Kort geleden berichtten we al over de geruchten, maar de deal zou inmiddels beklonken zijn.
Reuters weet te melden dat PSA een akkoord heeft bereikt met General Motors over de aankoop van Opel (en Vauxhall). Een en ander zou maandag officieel worden bevestigd, tot dusver weigerden woordvoerders van GM en PSA elk commentaar.
PSA wil met de overname een Europese autogigant worden als nooit tevoren, die op jaarbasis meer dan 5 miljoen auto’s aan de man brengt. Bovendien verwachten de Fransen dankzij schaalvergrotingen flink geld te kunnen besparen in de toekomst, alles bij elkaar zou het gaan om een bedrag van 2 miljard euro.
Let wel: het nieuws is dus nog niet officieel, maar alles wijst erop dat dat een kwestie van tijd is. Zo wordt op maandag om 09:45 een vergadering gepland met alle Opel-medewerkers, aldus een ingewijde.
Dank aan @graafke en Jeroen voor het tippen!
arjontje zegt
Nou dag Opel. Het was een mooi merk.
sr20det zegt
@arjontje: hou toch op
fiestacruizer zegt
@sr20det: Ik voorzie wel een grote toekomst voor Opel.
Uit Russelsheim komt al jaren niets innovatiefs. De meest verkochte Opel in NL wordt geimporteerd uit Noord-Korea (Opel Karl) en de meest innovatieve uit Amerika (Ampera-E).
De overname van Vauxhall en Opel is wel de ultieme kans om de Britten de gevolgen van Brexit te laten voelen. Jarenlang zijn er Europese banen in de Auto-, Bank- en Maak- industrie van het vaste land naar het VK gegaan.
Brexit is natuurlijk het ultieme moment om die banen weer terug te halen naar Frankrijk en te besparen op de overhead en productielijnen bij Vauxhall. In het VK snijden zodat Europese banen een keer wel behouden blijven.
Prima strategische keuze van de Fransen.
olivier420 zegt
@fiestacruizer: Ik mis nog je privacy riedeltje over Opel OnStar.
hamburg65 zegt
@fiestacruizer: Right! Niets aan toe te voegen ??
desjonnies zegt
@fiestacruizer:
Noord Korea exporteert slechts huurmoordenaars en raketten
87sandyd zegt
@fiestacruizer: ik vind de Karl ook niets maar om nou te zeggen dat het een spionage-cel is van onze Kim gaat mij wat ver
Benny_Weisz zegt
@87sandyd:
En politieke vluchtelingen… of course!
potjak zegt
@arjontje: dat was het al 20 jaar niet meer… eindelijk uit zijn lijden verlost!
awesome zegt
@arjontje: in de jaren 80 ja.
creaminator zegt
@arjontje: voor Opel is het al jaren niet zo mooi meer, bijna 20 jaar verlies is geen pretje. PSA heeft er ook weinig belang bij om het merk te laten verdwijnen. Maar ik kan me voorstellen dat Serge Marchionne zich wel achter de oren krabt. Voor de situatie in Europa, maar vooral ook overzees gezien de verkoop aan PSA, GM nu perspectief biedt.
Erik zegt
Gewoon de concurrent opkopen en dan laten verdwijnen.
Senne zegt
@erik2907: Dan hoop ik dat Mazda, Bmw of een ander merk hierna PSA overneemt om deze dezelfde behandeling te geven…
fiestacruizer zegt
@erik2907: Was het niet Opel /GM dat Saab “Gesaabt” heeft. GM dat zelfs toen dat de toko verkocht en failliet was met zeer patent-agressie een doorstart verhinderde.
Ik hoop niet dat Opel verdwijnt. In een rol als Dacia heeft bij Peugeot zie ik ze ook wel succesvol worden. Gewoon goedkope spartaanse no-nonsense auto’s. Iets waar Opel histortisch om bekend staat.
mb10 zegt
@erik2907: volkswagen groep doet toch ongeveer hetzelfde met seat skoda en volkswagen werkt best prima.
isn1981 zegt
@mb10: bewust of onbewust Audi en Porsche erbuiten gelaten?
ghost zegt
Ik zou toch nooit van mijn leven een slOpel kopen. Het enige wat mij nog een beetje kan bekoren is een laatste type Astra OPC in OPC-blauw.
fiestacruizer zegt
@ghost: Ze doen het inderdaad dramatisch (lees: Het aller-aller slechtste van Europa) als het gaat om de duurzaamheidscijfers.
Maar verder zijn het behalve het imago dat eraan kleeft best okeje karretjes.
raym zegt
@fiestacruizer: mensen lopen altijd zo over opel te zeiken hier. Nou zo slecht zijn die auto’s niet oke astra g en vectra b en zo waren saaie auto’s maar tegenwoordig zien ze er echt niet verkeerd uit. En er worden lelijkere en slechtere auto’s gebouwd
bartteeuwen zegt
Dit doet pijn. Mijn geliefde merk overgenomen door de aartsrivaal. Achja, opel was toch al niet meer wat het was, al lijken ze met de nieuwe astra (pun) en insignia wel weer de goede weg in te zijn geslagen.
cossiekiller zegt
Ach, Subaru zit ook al enkele jaren bij Toyota. Is daar iets slechter of anders uit voort gekomen? Denk het niet. We hebben zelfs de briljante BRZ/GT86 erbij gekregen.
Ze zullen hun eigen identiteit dus wel behouden, ik zal in elk geval niet twijfelen om een Opc te kopen volgend jaar.
olivier420 zegt
@cossiekiller: Ja, maar er is één wezenlijk verschil : Subaru en Toyota zijn beide Japans.
Ooit wel eens een Duitser en een Fransman in één kamer gezien? Ik bedoel maar, kijk maar naar Straatsburg…
rufctr01 zegt
@olivier420: Bugatti?
olivier420 zegt
@rufctr01: Bugatti mag dan wel een Frans merk zijn qua historie en locatie, het heeft verder een bijna volledig Duits management. Bovendien velen malen kleiner en een compleet andere tak van sport dan VW’s reguliere business. Maw je kan die afdeling redelijk autonoom laten draaien.
@DeSjonnies: Fair enough, al zal niet het voltallig personeel uit die streek worden gehaald.
Feit blijft dat bij overnames van dit formaat cultuur echt een dingetje is, zeker onder management. En de Franse en Duitse werkcultuur staan dan -in Europees opzicht- lijnrecht tegen over elkaar.
desjonnies zegt
@olivier420:
Qua cultuur heb je absoluut een heel groot punt, ik ben geïnteresseerd in de geschiedenis van concerns en DE reden waardoor het Britse Leyland is mislukt kun je in één woord samenvatten: cultuur.
Het zelfde zien we bij de Italianen in FCA, er is daar nog immer rivaliteit tussen FIAT, Alfa en Lancia.
Maar wat mij altijd opgevallen is, dat Peugeot en Citroën, de twee Franse merken die het meeste verschillen, het toch hebben weten te redden, het later verkregen Talbot (Simca-Chrysler) is dan wel de nek omgedraaid, maar een Peugeot, wat toch de grootste is in het PSA concern laat wel Citroën de eer een duurder merk als DS in de markt te zetten.
Genoeg gezond boeren verstand daar, en de Franse arbeidscultuur in ogenschouw nemend, kan Opel uitstekend als pressiemiddel tegen de ontieglijk dictatoriale Franse vakbonden gebruikt worden. Want qua arbeidsverhoudingen is Frankrijk middeleeuws.
desjonnies zegt
@olivier420:
Peugeot is meer Duits dan Frans. Ze komen uit de Franche Comté, een streek die aan Zwitserland en Duitsland grenst, protestant is en zeer behoudend is. Ooit daar een local gezien in een zwarte DS met een herdershond, waar de man ……Duits tegen sprak dus.
nautique206 zegt
@desjonnies: was zeker een Duitse herder
mennok zegt
Missen we iets als Opel verdwijnt? Speedster? Insignia misschien?
rolov zegt
@mennok: insignia is een mooie auto . Maar missen? Als de Volkswagens niet meer zouden rijden zou ik ze ook niet missen of de Renaults . Of de Peugeots . Of de BMW’s . Mazda 6 zou ik wel jammer vinden om niet meer te zien rijden maar missen? Neuh
vonklausenburg zegt
Bonjour Opèl!
reistje zegt
Ik ben benieuwd wel benieuwd wat hiervan het resultaat gaat worden Gaan we PSA producten zien in een Opel jasje? Of dat we misschien wel PSA auto’s met Opel techniek? En word Vauxhall dan ook overgenomen of niet?
Echt verdrietig maakt het mij niet. De laatste 15 jaar is er niks uit de Opel fabriek gekomen waar mijn hart sneller van ging kloppen.
reistje zegt
@reistje: Prachtige zins opbouw. Ik moet echt stoppen met mijn zinnen te veranderen.
fiestacruizer zegt
@reistje: De Opel GT is toch wel een leuke auto voor in het weekend. De Opel Karl toch een keks a-segmentertje en ook de Ampera-E is wel geniaal in zijn concept.
toniominestrone zegt
Wat een zure reacties, iedereen is zeker vergeten dat Opel nog niet zolang geleden op sterven na dood was, zijn Skoda,Seat er slechter van geworden door opgeslokt te worden door het VAG concern? Okay, misschien lever je in op je merken identiteit maar beide merken zouden zonder VAG inmiddels hoogwaarschijnlijk ter ziele zijn gegaan.
rolov zegt
@toniominestrone: seat verkoopt nauwelijks al is de nieuwe Leon best leuk.
Specht zegt
@rolov: Seat heeft afgelopen jaar voor het eerst in lange tijd weer winst gemaakt. En ook dit jaar verkopen ze schijnbaar al prima.
peug206 zegt
@Specht: omdat er budget is. Wat er bij opel dus niet is en bij psa wel. Misschien staat opel over een paar jaar ook wel zwart ipv rood.
pikes83 zegt
Jammer Opel hoort gewoon bij GM???
awesome zegt
@pikes83: en waarom ‘hoort’ dat?
Ik ben wel oprecht benieuwd naar de argumenten.
Het lijkt mij bewezen dat GM geen goede bondgenoot (meer) is, gezien de struggle waar Opel al jaren mee zit en waar ze het stigma maar niet van kwijt raken.
PSA hoeft niet eens zo verkeerd te zijn…
utregcity zegt
En hoe gaat PSA dit betalen? Komt alles (Peugeot, Citroën & Opel) toch nog in handen van die slimme Chinezen?
tenaci zegt
Wat me zo verbaast aan deze deal is dat het twee merken zijn met een volledig gelijkwaardig product portfolio. Het is geen Renault dat een gemarginaliseerd merk als Dacia inlijft. Waar zit dan de synergie? PSA zegt de elektrotechniek van Opel. Maar behalve de Ampera heeft Opel niks en die techniek is van Chevrolet, dus vraag me af of die beschikbaar komt voor PSA. Een andere zet is dat men een concurrent ‘uit de markt’ wil kopen. Maar daar lijkt Opel me wat te groot voor. Benieuwd dus hoe dit uitpakt.
oxymoron zegt
Opel was als merk nauwelijks bekend in de wereld. De producten reden wel overal rond maar hadden dan andere merknamen: Vauxhall, Holden, Chevrolet, Buick. Wat dat betreft zou het best kunnen dat PSA er een budgetmerk van maakt. On verra, zoals men in Frankrijk zegt.
cossiekiller zegt
@oxymoron: Die dan beter in elkaar steken dan hun eigen merk…
saxoke zegt
laat die Peugeot Saxo GSI maar komen! haha
awesome zegt
@saxoke: met Irmscher bodykit!
HZW zegt
Het is de vraag welke naam/namen ze gaan gebruiken.
Blijven ze zowel Opel als Vauxhall gebruiken of laten ze één van de twee namen vallen.
En als ze dat doen welke van de twee zou de bestekeis zijn om te gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat Vauxhall de betere keuze zou zijn om te gebruiken.
Jansen zegt
Check die foto! “Weingarten” de Fransen waren er al lang! Vijfde colonne! Doen ze goed.
benzinehoofd zegt
Niet helemaal dezelfde schaal maar dit doet me toch een beetje aan Spijker en SAAB denken, en niet alleen vanwege de GM-link… stond PSA niet pas geleden op omvallen? En wat is er sindsdien veranderd om dit mogelijk te maken?
rufctr01 zegt
@benzinehoofd: dat is al een jaar 6 geleden dat het slecht ging. Nu gaat het erg goed! Peugeot verkoopt goed Citroën doet goede zaken met het DS merk
tom200sx zegt
fransduits.nl
mvdbosch zegt
Zo, en dat was opel. Net weer een beetje uit het dal. Krijg je dit :D
rufctr01 zegt
Slimme zet van PSA! Nu zijn ze in een klap de 2e fabrikant in EU. Het moet ook wel als je wilt overleven.
We zien wel wat er van gaat komen, Opel zal er niet slechter van worden.
sparks zegt
Jammer, wordt dit mijn laatste Opel waarschijnlijk. Hier geen franse auto’s.
desjonnies zegt
@sparks:
Bent u degene die beslist een Japanse Aygo wilde en absoluut niet zo’n slechte C1 of 108, of wilde u per sé een Opel Movano naar geen Renault Master of wel een Fiat Talento maar geen Peugeot Boxer en zeker een Nissan Primastar maar geen Renault Trafic.
Uw Opel dealert noemt u vast vriend
toniominestrone zegt
@desjonnies: Daaruit blijkt maar weer dat auto’s onlosmakelijk verbonden zijn met emotie.
Fabrikanten spelen hier handig op in door zich een bepaald imago aan te meten, voornamelijk gecreëerd door de historie van het merk, Volvo staar voor Zweedse degelijkheid, Citroën voor comfort en BMW voor sportiviteit, bij de meeste merken gaat dit al lang niet meer op maar PR technisch werkt het nog steeds, gezien de reacties op AB.
mrrallycross zegt
Nog meer eenheidsworst dus?
mgmgb zegt
Opel, nous vivons voitures!
thomassnelweg zegt
Ik vrees dat dit de diversiteit van modellen en motoren niet ten goede zal komen. Ik vind dat de meeste Opels van de laatste jaren niet lelijk zijn en een mooie aanvulling op het wagenpark. Hopelijk valt het mee.