
Vaker je auto laten staan, dat is goed. Althans, dat zegt de overheid en daarom start het een campagne om je meer te laten fietsen.
De auto is in mijn eigen ogen hét ultieme vervoersmiddel. Je komt (bijna) overal en dat in een ruimte die je niet verplicht hoeft te delen en zelf kan ‘inrichten’. Eigen muziekje aan en sturen maar! Een goede tweede is de fiets. Lekker gezond en ideaal voor de korte afstandjes. Maar, dat doen we te weinig. We pakken eigenlijk voor alles de auto, wel zo makkelijk blijkbaar.
Campagne om meer te fietsen
Nou, dat ziet onze overheid ook en dat moet veranderen. Daar gaat de campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst’ aan bijdragen. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat geeft vandaag in Maastricht het startschot voor deze campagne. De stas zegt hierover:
Gezonder leven en meer bewegen staat bij het begin van elk nieuw jaar bij veel mensen bovenaan de lijst met goede voornemens. Met deze campagne helpen we een handje mee. En het is vaak heerlijk om voor kleine stukjes de fiets te pakken. .
Fietsland
We doen het eigenlijk best goed. Een kwart van al onze verplaatsingen gaat al met de fiets. Nergens anders ter wereld is dat zo hoog. Tel hierbij op dat ons land meer fietsen heeft dan inwoners, dan zou je dus denken dat we veel fietsen. En ja, dat is zo. Maar het kan altijd beter.

De helft van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer, en een derde korter dan 5 kilometer. Uit gedragsonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat bijna 7 op de 10 intensieve autogebruikers vaker voor korte ritten de fiets zou willen pakken. Daarom start deze campagne, om mensen meer bewuster te maken dat je makkelijk de fiets kan pakken. Communicatie over gezondheid, geld en milieu kunnen daarbij helpen. En dat met een positieve insteek. De campagne duurt drie jaar en is vanaf vandaag te zien op Tv-zenders, radio en online maar ook op bussen en bushokjes.
Doel van onze overheid is om ervoor te zorgen dat er in 2027 20% meer gefietst wordt. Hiervoor komen er onder meer betere stallingen, meer doorfietsroutes en nieuwe fietsverbindingen.
Andere landen
Veel landen kijken jaloers naar onze fietsinfrastructuur. Frankrijk bijvoorbeeld, dit land heeft aangekondigd een goede 2 miljard euro te willen investeren in een betere fietsinfrastructuur. Er ligt nu voor 50.000 kilometer aan fietspaden, in 2027 moet dat 80.000 kilometer zijn. De 100.000 kilometer moet in 2030 aangetikt worden. Nadruk gaat gelegd worden op provinciesteden en plattelandsgebieden. Dit omdat steden al een behoorlijke fietsinfrastructuur hebben. Hiernaast gaat het land stimuleren om een fiets te kopen. Subsidie noemen wij dat hier.
Er is geen gebrek aan fietsen in ons land, maar we moeten dus net wat vaker voor dat kleine stukkie op de fiets stappen. En waarom ook niet, als het lekker weer is dan hé.
Een fietser met een helm afbeelden! Why? Dat spreekt toch niemand aan om te fietsen? Dat doen ze in andere landen, maar niet in Nederland.
Je kan aan de gekozen personages op de poster en hun outfit zien wat de doelgroep van de campagne is : latte drinkende millenials met jonge kinderen. Bij die categorie is naar de mening van de overheid kennelijk de meeste winst te halen. Of ze zijn het gemakkelijkst te beïnvloeden, kan ook.
En toch is zo’n helm zo gek nog nie.. al helemaal voor kinderen.
Hmm, een motorfiets is ook een fiets. Goed idee!
Het is ook wel prettig dat als je terug naar huis wilt je fiets er ook nog staat
Nou nee bedankt, sinds ik mn rbw heb (kleine 12 jaar nu) gelukkig niet meer dan 2x op een fiets gezeten, en beide was omdat de auto bij de garage stond die dag. No way in hell dat ik fiets, altijd (ook als kind) een teringhekel aan gehad
Fijn weer wat van je te lezen, je positiviteit blijft een inspiratiebron voor me. Geniet van de stralende dag!
@petroldrinker: Krijg je wel genoeg beweging dan?
Je klinkt als iemand die inderdaad voor 2km de auto pakt, ook met mooi weer.
Zolang het weer goed is, loop ik wel, maar fietsen no way in hell, met 2km hardlopen ben ik minder nat van het zweet dan die 2km rustig te fietsen,
Eens kijken of deze campagne succesvoller is dan de ‘MoNo’ dinges. Op zich een goed idee om vaker het rijwiel te pakken, ik doe het waar mogelijk ook. Maar het past niet altijd in het drukke tijdschema van de Nederlander Anno Nu.
@kniesoor: Op die korte ritten (alles onder de 5km) is de auto amper sneller. Afhankelijk van het traject kan de auto ook nog minder betrouwbaar uitpakken door druk verkeer.
Alleen als je in de grote stad woont; op het platteland is het totaal anders … Den Haag vergeet die 75% van NL nog wel eens …
Het is juist 74% dat in het stedelijke gebied woont. (Bron: PBL)
Vinger op de zere plek. Als je voltijd werkt, vies woord in Nederland natuurlijk, is het soms gewoon kiezen tussen de auto pakken en op de koffie kunnen bij een familielid of bekende, óf een rondje fietsen en hooguit kunnen zwaaien bij het voorbijrijden.
Op het platteland rij je met de auto in 10 minuutjes dat wat je met de fiets een krap uurtje kost. Een speed-pedelec doet daar vast wonderen, maar daar moet je ook maar het geld voor hebben.
Dan moet je die fiets ook nog veilig kunnen stallen en evt. kunnen douchen op je werk (bij afstanden >5km niet zo fris meer als je ook zelf wat inspanning verricht).
De overheid vergeet dan vooral dat een heleboel mensen niet kunnen fietsen of het beter niet (meer) zouden doen. Zie het aantal fietsongelukken. Ook in een oudere generatie die vaak medisch onherstelbare problemen opleveren. Het is een zeer lumineus idee om iedereen over dezelfde kam te scheren. En ik viseer helemaal geen ouderen hoor, hou m’n hart ook vast als ik de generatie van m’n kleinkinderen op de fiets zie vertrekken- haast dagelijks vallen er in die groep slachtoffers door banale vergissingen.
Deels mee eens, maar de ouderen die een gevaar op de fiets zijn, zie ik in veel gevallen ook liever niet achter het stuur van een auto. En dat geldt wat mij betreft voor de meeste kinderen ook.
Inderdaad zeer tegenstrijdig. streven verkeersdoden naar 0 en dan ga je de groep waar het meeste verkeersdoden vallen proberen te vergroten. Zal wel een andere afdeling zijn
@Habanero: Maar met die redenering moeten we allemaal in tanks gaan rijden. Lekker veilig.
Je kunt ook gewoon wel gaan fietsen en het leren? Wat half Nederland al doet?
De infrastructuur is erg goed, maar begint op veel plekken ook een beetje te knellen. In de stad sta ik op piekmomenten met de fiets ook gewoon in de file. Daarnaast is fietsen al heel gauw aanzienlijk minder snel dan met de auto. Ik heb een opgevoerde ebike (20 min) en ben alsnog sneller op het werk met de auto (10 min) bij een enkele reis van 10 km. Mijn werkgever (universiteit) heeft heel policor aan al haar werknemers die binnen 15 km van de universiteit wonen de toegang tot de parkeerplaats ontzegd, dus ik moet wel, maar ik doe het niet van harte. Het is wel leuker geworden sinds ik mijn fiets heb opgevoerd.
Dat had ik voorheen ook. Parkeerde toen 1km van kantoor op een gratis parkeerplaats en had een vouwfiets achterin liggen.
Daarom pak ik vaak de motor
Hier iemand die sinds april dit jaar een cowboy C3 heeft. Naast een Polo, Caddy en een MX5 gebruik ik deze af en toe om naar het werk te fietsen.
Mits het weer goed is en de werktijden een beetje uitkomen. Afstand 12,6 km enkel, dus 25 km op en neer. Bevalt op zich prima. Ligt wel aan de locatie waar ik werk. Grotere afstanden ga ik met de fietsen niet afleggen.
Die 12,6 km doe ik met de auto in 15/20 minuten. Met de fiets 32 minuten. Dus al met al valt het kwa tijd wel mee. Enkel het weer moet een beetje meespelen.
Tip : Cowboy Untamed installeren (made in NL). Je moet (nog) vaker lader, maar je gemiddelde snelheid stijgt naar +/-30 kmu.
ik woon op het platteland. eens in de week werk ik in Apeldoorn (150km enkele reis) en daar pak ik de auto voor. als ik in Eindhoven werk pak ik de trein (half uur reistijd tegenover 1 uur start stop verkeer). voor de beweging wandel ik veel en ik ga 2 keer in de week sporten
maar fietsen doe ik al twintig jaar niet meer. ik heb bovenmatig last van hooikoorts en sta iedere tien minuten mn neus te snuiten als ik ga fietsen. om over de voortdurende niesbuien maar niet te beginnen
Men doet alsof 5 km een korte afstand is. Bij zulke afstanden krijg je aambeien van het zitten. Los van de klotsende oksels.
Jij moet vast en zeker een topconditie hebben.
Wat een irritantie koptekst, Overheid wil dat jij. Laten de personen die daar werken zelf maar eens het goede voorbeeld geven.
Ze kunnen het zo mooi vertellen, he!
Maar ondertussen wordt het je ook regelmatig onmogelijk gemaakt om daadwerkelijk per fiets naar het werk te gaan. Normaal werk ik in de Waalhaven, dus gevraagd of ik in Schiedam kon starten. Dat kon, tot maart dit jaar.
Toen werd zogenaamd het gebied aangewezen door de ‘wijze’ gemeente Schiedam als herinrichtingsgebied. Oftewel, extra centjes verdienen met woekerhandel in grond.
Nu reis ik weer per auto … naar de Waalhaven. 25 minuten heen en vaak meer dan 45 minuten of soms een UUR op de terugweg omdat mensen gewoon niet kunnen rijden! Dit kost mij ook nog eens klauwen met geld aan benzine!
De overheid heeft nogal wat praatjes, maar de praktijk toont diametraal het tegenover gestelde van wat ze preken.
Do as I say, not as I do?
Als het lukt om voldoende dicht bij je werk te wonen natuurlijk top besparing en goed voor de gezondheid. Maar niet iedereen heeft zo’n stabiele arbeidsomgeving die een mooie carrière binnen hetzelfde bedrijf biedt. Laat staan dat je partner dan ook nog op fietsafstand werkt…
Ik zou graag meerdere keren per week op de fiets naar mijn werk gaan. Maar omdat het 25 km is vind ik het wel zo sociaal na aankomst te douchen; een douche is er niet en vindt de werkgever te duur om te plaatsen.
Dan toch maar weer dieselen. Jammer.
Rijksoverheid zou ook die voorzieningen moeten stimuleren, net als financiële (positieve voor de verandering!) prikkels leveren.
Benieuwd wat die slogan heeft gekost…