Minister Yesilgöz is helemaal klaar met drankrijders.
Je zou denken dat iedereen inmiddels wel weet dat rijden onder invloed een slecht idee is, maar toch werden er vorig jaar ruim 22.000 drankrijders op heterdaad betrapt. En wie weet hoeveel mensen er zijn die niet betrapt zijn. De overheid vindt het daarom tijd voor een hardere aanpak.
Minister Yesilgöz heeft een wetsvoorstel ingediend en daar is het kabinet mee akkoord gegaan. Het voorstel moet nog door de Tweede Kamer, maar dat weerhoudt ons er niet van om de plannen alvast met jullie te delen.
De minister heeft geconstateerd dat sommige alcomobilisten erg hardleers zijn. Ze lappen een rijverbod gewoon aan hun laars en kruipen doodleuk weer achter het stuur. Daar heeft de minister nu een oplossing voor bedacht: als je dat flikt, ga je gewoon de bak in. Probeer dan nog maar eens in de auto te stappen.
In het wetsvoorstel is dit iets formeler verwoord: het gaat om “vervangende hechtenis”. Dit kan de rechter opleggen op het moment dat iemand ondanks een rijverbod toch weer in de auto (of een ander voertuig) stapt. Volgens het nieuwe wetsvoorstel kan deze gevangenisstraf oplopen tot zes maanden. Dat zal ze leren!
Verder kan de rechter straks ook het rijverbod meteen na de uitspraak in laten gaan, ook als de beschuldigde in hoger beroep gaat. Kennelijk is dat nu nog niet het geval. Overigens geldt dit alles niet alleen voor rijden onder invloed, maar voor alle gevallen waarbij een rijverbod wordt opgelegd.
Het is nu nog even afwachten of de Tweede Kamer dit voorstel van Yesilgöz ook een puik plan vindt. Vast wel, want rijden onder invloed kan niet hard genoeg aangepakt worden, toch?
Foto: Beschonken BMW XM-bestuurder die tegen een boom parkeerde
William zegt
“Oplopen tot zes maanden”. Dat had moeten zijn: “minimaal zes maanden”. En uiteraard moet het ook gelden voor drugs en medicijnen misbruik in het verkeer.
tortuga zegt
Inderdaad! En met ongeval met 3den minstens 10maanden ongeacht wel of geen letsel!
Johanneke zegt
Wat moet je doen tegen de gekken en criminelen. Ik weet het niet. Kijk als we weer een filmpje zien hoe een debiel met 200 voor de politie vlucht, en vervolgens daar 8 auto’s ingeboxed moet worden, heel spectaculair. Maar wat een schade aan politie auto’s, en vooral, wat een mensenlevens in gevaar gebracht. Als het aan mij ligt gaat er gewoon de delete knop op dat soort lui, of levenslang een werkkamp in. Weg ermee, heb je helemaal niets aan. Maar goed, kan niet, etisch niet goed, 2e kans, etc.
Maar wat moet je dan doen? Zwaarder straffen schijnt niet te helpen, maar de lachwekkende strafjes die ze nu krijgen ook niet. Ik zie geen oplossing, zolang we het etisch verantwoord houden.
Robert zegt
Ik snap je helemaal. Punt is alleen, juist onder de verkeersovertreders is de recidive zo’n beetje het hoogst van alle strafbare feiten.
E.e.a hangt natuurlijk samen met de ongelofelijk lage pakkans en het feit dat de wetgevers er na al die jaren nog steeds niet in zijn geslaagd om mensen die onder invloed een voertuig besturen, gelijk te stellen aan poging tot zware mishandeling of doodslag.
rwdftw zegt
Ik heb wat moeite met het woord “kan” in deze. Dat betekent ook “hoeft niet”. En iedere advocaat zal tig redenen kunnen bedenken waarom de uitvoering van een hechtenis geen toepasselijke straf is. Dat zorgt alsnog voor een dikke foei, maar lost het probleem niet op.
Eigenlijk zou MinJus een categorie moeten verzinnen. Daaronder zouden bijvoorbeeld rijden onder invloed, mobieltje vasthouden (ik zag er laatst eentje die in een winkelstraat reed terwijl hij met 2 handen zijn telefoon vasthield/appte en die recht voor zijn neus had), forse oferschrijding van de Vmax etc. 1e keer gepakt : dikke boete. 2e keer : rijbewijs innemen voor een bepaalde periode. Rijden zonder rijbewijs of 3e keer gepakt : 6 maanden cel.
mashell zegt
Dat wat je qua snelheidsovertredingen voorstelt lijkt er op een puntenrijbewijs zoals de Duitsers en Fransen dat kennen.
rwdftw zegt
Dat puntenrijbewijs kennen we hier ook. Het is echter alleen voor alcohol. Veel te hard? Geen probleem. Stoned? Geen thema.
Blijkbaar werkt het huidige systeem niet, dus ik vind rijbewijs kwijt en een hechtenis wel passend. Misschien dat een paar maandjes nor wel indruk maakt.
LaCotse zegt
In Engeland rijden de politieauto’s ook met kentekenscanners op de auto, dan zie je meteen wie er boetes open heeft staan, wie er gezocht wordt, wie er onverzekerd rond rijdt. Lijkt mij ook een uitstekend systeem!
pomoek zegt
Wat me verontrust is dat rijden onder invloed de afgelopen jaren gewoon is toegenomen. Dus ondanks alle overheidscampagnes en de morele verontwaardiging die ook hier wordt uitgesproken.
Overigens mag de minister dan ook werk gaan maken van het op orde krijgen van het gevangeniswezen wat onder de kabinetten waar zij deel van heeft uitgemaakt juist tot op het bot is uitgebeend.
mashell zegt
Ze streeft een kleine overheid na, daar horen bezuinigingen op het gevangeniswezen natuurlijk bij. Ze streeft streng straffen en meer gevangenisstraf na. Dat het niet samengaat is niet haar probleem. Net als steeds meer taken en tegelijkertijd steeds minder geld naar de gemeenten. Je zou het onbehoorlijk bestuur kunnen noemen.
jaso013 zegt
Er rijden zo ontiegelijk veel mensen met alcohol omen/of verdovende middelen op rond op de openbare weg. Het is letterlijk dweilen met de kraan open. Er is (te) weinig capaciteit om het aan te pakken en daarom pakken we nu alleen de excessen of de gevallen waar we “tegenaan” lopen tijdens de dienst. Ik durf te stellen dat als ik op een weekend avond 10 bestuurders controleer dat ik er minimaal 1 heb die onder invloed is.
Qua straffen kan het mij niet hoog genoeg zijn. Een kleine gedeelte leert van zijn “fout” de rest lacht het weg en doet het zo weer. Ik zou optrren voor minimale celstraffen bij recidive, rijbewijzen afnemen en niet meer teruggeven en voertuigen inbeslagnemen en de shredder in. Dat en natuurlijk een torenhoge boete er bovenop.
kennone zegt
Eens, maar vind ook dat er per lichaam gemeten moet worden. Dit gaat zeker niet in mijn voordeel werken maar ik kan gerust 10 bier op hebben en gewoon met een P door de controle komen. Vroeger met stappen wilde ik nog wel eens met een drankje op naar huis rijden. Niet straalbezopen natuurlijk maar zeker te veel op en ben in veel fuiken gereden en het was altijd gewoon goed.
MetalLaires zegt
Zwaarder straffen, zwaarder straffen, zwaarder straffen…
Kennelijk de enige oplossing…… *zucht*
degrotemuis zegt
Bij de meeste mensen werkt een hogere pakkans aanzienlijk beter, dus normaal gesproken zou ik voor verkeersovertredingen eerder zeggen verhoog de pakkans, niet de strafmaat. Maar je hebt een groep die inderdaad zwaardere straffen nodig heeft om de les te leren. Mensen die tijdens invordering rijbewijs nóg herhaaldelijk met hetzelfde gedrag achter het stuur kruipen vallen wat mij betreft in die groep.
dracae zegt
Dit dus.. zwaarder straffen heeft nog nooit gewerkt, kost de samenleving alleen maar meer, terwijl een stevig hogere pakkans absoluut helpt!
Vergelijk het ook met de VS, waar de criminaliteit en de overlast ervan behoorlijk steviger is, terwijl ze zich blauw betalen aan gevangenissen.
mashell zegt
Een hogere pakkans kost heel veel geld en levert je voor je het weet een politiestaat op, dat is ook linke soep.
Misschien meer automatiseren, landelijk dekkende traject controles die ook inhaalverboden en onnodig links rijden meepakken zodat de verkeerspolitie zich op drank/drugs/rood licht/zonder licht/telefoon etc. rijders kan concentreren?
lecomte zegt
Tekort aan personeel bij de politie, gevangeniswezen etc. Tekort aan cellen en hierdoor worden criminelen al naar huis gestuurd. Ja, dit klinkt als een puik plan, als Nederland geen last had van al deze tekorten.
degrotemuis zegt
Advocaat van de duivel spelend, vraag ik me wel af hoeveel van die 22.000 gevallen bewust bezopen achter het stuur zat, hoeveel de dag na een té gezellige avond gepakt worden en hoeveel net een fractie over de limiet zat en dachten dat ze juist nog onder de limiet zaten, want x uur na biertje, dus die was wel afgebroken… Maar aan de andere kant ook hoeveel meer er gepakt hadden kunnen zijn als er meer controles waren dan alleen snelheid, want de pakkans blijft lachwekkend laag buiten carnaval, rondom festivals en evenementen als de Zwarte Cross en de TT van Assen.
Goed nieuws dat er in ieder geval meer mogelijk wordt bij alcomobilisten, druggies achter het stuur en nuchtere idioten die met Artikel 5 of veel te hoge snelheid gepakt worden, rijbewijs verliezen en nóg net zo debiel doorrijden. Als je 2 of 3 keer zonder rijbewijs gepakt wordt en nóg niets geleerd hebt, wordt het schijnbaar tijd voor hardere lessen. Hopelijk komt het erdoor.
mashell zegt
Wat bedoel je met “bewust bezopen”? Dat iemand weet dat die dronken is en een bewust besluit maakt toch te gaan rijden?
Bewuste besluiten in een alcohol roes dat bestaat toch helemaal niet? De alcohol maakt juist dat de gevaarlijkste van alle gedachten in je opkomt: “kan wel”.
lpgbarrel zegt
Iets met een ijsberg.. 22.000.. Uber is een geweldig redmiddel. De Heilige Koe zien we later wel weer! Meestal volgende dag😂
Jurgen zegt
Kansloos als overheid zijnde, pakkans is inderdaad veel te laag. Nu drink ik sowieso nooit als ik rij ( als ik niet rij ook nauwelijks trouwens) maar in de 35 jaar dat ik mijn rijbewijs heb ben ik 3 keer aangehouden, 2 x moeten blazen en 1 keer alleen voor papieren controle, makkelijk punten scoren als overheid door dit te roepen, uitvoeren ho maar..
AudiRS zegt
Het probleem is vaak niet de wet. Maar de D66 rechters.
verdebosco zegt
Allemaal voor de bühne. Wie het hardst slaat op zijn of haar borst. Nog een puntenrijbewijs erbij en in digitale vorm (direct in te trekken) en we kunnen weer flipperen met de burgers. Burgers weer boos, sommigen recalcitrant, nog meer escalatie (“hoe kan dat nou?”) en we zijn nog verder verwijderd van een fijne samenleving.
Je moet gewoon geld uitgeven: aan politie op straat, aan rechercheurs, aan goed onderwijs en medische zorg. En aan een schone en veilige omgeving. Ja, dat kost geld, maar laten we het in vredesnaam eens goed doen, investeren in onze maatschappij. Dan heb je ook minder idioten die met drank op achter het stuur kruipen. Naast alle andere voordelen.
marcomanta zegt
Gepakt worden met teveel alcohol of anderzins gebruikte middelen, direct in hechtenis? Gaat nooit gebeuren, volgens mij is een beteren aanpak verplichte cursus op eigen kosten beter.