toe. Nu zitten we dus al op meer techniek dan NA! Vervolgens is het de kunst om veel toeren te maken met die turbo, de boel goed te koelen en vooral een goede gasresponse te krijgen. Daar komt nog wat bij kijken.
Vervolgens begin je te roepen dat motorfietsen geen turbo’s hebben. Ik weet niet of jij rijdt maar ook dat ligt nogal voor de hand. Ten eerste heb je gewicht, een turbomotor is al snel zwaar. Tenzij je veel hi-tech toepast maar dat is weer duur. Een minder groot probleem in de F1 dan bij een motorfiets van €16.000. Dan heb je wederom gasresponse. Op een motorfiets voel je zelfs het verschil tussen carbs en injectie. Tegenwoordig is ook dat op te lossen door techniek maar wederom kost dat geld. Dan heb je nog die kwestie dat de markt nogal conservatief is en zoals jij vooroordelen heeft die inmiddels achterhaald zijn. Want geluid, wat we nog niet hebben behandeld is echt geen issue bij een straatlegale fiets. Zelfs een turbomotor moet je dempen om aan de eisen te voldoen.
Maar nogmaals: lees je in voordat je onzin gaat verkondigen. Want ik ben nu blijkbaar ‘in discussie’ met iemand die niet eens begrijpt wat efficiëntie is. Zorg ervoor dat je op z’n minst goed geïnformeerd bent als je een standpunt inneemt. Jou geroep is nu gewoon zielig geblèr.
john4545 zegt
@lekbak: Je ontwijkt nogal wat punten. Wat is er hi tech aan stokoude hyrbirde turbotechniek? Het is geen vraag of er meer toeren komen. Wás dat maar zo, dan hadden we geen discussie waarom die motoren zo klote klinken. De huidige rev limit is 15.000 maar vanwege fuel flow limit komt niemand boven de 12.000 en hence waarom ze zo tam klinken. Het punt van efficiency is waarom de V6 onder andere zijn ingevoerd. Het punt van Newey is waarom praten over efficiency als motorblokken nu 50kg zwaarder wegen dan die ”oude’ V8s, en ze alleen de eindstreep halen met beperkte voorraad benzine omdat ze van het gas gaan en langzamere rondetijden rijden. Soms tot wel 10 seconden langzamer dan rondetijden uit 2014. Een hoogtoerige V10 of V8 is hi tech genoeg, met genoeg scope voor verbetering. Het klinkt veel beter en zal fans terug naar circuit trekken zoals geluid dat doet in MotoGP en in de motorwinkel.
lekbak zegt
-edit: easy tiger-
john4545 zegt
@lekbak: Dank je dat je toegeeft niets zinnigs meer te melden te hebben en moet grijpen naar simpel gescheld. Fijne dag nog.
Edge zegt
Een logisch gevolg. Nu we dit jaar auto’s te zien krijgen is het belangrijk om iemand aan het roer te hebben wiens gezichtsbeharing voor minstens evenveel downforce zorgt. Daarom is Chase Carey wat mij betreft de perfect besnorde man.
Ik ben wel blij dat Ross Brawn terugkeert in de sport. Met zijn enorme kennis en ervaring is hij absoluut een aanwinst voor de sport en ik verwacht dat de sport onder zijn leiding wel stappen kan zetten. Hij heeft in een interview met BBC Radio 5 aangegeven vooral naar de middellange en lange termijn te kijken. Hij wil graag dat de sport spannender wordt en wil daarnaast zorgen dat het vanaf 2021 (wanneer allerlei nieuwe commerciële deals in gaan) een stuk makkelijker wordt voor de kleine teams om op verantwoorde wijze aan de sport mee te doen. Eerder deze maand riep hij bovendien al dat de F1 moet kiezen tussen de sport voorop zetten of de technologie voorop zetten, waarmee hij een terugkeer naar hoogtoerige niet lijkt uit te sluiten. In Brawn we trust!