Terwijl huishoudens in de problemen komen, stapelen de aanmaningskosten van het CJIB zich verder op.
Verkeersboetes. Even afkloppen op het hout, maar het is heel lang geleden dat ik er eentje gehad heb. In Nederland dan. Enfin, in ons land is het hele verkeersboetesysteem een schandalig succesvol iets. Zo’n succes, dat agenten zich soms schamen voor boetebedragen en het laten bij een waarschuwing. Dit, omdat de boetes niet meer in verhouding zouden staan met de overtreding.
Trekt demissionair minister van Justitie en Veiligheid, Dilan Yeşilgöz, zich overigens weinig van aan. Want die boetebedragen gaan over minder dan een maand gewoon weer omhoog, hoepla!
Naast de boete bestaat de prent ook uit administratiekosten. Al die hardwerkende ambtenaren in Leeuwarden zijn dagelijks hartstikke druk met het verwerken van boetes omdat er weer een eppo niet oplet bij een trajectcontrole.
CJIB aanmaningskosten
Betaal je die boete niet op tijd, dan stuurt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) een aanmaning met een verhoging van de boete. De Nederlandse overheid incasseert jaarlijks miljoen euro’s aan de hand van verkeersboetes, maar de oplopende incassokosten zijn ook een business op zichzelf. Volgens een analyse van de Volkskrant vordert het CJIB jaarlijks 137 miljoen euro (!) aan aanmaningskosten. De informatie is afkomstig van opgevraagde gegevens via de Wet open overheid (Woo). In de periode 2020 tot en met 2022 vormden aanmaningskosten bijna eenvijfde van de opgelegde verkeersboetes.
Onverzekerde voertuigen
Een leuk zakcentje voor de overheid: maar ten koste van wat? Het niet betalen van een verkeersboete is vaak geen vrijwillige keuze. De overtreder heeft bijvoorbeeld het geld niet om te boete te voldoen. De incassokosten kan de burger daardoor alleen maar verder in geldzorgen en problemen zuigen. De Volkskrant schrijft dat dit ervoor zorgt dat ieder jaar tienduizenden huishoudens in de problematische schulden komen door dit systeem.
Het gaat met name om boetes voor onverzekerde auto’s, motoren of bromfietsen. Van die 137 miljoen euro aan aanmaningen betrof een kwart van het bedrag een boete vanwege een onverzekerd voertuig.
Op het hebben van een onverzekerd voertuig staat een boete van 370 tot 400 euro. De CJIB kan deze boete twee keer paar jaar uitschrijven als ze een melding krijgen van de Dienst Wegverkeer (RDW). Met twee aanmaningen kan dit bedrag oplopen tot 2.400 euro.
Reactie minister op aanmaningskosten CJIB
De Volkskrant heeft de demissionair minister om een reactie gevraagd. Yesilgöz zegt dat deze kosten te vermijden zijn door op tijd te betalen of door een regeling te treffen. No shit Sherlock. Ik zie de quote “Gewoon betalen, zeker nu” al voor me bij een volgende verkiezingsposter van de VVD in de bushokjes.
Er is vaak een achterliggende reden dat juist dit soort boetes blijven openstaan, aldus Merel van Rooy van het Instituut voor Publieke Economie. Ze komen op de deurmat bij mensen die al in de financiële problemen zitten en bijvoorbeeld de post negeren. Hoe je dit soort mensen kunt helpen is dan weer een andere discussie. Van de 725.000 huishoudens in januari 2023 met schulden ging het bij 125.000 gevallen om huishoudens met een schuld door een verdrievoudigde verkeersboete, zoals een onverzekerde auto, motor of bromfiets.
Met dank aan Sacha voor de tip!
lekkaah zegt
De meeste boetebedragen zijn fors, en voor de onderklasse al helemaal. Enige empathie is in bepaalde gevallen wellicht op zijn plaats. Echter vind ik onverzekerd (WA) rondrijden een ernstige overtreding. Als je je WA premie niet kan betalen dan zul je je moeten wenden tot het OV en/of fiets.
ponnie zegt
Vaak krijg je zo’n enorme boete voor een klein foutje.
Foutje met overschrijven, foutje met schorsen, noem het maar op.
Je hoeft maar 1 dag (of zelfs korter) niet verzekerd te zijn en je hebt automatisch de 400 euro te pakken.
werf76 zegt
Je lult uit je nek. Helemaal niet automatisch. Tenzij je toevallig gecontroleerd wordt.
Anders pas wanneer je langs de kant vd weg gezet wordt.
ponnie zegt
Je lult uit je nek. Automatisch. Zodra de auto onverzekerd in het systeem staat komt de boete direct.
Robert zegt
Ik heb vanochtend het artikel in de Volkskrant gelezen en de meeste wanbetalers eindigen vaak in de problemen, omdat ze bijvoorbeeld de enveloppen van het CJIB en van de verzekeraar niet tijdig (of helemaal niet) open maken. En dan escaleert zoiets razendsnel. Over het onverzekerd rondrijden, aangehaald als voorbeeld, valt ook wel het e.e.a. af te dingen; het kan natuurlijk iedereen wel een keer gebeuren dat een automatische incasso niet wordt verwerkt vanwege onvoldoende saldo, maar door de bank genomen mag een verzekeraar niet maar zo de keutel intrekken als de betaling een paar dagen te laat is. Vaak is er dan al een achterstand van meerdere maanden.
“Yesilgöz zegt dat deze kosten te vermijden zijn door op tijd te betalen of door een regeling te treffen.”
Het grootste kritiekpunt op onze overheid is, dat er juist met het CJIB amper valt te praten over betalingsregelingen. Iets waar bijvoorbeeld de schuldhulpverlening en de oppositie al jaren om vraagt, dus dit is bepaald geen nieuw nieuws.
smokin zegt
En ze zei nog wel dat ze aan mijn kant stond
Dutchdriftking zegt
Onze verkeersboetes zijn bizar hoog, dat is waar. Maar als je de verzekering van je voertuig niet betaald ben je gewoon een dakhaas. Als je het niet kunt betalen dan schorsen en met de fiets. De gevolgen bij een ongeluk zijn er gewoon te groot voor.
escort77 zegt
Dit kan ook gebeuren als je een een voertuig geschorst hebt. Een brommertje dat in onderdelen in de schuur ligt, een oldtimer die je aan het restaureren bent. De schorsing daarvan loopt na een jaar automatisch af en dan gaat de overheid er vanuit dat je direct weer de weg op gaat. Dat is wel een beetje gek natuurlijk.
De verantwoording daarvoor ligt nog steeds bij de eigenaar hoor, maar dit is toch wat anders dan iemand die willens en wetens onverzekerd met een niet-APK-gekeurd wrak de weg op gaat.
Zullen we daarom eens beginnen met het stoppen van het automatisch beëindigen van schorsingen?
baardmijt zegt
Dat klopt niet helemaal. Ik heb momenteel drie of vier kentekens geschorst.
Een schorsing kun je doen voor een periode van 1, 2 of 3 jaar meen ik. Niet alleen voor een jaar. Daarna verloopt ie inderdaad als je niets doet. Je krijgt wel van tevoren een bericht dat er een schorsing gaat verlopen. Dat is ruim op tijd om te kunnen verlengen. Als je die berichten niet kunt of wilt ontvangen, of je hebt de onbedwingbare neiging ze te negeren, dan kun je ook op het moment dat je een kenteken schorst even in je (digitale) agenda noteren wanneer deze eindigt. Is echt niet zo heel ingewikkeld en het scheelt potentieel een hoop.kosten waar je niets voor terugkrijgt.
escort77 zegt
Ik weet precies hoe het werkt, daar gaat het niet om, maar heb genoeg van dit soort verhalen gehoord van sleutelaars die wat minder handig zijn met digid enzo. Nogmaals, blijft verantwoordelijkheid van die sleutelaar.
Maar wat is nou de logica om na een schorsing van 3 jaar die op zeg 21 februari 2024 afloopt ervan uit te gaan dat die auto op 22 februari dan ineens de weg op gaat. Hou die auto gewoon geschorst, totdat de eigenaar ‘m weer aanmeldt en dingen als verzekering en apk geregeld zijn.
mashell zegt
Die verhoging van de kosten, maar ook de kosten van incassobureau’s werken als een schuldenverdubbelaar. Eigenlijk zou iemand in de schuldensanering van de gemeente het recht moeten krijgen om alle extra opgelegde kosten nietig te verklaren als iemand in een schuldensaneringstraject zit.
rollingstoned zegt
Zou inderdaad niet zo gek zijn, gezien het CJIB net zo flexibel is als een stuk gewapend beton.
jouwnaam zegt
Aan den portemonnee ondervonden. Als je 2 brieven (de initiële boete en aanmaning) gelijktijdig op de deurmat hebt liggen, blijkt dat je telefonisch geen bezwaar meer kunt aanmaken. Mail helaas vergeten, dus een brief van de Koning als gevolg. Stom, maar ik heb gewoon maar betaalt.
Joris24 zegt
Ik begrijp de ophef allemaal niet zo goed. Verkeersboetes zijn optioneel. Niemand vraagt je te hard te rijden of met je telefoon in je hand te rijden. En als je de boete daarvoor niet kunt betalen, dan moet je de overtredingen niet begaan. Kijk, dat het echt even tegenzit en je je gemeentelijke lasten niet kunt betalen ofzo, dan is een regeling of kwijtschelding te overwegen. Maar voor verkeersboetes… No way in hell.
mashell zegt
Stel dat het helemaal misgegaan is in je leven. Je man is er vandoor gegaan met de tuinman en heeft al het geld meegenomen. Dan heb je niks, moet je opeens aan het werk om geld te verdienen om de kinderen te kunnen voeden. Maar je hebt geen geld om de autoverzekering te betalen want je hebt geen geld. Je gaat toch met je auto naar het werk, wordt gesnapt op onverzekerd rondrijden. Krijgt een boete die je niet kunt betalen want geen geld, krijgt een verhoging omdat je niet betaald hebt, etc. Onderwijl worden je problemen alleen maar erger. Conclusie: huur geen tuinman…
Johanneke zegt
Weet je wel hoeveel KGB je krijgt als je alleenstaand ouder bent.
I dunno man, vast mensen die wel pech hebben, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die in de schulden is gekomen zonder dat het de eigen schuld is. Bijvoorbeeld niet werken, hoge subsidies krijgen. Wel gaan werken, nieuwe loon niet doorgeven. Lekker alle subsidies uitgeven. Belastingdienst zegt oi we krijgen nog 10k van je. Oja die is opgegaan aan de action. En dan is het huilen.
werf76 zegt
Mooi “stel dat” verhaal. En wanneer je iemand onverzekerd het ziekenhuis in rijd of dood rijd?
mashell zegt
Dan heb je nog grotere problemen en het slachtoffer ook… Ik keur het ook niet goed of zo. Maar ik wijs er op dat problemen je buiten je schuld kunnen overkomen (zie de toeslagen affaire) en dat ons systeem er opgebouwd is dat als iemand eenmaal financiële problemen heeft het systeem het alleen maar erger maakt. Denken dat problemen alleen maar door je eigen schuld kunnen overkomen is naïef. En denken dat de overheid of de samenleving er is om je te helpen helaas ook.
snuif zegt
Of je zorgt ervoor dat die boete er om te beginnen al niet komt!
“Het niet betalen van een verkeersboete is vaak geen vrijwillige keuze.” , het krijgen van een verkeersboete dus wel!
smeck zegt
Los van het feit dat de meeste boetes veel te hoog zijn, als je de verzekering of een boete niet kan betalen, moet je gewoon je auto verkopen en lekker met het OV of de fiets gaan.
Wanneer je in de financiële problemen komt door 1 boete heb je (vaak) al een paar verkeerde afslagen genomen in je leven. Als het komt door stelselmatig boetes niet betalen dan verkoop je de auto ga je toch lekker all-inclusive in een staatshotel zitten. Weinig vaste lasten en je kan aan de slag om geld te verdienen om de boetes af te betalen.
Met een laag inkomen krijg je al allerlei toeslagen, kortingen en regelingen. Korting of wegwuiven van boetes hoort absoluut niet thuis in dat rijtje!
potjak zegt
Quote:”Ze komen op de deurmat bij mensen die al in de financiële problemen zitten en bijvoorbeeld de post negeren”
Ik begrijp dat men op een gegeven moment het niet meer ziet zitten en niet elke dag de ellende onder ogen wil zien en snakken naar een oplossing (hulp).
Echter… als ze men de verkeersregels en de wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen negeren… dat doe je toch écht zelf hoor. Je kunt je ook gewoon aan de regels houden. Als je de verzekering van je auto niet kan betalen géén auto rijden. Als men zichzelf niet wil verzekeren prima maar bij een ongeluk een ander daardoor de shit in rijden vind ik écht niet kunnen en asociaal! Ik heb er geen goed woord voor over.