Financieel gezien per persoon maakt de overheid de EV minder interessant.
De Nederlandse overheid is kennelijk erg in zijn nopjes over hoe snel wij overstappen naar elektrische auto’s. Vaak moet zo’n overheid even de boel in gang zetten. Dat gebeurt in de meeste gevallen door subsidies te verlenen. Op deze wijze is het een stuk interessanter. In het geval van EV’s is dat vrij logisch, want het is een autotype waar je je op moet aanpassen. Dat niet alleen, het is vaak ook nog eens duurdere techniek.
Deze week was het weer eens de Derde Dinsdag in September. Op Prinsjesdag wordt de miljoenennota gepresenteerd. In navolging daarvan heeft Steven van Weyenberg de nieuwe bedragen qua subsidie bekendgemaakt. Qua zakelijk rijden (bijtelling), is het meeste al bekend, maar hoe zit het met particulieren?
Overheid maakt EV minder interessant
Nou, de overheid maakt de EV minder interessant voor hen. De subsidie op een nieuwe elektrische auto is op dit namelijk moment 4.000 euro. Dat bedrag zakt naar 3.350 euro in 2022. Dat is opmerkelijk, want er komt namelijk flink veel geld vrij om iedereen in een elektrische auto te krijgen.
Uiteraard kunnen we het even toelichten, want de subsidie werkt met potjes. Elk jaar is er een bepaald bedrag beschikbaar dat ‘op’ kan. Vanaf volgend jaar is er weliswaar minder subsidie per persoon in keiharde euro’s, maar er zijn wel méér mensen die dan gebruik kunnen maken van de pot. In totaal is er in 2022 precies 90 miljoen euro beschikbaar. De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s zal de komende jaren zakken. In 2023 zal het 2.950 euro zijn en in 2024 ‘slechts’ 2.550 euro.
EV subsidie occasions
De subsidie voor een elektrische occasion blijft daarentegen wel gelijk: 2.000 voor 2022, 2023 en 2024. In 2025 zullen beide subsidies komen te vervallen. Uiteraard is de BOVAG het er niet mee eens. Die vinden het te vroeg. Overigens zijn er voldoende andere voordelen. Zo hoef je bijvoorbeeld geen motorrijtuigenbelasting te betalen voor een elektrische auto.
Daarbij zijn er ook telkens minder nadelen aan een nieuwe elektrische auto. Het laden gaat namelijk sneller, de actieradius is groter, er is meer keuze én ze zijn goedkoper. Heeft de overheid nu gewoon een logische beslissing genomen?
vingers zegt
Nou niet EV rijden is tegenwoordig al helemaal niet aantrekkelijk. Bijna 2 euro voor een litertje benzine…
harrie zegt
De prijs van een kilowatt uurtje stijgt ook lekker door hoor.
flutterby zegt
@harrie: Ik schrok daar laatst ook van inderdaad, had het vast gezet voor 3 jaar maar nu zie je prijzen van 27-28ct/kWh voorbij komen..
Curacars.com zegt
Maar als je op dat 1kwh 6 km kunt rijden moet je benzine auto dus 1 op 40 rijden wil het duurder zijn.
potver7 zegt
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dat het bedrag per auto omlaag gaat is niet zo verwonderlijk. Er komen namelijk steeds meer modellen beschikbaar, en veel ervan juist in de wat beter betaalbare segmenten. Ook al is de totale pot groter en de subsidie lager – dat potje komt heus wel leeg hoor!
En verder – dat die subsidie niet voor de eeuwigheid is, was van begin af aan wel duidelijk. Dus daar hoeven we niet zo krampachtig over te doen.
Robert zegt
@potver7: precies dit.
De Bovag, en trouwens ook de Nederlandse overheid, zou zich beter druk kunnen maken over de nog steeds gigantische uitstroom (tientallen procenten!) van elektrische en hybride occasions die elk jaar weer via de export ons land verlaten. Anders wordt de gebruikte EV dus nooit bereikbaar voor Jan met de Pet.
lekkerdwars zegt
De particulieren met diepe zakken profiteren toch wel van de bpm en mrb vrijstelling op EVs. Plus het feit dat ze thuis ‘gratis’ stroom tappen met zonnepanelen. De burger met een bescheiden portemonnee heeft een serieuze aankoopsubsidie hard nodig om over te stappen. Landen om ons heen (DE, FR, UK) pakken dit veel beter aan met subsidies rond de 10k. Geldt er voor particulieren momenteel ook nog een cap op de aanschafwaarde? Staat niet in dit artikel.
potver7 zegt
Zet dat ‘gratis’ voor stroom van zonnepanelen inderdaad maar even tussen aanhalingstekens.
De meeste mensen rijden overdag met de auto rond, en dan gaat-ie ’s nachts aan de lader. Knappe zonnepanelen die dan nog stroom leveren. En al zou je wel overdag laden – dan gaat dan ten koste van zonnestroom die je anders elders in huis zou kunnen verbruiken, of voor de volle mep kan terugleveren aan ’t net.
Kortom, een auto laden terwijl je zonnepanelen op je dak hebt liggen is precies even duur als je auto laden zonder zonnepanelen op het dak. Als de huidige salderingsregeling wordt afgebouwd (en dat duurt nog een paar jaar) wordt dat een iets ander verhaal, maar ‘gratis’ wordt ’t nooit.
Hubert zegt
Gewoon geen subsidie voor voertuigen boven de 35000 euro.
Dan is de pot groter voor mensen die niet te veel geld hebben, maar wel graag electrisch willen rijden.
Curacars.com zegt
Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de Britse plannen waar ze de maximum snelheid voor EVs willen verhogen, zodat ze 20km/u harder mogen rijden dan benzine en diesel. Is de hele subsidie niet meer nodig, switchen alle mensen die veel rijden binnen een jaar om.
keecee zegt
Ik zie geen maximum bedrag staan waar de subsidie voor geldt. Wel een Audi RS e-trom zonder die subsidie. Een Dacia Spring zou hierbij logischer zijn.
cossiekiller zegt
Ik ben Belg en dacht dat ‘Prinsjesdag’ een feestdag voor de bontkraagjes was. Wist ik veel…
tinnemans zegt
@cossiekiller; Er is een wikipagina die het haarfijn uitlegt, maar wat ik zo snel niet ziet staan, en voor jou wel handig is om te weten, is dat we in Nederland maximaal 1 regering hebben, maar vaak ook minder.
normalantrieb zegt
@tinnemans: Touché, held:)
auto62 zegt
@tinnemans: Een Belg noemt zich Vlaming,Walon of Herman Brusselmans
bernoulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Turbo S zegt
Na 8 dagen is het potje op. Dat is natuurlijk belachelijk. Evenals het bedrag wat je per auto krijgt als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Duitsland.
Tot en met een nieuwprijs van 40.000€ krijg je daar 9.000€ subsidie bij aanschaf van een nieuwe EV. Dit geldt voor iedereen tot en met eind 2025. Zo kun je nog eens wat mensen over de streep trekken om tot aanschaf van een EV over te gaan. En niet zoals hier dat wanneer je de slag om de subsidie in de eerste paar dagen van het jaar hebt misgelopen, dat je naast de pot pist.
flutterby zegt
Goede stap, maar waarom een hoger bedrag voor nieuwe auto’s? Ik zie liever hetzelfde bedrag voor nieuw als gebruikt. Je ziet met name dan de kleinere EVs als de Zoë op grote schaal geïmporteerd worden omdat Frankrijk en Duitsland een royale subsidie geven op nieuwe EVs. Logisch want daar worden die dingen ook geproduceerd en dus werkgelegenheid.
Daremaster Co zegt
Tuurlijk wil de overheid niet in 1 keer overstappen op 100% batterij auto’s..
Er wordt gigantisch veel geld binnengeharkt aan belasting op brandstof, dat zou dan geheel wegvallen!
kevertje zegt
Subsidies zijn eigenlijk altijd een overdrijving. Als iets nieuws een verbetering is en vanzelfsprekend is, stapt iedereen er naadloos naar over en zakt de kost automatisch. Subsidies en bonussen worden overigens door fabrikanten meestal gewoon bij het aankoopbedrag bijgeteld, het is pure winst die door overheden gefinancierd wordt. Indien daarentegen iets vernieuwend tegen de stroom en logica ingaat, zijn subsidies pervers. Ze dienen iets te ‘verkopen’ waar de massa over twijfelt of de vlag wel de lading dekt. Van spaarlampen tot condensatieketels, nu elektrische auto’s, we hebben het allemaal al gezien. Punt aan de lijn, helaas.
RiKe zegt
Als dit zo door gaat is mobiliteit onbetaalbaar
Curacars.com zegt
Mobiliteit wordt bijna gratis in de komende 10 jaar, TaaS. Zoek maar op, Transport as a Service.
Reinier zegt
Het doel van de subsidies is minder klimaatkosten op lange termijn. EV’s, spaarlampen en HR ketels kopen/kochten mensen niet vanwege het klimaat, dus geeft de overheid (tijdelijk) subsidie om de productiekosten omlaag te krijgen. Concurrentie tussen de bedrijven zorgt dat de prijzen vanzelf zakken als de kostprijs dat toestaat.