In tegenstelling tot de Nederlandse overheid, doet de Belgische overheid dit echter zonder het netjes vast te leggen in wetgeving.
Wij Nederlanders mopperen vaak op de belastingen die onze overheid heft op auto’s. Of het nu de aankoop is, het bezit of het rijden zelf: bloeden zul je. Vroeger was het autoklimaat niet alleen bij onze oosterburen, maar ook bij onze zuiderburen veel prettiger. Maar de Belgen maken een betreurenswaardige inhaalslag met gruwelijke gedrochten als de Belasting op Inverkeerstelling (BIV). Net als bij onze CO2 taks is de belasting zo opgezet dat vooral leuke auto’s ontiegelijk zwaar belast worden. De BIV wordt genoteerd bij de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen). Nu blijkt dat deze taks vaak verkeerd geregistreerd wordt, waardoor Belse leaserts keihard getroffen worden.
Kafkaësque
Een en ander blijkt uit een dieptereportage van kwaliteitspublicatie HLN. De fiscus maakt in België kennelijk steevast fouten, zowel met de jaarlijkse verkeersbelasting (VB) als met de BIV. Bij de VB gaat het dan veelal om kleinere bedragen, maar de hilarisch Kafkaësque oorzaak hiervan is desalniettemin het vermelden waard. Bart Massin van Stroohm vertelt met een Vlaams accent:
Sinds de Vijfde Staatshervorming (2001) zijn de gewesten verantwoordelijk voor de jaarlijkse verkeersbelasting (VB) en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Er is een kluwen van intergewestelijke akkoorden die uiteindelijk niet tot stand gekomen zijn, waardoor in de praktijk de oude federale regels van toepassing blijven. Dit kan pas nu hervormd worden, omdat het Brussels Gewest pas recent de bevoegdheid heeft overgenomen. Als je denkt deze wetgeving ergens vlot terug te vinden op een transparante website van de overheid, ben je er aan voor de moeite. Ook Federaal verwijzen ze exclusief naar de regio’s. Als jaarlijkse verkeersbelasting voor elektrische auto’s hanteren verschillende leasingsbedrijven 74,52 euro. Als je echter de simulator gebruikt van bijvoorbeeld de Vlaamse Belastingsdienst, dan prijkt daar het getal van 83,56 euro. Niet echt logisch en een gevolg van de onduidelijke wetgeving.
Bart Massin van Stroohm
Overheid steelt extra BIV via archaïsche IT
Oké, dat is dus onduidelijk en ingewikkeld, maar echt duur wordt het als het om de BIV gaat. Dit bedrag is een afdracht die je moet dokken als je een auto inschrijft, of die nu nieuw is of niet, op basis van de hoeveelheid kW die de auto levert. Het gaat vooral mis bij EV’s, die over het algemeen veel kW’s hebben maar voor het grootste deel vrijgesteld zijn van deze belasting. De door Massin genoemde calculator op de website van de Vlaamse Belastingsdienst geeft voor een geleasede elektrische wagen met een motorvermogen van 200 kW het astronomische bedrag aan van 4.957 euro BIV. Aangezien er een uitzondering is voor elektrische wagens, moet dat eigenlijk 61,50 euro zijn. Massin legt uit:
De DIV heeft één veldje in zijn IT-systeem om de kW van de motor in te geven. Elektrische wagens hebben dikwijls veel vermogen. 200 à 300 kW is geen uitzondering. Men focuste in het verleden altijd op de kW omdat meer vermogen ook synoniem was voor een grotere motor en meer uitstoot. Daarbij is geen rekening gehouden met de komst van elektrische auto’s. Zo komt men gemakkelijk aan bedragen tot 5.000 Euro. Dit terwijl er politiek is beslist dat elektrische leasewagens in de laagste schaal dienen te vallen, namelijk die van 61,50 Euro.
Bart Massin van Stroohm
Twee keer linksaf is rechtsaf?
Gelukkig goochelt de DIV normaal gesproken met de cijfertjes om dit probleem te omzeilen:
Dit probleem bestaat eigenlijk al jaren en wordt opgelost met een omweggetje: de kWh van de batterij vullen ze vandaag in als kW van het vermogen van de motor. Zolang je niet boven de 100 kWh gaat, val je dus sowieso binnen de marge voor de minimale Verkeersbelasting van 61,5 euro (tot 100kw). Een ambtenaar kijkt wat er op uw gelijkvormigheidsattest staat en dan kopieert hij de kWh (opslagcapaciteit batterij) in het veld van het motorvermogen (kW). Men doet dus bewust een foute manipulatie om een onvolkomenheid in het IT-systeem te omzeilen. Beter zou zijn om je IT-systeem aan te passen in plaats van deze kunstgrepen toe te passen.
Bart Massin van Stroohm
Vooral ook omdat het nogal eens misgaat kennelijk. Stroohm heeft voor leasebedrijven al voor tienduizenden euro’s gerecupereerd bij de DIV:
Het is een administratief uitvoerend probleem, geen wetgevend. Want de uitzondering voor elektrische wagens bestaat. Als leasingmaatschappijen die elektrische wagens vroeger inschreven, konden ze die verkeerde BIV altijd terugvorderen. Nu hoor ik van leasingmaatschappijen dat ze alsnog de foute BIV moeten betalen en dat ze het niet meer teruggevorderd krijgen van de DIV. Als de politieke wereld elektrische bedrijfswagens wil aanmoedigen, moeten ze hier dringend iets aan doen. Want dit slaat echt alles. Alles wat men moet doen, is het IT-systeem van de DIV aanpassen
Bart Massin van Stroohm
Waarvan akte. Bezint eer ge begint dus voordat je naar België emigreert als automotieve vluchteling. Misschien toch maar beter Duits leren…
Dank @flyerbunch voor de tip!
RiKe zegt
Ah, onze zuiderburen zijn vormen van politiek goedgekeurde diefstal van ons aan het overnemen
alfapeter zegt
Ik lees hier voortdurend hoe elektrisch rijders gesubsidieerd worden door de overheid die daarom eigenlijk andere burgers besteelt. In België bestaat zo een systeem dus ook maar de overheid steelt dus omdat ze faalt om het correct toe te passen.
.
grasvreter zegt
Als pietje 100 euro belasting betaald, en jaapie 20 omdat jaap een elektrisch been heeft, is pietje niet voor 80 euro bestolen.
Overigens is het door het belastingsklimaat wat er in Nederland heerst voor mij kant en klaar dat ik nooit van mijn leven een nieuwe auto ga kopen. Ik rij heerlijk in minimaal 15 jaar oud, maar dan wel een modelletje full option en lage kmstand. Kost geen drol, en je hebt 95% van het comfort en luxe als in een nieuwe auto, voor een fractie van het geld. Never nooit ga ik bpm betalen en dan nog eens btw over die bpm.
wif1 zegt
@grasvreter: Als we allemaal zo beginnen te denken en handelen is er voor jouw over 15 geen 15 jaar oud modelletje meer met alle luxe en opties.
grasvreter zegt
Klopt, maar moet ik mij dan schuldig gaan voelen, omdat de overheid zo veel belasting heft? Ik had liever ook die nieuwe auto, maar een focus station met niet een 1.0 blokkie gaat al naar de 40k. Dat is gewoon bespottelijk.
unknown234 zegt
@grasvreter: Jaap betaalt in dit geval even veel, zo niet meer als pietje. Dit zou minder moeten zijn alleen kan het systeem het niet geautomatiseerd verwerken. Dat krijg je als overheden werken met oude systemen. In NL werken er ook bepaalde zaken niet goed, want oud en veiligheid gaat boven functionaliteit.
Enne btw over bpm berekenen mag niet eens. Belastingen worden naast elkaar geheven.
kminne zegt
Behalve over invoerrechten, daar wordt wel BTW overheen geheven. En fiscale bijtelling is gedeeltelijk ook belasting over belasting, wordt immers ook geheven over de BPM en over de BTW (en over de invoerrechten indien van toepassing).
Henk_he zegt
15 jaar oud en lage km stand…? Dus je koopt auto’s die vooral stil hebben gestaan of op en neer naar de supermarkt zijn geweest? Verstandig…
grasvreter zegt
Een auto pakt geen 8k per jaar van naar de supermarkt gaan. Zat mooie auto’s die +- 120k op de klok hebben en een volledige onderhoudshistorie. Zijn ondertussen nog maar 4-5k waard, rijden perfect. Zit nu zelf te asen op een honda accord, lekkere wagen hoor.
mashell zegt
Tja, als je ziet dat sommige mensen kinderbijslag, huursubsidie en zorgtoeslag krijgen en dan ook nog gratis boodschappen doen bij de voedselbank dan is de subsidie (eigenlijk belastingkorting) op elektrisch rijden niet stelen van die anderen maar een geste naar degenen die al die belastingen wel opbrengen en al die voordeeltjes niet genieten. Met andere woorden, niet zeuren, het systeem is aardig in balans.
Volvo_440_turbo zegt
In 2011 (ergens in November.) wanneer ik mijn Octavia 2.0 TDI nieuw kocht was het belastingsregime op de auto was nog ok. Begin 2012 vond Di Rupo er niet beter op om bepaalde belastingen op auto’s te verhogen met terugwerkende kracht, dit uiteraard om door te sluizen naar zijn kiesvee zoals wij dat noemen. Als ik dat in November 2011 goed op voorhand had geweten had ik voor een ander motorblok gekozen natuurlijk. Welke belastingen dat het waren weet ik niet meer, kan zijn dat het ‘voordelen van alle aard’ was, is al te lang geleden in feite.
Stel je voor: Ik eet vandaag een ijsje en over een maand of twee verbieden ze dit met terugwerkende kracht omdat het niet gezond is (ik zie het al gebeuren ivm de suikertaksen hier) en sporen ze het ijssalon op via mijn bankkaart om mij te vervolgen…
Een ding weet ik ZEKER, voor die linkse r…tten zal ik nooit stemmen!
Volvo_440_turbo zegt
@Volvo_440_turbo, correctie, twee keer ‘was’ geschreven en met de laatste zin bedoelde ik als ik ze via het ijssalon => bankkaart mij op zouden sporen… te lang in de zon gelopen vandaag :) .
dwfc zegt
Was idd. de VAA ( in NL de bijtelling ) die de sossen op de bedrijfswagens aanpasten.
Kon natuurlijk, is niet hun kiesvee.
Dit was een hold up, zeker daar het retro actief was.
Veel zaakvoerders hebben dan hun wagen uit de vennootschap gekocht aan een mooie prijs
en dan met marge doorverkocht !
Dank u Di Rupo
tristant zegt
@Volvo_440_turbo: Je klinkt als een Vlaming, dus je kunt niet eens voor / tegen de PS van Di Rupo stemmen! :D
thezonda zegt
Die Maserati met nummerplaats BPM is mijn overbuurman. De MC Stradale is helaas ingeruild voor een F Pace SVR.
jaapiyo zegt
Aiiii. Nou ja bespaart alsnog veel BPM.
c4seum zegt
@thezonda: Das eeuwig zonde.
rob5nismo zegt
3 x links af is ook rechts af
jaapiyo zegt
Har har!
werf76 zegt
Ligt er aan of die betreffende straat twee richtingsverkeer is :p
flyerbunch zegt
@jaapiyo thx!? Helaas zijn dit soort dingen geen uitzondering?
dwfc zegt
Dit artikel slaat nergens op !
De eerste fout die ik lees, HLN kwaliteitskrant …. er is geen ranziger krant dan deze.
Als je naar het Vlaamse belastingsportaal surft en je vult als voertuig “elektrisch” in krijg je:
Belastingen/Heffingen
Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 0
Belasting op inverkeerstelling
€ 0
Aanvullende verkeersbelasting
€ 0
https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
dwfc zegt
GEWESTELIJKE MATERIE
Vlaanderen
De gewesten zijn bevoegd om de BIV te bepalen voor de niet-leasingwagens die ingeschreven worden door een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die gevestigd is op hun grondgebied. De berekening van de BIV gebeurt in Vlaanderen op basis van diverse milieukenmerken van het voertuig, waaronder CO2 -uitstoot, fijn stof, brandstoftype, euronorm, … Hiermee heeft Vlaanderen bewust gekozen voor een vergroening van de fiscaliteit. Wagens op aardgas (CNG/LNG) en plug-inhybride voertuigen, waarvan de uitstoot kleiner is dan 50 g CO2 , zijn in Vlaanderen tot en met 31.05.2020 vrijgesteld van BIV. Elektrische en waterstofwagens zijn permanent vrijgesteld van BIV.
Esprit_de_Flandre zegt
“HLN kwaliteitskrant” was me ook meteen opgevallen. Zal wel sarcasme zijn zeker? Want dat vod is om van te kotsen. En hun reclamecampagne die nu loopt die ze een zekere “serieux” moet geven is een sterk staaltje satire. Wie daar inloopt, verdient het…
SimonMc zegt
@jaapiyo: Belse moet Belgische zijn.
Henk_he zegt
Nee
Esprit_de_Flandre zegt
Vanaf nu maken we er dan ook maar Nederse van…
saxoke zegt
Al bij al vind ik het hier nog meevallen. Toen enkele jaren geleden het systeem om de BIV en de VB te berekenen grondig herzien werd sprong ik een nieuw wereldrecord. Leuke auto’s voor Jan met de pet (of zoals ik, Tom met de klak) werden betaalbaar. Waar tot voor de hervorming op alle auto’s met een vermogen vanaf 211pk, een BIV gold van 5000€, is dat nu door de Co2 berekening veel lager. Een Leon Cupra koste me als tweedehandsje dus geen (ongeveer) 2500€ maar slechts (afgerond) 900€ INCLUSIEF EEN JAAR WEGENBELASTING( /-440€).
woudloper zegt
@saxoke: meevallen? Op een Exige V6 betaal je bijna 10.000 euro biv.
saxoke zegt
@woudloper: hoge cilinder inhoud en hoge co2 bepalen die tax. Op huis tuin en keuken uit batches met 300pk is het voorlopig allemaal goed te doen en veel goedkoper dan enkele jaren geleden
ghost zegt
@woudloper: geen idee of je nou België of Nederland bedoeld, Maar laat ik het zo zeggen als ik 5000€ Maximaal moest betalen op elke (leuke) die ik invoer, zou ik echt in m’n handen wrijven van geluk in NL. Neem als voorbeeld een 2017 RS4 (die met de 2.9 V6), daar betaal je nog dik €17.500,- aan BPM voor. Dan is €5k toch de betere deal hoor. Ik vind het in NL ook niet erg om wat te betalen maar nu is het zo dat zelfs bij relatief schone VW Up! Men nog een paar duizend moet neertikken. Belachelijk.
Henk_he zegt
België… Het land waar wet- en regelgeving zo ingewikkeld en bureaucratisch is, dat je er een accent van krijgt.
sprankel zegt
Het grote probleem is de versnippering, nu BIV en belasting op voertuigen een bevoegdheid zijn van het gewest in plaats van federaal heb je dus Vlaanderen, Brussels gewest & Waals gewest en alle 3 hanteren ze andere tarieven.
Om te vermijden dat bedrijven maar met name leasings in de 3 gewesten een kantoor neerzetten en wagens beginnen in te schrijven in het gewest dat voor wagen X het goedkoopste is, heb je tarieven als consument, als vennootschap & als leasingmaatschappij.
Volgt u nog? Dat zijn 3 gewesten met 3 tarieven dus in totaal zijn er 9! verschillende tarieven. En dan gaan we nu even doen alsof we verwonderd zijn dat ze er zelf niet meer aan uit geraken?
Als Belg zijnde, ofwel splits je dit land ofwel houd je het bijeen, kan mij al niet meer schelen wat men kiest maar kies want dit gezever met zogenaamde compromissen en meer bevoegdheden voor de gewesten, het hangt mijn keel uit.
PS: voor EV en hybride als consument of vennootschap is het Vlaams gewest 0 euro taks, 0 euro BIV. Maar niet als het een leasingmaatschappij is, eigenlijk mag je geen enkele wagen meer door een leasing laten inschrijven want je zit altijd in het duurste tarief om geen ‘concurrentie’ te krijgen tussen de gewesten.
Dutchdriftking zegt
Er is een hoop mis met onze eigen overheid. Maar als je ziet hoe er in België met belastinggeld wordt omgesprongen, hoe idioot de regels zijn en hoe traag de molens draaien, dan valt het allemaal nog wel mee….
geertvn zegt
Heb hetzelfde probleem! DIV heeft voor mijn Giulia Q gerekend met 228 gr/km (waar ze dit vandaan halen?) en het moet 206 gr/km zijn (NEDC2.0). Heb een bezwaarschrift ingediend en ben benieuwd hoe dit gaat verlopen! Die 22 grammetjes verschil kosten trouwens 3000 euro!
driftkicker zegt
Ze kunnen dat systeem niet aanpassen omdat ze niemand vinden die Cobol kent. Voor de niet nerds: programmeertaal uit de jaren 60. Nee ik ken de echte reden niet maar het zal vast zoiets zijn. Groeten uit Belgistan.