Het vorige kabinet had een heel duur rekenfoutje gemaakt, wat nu gecompenseerd moet worden.
Eerder deze maand kregen (aspirerende) EV-rijders een flinke tegenvaller te verwerken bij de miljoenennota. De korting op de wegenbelasting wordt namelijk sneller afgebouwd dan gepland. In 2026 wordt de korting al afgebouwd naar 25% in plaats van naar 40%.
De officiële reden was dat “de budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd”. De Telegraaf heeft nu echter boven water gekregen wat er precies mis is gegaan. Het vorige kabinet blijkt een kolossale rekenfout te hebben gemaakt. Dat is geen fake news, want een woordvoerder van het ministerie van Financiën heeft dit bevestigd.
Geloof het of niet, maar de overheid was even vergeten dat de gemiddelde EV een stuk zwaarder is dan een benzineauto. Dat hadden ze niet meegenomen in de berekeningen en dus gaven ze €1,5 miljard meer korting dan gedacht. Dat moet nu dus gecompenseerd worden.
Dat is niet alles: de EV is ook populairder (jazeker) dan het kabinet had becijferd. Ze waren nog uitgegaan van oudere cijfers, maar het marktaandeel van de EV blijft toch gestaag groeien. De vraag is of dat ook de komende jaren zo blijft, maar goed. Volgens de actuele cijfers zou er nog eens 2,3 miljard minder geld in de staatskas stromen met de geplande korting.
Dit is dus de reden dat de mrb-korting op EV’s nu sneller wordt afgebouwd. Nog even voor de duidelijkheid, dit is de regeling voor EV’s:
2025: 75% korting op de MRB
2026 t/m 2029: 25% korting op de MRB
2030 en verder: geen korting
Totdat er weer een nieuwe wind gaat waaien in Den Haag, dan kan alles weer op de schop gaan.
Foto: 4 ton wegende Hummer EV, gespot door @thomcarspotter
ghost zegt
Raar dat dit zomaar kan…hoeveel mensen zullen hierdoor geflesht zijn?
Gulli zegt
Geflesht? Ik heb al wel eens geflasht gezien, wat overigens ook niet klopt :P Het is geflest, van het werkwoord iemand ‘flessen’.
Tot zover Nederlandse les met Gulli, terug naar de studio.
ghost zegt
Sorry hoor…dit was overigens autocorrect maar vraag mij niet hoe. 👍🏼
Robert zegt
“Geloof het of niet, maar de overheid was even vergeten dat de gemiddelde EV een stuk zwaarder is dan een benzineauto. Dat hadden ze niet meegenomen in de berekeningen en dus gaven ze €1,5 miljard meer korting dan gedacht. Dat moet nu dus gecompenseerd worden.”
Je. Verwacht. Het. Niet.
DeWitteCondor zegt
Dit geeft maar weer aan wat voor onbenullen dit beleid verzinnen. Ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Dit zou de 1e vraag moeten zijn waar ze naar hadden moeten kijken aangezien dit de bepalende factor is voor de MRB. Ontslag op staande voet wegens pure onkunde
waterisnat zegt
water is nat
baf07 zegt
Sneeuw is wit
rubend zegt
Een ijsbeer is zwart, ja echt.
Dutchdriftking zegt
Zoals @wouter in diverse podcasts al terecht constateerde: “De EV krijgt de dood door duizend speldenprikjes”. En hoewel ik dat op zich niet heel erg vind, is het natuurlijk wel doodzonde van al het belastinggeld wat er de afgelopen jaren in de EV is gestoken. En voor plug-in hybrides kon dit wel eens net zo uitpakken.
Johanneke zegt
De EV is niet dood. Is absoluut de toekomst voor westerse landen. Probleem is dat we wat, na 2015 ofzo een keer begonnen zijn, en vanaf 2018-2019 echt. En dan moet het in 2030 allemaal af zijn. Dat kan niet. Trek er 30 jaar voor uit.
Achteraf makkelijk lullen, maar we hadden veel eerder moeten beginnen. GM kon al een bruikbare EV maken in de jaren 90. Toyota en Honda maakten 20 jaar geleden al een hybride die 1 op 25 rijdt. Dat we nu in downsize hokken zitten die met moeite 1 op 15 halen is gewoon dom. Elke normale, saaie personenauto had al een EV of Atkinson hybride kunnen zijn. Was de uitstoot ook veel lager geweest. Maar nee, heel Europa koopt een T-roc met fragiele driepitter.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Het tempo lag hoog zat, we waren ook niet véél te laat begonnen. Het politieke klimaat was er gewoon niet naar. Alleen zitten we nu precies op een omslagpunt. Een Model 3 voor 15k uit de lease kan met de juiste voordelen er voor zorgen dat particulieren een gokje durven te nemen met betrouwbaarheid en dergelijke. En ook een Passat GTE met wegenbelastingvoordeel en ‘gratis’ laden op de zaak IPV reiskosten vergoeding kon een mooie kans zijn. Zeker omdat al het belastinggeld wat er toch al in zit dan daadwerkelijk op de lange termijn voor voordelen zorgt. Jammer maar helaas.
jerone zegt
Het gaat je verrassen maar over 10 jaar is elektrisch rijden de norm en heb je alleen nog liefhebbers met leuke benzine auto’s. Wat Johanneke zegt; die armetierige 3 pitters zit toch niemand echt op te wachten?
Het domme, of nou ja een van de domme dingen, van dit kabinet is dat ze dit korting noemen op het benzine tarief, hoe krom wil je het hebben? Bij diesel krijg je toch ook niet een boete bovenop het benzinetarief of bij LPG een verlaging van het benzinetarief? Gewoon een EV tarief aanmaken, die tussen diesel en benzine in laat vallen en klaar, niemand zeikt want mensen die kunnen rekenen begrijpen hoe snel de EV goedkoper is.
Allison Burgers zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
JelmerS zegt
Lijkt me eerder dat dit een fout is die je alleen kan uitleggen vanuit een bepaalde invalshoek en wat je goed uitkomt. Wat is dan de misrekening? Als iemand geen EV had gekocht dan was die toch blijven rijden in een auto van 300/400kg lichter, dus dat is het correcte referentie kader en niet van oeps die EV is niet even zwaar als een ICE wat ze nu doen voorkomen
fiscaal zegt
Precies! En als de overheid geen rekening had gehouden met het hogere gewicht, moeten ook de opbrengsten naar boven bijgesteld worden neem ik aan.
potver7 zegt
Dat dus. Ik vraag me serieus af of dit een fout is, of dat het huidige kabinet de rekenmethode van het vorige kabinet niet snapt. Derde optie is natuurlijk dat ze een argument hebben gevonden om EV’s te belasten, er zitten volgens mij wel een paar EV-sceptici in dit kabinet.
In ieder geval is het een redenatie die niet klopt, en blijkbaar zijn er journalisten die ook niet logisch kunnen nadenken en de argumentatie klakkeloos overnemen.
jlvanleeuwen zegt
Toch wel bijzonder is dit hè, die knappe koppen die universitair zijn opgeleid ons land regeren komen er achteraf achter dat een elektrische auto zwaarder is.
Ongetwijfeld hebben deze knappe koppen ook een rekenfout gemaakt bij het Rutte afscheidsfeestje, 150.000 euro ipv 30.000!
Joris24 zegt
Dit staat redelijk los van opleiding. Zo lang we een minister en minister-president maar zeer schraal belonen vergeleken met het bedrijfsleven, houd je alleen de kliekjes over waar toch al niemand op zat te wachten. Veel politici zouden het niet halen in hoge functies in het bedrijfsleven omdat ze niet uit het juiste hout gesneden zijn, maar zelden gaan mensen puur uit gevoel en amibitie in de politiek denk ik.
Zelf werk ik bijvoorbeeld op een corporate afdeling van een beursgenoteerde multinational, best veel mensen om me heen (ik helaas niet) verdienen even veel als of meer dan een minister, terwijl ze echt niet zo ‘heel veel’ verantwoordelijkheden hebben vergeleken met een minister maar wel gewoon echt goed zijn in wat ze moeten doen. Maar niemand zou de politiek in willen, uitgemaakt worden voor rotte vis dag in dag uit, mafklappers met fakkels voor je deur, doodsbedreigingen, je kunt het nooit goed doen, en voordat je beleid kan worden uitgevoerd zijn er alweer verkiezingen.
Daarnaast kun je in de politiek maar zelden zeggen wat je denkt bij afwijkingen als deze omdat iedereen aan je stoelpoten gaat zagen en je kop op het hakblok gaat. Van veel politici heb ik helaas niet echt een hoge pet op, dat staat los van hun opleidingsniveau.
carguy24 zegt
Helemaal eens met @JelmerS en @fiscaal: vind het lastig om hier een fout in te ontdekken: de korting was misschien te laag ingeschat maar de opbrengsten (via gewicht én aantallen) ook. Dus lijkt mij dat er netto niks aan de hand is? Wellicht meer een gevalletje framing vh huidige kabinet?
mashell zegt
Is dit wat Omzigt bedoeld met “goed bestuur” binnen een paar weken na prinsjesdag het beleid aanpassen en de schuld aan de vorige regering geven? Het is gewoon erg ongeloofwaardig, dat de ambtenaren op financiën hier geen rekening mee gehouden hebben. Heel de reden dat er een korting ten opzichte van benzinewagens nodig is, dat is het hogere gewicht. Als het echt zo is dat de ambtenaren daar niet aan gedacht hebben is ontslag op staande voet gepast.
Dan is het fakenews verhaal dat Caroline van der Plas naaktfoto’s van zichzelf met daarop de teksten “weg met de natuur” en “het klimaat moet kapot” heeft verspreid onder de bewindslieden en Eelco Heinen deze foto op zijn bureau heeft staan en de teksten als levensmotto neemt veel plausibeler.
audirs3 zegt
@mashell Het beleid wordt niet na Prinsjesdag aangepast, deze plannen zijn toen al bekend gemaakt. Alleen ze zijn anders dan Rutte IV van plan was. Maar deze wijziging was dus geen ideologische beslissing, puur budgettair.
turbobrick zegt
“Goed bestuur” was een term voor simpele mensen om warm van te worden en voor NSC te kiezen.
Mensen die nooit hun huiswerk hebben gedaan (zien wat oa het kiesgedrag van Omtzigt was) en nu dus bedrogen uitkomen.
De val van die partij (20>3 zetels virtueel) geeft wel aan hoe naief een flink deel van de bevolking is als het om politiek gaat.
mashell zegt
Ik ga er vanuit dat de val van de NSC, die al tijdens de formatie werd ingezet, komt omdat de NSC kiezer (en met hen vele anderen) hoopten dat de NSC het veel te rechtse kabinet in het fatsoenlijke zou houden en nu ze dat niet lukt en ze daar ook weinig moeite voor lijken te doen wordt de NSC gedumpt.
turbobrick zegt
Nogmaals, geeft wel aan hoe simpel de stemmers van NSC zijn.
por100 zegt
Ik twijfelde tussen PVV en NSC –> is NSC geworden. Dus als NSC de stekker eruit trekt gaan straks alle stemmen naar PVV, want N=1.
mashell zegt
Ja, best wel simpel. Ik kwam er bij de stemwijzer al achter dat de NSC niet dat is wat het CDA ooit was: een degelijke middenpartij, geen gekke dingen, ouderwetse christelijke waarden maar tegelijkertijd ook open minded. Heel jammer, want aan zo’n degelijke midden partij heeft het land echt behoefte, we zitten nu met een enorm overschot aan rechtse partijen.
utregcity zegt
En, wat wordt het volgende week? Lekker blijven zwalken, zo krijgt de burger wel vertrouwen in de politiek.
turbobrick zegt
Het boeit Den Haag echt helemaal niks of de mensen nu wel of niet vertrouwen hebben.
Dat telt alleen voor de verkiezingen even en daarna gaat alles weer terug naar normaal.
audirs3 zegt
Maar ze konden wel 1,5 miljard (!) extra uitgeven voor de brandstof accijns korting. Het is wel duidelijk hoe de gure populistische wind nu waait in Den Haag.
jaapiyo zegt
Je spelde warme bries verkeerd.
mashell zegt
Alleen een rasoptimist zal een stinkende stroom uitlaatgassen als warme bries omschrijven.
por100 zegt
Jajoh, heel het land vol met 380KV masten en allerlei andere industrie optuigen om een warmtepomp in huis en EV te rijden en het is meteen populistisch en onguur als je dat gaat nuanceren.
mashell zegt
Waar heb je het over? De problemen met het elektriciteitsnet zijn niet bij het hoogspanningsnet of de elektriciteitsproductie maar bij de lokale distributie netten. En ongure populisten ongure populisten noemen is gewoon de feiten benoemen, niet leuk voor de ongure populisten maar dat is dan ook wat ze zijn, niet leuk.
por100 zegt
Neehoor worden zat 380kv lijnen uitgerold. En mijn punt is dat er voor deze transitie een hele industrie wordt opgetuigd waarvan je je kan afvragen of dat wel zo veel verbetering oplevert. Lokale luchtkwaliteit voor een astmapatiënt daargelaten.
Nu zit er een kabinet dat dit niet meer voor zoete koek slikt en dan is het meteen populistisch? Dat is weinig objectief ten aanzien van de voorgaande kabinetten.
audirs3 zegt
@por100 denk je dat al die gasleidingen er ook op magische wijze zijn gekomen? Zowel in de straten als in alle woningen?
Ik woon in een jaren 20 huis met in elke kamer een open haard (9 open haarden…), en is heel duidelijk dat in de jaren 50 er op een vrij lompe wijze allemaal gasleidingen door het huis zijn getrokken en radiatoren zijn geplaatst om het huis met gas te verwarmen. Ik denk niet dat dat toen een goedkope exercitie was. En ook in de jaren 50 en 60 was er veel tegenstand om elke straat open te leggen voor gasleidingen, en ook toen al veel aandacht voor gasexplosies en koolstofmonoxide vergiftigingen van slechte geisers enzo.
Nu die 380kv leidingen uitrollen is gewoon vooruitgang. En sowieso veiliger dan gas.
por100 zegt
Dat valt te bezien. Geothermie had mogelijk een veel betere optie geweest, maar de proefprojecten daarvoor konden nog niet eens starten voordat er al werd besloten tot elektrificatie. En dan had je enkel personenverkeer elektrisch moeten krijgen. Nou daarvoor is het bestaande 150KV netwerk wel goed genoeg hoor. Zeker icm kernfusie-energie waardoor je minder piekopbrengst hebt zoals bij duurzame opwekking wel het geval is.
Dus er had veel en veel minder industrie hoeven te worden opgetuigd en ik vind het goed dat er nu andere partijen aan de macht zijn die daar met een open blik naar kunnen kijken. En ik begon dit hele punt door te benoemen dat dit meteen als (on)guur en populistisch te kwalificeren juist een heel onverschillige interpretatie is.
Maar lees anders dit nog maar: https://nos.nl/artikel/2539188-reizen-met-ov-of-auto-te-duur-voor-veel-huishoudens
Want ook dit is een gevolg van de vorige kabinetten wat het huidige mag gaan oplossen.
turbobrick zegt
Het mooiste zijn de verbaasde reacties.
Allemaal domme Nederlanders die net doen alsof ze 12 jaar oud zijn.
Het is al decennialang zo dat je in NL tijdelijk een voordeel kan hebben. Zeker als je geld hebt kan je early adopten en lang genieten.
MAAR, uiteindelijk gaat het er af als de staat teveel geld misloopt ! Simpel zat en dat is al decennialang zo.
Van grijskenteken, oldtimer, groene label, zonnepanelen, tot aan hybride en EV.
Je gaat gewoon betalen. Soms wat later, en nu onverwacht eerder. En ja, dat scheelt nogal want als je per 2025 ineens 75% MRB moet betalen dan betaal je voor je EV ongeveer hetzelfde (of iets meer) als 100% voor een vergelijkbare ICE benzine wagen.
Tel daarbij op het wegvallen van de laadsubsidie en je ziet de prijzen aan de laadpaal minstens 8 cent/kwh stijgen en je houd straks weinig voordeel over.
Dus, tenzij je erg goedkoop aan je stroom komt wordt het rijden niet persee echt veel goedkoper meer.
Nu de EV verkopen is een crime, ze schrijven mega af met dit recente nieuws en met de komst van 12000+ ex lease Tesla’s op de markt tussen nu en januari.
audirs3 zegt
@turbobrick Met 25% korting ga je niet meer dan vergelijkbare ICE betalen hoor. Bijvoorbeeld de i4 M50, is 2075kg. Dan betaal je dus 75%, dus voor 1560kg aan belasting. De allerlichtste 3 serie ICE is echter 1575kg, en als je vergelijkbaar wil zijn met bijvoorbeeld de M340i x-drive zit je op 1823kg. Een Model 3 performance weegt overigens 1820kg, zelfs minder dan de ICE BMW en dat dan nog voor die korting.
Dus die 25% korting is alsnog een goede deal. Ik maak me meer zorgen om 2030, waarom ze niet 10% koritjg zouden geven ofzo, is voor de meeste EV’s al voldoende om gelijke tred te houden met ICE.
turbobrick zegt
Laten we eens kijken naar de veel verkochte modellen, en dus NIET de performance.
Een gewone RWD model 3 weegt gewoon ruim 1800 KG. Een soortgelijke sedan weegt een ruime 1500KG.
Flink verschil en dat zie je ook terug in MRB.
Reken maar na, diezelfde wagen benzine kost in bijv. Utrecht 86 euro per maand MRB en die Model 3 kost met 75% korting dan 81 euro per maand.
Ergo, je betaald nagenoeg net zoveel door het gewicht verschil.
Jij gaat een performance model (I4 M50 vergelijken met iets van hetzelfde caliber). Mensen in NL kopen doorgaans geen 80-90K euro wagens als ze hem zelf betalen.
Dat zien we ook aan de verkoopcijfers en dan kom je uit bij zaken zoals een gewone RWD Model 3 of Y.
audirs3 zegt
@turbobrick okay ook een goed voorbeeld die je geeft, maar wel met dezelfde conclusie, dat de korting van 25% nog steeds voldoende is voor gewichts compensatie.
anthwan zegt
Is de benzine al duurder geworden?
morph zegt
Geen rekening gehouden met het extra gewicht? Dan zou je toch denken dat ze de extra inkomsten vergeten zijn, als de korting procentueel berekend wordt. Hier in Vlaanderen gaan we er ook aan geloven, met de kersverse regering. Eerst subsidiëren, daarna leegmelken. Zelf ga ik na 5 BEV’s eens terug naar een non-hybride benzine auto, en als het even kan een manuele.
waterisnat zegt
Maar in de “logica” van de climatology kerk is dit toch geen €1.5 miljard verlies? Dit is minstens €1500 miljard winst door vermeden kosten van de “einde-der-dagen” dystopie die we anders kregen? Groene “investeringen” zoals EVs waren toch een oplossing/verbetering? Of snap ik het weer niet goed?
schuimbekje3 zegt
Over 15,.20.jaar zijn BEV’s zijn net zo interessant als een ipod1 nu….
Hopeloos outdated, met stekkers die niet meer ondersteund worden, met accu’s die in de.fik vliegen als je ze nog.zou durven opladen, met technische snufjes die niemand meer wil of kan hebben… range en snelheid die compleet niet meer relevant zijn anno 2044…
ICE’s? mwa.. ik denk dat er wel een cult ontstaat die op.groene stroom overschot gemaakte biofuels lopen… want anderhalf.miljard auto’s afschrijven in 10.jaar is pas echt millieu onvriendelijk..
mashell zegt
We schrijven toch al jaren alle auto’s af tussen de 10 en 20 jaar? En waar ga je dat overschot aan groene stroom vandaan halen? Niet van wind of zonne-energie want daar zijn heel veel protestbewegingen tegen? En waarom zou je die groene stroom via een biofuel omweg in een oude auto stoppen, dan heb je minstens drie keer zoveel stroom nodig dan als je het direct in een elektrische auto zou stoppen.
Flutterbear zegt
Hoezo zou de range en laad snelheid van een Model 3 of Y in 2044 niet meer relevant zijn? Het sluit perfect aan op de adviezen van reis en rust tijden, of verwacht je ook biologisch verbeteringen?
De volgende stap in batterij technologie is puur prijs. Verhoogde schaal en eenvoudige te winnen materialen, bij voorkeur uit recyclen ipv mijnbouw.
scrmeagle zegt
Dan hebben we het nog niet over de gemiste inkomsten BPM, BMW M5 paar honderd euro BPM ??? Dit was minimaal €50.000
turbobrick zegt
Klopt, maar dat gaan ze heus nog wel rechttrekken, reken maar….
JelmerS zegt
Die pakken ze nu eerst via de BPM op de bedrijfswagens
por100 zegt
Ik geef het nieuwe kabinet te doen. Rutte IV heeft de laatste jaren veel te veel uitgegeven, begrijpelijk ivm corona wat nog na-ebt. Maar niet houdbaar. Daarbij weten we dat elektrisch rijden (totdat de tweedehands model 3 straks onder de 15K duikt) eigenlijk alleen mogelijk was voor bovenmodale huishoudens. Al die tijd moesten lage inkomens wel gewoon flink door blijven betalen voor de MRB (en in NL is die niet inkomens/vermogens afhankelijk).
IN dat laatste zit eigenlijk ook de crux: alle heffingen (boetes, belastingen) zouden beter inkomens/vermogensafhankelijk moeten worden gemaakt. Ok voor goederen kan je de 21% btw blijven hanteren, maar hoe moeilijk kan het zijn om de wegenbelasting voor een rijk huishouden naar de €10.000,- te trekken en voor een arm huishouden gelijk te trekken met wat ze bijvoorbeeld in Duitsland heffen?
mashell zegt
Wegenbelasting is de belasting op het gebruik van de wegen, als je die al ergens van afhankelijk wilt maken doe dan de gereden kilometers, beter bekend als rekeningrijden. Inkomen belasten we doen we via de, je raadt het niet, inkomstenbelastingen.
Die arme huishoudens van jou betalen amper of geen inkomstenbelasting, krijgen zorgtoeslagen, huurtoeslagen en kinderbijslagen en ze gaan op vrijdag gratis boodschappen doen bij de voedselbank. Hebben ze echt ook nog een korting op de wegenbelasting nodig?
Als een land welvarend wil zijn moet het lonen om te studeren, jezelf te ontwikkelen, natuurlijk is dat niet iedereen gegeven maar als je alles inkomensafhankelijk maakt (oftewel extreem nivelleert) dan verdwijnt mogelijk zomaar de motivatie bij degenen die dat kunnen, want wat heeft het nog voor zin? Dat zie je aan de andere kant van het spectrum nu al bij toeslagen ontvangers, vaak heeft het voor hen geen zin om een betere baan te doen want dan verdwijnen de toeslagen en zijn ze soms zelfs slechter af, waarom zouden ze nog moeite doen?
Je hebt wel een punt dat Rutte de laatste jaren wel heel gemakkelijk geld heeft uitgegeven, zo was er opeens een miljard voor Brabant om ASML te behouden. ASML is zeer winstgevend, maakt maar weinig maar heel dure machines, is daarom behoorlijk volatiel, het kan ook heel slecht gaan, misschien moet Brabant daar eerder minder dan meer afhankelijk van zijn.
por100 zegt
Grappig want in sommige opzichten ben je heel progressief en in andere juist heel conservatief.
Maar ja, belastingen moeten ook over vermogen worden geheven omdat er 1. Op vermogen geen limiet staat en 2. Vermogen vooral wordt gecreëerd door vermogen slim in te zetten en helemaal niet meer gekoppeld is aan hard werken, waardoor dienstbare noodzakelijke beroepen een groot tekort kennen. Alle slimme sterke schouders van de samenleving houden zich bezig met meer vermogen vergaren en niet met de samenleving ondersteunen.
En het is dus geen korting of toeslag voor armere gezinnen , maar vooral een eerlijkere belasting, hetgeen van groot belang is omdat autorijden direct gekoppeld is aan vrijheidsbeleving. Dat moet voor eenieder een onbedreigd goed zijn en daar heeft de politiek de afgelopen 10 jaar zichzelf gigantisch in de voet geschoten. Armere gezinnen zagen die vrijheid structureel ingeperkt worden en ik ben blij dat nu de kloof met rijker Nederland niet groter wordt. Liever zie ik hem nog kleiner worden.
MarcoM zegt
De overheid maakt een nog grotere fout.
EV’S WORDEN MASSAAL GEDUMPT, LEVE DE FOSSIELE BRANDSTOF!
pietertje123 zegt
Welja joh, gewoon eerst een heel plan optuigen en met verve verkondigen. Protesten aanhoren en rekening mee houden.
En dan een tijdje later kieper je het zo het raam uit en zeg je wat je toch al van plan was voordat er allerlei andere wezens zich er mee gingen bemoeien.
En ze komen er nog mee weg ook. want ze waren zo sluw om het ‘korting’ te noemen en ‘plan’ of ‘voorstel’ zodat het vooral niet afdwingbaar blijkt te zijn zodra het er op aan komt.
De keuze voor een EV over een ICE gaat natuurlijk over geld, kosten, en die zet je tegen elkaar af. Wat de een in onderhoud meer kost, kost de andere straks in belasting meer. Wie er verliest is de garagehouder want die sterft uit. Duurt nu misschien nog even een stuiptrekking langer doordat we de laatste ICE’s nog even wat langer aanhouden maar daarna zijn zijn (m/v/i) kosten door belastingen op alles wat ie doet al zo hoog dat geen klant het meer kan betalen.
Dat de ICE generaties nog op echte auto’s lijken met wat verschil in imago/beleving/feel/look/kwaliteit verdampt vanzelf al door de EV suv eenheidsworst. Wegen met rijdende blops die je autonoom rijdend komen halen en afleveren komen rap dichterbij. En dan is kan de smartphone inmiddels ook geimplanteerd worden want ledematen hebben we verder ook niet meer nodig. Wall-E anyone?