
Dit zijn de nieuwe afspraken rondom de milieuzones in de Nederlandse steden.
Terwijl de overheid en de gemeenten eigenlijk vriendelijke collega’s moeten zijn, stonden de partijen lijnrecht tegenover elkaar. Nu weten de twee partijen elkaar weer te vinden. Chris Jansen, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, is namens de overheid in gesprek gegaan met gemeenten en brancheorganisaties over de emissiezones in de grote Nederlandse steden.
Hoe zat het met die milieuzones?
Wat was er ook alweer aan de hand? Onder de geplande regels zouden de schoonste dieselbussen tot 1 januari 2028 legaal in de binnensteden mogen komen. Om de ondernemers tegemoet te komen, stelde de staatssecretaris deze regel met één jaar uit. De gemeentebesturen van 14 grote gemeenten zagen dit heel anders. Ze zijn niet gediend van het idee en de werkwijze van Jansen. De gemeentes hanteren daarom de oorspronkelijke plannen. En als de overheid niet oplet, gaan ze zelfs nog een stapje verder.
De twee kanten van het verhaal kwamen samen en zijn tot een besluit gekomen. Dat besluit valt meer in het voordeel van de overheid dan van de gemeenten. De nieuwe maatregelen ”geven ondernemers meer tijd en ruimte voor de overstap naar een elektrisch bedrijfsvoertuig”, schrijft het ministerie I&W.
Wat gaat er nu gebeuren?
Er zijn twee maatregelen afgesproken. ”Ten eerste zal elke gemeente een boetevrije periode van minimaal zes maanden instellen. Als er lokaal aanleiding toe is, staat het een gemeente vrij om een langere periode te hanteren”, valt er te lezen. Den Haag wilde een boetevrije periode van 4 maanden, maar dat gaat dus niet door.
Maatregel 2 is niet echt een maatregel, maar meer een opzet naar een maatregel. Er wordt een wetswijzigingstraject gestart om bestelwagens met emissieklasse 6 één jaar langer binnen de milieuzones te laten. ”Dat is gunstig voor bijna de helft van de bedrijfsbussen, zo’n 46 procent”, meent de overheid.
Intussen houdt de overheid, de impact van de emissiezones in de gemeente in de gaten. Ook werken de overheid en de gemeenten aan een nieuwe set afspraken over de ontheffingen. Deze zouden niet gemeentelijk, maar landelijk geregeld moeten zijn. Zo zou je met één ontheffing in alle milieuzones in Nederland terecht kunnen.
De staatssecretaris over de nieuwe maatregelen
Chris Jansen kan terugkijken op geslaagde onderhandelingen. Hij vat het gesprek nog even samen:
“Gemeenten, brancheorganisaties, de Tweede Kamer en het kabinet delen het standpunt dat de overgang naar zero-emissiezones soepel moet verlopen. We willen schone lucht in onze binnensteden, maar moeten voorkomen dat onze ondernemers tussen wal en schip raken. Daarom is het goed dat wij tot deze afspraken zijn gekomen.”
Staatssecretaris Jansen over de nieuwe afspraken.
De milieuzones in de Nederlandse gemeenten worden door toedoen van de overheid dus met een jaartje uitgesteld. Dat biedt de gemeenten ook wat tijd om een betere oplossing te vinden voor het toelaten van bouwlieden. Bovendien moeten de lokale bestuurders hun hoofden breken over de stroomproblemen in de steden.
Heb dit nooit begrepen. Iedereen brouwt zijn eigen biertje. Je betaald verkeersbelasting maar je mag niet overal met je auto rijden, tenzij… Je nog eens extra betaald. Dat is eigenlijk toch het reinste bedrog.
Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat voor verkeersbelasting jij betaalt.
BPM is een aanschafbelasting, BTW idem. Motorrijtuigenbelasting is een houderschapsbelasting. Wat heb je verder nog voor belasting? Oké, accijns op brandstoffen maar daar kun je verder geen rechten (zoals waar je mag rijden) aan ontlenen lijkt me. Of eigenlijk…. nee aan die andere belastingen ook niet.
Waar is het bedrog?
Niemand zegt motorrijtuigenbelasting. En niemand vind belasting voor alleen houderschap eerlijk. Iedereen noemt het wegenbelasting. Dat snijdt hout, en zou niet worden beschouwd als bedrog.
In België maakt iedere stad zijn eigen beleid. Bvb EURO 5 voertuigen mogen de stad niet in, tenzij je betaald, dan weer wel. Basisprincipe is hetzelfde.
Waar ‘overheid’ lees ‘rijksoverheid’. Gemeenten, bijvoorbeeld, zijn namelijk ook een vorm van overheid.
Bas Leesberg was niet de beste van de klas bij begrijpend lezen. Dit artikel staat echt vol met fouten. Er wordt helemaal niets uitgesteld of afgesteld.
– Een milieuzone is wat anders dan een zero-emissiezone
– De huidige zero-emissiezones blijven gewoon bestaan, enkel het toegangsregime wordt wat versoepeld:
1. Emissieklasse 6 bestelauto’s mogen tot 2029 in een zero-emissiezone komen, in plaats van 2028. 2. Steden waarschuwen de eerste 6 maanden na invoering, in plaats van 4. Dat betekent dat je vanaf 1 juli pas een boete krijgt, in plaats van 1 april. En nog enkele andere kleine aanpassingen. Maar d
Onjuist. Is hele campagne gaande van overheid momenteel waar je nog wel/niet mag komen met je voertuig obv emissie niveau.
Volgens mij is een milieuzone en een zero emissiezone gewoon hetzelfde.Enig verschil is de klasse van wat toegestaan is.
Je kan het onder hetzelfde scharen omdat geen emissie is geen milieuissue.
Maar een zero emissiezone is een afspraak uit het klimaatakkoord en dus bedoeld om de uitstoot aan co2 terug te dringen. Dat heeft weer niks met milieu te maken.
Democratisch genomen besluiten om schone lucht in de stad te hebben door lokale overheden probeert de landelijke overheid af te zwakken? Dat is niet kies!
Havana aan de Amstel . Blij dat ik weg ben uit NL. NL is de rest van de wereld een les aan t geven ‘hoe je eigen economie om zeep te laten helpen door klimaat wappies’ ……ik gun NL een totale instorting van economische systeem op dit moment, en dat alles wat Groen en Links is voor altijd wordt behandeld zoals wij NSB’ers hebben behandeld vanaf 1945…….want dat zijn die types die alles tegenhouden om onze voortgang te belemmeren….landsverraders
Zo zeg, ’t zit wel diep…. Maarrehhh, mensen beschuldigen voor landverraders terwijl je zelf blij bent dat je weg bent? Iets met pot, ketel, zwart.
Maar nou ben ik wel benieuwd in wel Utopia je nu woont, het openbaar bestuur functioneert in Nederland namelijk bovengemiddeld goed. Sterker nog, er zijn niet zo heel veel landen waar ‘de overheid’ beter functioneert.
Hoppekee allemaal kleine ondernemers over de klink geraggeld weer met verplichte aanschaf muesli taxi/klusbus.
@mrrobot, adapt or die
De rijksoverheid is gewoon veel te laat met het willen claimen van de regie in dit dossier. Gemeenten hebben lang genoeg bij het Rijk gebedeld om beleid – dat kwam niet dus zijn ze zelf maar dingen gaan bedenken en invoeren. We hebben nu eenmaal regeringen die liefst zoveel mogelijk taken bij gemeenten neerleggen zodat ze zelf geen verantwoording hoeven af te leggen (financieel noch inhoudelijk). Rn nu de wildgroei onhoudbaar wordt, wil deze regering ineens wél regie pakken. Too little too late wat mij betreft.