Waar eerder nog door Anne Mulder werd aangekondigd dat de hippiestimulering op relatief schone auto’s zou verdwijnen bij een rechts kabinet blijkt nu uit de begroting van Jan Kees de Jager van Financiën dat deze voorlopig gehandhaafd blijft. Woordvoorder Marcel van Beusekom van het Ministerie van Financiën: “Het aantal verkopen overtreft onze verwachtingen, de fiscale vergroening lijkt aan te slaan.” Dankzij de maatregelen zijn er inmiddels zo’n 200.000 auto’s met een milieulabel A en een lage CO2 uitstoot op onze wegen te vinden.
Voorbeelden van dat soort auto’s zijn de Polo Bluemotion en de Punto Evo maar ook hybrides en elektrische auto’s genieten flinke voordelen en worden steeds populairder. Begrijp me niet verkeerd, het is prima dat milieuvriendelijke auto’s gestimuleerd worden. Maar dankzij de vrijstelling van BPM en wegenbelasting is de staat inmiddels wel héél veel geld misgelopen dat anders in het oplossen van bijvoorbeeld fileproblemen had kunnen worden gestoken. En dan hebben we het nog niet over de verlaagde bijtelling van 14% voor dit soort auto’s. De stimulering gaat wat dat betreft wel erg ver en lijkt niet goed doordacht. Auto’s zullen immers schoner en schoner worden, wat zou inhouden dat uiteindelijk bijna niemand meer belasting zou betalen als de huidige regels intact blijven. Stel dat dat zou gebeuren dan hebben we binnen no-time een wegdek zoals België en dat rijdt zelfs met een hybride SUV niet aangenaam.
De overheid lijkt echter te zwichten voor een handtekeningenactie die onlangs is gehouden door de Bovag en de Stichting Autobelangen. Ik begrijp de frustratie bij de kopers van belastingvrije auto’s wel, maar hoe denken zij dat we de misgelopen belastingen gaan compenseren in de toekomst?
Mc zegt
Net alsof eerder de inkomsten wel in betere wegen werden gestopt. De accijns op brandstof wordt maar voor een heel klein gedeelte aan wegen besteed, maar voor het overgrote deel aan algemene zaken..
pizzakoerier zegt
@casper
ben je meteen een hippie als je een auto koopt waarbij je eens een keer niet volledig uitgemolken wordt ofzo?
Henk_he zegt
Voor heel veel mensen is het puur een financiële kwestie om zo’n auto te kopen, dat het milieu er minder onder lijdt, is voor de meesten totaal onbelangrijk.
Ik vind het prima dat de regeling nu langer doorloopt, alleen zouden de fabrikanten wel beter gecontroleerd moeten worden op hun claims dat de auto’s zuinig en milieuvriendelijk zijn.
VaAG zegt
Goede regeling, goed nieuws.
Alleen die lelijke priussen en overige alkaline-auto’s mogen ze van mij verbieden. Rijdende milieurampen zijn het. Doet u mij maar zo’n tesla roadster of audi R4…
Nederland is rijk zat en voordat het wegennet er net zo bij ligt als bij onze zuiderburen moet er toch minstens een kernoorlog uitbreken.
TJ zegt
Wat een titel alweer… Als autosite zouden jullie je neutraal moeten opstellen en mensen die willen bijdragen aan een beter milieu niet meteen tot hippies degraderen.
Of ze het nu echt doen voor het milieu of voor de portemonee maakt verder niet uit.Ze blazen in ieder geval minder rotzooi de lucht in.
Brum zegt
@TJ: “mensen die willen bijdragen aan een beter milieu…”
Of gewoon mensen die slim met hun geld om gaan.
Rg zegt
Wat een Nederlandse redenatie is dit. Het lijkt wel of iedereen belasting wilt betalen en daarvan uitgaat dat dit juist wordt besteed door de overheid.
We betalen gigantisch veel belasting op alle fronten. Deze automobilisten hebben nu meer te besteden. Met dit geld gaan ze diensten en goederen kopen met jawel daarover belasting. De bedrijven hebben meer orders met daarbij personeel waarover weer belasting wordt betaald.
Het zou mij dan ook niks verbazen dat dit geld oplevert aangezien de werkgelegenheid wordt gestimuleerd met deze maatregel. Als dit belasting inkomsten kost gaat het om een paar miljoen minder belasting, en daarvan ligt niemand wakker bij de overheid.
NooooKia zegt
“maar hoe denken zij dat we de misgelopen belastingen gaan compenseren in de toekomst?” Dat geld werd al niet aan de wegen besteed en er komt nog te veel binnen over de rug van de automobilist. Laten ze eens stoppen met geld pompen in de bodemloze put openbaarvervoer die nu gesponsord word door de automobilist. Dit zijn nu allemaal commerciële bedrijven moest zo nodig geprivatiseerd worden laat ze hun broek dan ook maar zelf ophouden. Dat dit zal resulteren in een onbetaalbaar OV is dan pech en zal blijken dat een taxi Punto Evo veel voordeliger en milie vriendelijker kan reiden dan een lege trein naar den helder met twee paardenkop, conducteur en machinist. Asfalt er over en klaar. Het is buiten de randstad toch al hopeloos onmogelijk om met OV te reizen. Probeer maar eens met ov van Kreileroord naar Grotegast te komen.
Tja en verder geen stompzinnige uitgaves doen als even eens OV overbodige Betuwe routes die over bestaand spoor kunnen met wat betere planning of een HSL die om de 10km stopt en nauwelijks tijds winst behaald. En daarentegen een enorme milieu belasting voor aanleg en gebruik en horizon vervuiling. En zo zijn er nog veel meer projecten en werk methodes die de overheid miljarden kosten en niks opleveren ook niet voor de bewoners van dit land op een paar na die hier klappen aan verdienen aan het potjes opmaak cultuur binnen de overheid (ook bedrijfsleven). Bovendien wat het uitspaard aan de andere kant op de tweede auto halen ze drie dubbel terug bij de eerste gezins auto want op vakantie met een panda of Punto met 2 jonge kinderen is wel een erg grote uitdaging. Laat Anne Mulder eerst maar eens kijken hoe ze het overheids apparaat gesmeerd kan laten lopen zodat ze daar miljarden op kan besparen.
Thijs zegt
Ik heb zelf ook een hippie auto gekocht. Perfect, lekker geen wegenbelasting. Ik zou het ook smerig vinden als dit nu terug gedraaid wordt. Stel dan in dat het vanaf 2012 niet meer mogelijk is om gebruik te maken van deze regeling.
Anders benadeel je mensen die juist een investering gedaan hebben omwille van het milieu.
Jesper zegt
Te mooi om waar te zijn is altijd niet waar. En wie denkt dat het wegennet er onder lijdt dat de automobilist minder uitgemolken wordt heeft echt een bord voor zn kop. Sinds wanneer haalt onze (r)overheid geld uit de juiste potjes?
Ook maar zien of dit ook werkelijk gaat gebeuren trouwens. En anders verzint vroeg of laat iemand wel een hybride-belasting gebaseerd op een of andere ongefundeerde mening van een overbetaald onderzoeksbureau dat geen knip voor de neus waard is.
zdev zegt
Fiscale vergroening? Fiscale vertrutting!
Belastingen zijn een noodzakelijk kwaad om het bestuur van een land te bekostigen. Niet om burgers een bepaalde hoek in te drukken. De overheid blijft zich vijandig opstellen tegen een enorme groep burgers: automobilisten.
Red Scorpion zegt
Ik begrijp de frustratie bij de kopers van belastingvrije auto’s wel, maar hoe denken zij dat we de misgelopen belastingen gaan compenseren in de toekomst?
Drie woorden: kwartje van Kok!
Zoef zegt
Hoe belangrijk is die “milieu” investering? Stikten wij vroeger in onze uitlaatgassen? Mij lijkt het allemaal wat overdreven en een beetje hobby van groene jongens. Laat de markt voor zuiverder auto’s zorgen.
Vreddy_B zegt
Het is ook overdreven, maar begin iets met het woord ‘groen’ en je scoort overal punten. Het feit dat deze auto BPM vrij geleverd worden is voor mij al genoeg beloning(zonder BPM voordeel zal niemand überhaupt een Prius aanschaffen gezien de prijs). Wegenbelasting zeg het al, het belasten van de weg daar heeft groen niks mee te maken lijkt mij. Dat de regering het geld voor andere doelen gebruikt doet hier in niet ter zake. Deze groene auto’s waren er in januari net zo verantwoordelijk als de rest voor het kapot rijden van onze ‘fantastische’ zoap wegennet. De overheid had gewoon nooit verwacht dat het zo zou aanslaan, naïef aangezien Nederlanders gevoelig zijn voor dingen die goedkoper zijn. En gezien er nu dus een gat in de begroting wordt creëert moet het geld toch terug komen linksom of rechtsom. Dus of ze draaien dat voordeel terug of de benzine prijs krijgt een enorme stijging. Wanneer je de wegenbelasting bij de benzine opdrukt betalen grootverbruikers automatisch meer, en andersom.. Behalve de Prius want die is toch eigenlijk zo zuinig niet in het dagelijks leven..
Beetje Verward zegt
Er is de afgelopen paar jaar nog nooit zoveel asfalt aangelegd en tegelijk worden schone auto’s minder belast.
De kronkel dat 14% bijtelling dus leidt tot slechtere wegen is een bewuste poging mensen te misleiden. Gewoon omdat je een hekel hebt aan alles wat anders is dan een dikke driftende diesel of V8. Lulkoek dus.
Bob zegt
@Thijs
Je bent de eerste die ik hoor over een investering voor het milieu, de meeste mensen met een Aygo hebben het er alleen maar trots over dat ze geen HSB betalen.
Trouwens dat er een regeling wordt ingevoerd, betekent tegelijk ook dat het weer afgeschaft kan worden…alles heeft een begin en eind.
floryn zegt
Net zoals de EU normen steeds strenger worden voor de uitstoot van voertuigen, kan dit ook gedaan worden voor de fiscale regelingen. Dan wordt het elk jaar moeilijker om een A -label te rijden en komen er dus minder lui in aanmerking.
Belangrijker is het echter om de meting van de uitstoot nu eens door een onafhankelijke instantie te laten doen. Die de auto’s test op een natuurgetrouwe wijze. Zodat de Prius niet stiekem 42% meer brandstof verbruikt, dan wordt aangegeven. Dat zou al een hoop schelen.
Autogek zegt
Hoi hoi, blijkbaar ben ik ineens een hippie geworden. En Casper: Dat A-label heeft niet te maken met het belastingvoordeel. Alleen CO2 uitstoot bepaald de korting.
Batavier zegt
Geen hippies, maar gewoon slimme en zuinige autorijders die niet uitgemolken willen worden omdat ze gewoon van A naar B willen. Bijvoorbeeld op een route waar je zelfs als je in de file staat nog sneller bent dan met het openbaar vervoer… :)
Beetje Verward zegt
1 op 18 tot 1 op 20 in het dagelijks leven en dat is 30% zuiniger dan een vergelijkbare benzineauto……
Macready zegt
@floryn
Waar komt die 42% vandaan?
L zegt
“Ik begrijp de frustratie bij de kopers van belastingvrije auto’s wel, maar hoe denken zij dat we de misgelopen belastingen gaan compenseren in de toekomst?”
De overheid moet nu de BPM afbouwen en heeft deze vervangen door een uitstoot-tax. In de termijn wordt deze wet om de uitstoot van de auto’s te bepalen dusdanig aangepast dat iedere auto weer wel wegenbelasting moet bepalen. Geen stress dus ;-)
vo!vo zegt
als je zuiniger rijdt kost je dat minder brandstof. dat is toch beloning genoeg?
Mark zegt
@TJ
Dit is een Blog, geen nieuwssite. Ze hoeven zich dus niet objectief op te stellen
Autogek zegt
@Mark: Het is inderdaad een Blog. “Maar” het feit is wel dat ze alleen maar hybrides, electrische auto’s en zuinige kleine auto’s op deze manier behandelen/afzeiken. Een beetje positief schrijven mag ook op een blog. Het is tenslotte een Autoblog en geen V8/12 blog zoals ik al vaker heb geschreven. Er zijn genoeg andere auto’s af te kraken ( van Opel tot Ferrari) , maar daar hoor je ze niet over. Dus ik begrijp TJ’s reactie wel. ;)
Henk_he zegt
@Autogek: je HOEFT hier niet te komen… je kunt ook gewoon naar autoweek.nl gaan om daar je ‘nieuws’ vandaan te halen.
Autogek zegt
@Henk_he: Jij maak niet uit of ik hier wel of niet kom.
Het gaat erom dat de berichtgeving vaak krom is. Hoeveel supercars vliegen er in de fik? Daar wordt ook niet geschreven: Oh je, Ferrari komt met weer een nieuw model van plastic. Wanneer vliegen deze nieuwe rotdingen in de brand? Niet kopen! Slecht voor de wereld.
Nee, dat soort zeurtekst komt alleen maar voor bij hybrides, electrische auto’s en zuinige benzine auto’s. Boehoe een Prius rijdt 5,4 liter op 100 km ipv 4,3. Een Ferrari haalt zijn aangegeven verbruik helemaal niet. Een een zogenaamde zuinige diesels ( waar men wel op geilt) met korting op BPM en wegenbelasting halen hun cijfers ook bij lange na niet.
Vreddy_B zegt
@Autogek:
@Autogek:
Je moet je niet zo aangevallen voelen. Er wordt dagelijks sarcastische gereageerd over de verbrandde modellen van Ferrari, Lamborghini. Over dat alle audi’s op elkaar lijken en elke Mercedes een taxi is. Verder vallen alle Franse auto’s naar 10.000 km uit elkaar en kunnen Italianen nog steeds niet over weg met elektriciteit. Daar hoort dus ook bij dat alle groene auto’s voor hippies zijn. Misschien moet je daar gewoon wat over heen lezen en je meer concentreren op de inhoud van het stuk..
Btw: Een prius 5,3 liter op 100 verbruikt? Buiten dat je een half uur op een Electro motortje kan rond tuffen binnen de bebouwde kom is het verder gewoon een 1.6 liter die op de snel weg net zo veel verbruikt als elke andere 1.6 of 1.8.
Autogek zegt
@Vreddy_B: Volgens mij weet je niet helemaal hoe een Prius werkt. De electromotor werkt continu mee met de benzinemotor. Ik heb nu 40.000 gereden en rij niet als een opa en heb over het totaal inderdaad 5,4 liter per 100km volgens mijn tankpas gereden. Dus dat van Priusen rijden 1 op 3 onzin wordt heel oud. ;)
Dat men in reactie’s plaatst dat hybrideauto’s, en dergelijk K.T zijn alla. Maar constant negatief schrijfgedrag van de artikelschrijvers van een Autoblog wat volwassen wilt overkomen en zelfs nu op tv wilt komen wordt erg oud en komt steeds zieliger over. Ze willen serieus genomen worden en volwassen overkomen. Maar dit soort geschreven artikelen en titels helpt daar zeker niet aan mee. :(
Henk_he zegt
@Autogek: Natuurlijk maak ik niet uit of jij hier komt, dat zeg ik toch ook niet. Dat maak je zelf uit! net zoals AB zelf uit maakt waarover ze schrijven en wát ze schrijven, net zoals iedereen (binnen de perken van fatsoenlijkheid) een reactie mag plaatsen over wat ze van bepaalde auto’s vinden. Je moet niet je eigen kijk op de wereld aan andere bezoekers hier opdringen. Als ik een Prius een lelijke hippie-auto vind, dan schrijf ik dat. Als jij het daar niet mee eens bent, dan schrijf je dat.
Maar de hele tijd blijven zeuren dat de stijl je niet aanstaat begint nu wel te vervelen…
Einde offtopic discussie.
Autogek zegt
@Henk_he: Dus jij vind het okee dat sommige schrijvers op Autoblog erg onevenwichtige artikelen blijven schrijven en de vele bloggers mogen wel hun anti-mening over zuinige auto’s blijven doordrammen, maar als ik daar tegenin gaat begin ik je te vervelen? Lekker eenzijdig denken is dat!
Einde offtopic discussie :)
Henk_he zegt
@Mark: dat wou ik dus net zeggen.
willem zegt
Beetje raar bericht, alsof auto’s vanzelf schoner zijn geworden. Volgens mij heeft Volkswagen de 1.2 tdi bijna 10 jaar op de plank laten liggen en pas toen er belastingvoordeel te halen viel wisten ze niet hoe snel ze die motor in de polo moesten lepelen. Zonder stimulans zouden veel minder mensen schone auto’s kopen!
hybridegek zegt
Het zijn echt heerlijke auto’s om over de duitse weg mee te rijden. Lekker zuinig 1 op 4 is ook een koud kunstje om te halen en de gemiddelde die ik er mee rij als hippie mag er ook wezen 1 op 12. Maar goed als lease rijder heb je weinig keus als je goedkoop wil rijden. BTW me bmw z4 is zuiniger 1 op 13 gemiddeld:p
Mc zegt
@hybridegek
Je weet toch wel dat je rechterpedaal je gaspedaal is? ;) 1:13 is serieus netjes voor een Z4. Wat voor blok heb je erin liggen?
Northwestern zegt
Ik heb wel eens gehoord over die maffe hippies die afbijt over suv’s gooiden… Ga ik eens bij die “belastingontduikers” doen.
Birambi zegt
Ik als niet “hippie” rijder heb juist respect voor de “hippie” rijder. Want niet iedereen is in staat datgene te bekostigen wat hij/zij het liefst rijdt. Ik hoop dat de regering deze stimulans nog jaren intact houdt, want dat houdt de wagenproducten scherp en zorgt ook voor innovatie. En dat geblaat over gemiste inkomsten is wel erg flauw en populistisch. Zoals eerder aangegeven; de wagen inkomsten die de overheid opstrijkt gaat namelijk niet in het potje Algemene Middelen, m.a.w. iedereen profiteert ervan. Dus die vraag is wel erg kort door de bocht. Een beetje in de trant van; overheid tekort zou veel minder zijn, als we geen hyptheek rente aftrek zouden hebben… Of zijn jullie anti “hippie” rijders zo intger dat jullie braaf de rente aftrek terugstorten naar de staat? Nee? Dan kun je nu ook begrijpen waarom mensen vrijwillig “hippie” rijders worden/zijn. En dat is hun goed recht! Hippie rijders, blijven doortuffen en laat de hypocriete azijn zeikerds voor wat ze zijn.
Timmie zegt
Niet goed doordacht… misschien… Nee, de initiele vrijstelling en de verlenging ervan, zijn gewoon paniekreacties van de overheid. Als er economie bij komt kijken, huiveren ze daar al…
Bob zegt
Fiscale vergroening
“Dankzij de maatregelen zijn er inmiddels zo’n 200.000 auto’s met een milieulabel A en een lage CO2 uitstoot op onze wegen te vinden”
Dat zal ongetwijfeld zo zijn toch is de cijfermatige onderbouwing uitermate magertjes. Wat is bijvoorbeeld de invloed van deze auto’s op de totale afname? van de CO2 uitstoot van het wegverkeer? En wat als men niks had gedaan of bv een andere bron van CO2 uitstoot had aangepakt.
Vreddy_B zegt
@Birambi: Ik heb niks tegen hippie rijders, of laat ik het anders zeggen mensen die een auto rijden in de categorie geen wegenbelasting. En overheids te kort onzin? Natuurlijk is dat geen onzin. De overheid spendeert niet minder geld maar krijgt wel minder inkomsten. Als 200k mensen geen wegenbelasting meer betalen dan mist de overheid deze inkomsten. Die moeten toch ergens weer terug komen. Of dat nou via de auto is of op een andere manier. Met beide oplossingen zijn mensen ontevreden maar betalen zult u toch. Dat een overheids te kort niet wordt opgelost met de maatregel terug draaien is duidelijk. De regel meer promoten en meer mensen ‘groen’ te laten rijden zorgt er wel voor dat het te kort groter wordt. Waarom denkt u dat sigaretten steeds duurder worden? Dat is niet om mensen te laten stoppen, maar omdat er steeds meer mensen stoppen en de overige rokers de mislopende inkomsten moeten terug betalen. Maar dit gaat bij auto rijden niet op. De niet groenrijders kunnen niet opdraaien voor de gemiste inkomsten van wel groenrijders. Er is al een BPM voordeel dat lijkt me meer dan voldoende. De overheid vind het leuk dat zoveel er Nederlanders milieu bewust zijn.. of eigenlijk meer aan hun eigen portemonnee denken. Maar dat doet de overheid zelf ook vandaar dat het logisch is dat de regel niet door kan blijven gaan.
@ Autogek: Het prius verhaal heb ik puur van iemand die er zelf een bezit en zegt dat het verbruik erg tegenvalt. Maar mijn excuses als ik er compleet naast zit. Overigens heb ik het nergens gehad over een verbruik van 1/3 ;-).
Autogek zegt
@Vreddy_B: Het is al goed kanjer. ;) Jij heb het niet over belachelijke verbruikscijfers, maar vele leken wel. De meeste weten niet eens hoe de Prius werkt of rijdt, maar kunnen hem als de beste afkraken.
OT: Weet men hier wel over welke bedragen het gaat kwa voordelen op wegenbelasting op schone auto’s? Je heb het dan over maximaal 60 miljoen per jaar. Wat niets is in de begroting. Kinderopvang kost “ons” 10 miljard. En huursubsidie “ons” al 15 miljard. En dan is de besparing aan kosten door een schonere omgeving door die zuinigere auto’s nog niet eens bekeken. Het milieu, gezondheidszorg en dergelijke. Die kosten zijn veel lager bij een schonere omgeving.
Stijnson zegt
Maar dankzij de vrijstelling van BPM en wegenbelasting is de staat inmiddels wel héél veel geld misgelopen dat anders in het oplossen van bijvoorbeeld fileproblemen had kunnen worden gestoken.
hahahahahahaha dat moet iedereen geloven:p
330d zegt
Een en ander gaat natuurlijk mank om dat de te missen BPM op auto’s van rond de 15k een druppel zijn in de BPM emmer. Daarbij is de wegenbelasting van 200k kleine WBvrije auto’s echt niet zo’n mega bedrag op de 6.000.000 auto’s die wel wegenbelasting betalen.
Tot slot nog even, slecht een klein deel van de door MRB en BPM en natuurlijk de boetegelden wordt gebruikt voor verbetering van de infrastructuur. Het overgrote deel verdwijnt in de bodemloze schatkist waar vervolgens weer wachtgelden en vage subsidies van betaald worden…
M52B28 zegt
“relatief schone auto’s”
inderdaad RELATIEF met hoofdletters. Ik ken zelf (helaas) iemand met een Prius, die moet echt behoorlijk zijn best doen om gewoon 1:15 met dat hok te rijden.
wat mij betreft meteen opdoeken die belastingvrijstelling
Mark zegt
@ Autogek
Ik rij zelf regelmatig met een Prius en het is echt een heerlijke reisauto waar je gewoon +/- 4,5 l/100km mee kunt rijden. (opgegeven verbruik 4 l/100km) Maar ik kan wel lachen om hoe ze soms berichtgeven over deze auto’s.
Daarnaast mag je ervan uitgaan dat mensen die zo’n auto kopen zelf slim genoeg zijn om een eigen oordeel te vellen.
Autoblog doet de berichtgeving op hun manier en dat kunnen ze maar beter zo houden anders krijg een dertien in een dozijn nieuwspagina zoals autoweek.
Daarnaast kan ik me herinneren dat ze over de nieuwe Auris hybride een redelijk goed artikel hadden.
DW zegt
Vind het oneerlijk dat ik wel 1200+ euro’s per jaar wegenbelasting moet betalen voor een diesel waarmee ik gemiddeld 1 op 20 mee rij !
q-oekje zegt
@dw gewoon blijfen doen want jij betaald een stuk minder als ons aan de pomp en eeuh jij moet niet altijd blijven links rijden met die tractor
Rick-dos zegt
Maar dankzij de vrijstelling van BPM en wegenbelasting is de staat inmiddels wel héél veel geld misgelopen dat anders in het oplossen van bijvoorbeeld fileproblemen had kunnen worden gestoken.
Wat een hypocrisie zeg. Als ze de boetes verhogen staan we op onze achterste poten, als ze de weggebruiker per km willen laten betalen dan staan we op onze achterste poten, want dan zou de auto een “melkkoe” zijn. Geven ze je eindelijk een voordeeltje is het ook weer niet goed, want dat geld zou dan zogenaamd in het oplossen van files gestoken kunnen worden.
People make up your mind but PLEASE stop the hypocrisy!
Autogek zegt
@Rick-dos: Amen. ;)