De overname’ Alfa door VW’ was bijna een dingetje geweest.
Een klinkende merknaam is een belangrijk goed in de autowereld. Als je een automerk hebt met een lange en succesvolle historie, kun je daar je vruchten van plukken. Kijk maar naar Mercedes, die buiten het nog elke dag uit dat zij de auto hebben uitgevonden.
Er zijn weinig automerken die zoveel historie kennen als Alfa Romeo. Nog voordat Ferrari een begrip was, was Alfa Romeo dat al. Voor oud-VW baas Ferdinand Piëch was Alfa Romeo altijd een beoogd kroon op zijn werk. Onder zijn bewind werden er veel merken gekocht zoals Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda en Bugatti. Maar Alfa Romeo ontreekt nog altijd.
Piëch wilde overname Alfa door VW
Dat is niet omdat ze het bij Volkswagen niet geprobeerd hebben. Dat laat Carlos Tavares weten aan Autocar. In 2011 grapte Piëch al dat onder de vleugel van Volkswagen van 100.000 auto’s kon stijgen naar 400.000 in een paar jaar tijd. Dat wilde Volkswagen niet doen met gerebadgde Seats, maar met unieke auto’s en Porsche-motoren.
Het was de bedoeling om de 718 viercilinder boxers te gaan gebruiken voor Alfa Romeo. Alfa heeft in het verleden gebruik gemaakt van boxermotoren, dus een vreemde gedachte is dat niet. Bij Volkswagen vonden ze dat FCA het Alfa Romeo-DNA te grabbel hadden gegooid en het merk meer bijzondere techniek verdiende.
Naar verluidt heeft Volkswagen wel geprobeerd om Alfa Romeo over te nemen, maar kregen ze ‘Nein!!!’ op hun rekest. Op zich vreemd, want erg goed ging het niet met Alfa toentertijd: de Mito en Giulietta waren de twee enige auto’s in de aanbieding. Maar Volkswagen gaf niet op. Ferdinand Piëch was officieel terug getreden bij VW en sinds het dieselgate schandaal behoorlijk in diskrediet gebracht. Zijn dwingende managementstijl (Je zorgt maar dat het werkt!!!) was een waar schrikbewind.
Godfather
In 2018 wist Piëch als een ware oud-Godfather toch nog een poging te wagen. Hij stuurde VW-topman richting FCA om Alfa Romeo los te weken. Herbert Diess ging op de koffie bij Mike Henley, toenmalig CEO van Fiat Chrysler Automobiles. Wederom werd er enorm veel geld geboden, maar wilden ze bij FCA de bedragen niet eens horen. Ze waren wederom niet bereid om hun oogappel te verkopen.
Het is eigenlijk heel erg vreemd dat FCA Alfa Romeo maar niet wilde verkopen. Sinds de 156 uit productie is gegaan, ging het bergafwaarts. De Alfa 159 was een commerciële flop en geen echte Alfa. Ook de MiTo (stiekem een Grande Punto) en de Giuelietta (stiekem een Fiat Bravo) mistten te veel Alfa-DNA. Met de Giulia en Stelvio is Alfa op de goede weg, maar commercieel is het nog altijd geen succes.
Op dit moment is Alfa Romeo onderdeel van het Stellantis-concern, een samensmelting tussen FCA en PSA. Alfa Romeo krijgt 10 jaar de tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden.
Meer lezen? Check dan de special over Ferdinand Piëch!
fabian159 zegt
Tja als Alfa fan denk ik helaas wel dat overname door vw de betere optie was geweest. Nu zal het een rebadge elektrisch suv feestje worden van franse bejaarden karretjes.
krisp zegt
Alsof Alfa geen rebatch-festijn was onder VW. In feite had je dan aangekeken tegen een CUPRA, maar dan met een Alfa-batch.
911targa zegt
Dan had Alfa de boxer motor gehad van de 718.
Dat is dus een verbetering tov dat wat ze nu hebben.
mashell zegt
Stel je voor dat FCA in 2018 “Jawohl” had gezegd, dan was het in 2020 rond geweest. Dan zouden er echt geen Porsche 718 motoren in de nieuwe modellen meer gepland worden, want alle wagens die vanaf 2020 gepland worden zijn gewoon elektrisch (bij nagenoeg alle merken).
dracae zegt
De historie laat zien dat met al haar fouten, VW 1 van de beste moeders voor interessante merken is , zo niet de beste.
Zen hebben enorm veel geïnvesteerd juist in dingen die deze merken bijzonder maken, zoals in de echte oude Bentley V8 die door BMW al bij het grof vuil was gezet, Lamborghini heeft z’n gekkigheid ook gehouden, met echt motoren als de V12 en V10, eigenwijze styling en dergelijke. Skoda is helemaal opgebloeid, SEAT.. is een beetje op en neer, maar wordt ook niet opgedoekt zoals zoveel andere merken.
Vergelijk dat met anderen als BMW, GM, Ford… en vooral ook FCA.. en het is volstrekt duidelijk.
HZW zegt
“Op zich vreemd, want erg goed ging het niet met Alfa toentertijd”
Nu nog steeds niet, als je het mijn vraagt.
Het aanbod is zeer beperkt en niet in de segmenten waar je de meeste auto’s kan verkopen.
Alleen pure Alfa Romeo liefhebbers kopen misschien de huidige modellen, maar veelal zal er voor Duits gekozen worden in de Segmenten waar Alfa Romeo nu hengelt naar klanten.
stefanvts16v zegt
Ben zeker geen VW fan, maar deze businesscase waarin Alfa de beschikking krijgt over boxermotoren en unieke auto’s had ik graag in de praktijk uitgewerkt gezien! Zeker met wat Porsche techniek erin, lijkt me dat dit een hele mooi stap voorwaarts had kunnen zijn voor Alfa Romeo.
@krisp:
Blijkbaar was dat niet het idee erachter (en Cupra was toen nog geen losstaand merk):
“Dat wilde Volkswagen niet doen met gerebadgde Seats, maar met unieke auto’s en Porsche-motoren.“
Richmond zegt
De meeste mensen zijn niet geïnteresseerd in wat voor motor in het vooronder zit. Dus een dure porsche boxer in hangen klinkt leuk op papier, maar dat gaat niet per se voor meer kopers zorgen. Als Bentley V12
s had in ivpv W12 zou het ook net zoveel verkopen. Bugatti idem.
transaxleman zegt
pfoe, porsche boxer motoren in een nieuwe lijn hatchbacks en coupes zou inderdaad wel echt iets bijzonders zijn geweest. terug naar de 33 en Sud tijd (maar dan zonder het roestspook). Dat zou echt wel verkopen. Duitse techniek met italiaans design is voor veel mensen de perfecte combinatie. Ondanks dat italiaanse techniek zo slecht niet is.
Piech had helemaal gelijk, het DNA van alfa is jarenlang te grabbel gegooid.
De Giulia is dan wel weer in orde, maar too little too late.
lithiumion zegt
Het is helemaal niet vreemd dat FCA AR niet verkocht aan VAG. De Italianen hebben en hadden maar al te goed door dat het merk een enorme potentie heeft en op Ferrari na, zo’n beetje de kroonjuwelen zijn van Italiaanse automotive. En als ze dat al niet hadden, dan was het toch wel duidelijk geworden nadat Piech het vroeg, toen ging er waarschijnlijk een nog helder lampje branden.. Dat de Italianen niet in staat daar klinkende munt uit te halen, dat is misschien het vreemde, of italiaans-eigen, dat laat ik in het midden, maar dat is het dan wel. Ik vind het net zo’n wijs besluit van FCA als dat van Enzo Ferrari, toen Ford avances maakte bij Ferrari en ben ik persoonlijk op z’n zachtst gezegd, NIET rouwig om, dat AR nooit een VAG-onderdeel is geworden. Moet je je voor stellen dat het zo’n afzichtelijk gedrochten-fabriek was geworden als Lamborghini. Financieel akelig(lees duits) efficient bedrijf, dat de een na de andere op zich zelf lijkende dood-geevolueerde Countach-spinn-off, er uit braakt, omdat daar vraag naar is, dat wel. Maar er is geen greintje meer te vinden van de flair en aantrekkelijke lijnvoering, die zo kenbaar is voor de Italianen. En gezien de uitspraken van de nieuwe CEO van AR, begin ik weer vertrouwen te krijgen en ben ik erg benieuwd hoe ze dit merk met de electrificatie gaan combineren. Porsche bewijst, met de Taycan, dat het zeker kan!
HelldogBE zegt
De (enorme) investering in ontwikkeling van (top)platformen en aandrijflijnen (zoals de Taycan/E-tron) heeft bij VAG wel enorme trickle down effecten naar de rest van het productgamma waar de marges veel scherper zijn. Stellantis zal op dezelfde manier een boost geven aan Alfa Romeo, al zal er ongetwijfeld ook aan platform & driveline sharing gedaan worden. Gelukkig zijn de meeste EV’s RWD-based (met optioneel AWD waardoor ze er bij AR alsnog de juiste rijdersaccenten kunnen opleggen. Als ze zo’n zware tank als een 159 goed konden laten sturen moet het met een EV ook lukken!
erikabarth zegt
@lithiumion echt onzin! Lamborghini heeft nog steeds verregaande vrijheid qua design.
En nog steeds zijn ze net als vroeger woest aantrekkelijk en over the top.
lithiumion zegt
@erikabarth: je zal vast gelijk hebben mbt verregaande vrijheid in design, maar dat is heel wat anders dan creativiteit in design…
mpgc zegt
@lithiumion: ik vind Lamborghini juist een voorbeeld van hoe je een een mooi (maar ten dode opgeschreven) merk overneemt en succesvol maakt zonder de ziel er van te grabbel te gooien. En dat is wat Fiat wel gedaan heeft toen ze Alfa overnamen. VAG is zeker niet mijn favoriete merk, maar er werkten en werken daar nog zeker mensen met een echt auto hart in top posities. Het is niet voor niets dat Donkervoort tot de dag van vandaag met Audi motoren werkt. Dat komt omdat Audi bereid is die motoren te leveren en technische ondersteuning te bieden aan een kleine fabrikant van sportieve auto’s. Dat is economisch echt niet verantwoord, maar pure gun factor.
saxoke zegt
@lithiumion: heel kort, Lambo is er door VAG (of beter, Audi) gewoon op vooruit gegaan. Op alle gebied, zowel emotie, uiterlijk, kwaliteit, …..
Richmond zegt
Emotie betwijfel ik. Een Diablo of Countach geeft meer emotie dan een hurracan of aventador.
ericc zegt
Ik kan maar niet begrijpen dat het zolang duurt om een nieuwe wagen op de markt te brengen. Als je ziet hoe groot het concern is. Met een chassis kunnen ze voor meerdere merken binnen de groep verschillende modellen uit brengen. VAG doet, PSA met Opel doet het. Waarom niet in Italië?
lithiumion zegt
@ericc: omdat Sergio Marchionne… en nu nog z’n erfenis. Hij heeft FCA of Fiat Group gered van finaciele ondergang, maar bleef kort gezegd te lang door gaan met het rigide bezuiningsbeleid
mashell zegt
Een auto ontwikkelen duurt normaal gesproken 5 jaar. Opel werkte al samen met Peugeot voordat ze overgenomen werden (de wijze waarop Corsa en 208 verschillend gemaakt zijn terwijl het vrijwel dezelfde auto is, waarlijk briljant). Dus Stellantis geeft Alfa wel een bruikbaar platform maar daar moeten ze nog wel iets van zien te bakken. Als ze daar in Milaan net zo eigenwijs zijn als ze bij Saab in Trondheim waren dan duurt het nog veel langer.
mout zegt
Het klopt dat AR onder FCA vreselijk verwaarloosd is. Modellen werden en worden eindeloos gerekt, en dan niet opgevolgd, of na een gat van een paar jaar. Maar dat zou je haast tot het DNA van AR kunnen rekenen, want in elk segment heeft werkelijk elk decennium wel een gat of een stoplap gezeten. Dat was voor FCA toch niet veel beter?
Maar… : “Ook de MiTo (stiekem een Grande Punto) en de Giu(e)lietta (stiekem een Fiat Bravo) mist(t)en te veel Alfa-DNA.” Is dat nou zo? Is dan een 146 ook een Stilo, of een 156 een Libra?
Is een Jeep Compass een Mitsubishi Outlander Sport en dus een Peugeot 4008?
Is een Mazda 3 een Ford Focus een Volvo V50?
Om nog maar niet aan Bentley, Porsche, Audi, VW, Skoda, Seat te beginnen.
Wat die laatste betreft zou ik niet goed weten waarom AR meer eigen snoet zou moeten krijgen in de vormeloze VAG-hoek. Zonder merklogo’s of lampen kan ik de SUV-jes daar niet uit elkaar houden, in elk geval.
Je zal maar als taak krijgen een bereikbaar VAG-sportmerk te maken dat niet in het vaarwater van Audi, Seat, Cupra of Porsche mag belanden…
bernoulli zegt
De 146 was verwant aan de Fiat Tipo.
De Stilo kwam veel later, in de tijd van de 147. De Stilo stond op een Fiat-bodemplaat, terwijl de 147 gebouwd werd op een aangepaste 156-architectuur. De Stilo en 147 waren dus echt eigen modellen. Ze deelden alleen een paar dieselmotoren.
Robert zegt
Alfa Romeo krijgt 10 jaar de tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden.
Dat lijkt heel wat, maar in Alfa termen is dat twee keer knipperen met de ogen. Dus kan VAG zo ergens halverwege 2029 rustig nog een poging wagen…
bernoulli zegt
Ik denk dat de Italianen zelf niet eens wisten wat ze met Alfa wilden doen. Net als dat ze dat niet wisten met Lancia, Fiat en Abarth.
Het is net als met peuters. De hele dag kijken ze niet om naar een stuk speelgoed, maar als er dan een andere peuter komt om dat speelgoed te pakken, dan gaan ze krijsen en janken omdat ze er ineens mee willen spelen.
saxoke zegt
De overname kwam er niet en nu zit PSA ermee opgescheept
FB_100003908191927 zegt
Waarom zou PSA ermee opgescheept zitten?
Stellantis is 50% FCA en 50% PSA. Helaas zit FCA binnenkort waarschijnlijk opgescheept met THP motoren die bijna net zo slecht zijn als de TSI motoren van VAG
saxoke zegt
@FB_100003908191927: je bedoelt kwalitatief slecht waren. Qua rijden behoren de THP blokjes gewoon bij de fijnere om mee te rijden. De 1.2 met 130pk en de 1.6 met om en nabij 160pk zijn enorm fijne blokjes in de dagelijkse omgang. En JA, het is stellantis tegenwoordig als moederbedrijf…..
allesmetturbo zegt
Rwd alfas met porsche techniek en boxer motoren. Het had zo mooi kunnen zijn..
Nu worden het slopels of vage fwd franse meuk. Bah. Alfa gaat helaas ten onder.
Zelfs met mijn alfa hart zal ik nooit een stellantis alfa kopen.
Het platform van de giula en stelvio is wel fijn en moeten ze echt langer houden. Rwd/awd hatch erop en nog een grotere sedan en suv en ze hebben een compleet gamma. Enige wat nog mist is een 6cil diesel (3.0 uit de maserati?), de 4cil benzines zijn prima maar de diesels gaan nog niet over de 300pk met chip helaas.
bernoulli zegt
De MiTo en de Corsa stonden al op het zelfde platform, dus op basis van dat argument zijn ze al een hele tijd geleden ten onder gegaan. :)
meetsysteem zegt
Je kunt binnenkort terecht bij Mazda.
W115 zegt
Niet zo gek, Sergio zou gelyncht worden als hij de nationale trots aan buitenlanders zou verkopen.
ericd zegt
Gelijk had/heeft VW. En het concern had zich al bewezen met de turnaround bij Lamborghini. Porsche 4 cil. boxers in de Alfa – klinkt goed. Ook onder Marchionne was het bij FCA een visieloos bewind waarbij steeds beterschap werd beloofd. Alfa had ook een boxer van Subaru kunnen betrekken of i.s.m. Mazda een spider (MX5) en een Giulietta 2 (Mazda 3) kunnen uitbrengen. Niks van dit alles. Zoals het nu bij Alfa er aan toe gaat, gaat het merk veel te smal geschoeid door het leven. Onder Stellantis zijn er teveel merken.
bmwadept zegt
Had VW geen plannen om Alfa Romeo segment lager te plaatsen en Seat te verkopen?
erikabarth zegt
Met die kitsch Fransen zijn ze nu zeer zeker niet beter af. Je kunt een hekel hebben aan VW maar ze zijn verreweg de best verkopende autobouwer van Europa, lamborghini/bugatti/Bentley/Ducati alles wat ze overnemen is nog nooit zo succesvol geweest, en technisch echt stukken beter.
pa045 zegt
@erikabarth: technisch overgewaardeerd en zeker niet betrouwbaar. Lamborghini is voor mensen die maar heel graag laten zien geen smaak maar wel veel geld te hebben. Seat komt niet van de grond en Skoda zit dusdanig goedkoop in elkaar dat iedereen dit accepteert omdat het VAG is. Dacia doet er niet veel voor onder.
erikabarth zegt
@pa045 zeker wel betrouwbaar! Lamborghini’s zijn beter als ooit.
Voor de rest enkel aannames, VW en al zijn merken zijn prima auto’s en techniek.
pa045 zegt
@erikabarth: alle merken zijn beter dan ooit. Dat betekend niet dat Lamborghini daarom beter is dan andere merken. Dat is pas een aanname.
saxoke zegt
@pa045: is Lamborghini niet altijd geweest voor mensen met veel geld en geen smaak?
tinnemans zegt
Ik ben geen Alfist, maar ik ben blij voor die groep mensen dat die verkoop niet is doorgegaan.
Als je je bedenkt dat Porsche, het merk van de boxermotor, meer sjoemeldiesels heeft verkocht dan dat ze sportauto’s verkopen, dan ben ik blij dat dat Alfa bespaard is gebleven.
Qua schaalvergroting en vanuit ‘de business gedacht’ snap ik de einheitsbratwurst filosophie van VAG wel, maar het is allemaal zo erg meer van hetzelfde geworden dat je het eigenlijk als een optiepakket kunt zien. “Welke uitvoering wilt u meneer?” “Nou, doe mij maar de ID4 met het Audi pakket.”
En ja, ik weet dat de 911 nog gemaakt wordt en ja, er zijn nog Lamborghini’s met motoren die misschien niet uit een Audi fabriek rollen, maar die zijn er alleen nog maar om de kopers van de overige modellen wijs te maken dat ze in iets bijzonders rijden.
Ik hoop echt dat Stellantis Alfo een betere toekomst gunt.
herve11f zegt
Nou die 2.0l 4-cilinder is echt geen slechte motor hoor. Als iemand van jullie al es met zo een Giulia heeft gereden zal hij weten dat er weinig of geen berlines zijn die zo strak en direct sturen. Allen die ik persoonlijk ken en er een hebben zeggen heel tevreden te zijn en vrijwel geen problemen te hebben. Daartegen ken ik nog veel meer mensen die met een VAG product rijden die dat niet kunnen zeggen.
erikabarth zegt
@herve11f lijkt me nogal logisch , miljoenen verkochte VW’s en een Giulia die amper tot niet is verkocht en dan nog die blinde gillende alfa fanboys die alles met de mantel der liefde bedekken.
herve11f zegt
Je mag er van denken wat je wil, vroeger was het niet zo. Alfa stond voor roest en miserie. Het is de eerste keer dat ik moet vaststellen dat ze hun huiswerk hebben gemaakt. Ok, dit is het Giorgio platform gemaakt onder Marchione. Of dit zo blijft onder Stellantis, dat is een groot vraagteken.
marcomanta zegt
Ooit had ik 3 x achter elkaar een Alfa, je weet wel, die met veel roest, geweldige auto’s waren het, hard gingen ze, heel hard en een voor die tijd, perfecte wegligging.