Het is allemaal de schuld van de hybride!
Per 2017 worden de belastingvoordelen voor (plug-in) hybrides namelijk geschrapt en dat heeft consequenties voor de hoeveelheid wegenbelasting die komend jaar wordt geïnd. Zo verwacht het CBS dat er volgend jaar in totaal 5,6 miljard euro aan MRB wordt geïnd, da’s 58 miljoen euro meer dan in 2016.
Zoals bekend wordt een deel van de motorrijtuigenbelasting geïnd door de rijksoverheid (meer dan 70%) en een deel door de provincies. Naar verluidt pakt het rijk komend jaar liefst 4 miljard euro aan MRB en da’s een plusje van 24 miljoen euro, wat best opmerkelijk is. Het tarief voor reguliere auto’s gaat namelijk met 2,7% omlaag per 1 januari, maar door het schrappen van de fiscale voordelen voor hybrides gaan de totale inkomsten omhoog. Meer over de fiscale veranderingen lees je in ons overzicht van autobelastingen in 2017.
Naast de centrale overheid verwachten provincies komend jaar 34 miljoen euro meer MRB binnen te krijgen. Dat komt vooral doordat voordelen voor gewone hybrides worden afgeschaft. Daarnaast verhogen drie provincies hun tarieven, te weten Friesland, Flevoland en Gelderland. (via: CBS)
Foto: dikke PHEV door @mickkok via Autojunk
lincoln zegt
Stichting aap is er tenslotte voor jou ..
dieselkameel zegt
Accijns op alcohol gaat ook weer omhoog. Ze maken het de rijdende alcoholist niet makkelijker.
riri zegt
@dieselkameel: Als hij of zij er nog bij rookt verwacht ik dat die mensen massaal een klasse lager gaan rijden.
dieselkameel zegt
@riri: niks mis mee, de zorgverzekering van mensen die veel roken en drinken kan dan ook wel omhoog.
cloverleaf zegt
@dieselkameel:
Rokers sterven eerder. Minder last van ouderdomsklachten en zijn zelfs iets goedkoper daardoor op lange termijn. (productiviteit niet meegerekend).
Laten we drinkers ook extra betalen?
In het geval van “de vervuiler” betaald kun je beter de MRB inruilen voor KM-heffing. Kan ik voor mijn miezige 15K km een zware V8 veroorloven
michaelb zegt
@dieselkameel: Onzin reactie. Dan moet je ook mensen aanpakken die slecht eten, weinig bewegen ect.
kobus1967 zegt
Voorlopig genieten plugin hybrides nog van een halftarief MRB.
neo1 zegt
@kobus1967: op zich belachelijk, want met hun hogere gewicht belasten ze juist de wegen meer…
v60germany zegt
@neo1: jazeker, al die hybrides komen bijna in de buurt aan gewicht bij al die 40 ton 18 meter combinaties… het zit er kortbij… echt wel.
dwersbongel zegt
In de laatste alinea ging mijn enthousiasme toch wat omlaag… Zijn we in het noorden het eerder verkregen voordeel volgend jaar weer kwijt?
lekbak zegt
@dwersbongel: Friesland is altijd al een dure provincie geweest wat betreft wegenbelasting. Wel lekker goedkoop in verzekering.
MARS zegt
@dwersbongel: inderdaad, lijkt wel een jojo..
buutvrij zegt
Ik vind het een dikke prima.
Na 6 jaar een MRB voordeel op mijn particuliere zelfbetaalde non-stekker hybrids en de besparingen daar mee op brandstof t.o.v. ouderwetse ICE’s heeft deze jan modaal ongeveer € 13.000 in zijn achterzak gehouden. Ik zie dat als een aan mijzelf gegeven salarisverhoging over die 6 jaar.
eklasse zegt
Waarom nou weer zo’n toon in de kop bij een positieve belastingverandering. Minder marktbemoeienis van de overheid. Het gewenste effect van de vorige bijtellingsschalen bleef uit. De regeling raakte kant noch wal en bleek geen enkel nut te hebben. Ja, Outlanders subsidiëren, kom op zeg! Dat heeft óns juist geld gekost!
Author zegt
Misschien hangt het er net van af hoe je de titel interpreteert? Er staat namelijk niks in dat niet klopt dus volgens mij overdrijf je een beetje.
eklasse zegt
@mauritsh: Er staat inderdaad geen onwaarheid in de titel. Je benadrukt echter dat de overheid meer geld pikt (van de arme burger, huil huil.. arme burgers) ipv dat je ook had kunnen zeggen: bijtelling voor normale auto’s gaat omlaag. (blije burger mag weer kopen wat hij leuk vind, blij blij!) Burger hoeft al die plugins niet te sponsoren voor die linksrijders in de spits.
Accent op de verkeerde plek mijn inziens. Dat doe je niet zomaar maar je mag het van mij gerust overdrijven noemen. Het is jouw vak stukjes schrijven; niet het mijne. Jij zult beter weten wat men hier wilt lezen.
Author zegt
@eklasse: Dat de bijtelling voor normale auto’s omlaag gaat wisten we al, net als het feit dat fiscale voordelen voor (plug-in) hybrides worden geschrapt. Dit bericht gaat over het feit dat de MRB wordt verlaagd voor normale auto’s en dat de te innen belastingsom desondanks groter is dan in 2016. Dat staat in de titel. Dat jij daar een “huilie huilie”-interpretatie bij verzint is niet mijn verdienste.
eklasse zegt
@mauritsh: Dan wacht ik de reacties van de reageerders hier met spanning af. Eerste huilie huilie is er namelijk al. Jouw verdienste ;) Einde bericht.
Author zegt
@eklasse: Wat jij wil, al kan ik hier geen touw aan vastknopen. In elk geval fijne dagen :)
buutvrij zegt
@eklasse: met een Foutlander strijk je geen subsidie op. Wél had je een belastingvoordeel. De NL overheid deelt jaarlijks voor 7 miljard aan belastingeuro’s uit aan de internationale olie-industrie. Daar hoor je die Foutlanderhuilers nooit over. Gek toch, die selectieve verontwaardigdheid.
buutvrij zegt
@eklasse: ik ben dat onderbuikgehuil over Foutlanders meer dan zat. Een belastingvoordeel is iets anders dan subsidie. De NL overheid deelt jaarlijks 7 miljard uit aan internationale olie-industrie. Nederlandse belastinggeld dat het land verlaat in de zakken van megabedrijven. Daar hoor ik die subsidiejankers nooit over klagen. Selectieve verontwaardiging heet dat.
eklasse zegt
@buutvrij: Ja, inderdaad selectief, zouden meer mensen moeten doen. Ik houd me bezig met zaken waar ik verstand van denk te hebben. Marktverstoring van de NL overheid in de autobranche. Dat is komend jaar gelukkig voor een groot deel aan banden gelegd. Ik houd me verder niet bezig met olie, nagellak of gourmetten. Ook fijne feestdagen.
buutvrij zegt
@eklasse: over marktverstoring gesproken. Ik neem aan dat jij ook weet Dat Exxon mobile vanaf 20 jan. een stempel drukt op de US op het buitenlandbeleid? Zijn naam is Rex Tillerson. Ceo Exxon én ministerbuitenlandse zaken…
Dutchdriftking zegt
Kijk, en met mijn vieze stinkende vooroorlogse 6 cilinder die dus eigenlijk heel duurzaam is lekker korting. Helemaal goed!
musclecar zegt
De BPM gaat ook weer omhoog voor diverse auto’s! Daar mag ook wel een artikel over komen. Gelukkig heb ik niet die auto die we op de foto hierboven zien, want dat was ik drukker met de auto terugbrengen voor de terugroepacties voor dit model, dan dat ik er van kon genieten!
pindakoning zegt
Goede foto van die 918 zeg!
kara zegt
dit gebeurt door al die mileu fanaten.
bouwvakkert zegt
@kara: als het aan hun lag werden die hybrides toch nog steeds gesubsidieerd
kara zegt
@bouwvakkert: juist niet want ze zijn er achter gekomen dat het geen nut heeft de hybrides. die stoten alleen minder op papier. Dus alleen nog de auto’s die volledig elektrisch zijn. en derest moet maar betalen…
Robert zegt
Gelderland verhoogt de provinciale opslag opnieuw -en ze hebben volgens mij al de hoogste opslag van Nederland. Tel daarbij op dat het de provincie is met veruit de grootste financiële reserves. Maar de file-knelpunten oplossen, ho maar. Het uit z’n voegen barstende knooppunt Hoevelaken, de verkeersinfarcten in de regio Arnhem-Nijmegen, de filedruk op de A1, A12, A15, A28 en A50, het blijft pappen en nathouden.
madmarky zegt
@rrrobert: Opnieuw? Voor 2016 ging er 0,7% af en voor 2017 komt er 0,6% bij. Lood om oud ijzer maar echt structureel stijgen doet het niet veel.
mashell zegt
@RRRobert: voor de snelwegen is het rijk verantwoordelijk, dus wil je genieten van je Gelderse opcenten rijdt dan binnendoor.
Robert zegt
@mashell: niet helemaal. De A325 tussen Arnhem en Nijmegen (en ik dacht ook de A326 tussen Nijmegen en Wijchen) vallen onder provinciaal beheer. Ook de al jaren gewenste verlenging van de A15 (vanaf knooppunt Ressen tot aan de A12) is al jaren een twistpunt omdat het rijk niet wil bijdragen, want de huidige 2-baans weg naar Bemmel valt ook onder provinciaal beheer. Dat is ook de reden waarom dit straks hoogstwaarschijnlijk een tolweg gaat worden.
stationcar zegt
@rrrobert:
Ten eerste beheerd en Rijkswaterstaat de snelwegen. Daarnaast financiert de rijksoverheid de snelwegen ook. Provincie’s betalen vaak wel een deel mee, maar het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de landelijke overheid. De provincie beheert de regionale wegen, vaak zijn dat N wegen. Dusssss…
madmarky zegt
@MauritsH
Dat de MRB voor gewone auto’s met 2,7% omlaag gaat had ik anders nog niet eerder gelezen en het stond ook niet in het overzicht van autobelastingen 2017. Dat is toch vooral gericht op bijtelling en BPM, met een enkele alinea voor MRB verhoging in enkele provincies.
Author zegt
@madmarky: heb het even gecheckt, je hebt inderdaad gelijk!
pinut187 zegt
Wat ben ik blij dat ik hier allemaal niet mee te maken heb..
madmarky zegt
@pinut187: Tsja China heeft zo z’n eigen dingen. Mag jij op even of oneven dagen de weg op? ;-)
pinut187 zegt
@madmarky: allebei de dagen, Beijing is het soms zo maar ze kijken dan naar de nummers van de Kentekenplaaten..
vtechlover zegt
Met andere worden, nieuwe hybrides gaan we niet meer zien in Nederland.
v60germany zegt
@vtechlover: das war einmal!
En wie de showroom er nog mee vol heeft staan; ik wens je veel succes!