Eindelijk is het moment dan daar. Benieuwd of de uitlevering van de eerste Tesla-killers weer uitgesteld gaat worden.
De Tesla Model S is misschien wel de auto van de eeuw. Het is in principe een rijdende iPhone. Niet zozeer qua gebruiksvriendelijkheid, maar wel qua impact. De auto zette de toon voor de elektrische auto zoals we die tegenwoordig kennen en zullen blijven kennen.
Veel auto’s die nog op de markt moeten komen, staan op een platform dat voor EV’s als auto’s met verbrandingsmotoren is ontwikkeld. Dat is dus al een enorm compromis. Kia (EV6) en Hyundai (Ioniq 5) bewijzen wat er mogelijk is als je vol je zinnen zet op een elektrisch platform. Enfin, dus ondanks dat er nu meer concurrentie is, staat de Tesla Model S op eenzame hoogte als het gaat om prestaties, range en verbruik.
Uiterlijk Tesla-killer
Maar dat uiterlijk kennen we nu wel. Op zich is het geen lelijke auto. De proporties zijn veel mooier dan bij de Model 3 (met Mighty Ducks-front en te lage neus). Maar mocht je iets fris willen is er goed nieuws, want er is nu een keiharde ‘rechtstreekse’ concurrent voor de Tesla Model S: de Lucid Air. Deze auto is al langer aangekondigd, maar volgens het merk worden overmorgen de Tesla-killers aan klanten afgeleverd! Toevallig worden nu ook de eerste Rivian pick-ups afgeleverd. De ‘EV -oncurrentie’ begint dus op gang te komen.
Net als bij Tesla destijds moeten we maar zien hoe het gaat uitpakken. De Tesla-devoten lijken bij voorbaat tegen. De Tesla Model is een soort all-inclusive resort. Ja, je bent minder geld kwijt en krijgt waar voor je geld, maar je ziet overal waar er bezuinigd is. De Lucid Air ziet er veel duurder, chiquer en fraaier uit. Althans, op de plaatjes.
Dream Edition
Uiteraard levert Lucid Motors aanvankelijk enkel en alleen de duurste versies, de ‘Dream Edition’. Logisch, die zijn het duurste en daar zit het meeste marge op. De Lucid Air Dream Edition is voorzien van een bizar grote 118 kWh-batterij. Daarmee kom je meer dan 830 km ver op een lading. Verder dus dan met een Tesla Model S Long Range. Kleine kanttekening, je moet dan wel kiezen voor de 19 inch wielen, met de 21 inch wielen kom je niet verder dan 775 km.
Overigens is het vergelijk met de Model S niet helemaal correct. De Model S is goedkoper. Niet alleen qua afwerking en bouwkwaliteit (waarschijnlijk), maar ook qua prijs. De Lucid Air Dream Edition begint bij 170 mille in dollars. Aanzienlijk meer dan de duurste Model S (alhoewel Tesla de prijzen telkens een beetje verhoogt).
Wat denk jij? Gaat Lucid eenzelfde impact maken als Tesla? Of zit de Lucid-CEO (je weet wel/niet: Peter Rawlinson) te weinig op Twitter? Laat het weten, in de comments!
Via: Carscoops.
kruij zegt
De tesla killer is al tig keer aangekondigd….
maarteno zegt
Wat ik vooral niet snap is waarom de Tesla ge-killed moet worden….in ieder geval niet door een andere EV producent. Maar goed zal wel aan mij liggen.
mvdbosch zegt
@maarteno: en wat gaat ie killen? Een 70k goedkopere model s? Lekker vergelijk…. ik denk meer een concurrent voor de benz eqs. Iemand al een gespot in het wild?
JanJansen zegt
Als ik zou moeten kiezen tussen een model S die al 10 jaar (2012) van de band rolt en een compleet nieuw model van een merk dat zich nog moet bewijzen, is de keuze niet zo moeilijk toch?
bmwfe zegt
@JanJansen: klopt. De nieuwe dus.
reactief zegt
Blijf het bijzonder vinden dat in een artikel over de Lucis Air maar liefst 16x naar Tesla wordt verwezen en dat pas in de 4e alinea tussen neus en lip pas de naam van deze auto benoemd wordt, terwijl het artikel hierover zou moeten gaan.
Is het gebruik van Tesla echt zo’n gigantische clickbait? Ik vind het tamelijk goedkoop geschreven op deze manier….
henkp1 zegt
Inderdaad. En waarom wordt de Renault Zoe zo vaak vergeten? Auto is al een jaar of tien op de markt, compleet ontwikkeld als BEV en sinds de facelift echt een goed ding. Ok niet zo aansprekend wellicht als een Tesla, maar wel de meest verkochte BEV in Europa.
frank2b zegt
Waarmee de Zoe dus de échte Tesla-killer is.
Verrassend!
Redrum zegt
Inderdaad, en laten we ook even afwachten hoe goed die echt in elkaar steekt want het ding heeft nog geen spreekwoordelijke kilometer gereden maar is blijkbaar uitvoerig getest en gekend om een mening te vormen.
Als ze er 50K van hebben uitgespuwd en de eerste duurtesten beschikbaar zijn, wil ik een oordeel vellen.
Langs de andere kant is het geen massa product dus het zou moeten lukken.
Ben wel benieuwd waar je hier terecht moet bij problemen.
Rivian heeft schijnbaar ook wat problemen bij het bouwen. Tot nu toe 22 exemplaren…..Musk had dus weeral gelijk, de snoodaard 🤫
henkp1 zegt
Prachtige wagen deze Lucidair! Ik denk alleen dat het prijsniveau zal zorgen voor niet al te hoge aantallen. Geen gamechanger, wel een hebbeding.
Robert zegt
@henkp1: met dit prijsniveau zullen ze hooguit concurreren met de Mercedes EQS, de Porsche Taycan en misschien nog de topuitvoering van de Audi e-tron.
Ik vind het overigens wel een heel fraai ontwerp
R zegt
In 2022 ook Lucid Air Pure voor 77.400 USD waar nog 7500 USD Federal tax credit vanaf gaat. 650 km range en 480PK
Captain zegt
Naar mijn mening, als een product als xxx-killer wordt benoemd, dan weet je bij voorbaat dat het niet waar is. Bevestigd alleen maar de huidige marktleider(s), en dat geldt ook voor smartphones e.d.
Pallas zegt
@Captain: Weet nog dat de Fiat Tipo in de markt gezet werd als Golf-killer…
yipikaye zegt
Een bedrijf zonder praktische ervaring, daar zou ik de eerste 10 jaar toch even huiverig voor zijn.
lekkerdwars zegt
Prachtig modern ontwerp, zet nieuwe bakens qua range en luxe. Zoals ook in de beginjaren van de Model S verwacht ik bij Lucid ook nog wel de nodige technische issues in de eerste bouwjaren. Is ze gegund dat ze volumes kunnen opvoeren en wat Taycan klanten kunnen afsnoepen ;)
Pascal zegt
Het is misschien iets meer de EQS-clientele die hier hebberig van wordt? Ik zou ook nog wat huiverig zijn, net zoals ik destijds in 2012 ook nooit een Model S besteld zou hebben.
flutterby zegt
@Pascal: persoonlijk vind ik het ook een beetje twijfelachtig. In de VS verkoopt de S klasse ook erg goed, maar zitten die kopers te wachten op een startup?
mashell zegt
Tesla is ook van de grond gekomen en de Model S was in 2012 ook verre van briljant. Dus de mensen durven een startup best wel aan. Als we het financieringsmodel van Tesla bekijken is ook dat nog steeds een startup.
flutterby zegt
@mashell: klopt maar in 2012 was de Model S toch echt de beste elektrische auto. Nu is dat, zelfs voor de S, discutabel welke dat is. Dezelfde tactiek als 9 jaar geleden werkt niet meer. De Model S was ook nog eens véél goedkoper.
goodvibrations zegt
Waarom niet? Als ik in dit segment zou shoppen (je hoeft ook niet persé de duurste uitvoering te kiezen….) dan was het deze of de EQS.. (Of even wachten op de A6 etron). Maar de model S valt af.. Te weinig vernieuwd..
Eigenlijk vind ik geen 1 Tesla meer nr. 1. Simpelweg omdat ik geef om een mooi uiterlijk en interieur waarin ik me verwend voel… Als ik (letterlijk) duttend naar mijn werk kan in een Tesla dan is de keuze wel makkelijk.. (En dan niet af en toe in aangespannen gordels vanwege een ghost brake).
Pascal zegt
Phantom braking is voorbij sinds FSD Beta ‘vision only’ is. Verder eens met je betoog dat je in die klasse luxe en verwennerij verwacht en je daarvoor bij Tesla niet aan het juiste adres bent. Dat doen Audi en Mercedes gewoon beter.
flutterby zegt
@goodvibrations: ik denk dat iemand voor $60k bereid is om een risico te lopen met een startup maar voor over de 100k terwijl de bekende namen ook fatsoenlijke EVs maken niet. Ik zie geen enkel reden om te kiezen voor een Lucid ipv Taycan, EQS of elektrische F150.
goodvibrations zegt
Voor Nederland is hij een beetje fors. Deze looks in het C of D segment en ik wordt hebberig! Alleen op AI schat ik Tesla hoger in, maar Mobileye wat lucid (voorheen ook tesla) gebruikt is ook erg goed bezig..
Rick-dos zegt
Ik zou deze auto vele malen liever willen hebben dan een Tesla, maar voor 170k dollar? Never nooit niet.
Lijkt mij eerder een tweede Fisker worden dan een tweede Tesla.
Verkeerde strategie. Enige manier dat ze overeind zullen blijven is door de dollars uit Saudi Arabië.
ty5500 zegt
Die achteraan opgeplakte koffer vind ik eerlijk gezegd aartslelijk. Een beetje zoals de insignia van de eerste generatie. https://preview.redd.it/zggkp3nb9th71.jpg?width=4032&format=pjpg&auto=webp&s=199a308aa900cc9d9f658abc596e7d214efcf5fa
Op de meeste foto’s lijkt de koffer ook totaal niet zo hoog open te gaan maar ik vermoed dat ze hier best wel hebben over nagedacht.
ty5500 zegt
Voor dit geld zou ik toch al eerder naar een mercedes eqs kijken
jeroenm83 zegt
Was het maar weer petrolhead-10 daagse. Dat waren tijden.
flutterby zegt
De enige die gekilled wordt door Lucid zijn hun aandeelhouders. Ze hebben tot heden enkel aandelen verkocht en het is maar de vraag of ze kunnen schalen terwijl ze gewaardeerd worden alsof ze al tienduizenden auto’s per jaar produceren. Net als de DotCom bubbel zitten we nu in een EV bubbel.
mashell zegt
Die EV bubble, daar zit wel wat in, dat de beurswaarde van Tesla hoger is dan van bijvoorbeeld Volkswagen is eigenlijk absurd. Beleggers hebben last van FOMA en creëren zo hun eigen hype.
P1m zegt
FOMO bedoel je?
flutterby zegt
@mashell: particulieren beleggers maken geen bedrijf van een triljoen hoor, daar heb je echt de instanties voor nodig.
goodvibrations zegt
Deels Fomo (ik ben véél te vroeg uit Tesla gestapt 😉) deels ook het feit dat ze geen legacy (issues) hebben.
Als je een goed product hebt en snel kunt opschalen heb je goud in handen.. Tesla wordt daarop beoordeeld.. Efficient & potentie.. Om de huidige beurswaarde te verantwoorden moeten heel veel verwachtingen uitkomen… Bij volkswagen denken aandeelhouders veel meer “eerst zien dan geloven” vandaar dat die t.o.v. Tesla zo laag staat. Mijn inschatting bij VW ze halen Tesla in op aantallen, maar winst is iets lager dan Tesla.. Beetje als Apple vs Samsung…
Ik zou mijn geld wel liever inzetten op VW..omdat ze winstgevend groeien, dividend uitkeren en wat stabieler zijn…
Pascal zegt
Natuurlijk zit er de nodige lucht en fomo in de aandelenprijs van Tesla. Maar het is zeer logisch dat ze meer waard zijn dan VW. Beleggers maken terecht niet de denkfout om Tesla slechts als een autofabrikant te waarderen.
goodvibrations zegt
Tesla is een software bedrijf.. Kijk ook naar spaceX.. Bizar wat ze doen..
Maar alsnog moeten ze ook dat nog wel waarmaken.. Momenteel help jij Musk ook om informatie te verzamelen en als eerste een robot taxi te lanceren..
Maar als Apple en/of Alphabet hier instappen krijgt Tesla het zwaar en zal het aandeel wel een tik krijgen…
flutterby zegt
@mashell: Tesla in een bubbel? Lucid was al 10x Mazda voordat ze een cent omzet gedraaid hadden en vandaag weer 25% erbij.. een
goodvibrations zegt
@willeme kan de redactie niet een ticket voor je regelen? Dan kun je zelf oordelen! Je teksten zijn erg goed dus ik zie uit naar een (video) review 🙂.
Mijn inschatting qua impact. Niet de impact die Tesla heeft.. Maar ze gaan het wel waarmaken als fabrikant. De eerste reviews zijn erg lovend. Hij ziet er goed uit en is doordacht.. snel opschalen is ook mogelijk.. Dus ja ik geloof er in!
flutterby zegt
@goodvibrations: Kevin Paffrath probeert er één te kopen maar ze laten hem niet proefrijden en daarnaast zijn de reviews zeer streng gemonitord. Ze zijn mij iets te bang dat er kritiek op komt.
goodvibrations zegt
@flutterby Vorig posts zijn niet doorgekomen, blijven hangen in moderatie wellicht.. (die kunnen weg wat mij betreft).
Hier 2 linkjes die wel de moeite waard zijn voor diegenen die een indruk willen krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=NxJpncKdwGE&t=602s
https://www.youtube.com/watch?v=nWOJHiUBlnw
flutterby zegt
@goodvibrations: dat is wat ik bedoel.. hoeveel reviews heb jij gezien waar personeel van het bedrijf meeging? Dat ken ik alleen van concepts en ze zijn zó overprotective dat ik het niet vertrouw. Vandaag maar afwachten of de owners er iets over gaan zeggen of dat ze een wellicht een NDA erbij krijgen.. Niets verbaasd mij mee bij Lucid.
R zegt
Kyle Conner van Out of Spec Studios is is mijn ogen ‘s werelds beste auto reviewer
R zegt
Foto van interieur is met concept car “Glass cockpit”. Is finaal meer een floating design geworden.