Toch fideel van de overheid dat ze de elektrische rijder tegemoet komen.
De zojuist gepresenteerde Miljoenennota is eigenlijk heel simpel samen te vatten; alles wordt duurder en voor de automobilist al helemaal. In DIT ARTIKEL kun je lezen wat er zoal duurder wordt en dat is allemaal geen pretje.
Maar goed, klagen is makkelijk, als je heel goed zoekt zit er ook wel ergens een positief puntje in. Zelfs voor de automobilist. En ja, we hebben er een gevonden. Voor de elektrische rijder, dat dan weer wel. Niet dat ze minder gaan betalen, maar het wordt wel een stukje praktischer. Dank je wel overheid!
Overheid komt elektrische rijder tegemoet
Er wordt in 2024 bijna € 30 miljoen uitgetrokken voor meer en slimmere laadpalen. Zowel voor vrachtwagens als voor personenauto’s. Kijk, daar hebben we wat aan. Een paar duizend extra laadpalen zijn nooit weg, eindelijk weer wat meer ruimte om te laden.
En dat was dan ook eigenlijk meteen het enige positieve puntje voor de automobilist. Of eigenlijk; de elektrische rijder. Voor de rest is het kommer en kwel. Maar goed, laten we nog wat andere vervoersgerelateerde zaken benoemen waar de overheid geld voor uittrekt.
Er is volgend jaar € 40 miljoen extra beschikbaar om stroompunten voor schepen aan te leggen. Als ze zijn aangelegd, kunnen schepen de stroom van de kade gebruiken in plaats van hun dieselmotor. Dat zou de uitstoot flink naar beneden moeten bijstellen.
Geen nieuwe wegen, wel renovatie
Dan is er ook nog het puntje ‘wegennet’. Ook daar is over nagedacht en zijn er zelfs beslissingen genomen. En we kunnen melden dat er géén nieuwe wegen gebouwd gaan worden. In plaats daarvan zet de overheid vol in op renovatie.
In totaal wordt er 4,6 miljard beschikbaar gesteld om het bestaande wegennet op te knappen. Dus dat betekent wegen verbreden, asfalteren en bruggen verstevigen bijvoorbeeld. Zodat de elektrische rijder er niet doorheen zakt bijvoorbeeld.
waterisnat zegt
EUR30 miljoen is een paar duizend laadpalen??? Inclusief de vereiste infra update lijkt mij dit eerder 30 palen toch?
gallardogt zegt
Het is maar te hopen dat het netwerk wordt uitgebreid met 22KW laadpalen om voorbereid te zijn op de toekomst net als in Duitsland. Er komen steeds meer EV’s op de markt met 22KW boordlader.
Flutterbear zegt
Meeste openbare laadpalen zijn al 22 kW, echter beperkt tot 17 kW vanwege de voordeligere nutsvoorziening. Kans is klein dat twee auto’s continu 11 kW vragen,
Meeste zijn na 6 uur wel vol.
gallardogt zegt
Staan toch allemaal 11KW palen in Nederland als ik die apps met overzicht kaarten moet geloven. Ze zijn allemaal heel traag ook als je alleen laad. Laatst voor het eerst geladen aan een 17KW paal en is inderdaad de helft sneller en het zou best kunnen dat het eigenlijk een 22KW laadpaal is.
j05b zegt
11kw is niet zozeer een belemmering op dit moment. Ik zie liever dynamische tarieven op een laadpaal.
Dan slaan we gelijk twee vliegen in één klap.
Net ontlasten en lasten verlichting.
kreukelzone zegt
“Er wordt in 2024 bijna € 30 miljoen uitgetrokken voor meer en slimmere laadpalen.”
Wat gaat er slimmer aan zijn? Schermpje er op dat het laadtarief weergeeft?
lekkerlinksrijden zegt
Tijdens het laden kun je vragen stellen aan de paal en die geeft het antwoord, slim hè
gekketurbo zegt
Even googlen en je was erachter gekomen dat slimme laadpalen laden op basis van de beschikbare capaciteit/prijs op het net. Wil je perse je auto vullen tussen 6 en 8 in de avond, dan betaal je daar ook voor. Overdag in de zomer zal het bijna gratis zijn omdat er over capaciteit is…
tortuga zegt
Gaat weergeven welke wagens het snelst en het vaakst zijn komen. Een soort topscore zeg maar.
dromedaris zegt
Een slimme laadpaal is een laadpaal die begint te roepen als je auto volgeladen is: “vuile teringlijer, je bent helemaal volgeladen, verplaats je auto onmiddellijk toe-ta-toe-ta-toe-ta-toe-ta pijoew pijoew pijoew pijoew don bosco feestalarm 🚨”
Flutterbear zegt
Stoppen met laden wanneer het druk is. Net zo “slim” als je meter. Hopelijk in de toekomst opk voorbereid op terugleveren in dit soort piekmomenten.
Wolflow zegt
De meest slimme laadpalen staan er al, die zijn onzichtbaar
moveyourmind zegt
Ik hoop dat niemand erachter komt dat ik degene ben die deze beelden gelekt heeft, want het is nog strikt geheim en de laadpalen bevinden zich nog in de prototypefase. Maar dit is hoe de laadpalen die de overheid wil gaan plaatsen eruit gaan zien en hoe ze gaan werken:
https://youtube.com/shorts/J93f02Hq324?si=TZ1BAKD6L1T4a6DP
MarcoM zegt
Leuk om meer laadpalen te plaatsen, maar dan weet ik nog steeds niet wat een litertje stroom kost. De aanbieder kan vragen wat hij wil namelijk.
schuimbekje3 zegt
30 miljoen, daarvan gaat 15 miljoen naar een advies bureau dat medewerkers heeft die nog nooit een auto of vrachtwagen van dichtbij gezien hebben, 5 miljoen naar een buitenlandse club met een super.idee en komt er nooit wat van terecht en dan 10 miljoen naar een clubje wat 5 laadpalen voor.vrachtwagens neerzet op een plek waar geen vrachtwagens mogen komen.
MarcoM zegt
Haha, inderdaad.