De boetetarieven voor 2023 zijn niet mals, waarom weer zo’n stijging?
Het is je vast niet ontgaan dat het leven een stuk duurder is geworden de afgelopen maanden. Inflatie is een hot topic en voor sommige huishoudens is het bijzonder moeilijk rondkomen. Ondanks het dure leven heeft de overheid besloten om de boetetarieven in 2023 ook te verhogen. Minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid geeft tekst en uitleg.
Sinds 1 maart van dit jaar zijn de nieuwe boetetarieven van kracht. Er waren Kamervragen gesteld waarom de tarieven ook dit jaar klommen. Kon de overheid niet eens een jaartje blijven vasthouden aan de geldende tarieven? Blijkbaar niet.
Want, zo zegt ze volgens de Telegraaf, een milder boetebeleid zou onveilig rijgedrag minder ontmoedigen. En uiteindelijk heb je het zelf in de hand. Duurdere boodschappen zijn een lastig verhaal. Je gordel omdoen, geen telefoon in de hand hebben en niet te hard rijden om boetes te voorkomen zijn allemaal dingen waar je zelf bij bent.
Maar goed, het is ook niet verkeerd om dit overzicht van Undercover Politiewagens even door te nemen. En sowieso is elke witte Audi A6 natuurlijk verdacht
Boetetarieven voor 2023
We hebben even wat opvallende boetetarieven voor 2023 op een rijtje gezet, speciaal voor jou:
Overtreding | Boetetarieven voor 2023 |
Niet tonen kentekenbewijs | 50 euro |
Fout parkeren | 110 euro |
Stilstaan op verkeerde locatie | 110 euro |
Geen verlichting in bebouwde kom | 110 euro |
Geen gordel dragen | 160 euro |
Geen geldige APK | 160 euro |
Verkeerde richting aangeven | 160 euro |
Verkeerde lichten voeren | 160 euro |
Rijden op versleten banden | 160 euro |
Links plakken | 240 euro |
Meer passagiers dan zitplaatsen in auto | 240 euro |
Rechts inhalen | 280 euro |
Onnodig toeteren en tütteren | 280 euro |
Geen voorrang geven | 280 euro |
Met lekkende motor rijden | 280 euo |
Telefoon vasthouden | 380 euro |
Rijden met kapotte uitlaat | 320 euro |
Te luide uitlaat | 320 euro |
Geen verzekering | 400 euro |
Tot 10 km/u te hard fietsen | 40 euro |
Boven 10 km/u te hard fietsen | 60 euro |
Vasthouden banaan in auto | Gratis |
20 km/u te langzaam rijden | Gratis |
Luisteren naar het Radio 10 nieuws | Gratis |
Fotocredit: @julian06 via Autoblog Spots
Dutchdriftking zegt
Mag ik het boetebedrag voor rijden op versleten banden schofterig laag vinden? Dit is zoveel gevaarlijker dan snelheid.
Wolflow zegt
Ook het rijden zonder verzekering mag hoger
AudiRS zegt
Dat is per band. Vaak zijn er 2 of meer versleten. Tel maar op.
Richmond zegt
Ze moeten met name ook de pakkans vergroten, je kan de boetes zo hoog maken als je wilt, maar als de kans om gepakt worden tijdens het begaan van de overtreding klein is. Dan is dat het risico waard voor mensen. Daarom al die linksplakkers, toeteraars, rechtsinhalers etc.
okdoei zegt
…telefoonvasthouders
mashell zegt
Maar pakkans vergroten kost een bak geld, maakt dat je het gevoel krijgt in een politiestaat, waar je altijd in de gaten gehouden wordt, te wonen. De regering en de parlementen moeten dus altijd afwegen is de oplossing van het probleem dat wel waard is. Omdat het probleem “verkeersovertredingen” laten voortbestaan geld oplevert, het probleem oplossen geld kost en ook nog mensen ongelukkig maakt is de keuze snel gemaakt. En ze hebben nog gelijk ook.
cloverleaf zegt
Ik ben het voor de verandering een keer het helemaal met je eens! Dat mag ook best gezegd worden toch!?
rutgerg zegt
Rechts inhalen en links plakken zou even duur moeten zijn. Zonder het een het ander niet…
Wolflow zegt
Links plakken zou hoger moeten zijn, dit lokt rechts inhalen uit
Richmond zegt
Mwah, linksplakken is irritant maar in principe niet gevaarlijk. Rechts inhalen wel, dat kan voor ongelukken zorgen.
mashell zegt
Hoezo? Rechts inhalen op de snelweg is veiliger dan er links achter blijven plakken, meestal heb je als rechtsinhaler de vluchtstrook tot je beschikking mocht de linksplakker de meest onwaarschijnlijke manoeuvre maken: naar rechts gaan.
Roadster1976 zegt
Als 99% van de weggebruikers schrikt als je rechts inhaalt omdat het niet mag lijkt het mij niet veiliger. Het veiligste is op de linkerbaan blijven gepaste afstand houden. En je gewoon even inhouden :)
mashell zegt
Niemand schrikt als je er rechts voorbij gaat, die linksplakkers hebben het niet eens door.
AudiRS zegt
Sommigen wel. Die stumpers geven gas bij en sluiten je rechts op…
vondick zegt
Dan heeft je RS niet genoeg vermogen. Ben er altijd al voor voordat ze me kunnen opsluiten
karhengst zegt
Een beetje schrik is goed, dat maakt wakker. En als het echt allemaal teveel wordt, bijkomen kan op de rechterrijstrook. Die is overigens ook perfect geschikt om even in te houden wanneer de veroorzaakte opstopping vervolgens links voorbij komt.
Samen komen we er wel :)
Richmond zegt
Maar het overige verkeer houdt daar geen rekening mee.
Turbo S zegt
Dan nog hoeft het niet gevaarlijk te zijn. Voor de linksplakker rijdt niemand. En rechts van hem ook niet. Anders was hij niet de linksplakker. Na hem een tijdje van achteren geobserveerd te hebben kun je er veilig rechts voorbij.
petroldrinker zegt
Dat kan alleen in eu als gevaarlijk gezien worden, de grootste flauwekul als mensen weten dat je rechts in mag halen is er niks gevaarlijks aan, houd mensen juist wakker wetende dat ze meer moeten opletten (iets wat in het nl verkeer eigenlijk amper nodig is)
martingtv zegt
Je hebt rechts inhalen en rechts inhalen.
De afgelopen tijd heb ik twee keer gezien hoe het niet moet. Het ging hier niet om onnodig links plakken, maar puur om 2 idioten die een rijbewijs niet waardig zijn.
Ik wel het idee dat sinds de 100km/u limiet op de snelweg dat inhaal acties veel langer duren en dat roept soms irritaties op andere weggebruikers.
tievdz zegt
Alsof die linksplak boete ooit gegeven gaat worden
petroldrinker zegt
-edit: probeer het eens met nette woorden. Tweede Wereldoorlog ligt ver achter ons gelukkig. –
roideshollandais zegt
Sommige boetes mogen van mijn part wat hoger: vooral deze die rechtstreeks een negatieve impact hebben op de maatschappij zoals het niet dragen van een gordel (zware verwondingen die wij met zijn allen moeten betalen met de ziektezorg). Maar andere boetes zijn duidelijk verdoken belastingen…
mashell zegt
Op welke wijze heeft het niet dragen van een gordel een rechtstreekse negatieve impact op de maatschappij? Dat heeft indirect in zeldzame gevallen (in de meeste ritjes heb je immers geen ongeluk) mogelijk een negatieve impact op de maatschappij. Dat geldt ook voor te snel rijden, meestal gaat dat goed, gaat het mis dan heb je zwaarder ongeval dan zonder snelheidsoverschrijding.
Ik denk dat de regering al lang weet dat hoge boetes helemaal niet afschrikken en daarom zeker meer inkomsten opleveren, dat eigenlijk alleen sukkels en pechvogels gepakt worden en het dus gewoon een loser belasting is.
werf76 zegt
Als jij operatief een stuur uit je hoofd moet laten halen, kost dat gewoon veel verzekeringsgeld.
Als er maar genoeg uitgekeerd wordt, gaat vanzelf de premie omhoog.
AudiRS zegt
Wat denk je van het extra letsel en de gevolgen bij het incident. Brandweer/ambulance/mmt erbij. Weg veel langer dicht dan wanneer je na een kop staart aanrijding gewoon uitstapt omdat je je gordel om had.
Files van 10km lang met daarin transportbedrijven enz… indirecte gevolg schade loopt zo in de tonnen.
petroldrinker zegt
Het gaat niet mis met hard rijden, maar met mensen die denken hun af te laten remmen omdat je toch maar 100 mag, dat zijn de echte gevaarlijke
slakkie zegt
Als die loser door de voorruit vliegt en sterft omdat die geen gordel draagt (waar die persoon het anders gewoon had overleefd) is dit een enorme kost voor de maatschappij. Als er een lijk op of langs de weg ligt dan wordt alles afgesloten, moeten officiële instanties langskomen en onderzoeken wat er gebeurd is, zelfs al is het overduidelijk. Heel het circus wordt opgestart … en dat is geen kost van enkele tienduizenden euro’s maar nog een pakske meer. Dus ja, het niet dragen van de gordel heeft een serieuze negatieve impact op de maatschappij.
tuutertuuter zegt
Die verkeersboetes voor fietsers zijn ook op eigen kracht geldig? Ben benieuwd hoeveel spandexpakjes er in woonwijken aangehouden gaan worden :D
karhengst zegt
Geen boete voor Flitsmeister? Mooi. Rest is sowieso n.v.t.
Richmond zegt
Boete geven voor Flitsmeister zou verstandig zijn. Loopt de overheid minder inkomsten mis. Kunnen de boetes weer lager.
Ot92 zegt
@DarkSchneider Ik gebruik ook FM, maar dat doe ik zeker niet om te jakkeren. Op FM hoor en zie je vanaf welke zijde een ambulance met sirene aan komt rijden. Verder kan er aangegeven worden waar er files en wegwerkzaamheden zijn. Je kan ook aangeven dat er een auto met pech langs de weg staat, of bijvoorbeeld een voorwerp op de weg enz.
vondick zegt
Ik wel, lekker jakkeren, whapp whapp
mashell zegt
Als ik dit lijstje zie is er maar één conclusie mogelijk: houdt je aan de regels en gaan met die banaan!
werf76 zegt
“Verkeersovertreders en de overheid kunnen niet zonder elkaar”
Verkeersovertreder kan prima zonder overheid. Andersom niet.
dtwo zegt
Boete voor onnodig tütteren mag nog wel wat hoger!
Ot92 zegt
Linksplakken mag gerust 500 euries worden
Robert zegt
Overtredingen die het gevolg zijn van ‘gedragingen’ zouden exponentieel moeten groeien:
1x niet handsfree bellen € 380
2x niet handsfree bellen € 760
3x niet handsfree bellen € 1520
supertjeduc zegt
Belgen moeten gewoon een boete krijgen als ze de grens overkomen , als je op de a27 rijdt en er rijdt een linksplakker dan is het een Belg
cloverleaf zegt
De boete voor een beetje (tot 20km/u) te hard rijden op de snelweg is in verhouding veel te hoog voor het vergrijp. De rest van de boetes hierboven vind ik best prima
petroldrinker zegt
Simpel toch? Omdat ze ons weer extra kunnen melken voor de schatkist…. had je ooit wat anders verwacht dan?
3246cm252kw zegt
Sowieso allemaal onzin, ze komen geld te kort meer niet. Iedere vluchteling een verblijfsvergunning geven en een rijbewijs zonder te leren rijden nee dat helpt…. Waarom kan je veilig over betonplaten op een 2 baans weg in Duitsland wel 300kmh rijden zonder CO2 probleem 😂 waarom is de CO2 in China ruim 10x zo hoog en is het daar geen probleem? Omdat Europa kapot moet…. Niveauleren heet dat… mensen die sportief/doorrijden maakt het toch niet uit die gaan echt niet anders rijden als de bekeuringen om hoog gaan….
sizedoesmatter zegt
LOL; te hard fietsen kun je niet beboeten omdat een fiets geen snelheidsmeter heeft of hoeft te hebben.
Of gaat die toevoeging pas een maand later in?
ouwedibbes83 zegt
Zouden dat niet elektrische fietsen kunnen zijn die Max 25 km/u mogen en mss een nog hoger top hebben “gekregen”?
Mas-Estate zegt
Van mij zouden ze een boete mogen zetten op ‘knipperlicht aandoen terwijl er nog een auto naast je rijdt’.
Ik schrik me helemaal de pl**ris als ik op de snelweg rij en iemand doet z’n knipperlicht aan terwijl ik er naast rijd. Ben geneigd uit te wijken dan met alle gevolgen van dien.
Waarom? Omdat ik altijd geleerd heb dat je je knipperlicht aandoet op het moment dat je van rijbaan gaat verwisselen.
volvos60 zegt
Altijd slecht geleerd blijkbaar. Het is rijSTROOK.
MarcoM zegt
Geen verzekering maar 400 euro, volgens mij is rij ontzegging beter op zijn plaats. Onverzekerd rijden en dan schade berokkenen, nou dan weet je het wel.
Autokenner zegt
Prima boetes