
En dat zou jij ook doen, als je tien brieven uit Leeuwarden kreeg…
Op de dag dat talloze miljoenen verdampen in de cryptocurrency markt, herinnert het verhaal van Marloes ons dat er nog andere manieren zijn om veel geld te verliezen, bijvoorbeeld verkeersboetes. Afhankelijk van je eigen lezing werd Marloes het slachtoffer van zichzelf of van de overheid. Hoe dan ook ontving ze maar liefst tien keer fanmail van het CJIB in de brievenbus, elk voor het overschreiden van de maximumsnelheid op de ringweg A10.
De trajectcontrole op dit stukje asfalt stond enige tijd uit, maar is inmiddels weer geactiveerd. Nog belangrijker echter: de (r)overheid verlengde het traject waarop gecontroleerd wordt stilzwijgend met een kilometer. De floepers! Een boel mensen die de standard operating procedure (SOP) na een trajectcontrole hanteren, namelijk het gaspedaal naar het schutbord trappen, zijn hierdoor het bokkie geworden. De moddervette staatskas daarentegen is weer duizenden boetes dikker. Misschien kunnen we daarmee nog ergens een extra managementlaag in een ambtelijk apparaat inbouwen.
Het hele gebeuren is natuurlijk extra zuur voor mensen die hun woon-werkverkeer afleggen op de ringweg A10, zoals Marloes. Mensen zijn gewoontedieren en onbewust wordt je rijgedrag op zo’n traject ook een soort gewoonte. Koppel dat aan het feit dat het CJIB er doorgaans vrij lang over doet om een boete naar je toe te sturen en bij de tijd dat de eerste op de deurmat valt is het leed al geschied: er volgen er nog meer. Om precies te zijn nog negen meer, in het geval van Marloes. Ouch.
Voel jij mee met deze vrouwelijke snelheidsduivel, of moet het OM deze verkeershufter zo snel mogelijk hard aanpakken? Laat het weten, in de comments!
Kan niet echt zeggen dat ik sympathie voor de dame in kwestie voel. Ik ken de exacte situatie daar niet, maar maximumsnelheden zijn er om altijd te volgen, niet alleen wanneer er camera’s hangen.
@escher93: Je mist het punt. De snelheden werden behaald ná de oude vertrouwde trajectcontrole die stilzwijgend is verlengd.. “! Een boel mensen die… na een trajectcontrole hanteren…”
@jamesbond007: Dat is net mijn punt. Het feit dat de trajectcontrole werd verlengd, wil niet zeggen dat ook de maximumsnelheid werd aangepast. Ze werd alleen verder gecontroleerd. Mensen die dus braafjes binnen de trajectcontrole rijden en nadien het gas dieper intrappen, lopen zo tegen de lamp.
Dit is overigens louter mijn persoonlijk gevoel over de kwestie. Op juridisch vlak houden deze boetes (als de verlenging van de trajectcontrole niet correct werd aangeduid) mogelijk geen stand.
@escher93: waarom zou een verlenging of de aanwezigheid van een trajectcontrole überhaupt aangekondigd moeten worden? Volgens mij zijn de enorme borden traject controle een “geste” aan de weggebruikers en een manier om extra werk voor het CJIB te vermijden.
@escher93: verwijst jouw nickname Escher toevallig naar een Duitse achtergrond?
@por100: Goed man.
Nee, echt heel goed, heb je ook nog iets met fietsen in je repertoire? Dat zou helemaal hilarisch zijn.
Maar voor nu……echt heel goed.
@noosaheads: Ik denk dat Por er aan refereert omdat Escher zorgvuldig met regels omgaat en zich daarnaast bekommert over de juridische afwikkeling: Duitse zorgvuldigheid dus. Ik denk niet dat hij aan iets van weleer refereerde…
@por100: Nee, naar een kunstenaar met een geweldig en vaak onbegrepen perspectief op de realiteit.
@rijnounsdoor: euh… Ik weet niet wat jij realistisch vindt, maar een huis waarbij je, ondanks dat je ontelbare traptredens hebt genomen, nóg STEEDS niet boven bent?? Wat is dat voor realisme? Tenzij jou huis ze ook heeft natuurlijk. :-P
@escher93: Het is volgens mij puur vanwege ‘gezondheid’ van omwonenden (correct me if i’m wrong). En dat klopt ook wel want ik vindt die trajectcontrole gevaarlijk. Er zijn veel afslagen en invoegstroken. Iedereen rijdt 83 op de CC en is het dus vervelend in en uitvoegen door gebrek aan verschillende snelheden/doorstroming.
@lekkaah: je kunt ook kiezen om ACHTER iemand in te voegen hè. :)
@escher93: nee, die zijn er voor skateboarders. Geen zaken dor elkaar halen!
@escher93: agosie wat een heerlijke brave reactie. De overheid zelf is ook niet zo braaf hoor. Recentelijk; #AardbevingenGroningen #MH17
@bartsmit: ja, want het is veel makkelijker om altijd de overheid de schuld te geven?
@bluebird: niet zo makkelijk als met de wet in de hand je zakken te vullen.
@bartsmit: bart…bahaart, ik zeg het nog 1 keer!
@stgp: klaar pap!
@escher93: jij bent echt niet autoblog waardig..
Ik zie 23 brieven liggen ipv 10.
@cossiekiller: ja die zijn van @autoblogger.
Haha, sneu geld!….
Probleem is natuurlijk wel altijd dat die boetes zo nodeloos laat binnen komen, ze zouden wel iets vlotter kunnen werken voor die 9(!)€ administratiekosten…
@trustmeiamanengineer: normaal komen ze binnen 10 tot 14 dagen binnen volgens de woordvoerder van het ministerie, alleen heel toevallig kwamen ze bij deze trajectcontrole weken later binnen bij de mensen waardoor het er zoveel zijn bij 1 persoon. Rara, waarom zou dat nou zijn?
Tel daarboven op dat de (r)overheid de trajectcontrole ivm de werkzaamheden lange tijd uit heeft moeten zetten en ze hierdoor geen cent verdiende. Dat probeerde ze dus even snel terug te verdienen op deze manier. Dit stukje is een flinke melkkoe, vorig jaar waren er 199.568 weggebruikers die een envelop van het CJIB in de bus kregen voor een snelheidsovertreding.
@Rice09: jaja, ik denk inderdaad ook dat ze express bij deze mevrouw langer hebben gewacht om haar dwars te zitten..
@Rice09: Maar als mevrouw zich aan de snelheid houdt, dan is er toch niks aan de hand. Snap dat het vervelend is, maar dat hele ‘roverheid’ heb ik zo’n hekel aan. Gelukkig is het in Venezuela veel beter vertoeven.
@trustmeiamanengineer: Ik had ooit iets soortgelijks op hetzelfde stuk snelweg. 2 boetes, 2 dagen achter elkaar, op hetzelfde traject. In beroep gegaan voor de tweede overtreding. Beargumenteert dat ik niet heb kunnen leren van mijn fout. Terwijl het doel van het strafrecht toch echt preventie ( en vergelding) is. De straf moet ervoor zorgen dat ik het vervolg beter oplet/ uit mijn hoofd haal om te hard te rijden. Als ik direct op de hoogte van de boete had ik op dag twee niet te hard gereden.
De officier heeft de boete verscheurd en niet eens voor laten komen. Dit was wel toen de snelheid net van 100 terug naar 80 ging, en ik kon aantonen dat ik daar niet dagelijks rijd.
Normaal wordt met veel aankondiging in de pers dit soort mededelingen gedaan over nieuwe/herstarte controles. Als je de algemene regel niet volgt, is het wat mij betreft gewoon onbehoorlijk. Het stuk waar mevrouw boetes heeft gekregen is het stuk dat iedereen gebruikt om te vertragen (en dat is menselijk gezien ook logisch omdat de bebouwing daar ophoudt). Veel mensen zullen nog gered worden doordat de snelheid in de controle daar vaak geijkt niet uitkomt op meer dan 75, dus dan heb je nogal wat speling.
@inoh: Verder overigens nog: “Volgens de woordvoerder van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) gaat het echter niet om een verlenging van het traject, maar om het herstel van de oude situatie. “Voor 2011 was op dit deel van de Ring al trajectcontrole, maar die werd voor de werkzaamheden aan de Coentunnel opgeheven.”” (Parool) – sorry hoor, maar een situatie van 7 jaar geleden nog de norm noemen is natuurlijk gewoon onzin.
@inoh: De norm staat met ronde borden aangegeven: Rode rand. Wit vlak. Zwarte letters.
Hoef ik mij niet aan de snelheid te houden omdat er géén trajectcontrole is alhier?
@postzegel: Komt er weer zo eentje. Ik zeg niet dat je de limiet niet moet naleven. Ik zeg dat een trajectcontrole zoals gebruikelijk moet worden aangekondigd, en dat is gewoon niet gebeurd.
@inoh: Says who? Says you!
1) Is de trajectcontrole van te voren aangegeven? (het is uw aanname dat dit niet het geval zou zijn )
en
2) Is het van te voren aangeven überhaupt een plicht? Mijnsinziens niet, maar ik kàn het mis hebben.
Wat wil je nou? Een aai over je bolletje, en een sorry dat je niet gewaarschuwd bent terwijl je toch echt te hard reed? Tijd voor meer rubbertegels!
@postzegel: @postzegel: @postzegel: Ik zeg niet dat hij niet is aangegeven, hij is onvoldoende aangekondigd. Het aankondigen is een plicht, dat is juist wat ik bedoelde. Volledig eigen verantwoordelijkheid voor het te hard rijden uiteraard. Maar, wat je ook uit de reactie van OM kan halen (we hebben het aangegeven d.m.v. borden aangegeven), is dat ze dat gewoon zoals normaliter hadden moeten doen (dus ook op andere kanalen aankondigen – bestuursorganen zijn verplicht het aan te kondigen op een manier waarvan ze weten dat het effectief is en borden zijn dat niet).
@inoh: 130 is 130. gas intrappen doe je zelf, je maakt een bewuste keuze om te hard te rijden, hetzelfde als een lulijzer vastgrijpen. Je kunt zeuren als je een bekeuring krijgt maar je hebt zelf de keuze gemaakt. Zo beter?
@inoh: Not sure if trolling or just very stu…
Iedere Nederlander wordt geachte de wet te kennen.
– Voor je een auto mag besturen moet je je rijbewijs halen. Is dat wel afdoende aangekondigd volgens jou? De laatste keer dat ik lands de A10 kwam, stonden er geen borden, noch zag ik de afgelopen 2 jaar filmpjes op youtube of aankondigingen in de krant.
Wil je nu zeggen dat je geen APK plicht meer hebt als de RDW je géén reminder per post stuurt? Wil je nu zeggen dat iedere 12 jarige gewoon in een willekeurige auto kan stappen en de weg op mag, omdat er immers geen berichtjes op Facebook worden gezet waarin wordt aangekondigd dat dit niet mag?
Of bedoel je dat je ook niet hoeft te blazen bij een alcohol controle, als deze niet van te voren in de krant en andere kanalen is aangekondigd?
Kom op zeg.
Het gaat om een traject controle. Daar wéét je van dat ze bestaan. Als je weet waar ze zijn, let je extra goed op je (gemiddelde) snelheid. Maar ook zonder waarschuwingen, promotiefilmpjes, nieuwsitems, reclame borden, flitsmeister-pop-ups, direct mailings, facebook/instagram en/of twitter berichtjes dien je gewoon op je snelheid te letten of op je blaren te zitten.
Oh, als ik een bekeuring krijg ben ik ook niet blij hoor. Maar eigen schuld, dikke boete. Niet zeuren, maar schamen.
@postzegel: Leuk verhaal. Wettelijke regel: de overheid moet in vergelijkbare gevallen gelijk handelen. Dat hebben ze simpelweg niet gedaan, door niet openbaar aan te kondigen dat die controle weer naar de situatie van voor 2012 ging werken, wat ze voor alle andere herstarte trajectcontroles wel hebben gedaan.
@inoh: als jurist kan ik me echt niet voorstellen dat de overheud verplicht us om controles aan te kondigen. Dat ze dat zo nu en dan wel doen geeft geen enkele verplichting om het dan altijd te moeten doen.
@postzegel: zwarte letters? Nooit gezien, wel zwarte cijfers.
Ik ben zeer benieuwd wat dat geintje ongeveer gekost heeft
Gewoon aan de snelheid houden, doe ik ook heeft me nog nooit een boete gekost.
@toeter11: Altijd 130 als de verkeerssituatie het toelaat en af en toe wat langzamer als Flitsmeister gaat miepen. Heeft mij nog nooit een boete opgeleverd.
Blablablablabla bla. Gewoon aan de snelheid houden en niet zo zeiken. Om dat allemaalwat makkelijker te maken: op alle snelwegen dezelfde snelheid invoeren. Klaar met dat gezeik.
@jaso013: Als ze dan maar 130 km/h aanhouden vind ik het prima.
@jaso013: Ja maar dat kost geld, dit levert op :) Gaat ook niet om veiligheid, dus ja.
@G-Ammo: hoeft van mij niet eens. Ik vind 100 overdag persoonlijk hard genoeg.
Hoeveel marge krijgt men in Nederland.
In België is dat 6% en de eerste 10 km zijn best draagbaar. (behalve voor het ego)
@wimof: volgens mij 3 of 5 km/uur teller correctie, en boetes onder de 5 (dus die kunnen gewoon van niet opletten zijn) zijn ook niet zo erg. vanaf 10 wordt het wel serieus dokken.
@gwnbmw: daarnaast handhaaft men pas vanaf 7km overschrijding. Bijvoorbeeld 56 echte kilometers op een 50 traject en je gaat vrijuit.
@kareljansen:
Nee in Nederland is het 4 km + 3% van de maximum snelheid, behalve bij 130, dan is het alleen 3%.
Er kan afhankelijk van het meet apparaat nog een correctie plaatsvinden.
@jaapiyo In ‘De moddervette staatskas’ zit op dit moment een stapeltje tegoedbonnen van ongeveer €479.600.000.000 die nog terugbetaald moeten gaan worden aan de de obligatiehouders. Valt wel mee dus met onze rijkdom.
@rikkon: Tegen een BNP van 738.000.000.000 ja, best schappelijk.
@rikkon: daar staat weer tegenover dat er nog 1.500.000.000.000 aan pensioen-tegoeden zijn waar nog allemaal inkomstenbelasting over geheven gaat worden.
@gregorius: puntje bij paaltje dat geld is nergens.
Tja, uiteindelijk heeft ze er zelf voor gekozen om harder te rijden dan toegestaan. Zij zit hoe dan ook fout. Aan de andere kant had de overheid zeker voor de nieuwe situatie mogen waarschuwen. Het gaat immers om handhaving van de verkeersveiligheid en niet om het innen van geld (toch?)
@berlinetta: Doen ze al.. Al jaren. zo om de 10 paaltjes is er een hectometerpaaltje met de maximum snelheid. :)
Uitermate vervelend natuurlijk op deze manier, maar ze heeft toch gewoon te hard gereden?
Stelletje sneue eikels, lekker belasting tekort dichten over de rug van de hardwerkende middenstander met een auto. Kutland is dit ook…
@goodolddays: valt mee hoor, als je je aan de snelheid houdt val je automatisch binnen het 0% tarief van de tekort-dicht-belasting. Up to you!
@jaapiyo mischien wat meer details, woon daar ook in de buurt en gebruik hem dagelijks.
Het lijkt mij dat het stuk is na afslag s106 richting coentunnel.
En is Flitsmeister al aangepast?
@damrakker: Bron: het Parool:
Sinds halverwege december wordt ook op het gedeelte vanaf de Coentunnel tot afslag S102 (Sloterdijk) op snelheid gecontroleerd met een trajectcontrole. Voorheen liep de controle over de A10-West vanaf afslag Sloterdijk tot aan afslag S107 (Slotervaart).
@damrakker: Is dan nu vanaf de Coentunnel de max snelheid 80? Voorheen was het eerste stuk nog 100, en vanaf iets voor Sloterdijk 80.
De discussie wordt ongetwijfeld weer een Mexican stand-off tussen de ‘preciezen’ en de ‘rekkelijken’. Ik val in dit geval in de laatste categorie.
@amghans: Dit is een juridische kwestie en het recht is geen exacte wetenschap. Er wordt dan ook altijd gekeken naar wat redelijk is gezien de omstandigheden van het geval.
@berlinetta:
Daar ben ik in het geval van verkeersregelgeving niet bij voorbaat van overtuigd. Meestal komt het OM in dat geval niet verder dan zich te gedragen als subsumptie-automaat, “redelijkheid” speelt hoegenaamd geen rol.
@amghans: Maar in principe is het ook niet aan het OM om redelijk te zijn. Dat is voor een rechter weg gelegd.
@berlinetta:
Is waar. Een gang naar de rechter helpt in verkeersregelgevingsgevallen overigens zelden, want ook een sterke neiging tot subsumptiegedrag.
@amghans: Deel eens. Een rechter moet de rechtsregels uiteraard toepassen, maar ons rechtstelsel kent als enige ter wereld de redelijkheid en billijkheid. Die kunnen rechtsregels opzij schuiven. Het klopt inderdaad wel dat dit niet snel wordt gedaan. Dan moet er wel echt sprake zijn van bijzondere omstandigheden.
@berlinetta: bij iets als maximum snelheid overtreding gaat een rechter, volkomen terecht, er niet eens in mee als je met het klassieke excuus “vrouw met weeën, snel naar het ziekenhuis, bekleding van de auto niet vies laten worden” aankomt.
@mashell: Zeker wel, mits je dit goed kunt onderbouwen. Ik werk bij de rechtbank en ik schrijf zelf uitspraken dus ik weet wel waar ik het over heb.
@mashell: Een vriend van mij heeft onlangs in een vergelijkbare situatie een deel van de boetes kwijtgescholden gekregen (ging overigens niet om snelheidsovertredingen maar om negeren van een inrijverbod dat met een camera wordt gehandhaafd). Daar kwam de billijkheid ook om de hoek kijken, natuurlijk moest hij weten wat wel en niet mag, maar met een paar boetes komt die boodschap ook wel door.
Leuk verwoord artikel! Ik heb n.l. dezelfde SOP op de A2.. zelfs op de stukken tussendoor )
@bobo123: Ik ook op de A2, dat heeft me recent wel een boete opgeleverd… Net die keer dat ik flitsmeister niet aan had staan stond er bij Vinkeveen een mobiele flitser in de berm.
Dr is vast een reden dat zoveel mensen daar geflitst zijn. En dat er zoveel handhaving nodig is op dat stuk. Namelijk: je kunt er harder dan dat op die borden staat….
Wederom bewijst de overheid dat het ze niet om de veiligheid te doen is maar om het geld. Anders hadden ze het wel duidelijk aangekondigd
@gulli: Er staat duidelijk aangegeven dat de trajectcontrole begint en deze begint daadwerkelijk ook na het bord.. Dat de camera’s verplaatst zijn maakt verder toch niet uit, na het bord ben je gewaarschuwd en kan de trajectcontrole elk moment beginnen..
@Gulli: moeten ze aankondigen dan? Volgens mij is er al jaren en jaren geleden aangekondigd wat de maximum snelheid is. Als je je daar aan houdt dan heb je nooit een probleem.
Mij hetzelfde gebeurt maar helemaal aan het begin na de aanleg van de trajectcontrole. Maandenlang daar “ongemerkt” te hard gereden tot de 6e van de maand opeens een boete op de mat viel met als datum de 1e van de maand dus wist dat ik er nog een aantal kon verwachhgen. 6 boetes met een totale waarde van 1275 euro. CJIB wilde het helaas niet omzetten naar 1 van de 6 boetes en hield vast aan het totaal. Eigen domme schuld, misschien had hun communicatie iets beter gekund!
@blacksquad: hoe kan je ‘ongemerkt’ te hard rijden? Hoe kan je elke dag langs een rij camera’s rijden zonder dat je die dingen ziet?
@gregorius: Sommige mensen kijken op de weg ipv op hun teller.
Sta je dan in de Telegraaf met je domme, ik-ben-boos kop. Middelmatige en gemiddelde nep-hipster die vindt dat ze overal recht op heeft en anders gaat janken of schreeuwen. Je reed te hard, doos. Dokken.
Janken doe je maar ergens anders. Harden the fuck up.
Nou, dat worst binnenkort weer post innen zo te zien..?
Denk dat als je bovenstaande reaguurders samen zet, je een heel gezellig feestje krijgt
Eigen schuld dikke bult… Iedereen die een beetje oplet is het opgevallen dat de camera’s na de renovatie van afgelopen zomer weer bij de belastingdienst beginnen en eindigen.. Ze hebben zelfs witte strepen op de weg gezet om het begin en het einde aan te geven..
Verder is het deel altijd al 80 geweest en is de max snelheid niet aangepast, dus gewoon te hard gereden en betalen in plaats van zielig de media opzoeken…
@martijn_stengewis: die witte strepen zijn markeringsstrepen die bij iedere trajectcontrole begin en einde markeren. Dat bedoelde je misschien ook, want daar kun je het altijd aan herkennen in heel NL.
Ik voorzie een nieuw artikel: “gemiddelde Autoblog-reageerder rijdt nooit te hard!” ;)
@martijngizmo: Daar gaat het niet om. Áls je te hard rijd, dan heb je kans om gepakt te worden. Als het dan eenmaal zover is ga dan niet zitten janken, maar betaal en let voortaan beter op of houd je aan de regels. Overigens kun je online gewoon zien of je geflitst bent, dan hoef je niet op de post te wachten.
Als ik Ben Weyts zou geloven, staat trajectcontrole er voor de veiligheid. Als men nu had aangekondigd dat de trajectcontrole verlengd was, dan zou Marloes niet te snel gereden hebben en zouden we dus 10 ongevallen verleden hebben!
De bedoeling van trajectcontrole is om net niemand te flitsen, dus beter aankondigen had hier een hele hoop ongevallen vermeden.
Ook had het CJIB met een snellere afhandeling (bvb direct elektronisch versturen) 9 gevaarlijke situaties op de weg kunnen vermijden !
Dikke #fail van de wegbeheerder en CJIB hier!
Zeg jaapiyo, ga je ooit nog een artikel schrijven waar je niet over bitcoins praat?
@amgoleole: enfin
Was Flitsmeister hiervan op de hoogte?
Ik kom daar meerdere keren per week, al heel veel jaren lang. Als je bij het bord 80 niet harder rijdt dan 89 op de teller, dan krijg je nooit een boete. Overigens heb ik die borden dat de trajectcontrole weer aanging wel gewoon gezien.
Is het niemand ooit opgevallen dat de trajectcontroles starten en eindigen met streepjes op de weg. Zo kan je direct zien waar je je netjes aan de snelheid moet houden
Kan je dit niet aanvechten? Omdat het op deze manier geen leereffect heeft?
Het belangrijkste gegeven mist in dit verhaal: wat is de snelheid? Als ze met 160 rijdt waar ze 130 mag, prima een boete. Zeker als je in de spits rijdt. Maar als het van die onzinnige boetes zijn van 5 tot 10 km te hard: eentje betalen en de rest aanvechten.
Haha Marloser, lekker huilen met je boetes. Als je gokt verlies je soms, hoort bij het spelletje.
De (r) overheid hebben hier in de buurt afgelopen tijd 4 flitspalen geplaatst en laat ik nou net op 1e kerstdag nog een beetje in een roes van kerstavond zitten en niet opletten.. 24km te hard en hoppa €243 boete.. belachelijke prijzen vandaag de dag!
Beste Marloes heeft zo te zien niet een klein beetje harder gereden. Als de controle met 1 kilometer is verleng en ervan uitgaande dat ze pas bij 4km/uur te hard beboeten moet ze wel echt het gas diep hebben ingetrapt om in die laatste kilometer nog een gemiddelde snelheid te krijgen die hoger is dan 4km/uur. Dat haal je echt niet als je 110 i.p.v. 100 rijd…
Dus jammer maar helaas, kan me best voorstellen dat het pijn zal doen. Aan de andere kant zullen het vast allemaal boetes zijn van 5-10km/uur te hard. Had veel erger kunnen zijn….
Super zuur voor deze mevrouw en mij zou het ook zo kunnen overkomen.
Neemt niet weg dat je het risico op een boete voor lief neemt iedere keer dat je je gaspedaal intrapt. Dit is een extreem voorbeeld, maar dat neemt niet weg dat mevrouw wel iedere keer op nieuw in overtreding was.
Droevige politiestaat hier. Nutteloze snelheidsbeperkingen opleggen en vervolgens nog een preek over veiligheid houden ook als ze je aanhouden. Als snelheid zo gevaarlijk is hoe komen we dan aan 80 miljoen oosterburen? hoe kan het dat die niet al lang uitgestorven zijn?
En begin ook niet over milieu aub. Het enige wat daar helpt is weer balans brengen tussen het aantal mensen wat op deze aardbol loopt en wat het kan ondersteunen. Maar minder poppetjes is economische recessie en dat durft geen politicus aan, dus daar houden we de fokpremie lekker voor in stand.