De subsidieregeling voor particulieren op nieuwe elektrische auto’s is zó succesvol, dat de overheid voor 2020 stopt met die subsidie.
Acht dagen. Zo lang duurde het voordat de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s leeg was. Sinds dit jaar kunnen particulieren die een nieuwe elektrische auto kopen of privateleasen namelijk aanspraak doen op dat subsidiepotje. Er waren wel wat spelregels, maar mits je daaraan voldeed kreeg je een subsidie van vierduizend euro.
Voor nieuwe auto’s was er een budget van tien miljoen euro, gedeeld door vierduizend kom je dus aan 2500 auto’s. Was jij consument nummertje 2501 die aanklopte voor subsidie? Dan had je dus pech. Alhoewel, pech, je kreeg (en krijgt) nog wel subsidie, alleen dan pas vanaf 1 januari 2021. Het ministerie schoof je subsidie namelijk gewoon door naar het volgende kalenderjaar.
De subsidie stopt
Maar van die zogenoemde ‘doorschuifbepaling’ wil de overheid nu af. In een Kamerbrief schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven namelijk dat door deze bepaling, een deel van het budget van 2021 al op is. Daardoor moet je in 2021 sneller aanspraak doen op het budget van 2022. En in 2022 weer op het budget van 2023. Enzovoorts. Van Veldhoven is bang dat door deze bepaling het budget van 2025 al op is, voordat 2025 is aangebroken. Dat terwijl de overheid met de subsidiepot er juist voor wil zorgen dat particulieren tot 2025 ieder jaar een nieuwe elektrische auto kunnen kopen met subsidie. En als in 2024 het geld van 2025 al is opgemaakt, kan dat natuurlijk niet.
Op korte termijn moet de nieuwe regeling waarin die doorschuifbepaling is doorgekrast, worden gepubliceerd. Daarna duurt het nog minimaal twee weken voordat de nieuwe bepaling is ingezet. En als die nieuwe bepaling is ingezet, stopt de overheid met de subsidie op elektrische auto’s voor dit jaar. Je hebt waarschijnlijk dus nog maar enkele weken om nu nog een elektrische auto te kopen met subsidie, anders wordt je EV netto vierduizend euro ‘minder goedkoop’. Alle subsidieaanvragen die dit jaar aanspraak maken op het budget van 2021, worden overigens wel gehonoreerd.
Minder elektrische auto’s
In een gezamenlijke reactie schrijven RAI Vereniging en BOVAG ‘verbijsterd’ te zijn over het besluit. Volgens de twee verenigingen toont de overheid zich hierdoor ‘onbetrouwbaar’ te zijn ‘door plots de spelregels weer te wijzigen’. Ze zeggen dat door dit beleid er voor 2021 ‘geen’ subsidie beschikbaar zal zijn. Ook zijn ze bang dat alle contracten voor nieuwe elektrische auto’s door deze regeling op 1 januari ieder jaar in één keer worden ingediend. Daardoor is er voor consumenten en bedrijven geen zicht of het aantal aanvragen past binnen het jaarbudget, zeggen de partijen. Consumenten zouden op die manier ‘gedurende het hele jaar in onzekerheid’ verkeren, omdat ze niet weten of ze wel of geen subsidie krijgen. Met tot gevolg dat ze minder elektrische auto’s kopen.
BOVAG en RAI Vereniging stellen zelf voor om de budgetten slimmer in te zetten, ‘door bijvoorbeeld de kunstmatige schotten binnen de regeling weg te halen’. De partijen doelen hiermee op het beschikbare budget voor tweedehands elektrische auto’s. Op occasions is namelijk eveneens subsidie beschikbaar, van 2.000 euro. Voor het jaar 2020 is er een budget beschikbaar gesteld van 7,2 miljoen euro, waarvan op moment van schrijven 3,25 miljoen euro nog beschikbaar is.
Volgens de twee verenigingen stroomt overgebleven geld uit dat subsidiepotje terug naar de algemene middelen. Met andere woorden, dan wordt het niet meer gebruikt voor elektrische auto’s. De twee partijen stellen voor om het overgebleven geld uit dat potje juist in te zetten voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s. Dus dat als er eind dit jaar nog een paar miljoen euro over is, dat dit geldbedrag dan naar het subsidiepotje voor nieuwe elektrische auto’s gaat, bijvoorbeeld. Ook stellen de twee voor om de subsidiebedragen voor privatelease-auto’s uit te smeren over de looptijd van het contract. “De mogelijkheden zijn er, nu nog de wil om ze toe te passen”, zegt RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck.
Foto: VW ID.3 van @Monza, via Autojunk.nl.
banderas zegt
Ik gok dat wat automerken hun prijzen ook wel wat verlagen of een fijne korting geven.
mashell zegt
Ik ga iets zeggen wat ik nog nooit eerder gezegd heb en ook dacht nooit te zullen zeggen: “BOVAG en RAI Vereniging hebben gelijk”.
1000bochten zegt
Helemaal mee eens. Normaal gesproken is het erg doorzichtig; wij van wc-eend adviseren wc-eend. Volgens mij zeggen ze nu wel iets zinvols.
vindik zegt
Ik ga iets zeggen wat ik nog nooit eerder gezegd heb en ook dacht nooit te zullen zeggen: “De overheid is in deze wel betrouwbaar geweest’.
4k per auto en een max. van 10 miljoen. Doe de wiskunde en je weet dat dit gaat gebeuren.
De overheid doet het vaker met subsidiepotjes.. Groene daken bijv..
Zit al een beetje in het woord ‘potje’.. die hebben een bodem.
En een beetje leedvermaak: ik betaal hun wegenbelasting en subsidie met mn 3 literblok, tezamen met velen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het woord “wegenbelasting” is misleidend. Het is officieel motorrijtuigenbelasting (+ provinciale opcenten) en is dus gewoon een heffing op ’t bezit van ’n motorrijtuig. Dat ’t geld naar aanleg en onderhoud van wegen gaat is meer een wens dan de werkelijkheid natuurlijk.
vindik zegt
Je mag het noemen wat je wil., het wordt er niet goedkoper van.
En dat terwijl het allerminst zeker is of een elektrische auto van grondstof tot sloop beter voor het milieu is dan een auto met verbrandingsmotor..
Robert zegt
@vindik: vindikook.
Alleen rijd ik niet in een auto met een 3-liter blok.
racerx zegt
@vindik: je hebt in ieder geval een grotere piemel dan ik… 4.0 hier, hoewel deze te koop staat en ik hierna wel wat ga downsizen. Hopelijk gaat de vrouw er iets van merken ?
posthumus zegt
Laten we even niet vergeten dat de overheid géén commerciële partij is. Iedere subsidie komt van gemeenschappelijk geld en als het potje op is, is het op. Of als er dringender zaken zijn (en ik denk dat daar wel sprake van is) dan lijkt het mij logisch dat de prioriteiten verschuiven. Tuurlijk is er een stimulans om elektrisch te rijden, maar niet ten koste van alles. Die subsidie is een (belachelijk imho) extraatje en géén basisrecht.
Dutchdriftking zegt
@posthumus: en zo is het!
paulvtec zegt
Zo is het, weg met de oneerlijke concurrentie op EV’s.
fanboy zegt
Laten we dan vooral ook de oliehandel niet subsidiëren. Of Shell/BP financieel ondersteunen om een oud boorplatform uit de zee te halen. Ruim je eigen troep op.
racerx zegt
Wordt die gesubsidieerd dan? I had no idea…
Los daarvan wordt subsidie op dat gebied vast weer dubbel en dwars terugverdiend door, jawel, accijnzen en MRB. Elektrische auto’s kost de overheid alleen maar geld, zo’n lullig subsidiepotje is pure symboolpolitiek en wordt de BV Nederland niet beter van. Geld = macht, ook op macropolitiek gebied, dat we nog lang niet verplicht worden EV te rijden heeft 1 hele simpele reden: kapitalisme.
goodvibrations zegt
Zou wel balen zijn als dealer… Dit gaf nog wat omzet tijdens corona ellende..
posthumus zegt
@goodvibrations: Bij die paar dealers die iets in het assortiment hebben wat toevallig net binnen die subsidiesregeling viel. Geloof dat zij niet heel erg hoeven te klagen door het enorme voordeel wat ze de afgelopen jaren hebben gehad.
goodvibrations zegt
Voor VW zal dit wel impact hebben denk ik…
posthumus zegt
@goodvibrations: Tesla idem
mc96 zegt
@posthumus: Misschien moet je de regeling er even op nakijken. Tesla’s zijn te duur voor de regeling.
posthumus zegt
@mc96: voor deze regeling idd, maar geloof dat ze daar best aardige zaken hebben gedaan vorig jaar.
Moet zeggen dat ze het dan zonder deze regeling nog aardig lijken te doen tov de andere merken.
nautique206 zegt
@goodvibrations: valt mee hoor, meeste elektrische auto’s zijn lease auto’s
raoufff zegt
Yippie-Jaja-Yippie-Yippie-Yeah, o nee dat is van de Hornbach.
theblazerunner zegt
@raoufff: ik hoor het als “Kamme-Kaja-Jippie-Jippie-Jeeej”
ghost zegt
Subsidies…ik word er zo moe van! Echt het slechtste middel wat je kan inzetten. De overheid wil het gewoon nooit leren.
goodvibrations zegt
Ik denk dat de subsidie op bijv. zonnepanelen best een succes was.. Ben er niet echt op tegen.. Maar begrijp het wel indien mensen het oneerlijk vinden dat subsidie niet eerlijk verdeeld wordt.. Niet iedereen koopt of least makkelijk een nieuwe auto.. En het wordt wel betaald uit gemeenschapgeld.. Maar ja als je veel verdient krijg je weer minder “subsidie” op het kinderdagverblijf…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het leven is oneerlijk. Er zullen altijd verschillen zijn tussen armen, de middenklasse en de rijken. Ik kan ook zeggen dat ik kinderbijslag, huursubsidie, zorgtoeslag etc oneerlijk vind omdat ik er geen recht op heb, maar tegelijkertijd heb ik wel zonnepanelen gekocht en subsidie gekregen. Een samenleving is geven en nemen. (ik maak de grap alvast: u geeft, de overheid neemt)
lincoln zegt
Gaaf ..
Heb je voor 5000 euro zonnepanelen op je dak .. krijg je een rooitje terug ..
Zonder subsidie had je voor 1500 klaar geweest ..
Ja .. ik weet hoe het werkt ..
fanboy zegt
@lincoln: Voor warmtepompen lijkt het wel zo te werken. 1000 euro goedkoper in buitenland.
mashell zegt
Hoezo het slechtste middel? Ik denk dat het snel leegraken van de subsidie pot juist bewijst dat het een uitstekend middel is. Ongewenste dingen duur maken, zoals we doen met BPM, accijnzen op brandstof maar ook op sigaretten, het werkt gewoon niet, de mensen slikken een keer en doen wat ze altijd al deden. Maar als je gewenst gedrag aantrekkelijk maakt, dan kleden ze zich uit, springen naakt door een hoepel en gaan ze zelfs zelf de auto ophalen op vreemde locaties als Tilburg of in de haven van Rotterdam, voor een lage bijtelling of wat subsidies doen ze werkelijk alles. De juiste strategie is dus: maak het ongewenst gedrag duurder MAAR OOK het opgehaalde bedrag meteen weer uit keren aan een stimulans voor gewenst gedrag in de vorm van subsidie of een lage bijtelling. Houd het in balans en je kunt als overheid budgetneutraal razendsnel een aanpassing in het gedrag van mensen veroorzaken.
toyotafortuner zegt
Joh… Je kon er donder op zeggen dat dit zou gebeuren…
moveyourmind zegt
De Nederlandse overheid mag dan wel de subsidie op electrische auto’s stoppen…
Maar de Chinese overheid gaat er gewoon mee door. In 2020, in 2021 en misschien nog wel de komende tien jaar. Enige voorwaarde is dat je een Chinese auto moet kopen.
En het mooie is dat er niet een paar miljoen, maar gewoon vele miljarden subsidie in de Chinese pot zit. En het is gewoon gratis geld! De belastingbetaler hier betaalt er geen cent aan mee.
Het kost hooguit een beetje werkgelegenheid in Europa. En er zullen een paar merken verdwijnen. Maar maakt het uit als je lekker goedkoop kan rijden.
posthumus zegt
@moveyourmind: “gratis geld”… Zou je me dat principe eens kunnen uitleggen?
Alles dat jij “gratis” krijgt wordt door iemand anders “betaald”.
lincoln zegt
China heeft aardig wat koloniën overgenomen van de zwakke Europeanen ..
Half Afrika .. half Zuid Amerika .. en Europa is ook aardig aan de beurt ..
Gratis geld dus ..
moveyourmind zegt
Mooier had ik het niet uit kunnen leggen.
En welkom terug, eindelijk weer iets van fijnzinnigheid en genuanceerdheid tussen de reacties.
goodolddays zegt
Mooi zo, lekker zelf ophoesten voor zo’n elektro hok.
retetikker zegt
Gelukkig zit er nog steeds een aantrekkelijke accijns-korting op diesel!
goodvibrations zegt
“Enige voorwaarde is dat je een Chinese auto moet kopen”
hoe verrassend…
flutterby zegt
Toch gek. De subsidie op nieuwe auto’s is op, maar niemand heeft interesse in een voorraad model met €2000 subsidie? Zeker de Ampera wordt soms erg scherp geprijsd.
fanboy zegt
@flutterby: Ja die heb ik dan ook gekocht en schijnt als 1 van de weinige EVs meer door particulieren gekocht te worden, ook dankzij deze subsidie.
ethylestra zegt
Even offtopic: die VW ID3 is echt verschrikkelijk lelijk. Net een gesmolten botsauto, het ziet er allemaal erg plastiekerig en speelgoed achtig uit. Hier in Noorwegen rijden er jammer genoeg veel van rond
lincoln zegt
Gekke Stientje ..
Begrijp goed dat Rutte haar gekozen heeft ..
Want dat willen de NL kiezers nu eenmaal graag ..
erikabarth zegt
Sowieso waanzin die groene leugens te financieren van mijn belasting centen!
rotasaxal zegt
Eindelijk.
net10 zegt
Eigenlijk is het wel logisch. Je stelt een bepaald bedrag voor een bepaald jaar ter beschikking. Als het op is dan is het op, ik vond het doorschuiven naar het volgende jaar ook al raar.
Mare zegt
Ik vind het niet juist tegenover personen maar ook bedrijven die meer milieuvriendelijker willen werken.
Vooral ecologische bedrijven zoals Biobey (https://www.biobey.be )