Dankzij voortschrijdend inzicht worden oldtimers uit de jaren ’60 binnenkort ook vrijgesteld van apk.
Je zou misschien denken dat oude auto’s een apk juist harder nodig hebben. Toch worden oldtimers vrijgesteld van apk. Dat is echter niet het punt van discussie. Wat wél ter discussie stond, waren de grenzen die daarbij gehanteerd werden. De Eerste Kamer heeft recentelijk een wetsvoorstel goedgekeurd met nieuwe regels hierover.
De huidige situatie is als volgt: auto’s van 30 jaar en ouder hoeven nog maar een keer in de twee jaar gekeurd te worden, auto’s van voor 1960 zijn volledig vrijgesteld van apk. Er wordt daarbij dus een vaste grens gehanteerd. Dit is niet heel logisch, aangezien de leeftijdsgrens op deze manier steeds verschuift. Met de nieuwe wetswijzinging wordt dit nu rechtgezet door de overheid.
Wat houdt de wijziging concreet in? Er wordt nu in plaats van een jaartal een grens van vijftig jaar gehanteerd. Daarmee komt de grens anno 2020 dus op 1970 te liggen. Dit betekent dat oldtimers uit de jaren ’60 zijn op deze manier ook vrijgesteld worden van apk.
Het plan stond al langer op de stapel maar werd uitgesteld. In 2018 werden de apk-regels op de schop gegooid, maar dit werd daar nog niet in meegenomen. De overheid wilde deze regel tegelijkertijd invoeren met nieuwe regels voor tractoren. Dat is ook wat er nu gaat gebeuren.
Wanneer de regeling precies ingevoerd gaat worden is nog niet bekend. De eigenaren van oldtimers uit de jaren ’60 hoeven in ieder geval niet meer bang te zijn de hun wagen niet meer door de apk komt. Die verantwoordelijkheid mogen ze nu zelf nemen.
Via: FEHAC
Foto: De Porsche 912 van richardj
Joris24 zegt
Ik begrijp dit niet. Een van mijn hobby auto’s hoeft ook nog maar eens per 2 jaar gekeurd. Maar helaas staat hij net iets te vaak stil, dus vorige APK was raak. Slechte remmen, remklauw vast, roest in de schijven. Afkeur. Heb zowat het halve remsysteem vervangen om weer de weg op te mogen. Van de ene kant vervelend, ik weet dat ik er meer mee moet rijden, maar het komt er niet altijd van. Van de andere kant, godzijdrank dat er nog enige keuring op plaats vindt want ik wil er niet tijdens een snelwegrit vlak voor een plotselinge file achter komen dat mijn remmen amper werken.
Het lijkt mij dat, liefhebber of niet, je er nooit van uit mag gaan dat iedereen zijn auto in dermate staat houdt dat hij aan de APK vereisten voldoet, dat hoeft niet eens uit onwil te zijn. Je kunt al genoeg rommelen aan je auto, dat beetje zekerheid dat een APK biedt voor die paar tientjes is peanuts als je een leuke oldie rijdt. En je beschermt jezelf en je omgeving tegen incidenten als gevolg van manco’s die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
wjeurs zegt
@Joris24: daarbij komend dat heel veel APK garages om de hoek vrij makkelijk zijn met bepaalde dingen… Ik ken vrij veel ‘sjoemel’ verhalen.
dexx zegt
aan de andere kant is het op zich best logisch. als je een aantal oldtimers hebt staan en ze ieder jaar (of2) moet keuren is de kans groot dat een paar autos zonder een km gereden te hebben alweer voor de apk zouden moeten.
retetikker zegt
Dan laat je de keurmeester toch langskomen?
Ooit een verhaal gehoord over iemand die 100 brommers had. 10 jaar geleden moesten die dus allemaal op een kenteken worden gezet. Hij had toen toch maar gevraagd of er een mannetje langs kon komen…
wimof zegt
het Belgisch keuringssysteem is nog zo gek niet, veel correcter dan pakweg 20 jaar geleden. Omkopen voor een briefje lukt (GELUKKIG) niet meer.
e38ossie zegt
@Joris24: volledig met je eens
maferick74 zegt
@Joris24: goed verhaal, lekker kort
widestar zegt
@maferick74: Mand!
carfreakjim zegt
@Joris24: Niemand verbied je om toch naar de garage te gaan en een apk keuring uit te laten voeren. Doet mijn vader ook altijd bij zijn klassiekers die al vrij gesteld waren van de apk plicht.
henkp1 zegt
Ja precies; als je het zeker wilt weten, laat je toch jouw auto gewoon keuren?!
mp014 zegt
@Joris24: helemaal mee eens!
cossiekiller zegt
Ik had zo ooit eens een vriendin zonder remmingen in mijn bed liggen…
Het komt zo wel heel dichtbij allemaal!
mashell zegt
De eerste kamer was vroeger het laatste bastion van gezond verstand maar nu het een boreaal forum is geworden is ook dat voorbij. Hebben ze dan niets geleerd van de W124 revival? Dat de kwaliteit van oudere auto’s niet meer zo slecht is en daarom steeds oudere wagens als “daily driver” te gebruiken zijn en dus die steeds oudere wagens ook dringend een APK nodig hebben? De grens hard op 1960 laten staan was beter dan deze op 50 jaar geleden zetten.
lekbak zegt
@mashell: zelfs Mercedessen zijn niet meer rendabel dagelijks te rijden als ze 50 jaar oud zijn. Je bent altijd aan het sleutelen aan die dingen. Ook de w123 en w124 zijn daarop geen uitzondering.
Het had van mij zeker niet gehoeven hoor, die apk vrijstelling. Maar ik denk niet dat dit misbruikt gaat worden door goedkope lui. Daarvoor is het rijdend houden zelf te duur.
wimof zegt
Ik heb mijn DS ( waar ik eerst 50!000 € aan gedaan heb) om die reden te koop gesteld.
frederik zegt
Ik heb een DS uit ’67 en die is eigenlijk heel betrouwbaar. Mijn ervaring met de DS is dat als je het onderhoud eenmaal op orde hebt, er eigenlijk niet vaak iets mee is. Ik breng ‘m gewoon elk jaar weg en dan worden alle lopende puntjes gedaan. Helaas moet ik dus nu juist een half jaar later weer laten keuren terwijl er verder niets mee is, dus wat mij betreft is dit een prima maatregel.
magnifuco zegt
Je hebt een goed auto zonder meer.
magnifuco zegt
Had 5 betere kunnen kopen. Maar meer dan 10 cent per km als reparatie en onderhoud is stom en je bent behoorlijk opgelicht door de garage(s). En ja in 20 jaar bij voorbeeld heb he misschien nuuet zo veel aan gemerkt. Ik vraag mij nu wat is jouw verkoopprijs hiervan!
bertorelli zegt
Klopt helemaal.
Mijn W126 van 36 jaar oud is net met vlag en wimpel door de APK.
Alleen het lampje van de kentekenplaat was stuk.
Maar de rest van het seizoen wordt er dan ook voldoende tijd (en €€€) in de auto geïnvesteerd.
Het is een hobby en dat mag dus best wat kosten.
Als dagelijkse auto zou ik hem niet gebruiken.
Als je te dichtbij woont zijn het te kleine stukjes en dat is niet goed.
Als je te ver woont zijn het weer teveel kilometers en dat is voor zo’n oude bak ook niet best.
Dus lekker in het weekend toeren en af en toe eens mee naar het werk is prima te doen.
En zeg nou zelf; hoe vaak zie je tussen de forenzen nou nog een auto van voor 1988?
techniekmeneer zegt
Ik keur regelmatig oldtimers, auto’s van 30/40/50 jaar oud mankeert bijna áltijd wel wat aan voor de apk. Met die dingen blijf je gewoon sleutelen.
tenaci zegt
Dan zou ik m’n Daf nog maar twee keer hoeven te keuren en daarna nooit meer. Toch gek. Ik neem aan dat hij wel ‘apk waardig’ moet blijven. Dat zou ik toch graag willen laten checken.
bertorelli zegt
Als je wordt staande gehouden en er mankeert van alles aan, dan krijg je gewoon een bekeuring.
Maar als je het onderhoud gewoon goed bijhoudt zit je wel goed.
Bij een oldtimer wordt er vaak bewuster met dit soort dingen omgesprongen omdat die toch vaker door ‘liefhebbers’ worden gereden.
Terwijl er met een jonge auto of leasebak vaker wordt doorgereden tot er een keer een lampje gaat branden en dan is het vaak al te laat.
appeltaartislekker zegt
@autoblog, is het geen leuk idee om een keer een artikel te schrijven met een overzicht van regels betreft het beheren van een auto en de kosten die daar aanhangen. Wegenbelasting, apk etc. Zo ben ik benieuwd als je in Spanje, België of Duitsland ook apk verplichting hebt.
appeltaartislekker zegt
Wat een mooie porsche, trouwens. Ik zit al paar minuten naar te staren. Wat hou ik toch veel van rondingen.
melv zegt
Hehe, eindelijk hebben ze daar het licht gezien.
Dutchdriftking zegt
In ander nieuws, steeds meer oude onveilige voertuigen op de weg! Ik zou zeggen, een aangepaste APK. Niet op uitstoot, wel op veiligheid.
Wouter zegt
Als ze hetzelfde inzicht nou eens zouden krijgen voor de wegenbelasting! Ik heb een 2e auto uit 1992 die bijna 25jr oud en belastingvrij was, toen ze de wetgeving veranderden. Dat op zichzelf is al schandalig, maar ook dat hebben ze op een vast jaartal vastgesteld ipv een leeftijd. Mijn inmiddels bijna 30jr oude auto heeft dus ook geen zicht op iets, waar je vroeger wel zicht had op de 25jr oud.
Baroen zegt
@Wouter: Vergeet in het kieshokje vooral niet dat de VVD deze verandering uit de bloedende vinger gezogen heeft.
cthijs zegt
Je kunt wel een apk willen voor hele oude autos maar vaak zijn er zelfs geen onderdelen meer voor te krijgen,bovendien is de bouwwijze van autos zoveel veranderd dat die al helemaal niet meer te vergelijken zijn met een moderne auto.ik heb zelf een buggy van1963 en die moet iedere twee jaar gekeurd worden voor de 100 km die ik er mee rijd,blij dus dat het veranderd