Ja, alle kilometers die je gaat rijden worden belast. Rekeningrijden in 2030 wordt heel erg eng.
De overheid is compleet krankzinnig geworden, zo lijkt het. Om alle begrotingstekorten te dichten, is al jaren aanspraak gemaakt op de automobilist om het aan te zuiveren. Ondanks dat wij een EU-land zijn, is er speciaal de CO2-bpm bedacht om alsnog extra geld binnen te kunnen harken (de oude BPM voldeed niet aan de EU-wetgeving).
BTW, accijnzen, motorrijtuigenbelasting, BPM: je zou zeggen dat de overheid inmiddels voldoende inkomsten heeft, maar niet is minder waar. Het kabinet heeft namelijk een plan om rekeningrijden in te voeren. Het is meteen een lekkere. Over ELKE kilometer dient de automobilist te gaan betalen. Het maakt niet uit waar je rijdt, betalen zul je! Dat meldt De Telegraaf, nog altijd de krant van wakker Nederland.
Alle kilometers worden belast
De eerste opzet wordt door minister Harbers (Infrastructuur, VVD) en staatsecretaris Van Rij (Financiën, CDA) gepresenteerd. Dat plan moet in 2030 worden ingevoerd. Bijzonder is dat de locatie en het tijdstip compleet irrelevant zijn. Voor elke gereden kilometer mag je gaan betalen. Er gingen eerst geluiden over heffingen tijdens de spits of op snelwegen, maar dat is dus van de baan.
Uiteraard zijn we heel erg benieuwd HOE men dit wel gaan bijhouden. Het voorstel is om bij de APK de kilometers te noteren. Vervolgens krijg je een factuurtje die je mag voldoen. Het probleem is dat nieuwe auto’s pas na 4 jaar APK-plichtig zijn. Dat wordt dan een heel flinke naheffing en is dus niet mogelijk. Daarbij is het zeer fraudegevoelig. Vlak voor de APK even de teller 10.000 km terugzetten kan al heel veel schelen.
1984
Een andere manier is om een kastje in je auto te monteren. Het feit dat het overwogen wordt, geeft al aan dat alle politici Eric Arthur Blair niet in hun boekenpakket hadden. Het grootste issue is natuurlijk (het gebrek aan) privacy. Hetzelfde bezwaar geldt voor het gebruik van camera’s langs de weg. Temeer omdat niet alle wegen kunnen worden voorzien van camera’s.
Een ander punt is inkomstenverlies voor de provincies. Waar de BPM, BTW en accijnzen verdampen in het geldpakhuis in Den Haag, is dat niet het geval met de motorrijtuigenbelasting. Dat zijn opcenten voor de provincie. Het is de bedoeling dat de MRB komt te vervallen wanneer we betalen per kilometer. Daarmee zou bijna 100% van de provincie-inkomsten komen te vervallen. Dat gaat sowieso een uitdaging opleveren.
Geen geld verliezen!
Het doel van de coalitiepartijen VVD, D66, CDA en CU is dat er uiteraard geen geld verloren gaat. Dat wil zeggen, de nieuwe regeling moet minimaal even veel geld opleveren. Volgens de Telegraaf zal iemand die 80 km per dag rijdt ongeveer 2,5 keer zo veel gaan betalen in belastingen dan dat nu het geval is. Rijd je 20 kilometer per dag, ga je de helft betalen. De bedragen en percentages waarmee nu gestoeid wordt, zijn overigens niet definitief.
Tot slot een kleine kanttekening en oplossing. De beste oplossing ligt eigenlijk al panklaar en dat is de huidige situatie. Bevries deze hoge brandstofprijzen en schaf de MRB af. Rijd je veel kilometers, dan moet je veel tanken en draag je veel accijnzen af. Rijd je weinig, dan tank je minder en betaal je minder accijnzen. Tuurlijk, er zullen wat mensen over de grens tanken, maar dat was voorheen ook al het geval. Mensen in Venlo gingen sowieso niet veel in Venlo tanken. Toch?
Oh en nog een laatste kanttekening. Het systeem zal zeer waarschijnlijk ook gebruikt worden om het verlies aan BPM (we gaan immers EV’s rijden, hè) volledig te compenseren. Dus jouw bestaande benzine- of dieselauto in 2030 nog rijden gaat dus vast niet goedkoper worden.
Meer lezen? Zo krankzinnig veel brandstof mag je uit Duitsland meenemen!
bernoulli zegt
Lastige van de MRB is dat die vooral dient voor de provinciale begrotingen. Dus afschaffen daarvan betekent dat het rijk inkomsten moet gaan herverdelen. Of de provincies moet opdoeken.
timdawg zegt
Hè hè, eindelijk hoor ik iemand iets zinnigs over provincies zeggen. De Nederlandse provincies zijn een overbodige bestuurslaag. Gaan in bepaalde gevallen tegen Den Haag in (actueel voorbeeld: men hanteert bij de provincie andere stikstofkaarten dan bij de Overheid), mogen zelf bepalen waar er gebouwd wordt (terwijl we een minister van volkshuisvesting hebben) en houden toezicht op de waterschappen. Allemaal dingen die, vooral nu, beter centraal gecoördineerd kunnen worden. Of de huidige regering dat kan is een andere discussie, maar feit blijft dat we bij wijze van spreken morgen al zonder de provincies kunnen. Vaak is het ook nog een verstopplek voor kansloze ex-staatssecretarissen of ministers, zie in Drenthe waar Jetta Kleinsma lekker onzichtbaar tonnen binnen harkt…
Dutchdriftking zegt
De boeren laten ons nu zien hoe we hier mee om moeten gaan straks in 2030.
bernoulli zegt
Met zijn allen de snelweg op. Wel een dure grap dan straks in 2030.
willeme zegt
@dutchdriftking: Die boeren weten het nieuws beter te halen. Uit protest stonden vandaag duizenden forensen de snelwegen te blokkeren middels files. Het kwam alleen heel kort voorbij na het weerbericht.
jaapiyo zegt
👏🏼
flutterby zegt
Jaren lang lobbyen om het land, letterlijk, te verpesten en regels tegen te houden en nu zeuren dat het verpest is en de overheid ingrijpt. Ik heb zeker medelijden met de boeren want ze worden bespeeld door de lobby tegen de verkeerde. Het is te belachelijk voor worden dat Nederland wereldwijd nummer 2 export van landbouwproducten is. Het probleem is namelijk niet alleen stikstof maar ook het peil van het grondwater en gebrek aan biodiversiteit waar uiteindelijk de boeren weer slachtoffer van zijn.
Overigens is Nederland niet uniek hoor! De export van landbouwproducten verziekte eigenlijk altijd het land, flora en biodiversiteit.
HzR zegt
Iedereen een app op z’n smartphone en betalen per Km, of het nu rijden, lopen of zwemmen is.
michaelras zegt
hou nou eens op over die app!
oh wacht….
JanJansen zegt
De overheid is gewoon aan het kijken of dit proefballonnetje het gaat halen.
We hebben het hier over 2030…
jaapiyo zegt
In 1998 zou het ook al ingevoerd worden.
lithiumion zegt
Nou dat dus. En zoals het een ‘goede’ overheid betaamt, is het gewoon een kwestie van bod van hun en tegenbod van het plebs/volk. En ergens in het midden ontstaat er consensus, waarvan ze van te voren al wisten en hebben berekend dat dat nog steeds een goed verdienmodel is. Het volk is blij, want Jeuh! protesteren heeft zin en de overheid ook blij, want Jeuh! achterlijk hoog inzetten loont
ericbmw2000 zegt
Ik zeg dit al jaar en dag tegen iedereen die het maar wil horen; geef de overheid nooit een nieuwe mogelijkheid/ dashboard, knoppen of hoe je het dan ook wilt noemen om extra/nieuwe inkomsten binnen te halen. De overheid is namelijk onbetrouwbaar en ze zullen in het begin zeggen, het blijft gelijk, uiteindelijk hebben ze toch ergens geld tekort en gaan ze verder aan de knoppen draaien omdat het mechanisme er al eenmaal is en ze zijn verslaafd aan geld.
potver7 zegt
Ondertussen verwachten we met z’n allen wel dat diezelfde overheid allerlei zaken voor ons faciliteert, van infrastructuur via onderwijs en gezondheidszorg tot een energietransitie die klauwen met geld kost. Dat moet ergens van betaald worden, dus moeten we met z’n allen belasting betalen. En dan maakt verder eigenlijk helemaal geen bal uit hoe ze dat doen, als die lasten maar een beetje eerlijk verdeeld worden.
Laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen zullen hun auto laten staan omdat ze de kilometerheffing niet kunnen betalen? Niet zo heel veel vermoed ik, de meeste mensen zullen het gewoon gaan betalen (of laten hun werkgever ervoor opdraaien).
De overheid wegzetten als een onbetrouwbare geldverslaafde is wel heel simplistisch gesteld. Ja, de overheid heeft altijd geld nodig, maar dat is omdat wij als bevolking van alles van die overheid willen, en ook steevast vinden dat de huidige manier van belastinginning oneerlijk, onredelijk, discriminerend of anderszins onterecht is.
petroldrinker zegt
Eric slaat de spijker gewoon op zn kop, wanneer heeft de overheid ooit iets gedaan wat niet later werd verergert? Ik kan niks maar dan ook echt niks bedenken, zijn compleet geld verslaafd om hun eigen achterlijke besluiten te proberen camoufleren, want laten we rieel zijn, goed besteden van belasting geld doen ze niet…
lithiumion zegt
Heb jij je slokje petrol al gehad vandaag? Gauw even doen, niet zuinig zijn want er is een extreme behoefte aan jou daardoor ontstane kennis en inzicht van zaken, bij de beleidsmakers
karhengst zegt
Doe dat dan uit kapitaal in plaats van eerlijk werk en mobiliteit nóg harder te belasten.
Maar dat is natuurlijk slecht voor je positie in de post-Haagse baantjescaroussel.
berlinetta zegt
Het idee erachter is natuurlijk wel goed. De grootste vervuiler betaalt het meest. Daar kan niemand op tegen zijn lijkt me. Maar de uitvoering hiervan vind ik wel apart. Als je 80 km per dag rijdt, betaal je 2,5x zoveel? Dan gaan heel veel mensen meer betalen denk ik. En autorijden was al zo heerlijk goedkoop in NL.
jaapiyo zegt
Het idee is wel oké, hoewel je je ook kan afvragen of mensen die een auto hebben maar die maar sporadisch gebruiken relatief gezien niet een grotere belasting vormen voor het milieu. Hun auto’s moeten immers ook gemaakt en vervoerd worden voordat ‘ie op de oprit staat te shinen.
De uitvoering is echter, anders dan via accijns zoals in het artikel genoemd, niet te doen/niet wenselijk. Het wordt weer een geweldige administratieve rompslomp voor zowel burgers als overheid (daar gaat dan ook meteen alweer een deel van de opbrengst). En de privacy is gruwelijk in het geding. Dat alle nieuwe auto’s zo’n black box krijgen is sowieso al griezelig. Dat de overheid die ook wil gebruiken is extreem eng.
berlinetta zegt
Het lijkt me niet moeilijk te onderbouwen dat een auto die minder rijdt veel minder belastend is voor het milieu dan een auto die veel rijdt. De vraag is dan meer of de mensen die zo weinig rijden wel een auto hadden moeten kopen en niet gewoon op de fiets moeten gaan.
potver7 zegt
Misschien rijden ze wel zo weinig auto juist OMDAT ze veel op de fiets doen…
Zouden meer mensen moeten doen imho.
jaapiyo zegt
Beetje een vaste kosten/variabele kosten verhaal alleen dan vaste milieubelasting/variabele milieubelasting. Het tweede wat je zegt is op zich een logisch punt uiteraard, maar als je een vrijheidslievende liberaal bent zoals ondergetekende, houd je er niet van als een overheid dit soort dingen gaat afdwingen middels regelgeving die een andere keuze maken net niet letterlijk maar wel praktisch verbiedt. Daarnaast zijn er best wel scenario’s te verzinnen waarbij voor iemand die weinig rijdt per jaar, autobezit toch wenselijk is. Een 70+er uit de provincie bijvoorbeeld die slecht ter been is en een keer in de week naar de kleinkinderen/het klaverjassen gaat bijvoorbeeld. Nu wil de huidige goegemeente de provincie weliswaar afschaffen…maar toch.
herve11f zegt
Dus jij vind dat bvb oudere mensen geen recht hebben op een auto. Ik hoop dat je zelf lang jong of te been blijft.
En sowieso, al koop ik 100 auto’s dan heeft de overheid zich daar niet met te moeien.
herve11f zegt
Dus jij vind dat bvb oudere mensen geen recht hebben op een auto. Ik hoop dat je zelf lang jong of te been blijft.
En sowieso, al koop ik 100 auto’s dan heeft de overheid zich daar niet met te moeien.
okdoei zegt
80 km per dag is 29.200 km per jaar.
Geloof niet dat het gros van de mensen dit rijdt op jaarbasis. In 2019 zat het gemiddelde op 12.900 km per jaar.
1000bochten zegt
Zou dat 80km per dag zijn of 80km per werkdag? In het laatste geval zit je er al op bij 80x5x52=20.800km. Daar komen heel veel mensen namelijk makkelijk aan.
Pieter Böhne zegt
Misschien word het eens tijd om een guillotine neer te zetten op het binnenhof. Niet om te gebruiken maar om onze lieve tweede kamer eraan te herinneren wat er kan gebeuren als je een volk te veel doet treiteren en kaal plukt net als in the good ole days in Frankrijk.
jaapiyo zegt
Ik vermoed dat Rutte dat scherp zou veroordelen.
mashell zegt
Rutte heeft aan de Franse revolutie geen actieve herinnering dus het doet hem niks.
jaapiyo zegt
Naar verluidt voelt de geest van Lodewijk de 16de op vochtige dagen nog steeds een wat ongemakkelijk gevoel in het nekgebied.
okdoei zegt
Dat kun je oplossen om op een andere volksvertegenwoordiger te kiezen iedere 4 jaar. Of iedere 2,5 jaar want ieder kabinet sneuvelt voordat de termijn om is.
herve11f zegt
Idd
forzauno1 zegt
En ondertussen op naar de 25 miljoen inwoners!
Vooral dat zal de leefbaarheid, natuur en vrijheid en totale consumptie zeker ten goede komen!
Fail.
berlinetta zegt
We moeten vooral nog meer goedkope arbeidskrachten het land binnen halen. Levert zoveel op voor werkgevers en uitzendbureau’s.
rutgerg zegt
O en km’s in het buitenland mag je aftikken aan de NL overheid. Dat slaat natuurlijk nergens op. Waarom moet ik de Nederlandse overheid betalen voor KM’s waar ik in Frankrijk al tol over betaal.
rogers zegt
Inderdaad daar dacht ik ook al aan…
Dat wordt een leuk juridisch gevecht.
Dan maar veel gaan rijden in mijn oude 205 cabrio. Ik keer per twee jaar het dashboard deels uitbouwen…..
Friez zegt
Volgens mij zijn de tolwegen in Frankrijk geen staatsbezit en worden die onderhouden door bedrijven. Feitelijk gezien maak je dus gebruik van een dienst als je over de Péage scheurt. Wil je geen tol betalen, dan kun je via de Route Nationale. Die zijn dan wel weer van de Franse staat.
Los daarvan vind ik het ook een absurd idee dat je over buitenlandse kilometers moet gaan betalen. Ik zie dit systeem alleen in Europees verband werken, maar dan kun je er vergif op innemen dat er een kastje in de auto wordt gebouwd…
rutgerg zegt
Wel of geen tolweg maakt natuurlijk niet uit. De Nederlandse overheid heeft er helemaal niets van te vinden wat ik in het buitenland doe, laat staan dat ze er geld aan kunnen verdienen.
berlinetta zegt
Haha ja dat vind ik ook wel een mooie. 0 belasting voor het Nederlandse wegennetwerk, maar wel betalen. In de tussentijd betaal je ook nog tol of vignetten in het buitenland. Dat gaat er natuurlijk nooit van komen.
herve11f zegt
Het omgekeerde geld natuurlijk ook. De buitenlanders rijden gratis.
bernoulli zegt
Gok dat ze nu al weten dat kastjes aan de grens waar je je km-stand moet intikken niet gaan werken. Dus dan maar met de botte bijl alles belasten.
rutgerg zegt
Aan de andere kant…. Als ik nu 3 maanden in Spanje overwinter ( als ik zou kunnen… maar dat terzijde) betaal ik ook gewoon mijn mrb. Dus zo gek ik het idee misschien wel niet.
dubcars zegt
Ben benieuwd hoe dat zit met kilometers in het buitenland. Mensen die naar Zuid-Europa of verder rijden, zullen dan onbedoeld flink gaan dokken voor buitenlandse kilometers.
rutgerg zegt
Op de nieuwssites wordt letterlijk bedoeld dat mensen ook moeten gaan betalen voor km’s die in het buitenland gereden worden ja..
ericbmw2000 zegt
Dit ruikt heel sterk naar de klassieke methode van iets heel ergs presenteren als plan, de boze reacties opvangen en dan het plan aanpassen naar een eenvoudigere/ betere oplossing waar mensen nog wel mee kunnen leven maar wat stiekem eigenlijk het originele plan was.
Wethouder: we gaan 3 woontorens plaatsen naast het strand!
Iedereen: WAT!! 3 torens ben je niet goed ofzo?!
Wethouder: okay, okay, rustig aan.. misschien als we dan maar 1 woontoren bouwen?
Iedereen: nou, tsja, het is niet ideaal maar 1 is veel minder erg dan 3, vooruit.
Wethouder: Yes, ik heb mijn woontoren en een mooie omkoopsom van de bouwer van de woontoren!
alper zegt
2030: you own nothing and will be happy
Sponsored by WEF.
mashell zegt
Eigenlijk is het heel zuur. De grootste voorvechters voor rechts beleid (PVV, FvD, Ja21 en dergelijke) zijn juist degenen die het meest baat zouden hebben bij een links beleid, want zij zijn bepaald niet rijk. Zie je ook met “the great reset”, in beginsel een behoorlijk socialistisch concept. Zij die het hardst schreeuwen “you own nothing” bezitten nu ook al niets van echte waarde maar laten zich als willoze slaven voor het karretje van het groot kapitaal spannen.
herve11f zegt
Socialisme is het voorgerecht van communisme en we weten allemaal hoe dat eindigt, namelijk in een dictatuur. En zo is het altijd al gegaan en zal het altijd weer verlopen. Er is niet één voorbeeld in de geschiedenis waar het anders uitgedraaid is.
Kapitalisme is ook geen juiste strekking, maar ze is milder en er hangt tenminste geen bloed aan.
The great reset… Die pipo’s weten niet waar ze het over hebben.
mashell zegt
Zo lust ik er ook nog wel een paar, rechtse nationale politiek is het voorland van fascisme en we weten allemaal hoe dat eindigt. In uniformen! Als je dan eens per ongeluk Heilbot roept in plaats van Heil Baudet dan eindig je in een strafkamp op Terschelling, je hoeft niet eens langs het tribunaal.
Eens kijken of het kapitalisme wat milder kan met minder macht voor de superrijken, wat meer milieubesef en respect voor mensen is gewoon een goed idee. The great reset is nog niet zo erg.
herve11f zegt
Waar zie jij mij schrijven dat rechts beter is? Alle extremen, zowel links of rechts zijn verkeerd. Maar blijkbaar zie je ook enkel je eigen idealisme en ben je een weerspiegeling van de maatschappij. Tot het uiterste je mening verdedigen en niet bereid tot enige vorm van consensus. Deze houding is de teloorgang van het politieke midden.
Maar weet je, noch jij, noch ik kunnen er iets aan veranderen.
En wat de superrijken betreft; wishful thinking. Geloof mij, als de ene valt neemt de andere het meteen over.
Wat het milieu betreft ken je mijn mening van andere posts hier.
Iedere week bomen kappen en ons verplichten een EV te rijden vind ik hypocriet.
Homer55 zegt
Gewoon niet op reageren…..
kennone zegt
En wat nou als je naar het buitenland gaat, betaal je volle bak over niet gereden km’s in Nederland
mashell zegt
Dit is weer een proefballonnetje. Ze doen een absurd voorstel, iedereen is boos. Dan komt er een nieuw voorstel dat ongeveer 75% daarvan is en de mensen accepteren het.
rutgerg zegt
Hetzelfde als die van dat verbod op de leaseauto met een verbrandingsmotor per 2025….
bernoulli zegt
Gelukkig vraagt een dergelijk systeem om een groot ICT-project van de overheid.
DSO-LV
C2000
EPD
OV-chipkaart
INSPECT
KEI
AirBIM
oBRP
…etc…
Ik gok dat 2030 eerder 2040 wordt.
mashell zegt
Airbim is het AirBnB alternatief van de Nederlandse overheid, kansloos, wie wil dat nou, overnachten op een ministerie in Den Haag?
bernoulli zegt
Klopt ja. Overnachten bij Minister van der Wal in boerencampingstijl.
wimof zegt
Waar is de tijd dat we onze tellers konden loskoppelen/terugdraaien!
padoempats zegt
Bij een tesla is dat een koud kunstje :)
ericc zegt
Dus betaal je ook voor kilometers die je in het buitenland aflegt. Wat een eng land is Nederland aan het worden.
Den Haag wil iedereen wel uit zijn auto en op de fiets/openbaar vervoer. Echter, hoe minder mensen een auto bezitten , hoe minder de inkomsten. Op welke manier gaan ze die weer compenseren?
jaapiyo zegt
CO2 taks heffen op uitademen.
svdv zegt
Beste kilometerheffing is idd al gewoon accijns op brandstof. Mrb en bpm afschaffen en dan mag van mij de accijns wel omhoog. Rij je meer? Betaal je meer! Bijkomend voordeel is dat het niet meer zo belachelijk duur is om sportwagens te kopen die in Duitsland de helft kosten. Bijkomend voordeel 2: privacy niet geschonden
bernoulli zegt
Dat is nu. Straks moet iedereen een EV. Dus geen accijns meer op peut.
RuVi zegt
Ja en hoe doe je dat met elektrische auto’s?
admiajfe zegt
eenvoudig de belasting op electriciteit opvoeren die gebruikt wordt voor EV’s
electriciteit is het nieuwe zwarte goud…
bernoulli zegt
Succes met dat controleren. Je kunt een EV zelfs met een normaal stopcontact laden als je wilt.
europeancar1997 zegt
Ook op laadpalen een accijns zetten. Alleen het nadeel is dat thuisladers dan geen accijns afdragen en dus voordelen hebben.
mashell zegt
Die accijns zitten al lang en breed in de stroomprijs verwerkt.
berlinetta zegt
Ja dat concept is alleen niet zo lang houdbaar, want de overheid wil iedereen aan de EV.
flutterby zegt
Op stroom zit procentueel meer belasting dan brandstof. Het komt ergens anders vandaan maar het potje blijft lopen. Het laden achter groot zakelijke aansluitingen is een ander verhaal maar loopt nog niet echt storm..
Daarnaast kunnen ze de belasting op stroom niet verder verhogen omdat daarmee de transitie van het gas negatief benadeeld wordt. Grote kans is wel dat het salderen eraf gaat, dat is gewoon niet eerlijk voor wie geen panelen kwijt kan. Zij zijn de gene die ervoor betalen.
live4life zegt
Als Venlonaar kan ik de uitspraak over het tankgedrag hier bevestigen.
harrie zegt
Geen paniek, het wordt heel gemakkelijk automatisch berekend middels de GPS tracker en vervolgens ingehouden van je CBDC rekening gekoppeld aan je ID QR app.
Dus niks om je zorgen over te maken, u heeft toch niks te verbergen?
En dit is allemaal voor uw eigen veiligheid uiteraard, u kunt namelijk niet overweg met autonomie en heeft continu bijsturing nodig in sociaal gewenst gedrag.
Rick-dos zegt
O gut we hebben weer wat om over te zeuren zonder te weten waar we het nou daadwerkelijk over hebben. Twee jaar geleden stond men op z’n achterste benen want KLM kreeg een noodlening. Lees vanochtend dat KLM op het punt staat om het geleende bedrag terug te betalen. Maar ach ach wat hebben we weer lekker kunnen zeuren.
Nu ook weer. Ik ben in principe niet tegen rekeningrijden, maar daar moeten wel een aantal voorwaarden aan verbonden zijn. Maar itt tot beroepsklagers wacht ik eerst af wat het nou echt allemaal gaat betekenen en of het überhaupt realiteit wordt. En bespaar me ajb het ‘maar de overheid is niet betrouwbaar’ gel.l .
harrie zegt
De overheid wantrouwen zorgt voor een gezonde democratie.
mashell zegt
Men stond dus terecht op de achterste benen voor die noodlening aan de KLM, hadden ze helemaal niet nodig maar wel het handje ophouden. Hadden we dat geld nou maar aan Schiphol gegeven, dan had de KLM niet zoveel vluchten hoeven schrappen.
petert zegt
O gut weer iemand die lekker naïef is. Rekening rijden kan bijna alleen maar met behulp van het opgeven van je privacy, de EU wil ook al een kasje in de auto. Dus die zullen ook ergens gaan mee graaien. De provincies verliezen budget, dus die gaan dat op een andere manier weer kompenseren. Aangezien ze met andere taken die ze toegeschoven kregen, ook al te weinig budget kregen.
Ik ben met je eens dat we nog niet alles weten, maar je kan aan je kan aan je spa water aanvoelen dat het de burger links of rechts om meer geld gaat kosten.
mashell zegt
Provincies hebben niet de mogelijkheid zelf belastingen te heffen. Ze krijgen al het geld van het rijk. De provinciale opcenten zijn direct voor de provincie bedoeld maar dat is niet de hele geldstroom.
cloverleaf zegt
Om ff terug te komen op de KLM. De lening was natuurlijk maar een heel klein gedeelte van wat KLM heeft mogen ontvangen aan allerlei vormen corona steun. In totaal is ruim 2.5 miljard naar de KLM gegaan met o.a. NOW (alleen al 1.7 miljard). Tegelijkertijd worden door de nieuwe aandelen uitgifte het belang van de overheid verder verwaterd. Als de overheid slim was geweest hadden ze een belang gekregen in KLM zoals bijvoorbeeld Duitsland gedaan heeft in de Duitse tak van Lufthansa. KLM is technisch nog altijd failliet. Air France trouwens ook. Zo gezond is die club bij lange na niet. Ongezond veel schuld nog altijd. Ondanks het terugbetalen van de coronasteun aan de wellicht betrouwbare, maar niet altijd even capabele overheid.
Vwb het rekeningrijden ben ik het op zich wel met je eens. Laat ze eerst maar eens wat presenteren. Zelfs een kastje waarvan van mijn part de onbudsman erop toezien dat de AVG wordt gehandhaafd is best een idee. Enkel wanneer je verdacht wordt van een zwaar delict mag justitie deze gegevens inzien. Privacy is anno 2022 met je smartphone en allerlei apps niet echt meer een issue dat niet goed geregeld kan worden. Vrees alleen dat het weer 8x zoveel gaat kosten als begroot. Iets dat standaard gebeurd bij onze overheid. En ook dat moet de automobilist weer terugbetalen!
yipikaye zegt
Deze clown 🤡 regering moet zo snel mogelijk verdwijnen!
RiKe zegt
En hoe wil men dat dan doen met de buitenlandse voertuigen? Of gaan wij alleen betalen? Dan voel ik me wel gediscrimineerd op nationaliteit, gezien er een onderscheid wordt gemaakt en anders behandeld wordt op basis van nationaliteit.
xjs678qr zegt
Eigenlijk zou dat wel best zijn: ik rijd vele kilometers waar ik nu dubbel voor betaal: wegebelasting in België en tol/vignet voor verschillende buitenlanden…
Johanneke zegt
Gelukkig weet ik precies welk kabeltje mijn kmstand aanstuurt, heb nog een klokje dat omvalt. Die gaat er dan 3kwart jaar uit. Ja meneer is een oldtimer, ik rij niet veel.
audirs3 zegt
Ik ben er wel blij mee. Ik rij electrisch als daily driver en heb een benzine hobby auto. Puur vanwege de hoge MRB is die auto meestal geschorst. De kilometerheffing zou mij echter goed uitkomen, en ik denk wel de meeste petrolheads. Autoblog moet dit juist toejuichen
harrie zegt
MRB op EV’s in 3, 2, 1….
mashell zegt
Heh? Hoewel je autoliefhebbers heb in alle soorten en maten, van poetsers, restaurateurs tot spoiler plakkers heb ik toch het idee dat zij toch allemaal wel meer kilometers maken dan gemiddeld en het voor hen dus duurder gaat worden.
agdesigns zegt
Mensen met een diesel uit omg Venlo (zoals wij) gaan/gingen niet de grens over on te tanken :)
jensoffbutton zegt
Ik ben belg dus reactie is minder relevant, al kwam het hier ook ter sprake.
Wat ik vooral vind van dit hele rekening rijden gedoe, is dat de werkende mens weer belast wordt ten voordele van de luie mens/beroepsdopper. Hoe minder je doet in’t leven, hoe goedkoper. Zou andersom moeten zijn. De mensen die hun handen gebruiken moeten beloond worden. De couch potato’s zouden belast moeten worden voor hun passief gedrag (tenzij je ziek bent, ofcourse).
Als je pakweg 1300 krijgt als werklozensteun en je kunt een job van 1600-1700 krijgen, dan moet je al gek zijn die te aanvaarden want dat verschil ben je zo weer kwijt aan extra belastingen/autokosten/kinderopvang/dingen die je moet uitbesteden door gebrek aan tijd/..
bullgod76 zegt
Geld deze kilometer belasting soms NIET voor ambtenaren en overheidspersoneel etc?
broekhoest zegt
Complete waanzin natuurlijk. Nóg meer controle van de overheid lijkt me niet nodig en de vervuiler betaalt op dit moment al. Het vaste deel via de MRB, het variabele deel via de accijnzen & BTW op brandstof. Immers; meer km’s = meer brandstof.
petroldrinker zegt
En bovenal, als je het in de brandstof prijs verwerkt, betaald de tourist etc ook opv alleen ons te laten betalen…
gezondverstand zegt
Goed idee maar alleen als accijns van de benzine afgaat, BPM van de aanschaf, er geen MRB geïnd wordt en voor buitenlandse auto’s een vignet vereist wordt.
Maar ik vrees dat de meeste eisen niet worden meegenomen, dus het wordt alleen maar duurder, dus is het uiteindelijk een zeer slecht idee :(
Uiteindelijk een nutteloze inspanning want hoe meer je rijdt en/of hoe onzuiniger je auto hoe meer je verbruikt, dus dat geeft al een km beprijzing.
AudiRS zegt
Ik ben op zich niet negatief. Als autoliefhebber hebben we hier 4 auto’s waarvan 2 hobby en dan heb ik die torenhoge houderschapsbelasting nooit begrepen. Betalen per km is wel eerlijker ikv de vervuiler betaalt. Mijn a6 is flink onzuiniger dan een ecohok, dan is het logisch dat ik ook meer betaal.
Vraag me wel af wat ze met alle oldtimers doen die nu belastingvrij zijn…
mashell zegt
Mensen die in een buurt wonen met weinig parkeerplaatsen begrijpen heel goed waarom de MRB zo hoog is, in zo’n buurt wil je echt geen buurman die zich een stuk of wat hobby auto’s kan veroorloven. Helaas is er eigenlijk is in vrijwel elke stad er wel zo’n buurt te vinden.
AudiRS zegt
Klopt. Je moet inderdaad wel rekening met elkaar blijven houden.
Ik kan zelf gelukkig zo’n 20 auto’s op eigen grond kwijt…
Ot92 zegt
Weet iemand toevallig of België nog nieuwe inwoners zoekt?
cloverleaf zegt
Ik wens je heel veel plezier. Als één land kpot gaat aan bureaucratie en rondpompen dan is het wel onze Zuiderbuur
intimrasiert zegt
Gebruik van de auto in het buitenland ook belast? Mooi dan pak ik toch lekker het vliegtuig weer op vakantie? Kan dan wel uit
gregorius zegt
In principe is het een goed idee.
Je zet de prijs van de benzine relatief gelijk aan de prijzen van de buurlanden.
De rest haal je uit belasting die men betaalt als je veel rijdt.
Eventueel kan je wat belastingteruggaaf regelen voor bedrijven tot een bepaalde hoogte, omdat het anders de economie te veel belast (bijv een max belasting bij gebruik voor zuinige auto’s als die door bedrijven worden gereden).
Op die manier is het eerlijk.
Maar NL kennende, zal de uiteindelijke oplossing een kromme oplossing worden, waar een hoop loopholes in zijn te vinden en waar weer een hele industrie uit voortkomt waar de boven-modale inkomens het meeste profijt uit kunnen halen.