Slim bezig jongens, de overheid jaagt iedereen weer de auto in.
De corona-lockdowns waren heel erg vervelend in veel opzichten. Zo werd je ineens geconfronteerd met het uiterlijk van je eega op klaarlichte dag, het geluid dat je kroost kan produceren en het aantal wandelingen dat je hond nodig heeft. Dat niet alleen, ook kom je erachter dat je hebt bespaard op de snelheid van het internet. En dat de koffie op het werk lekkerder is. En dat je het sociale aspect mist om met mensen te communiceren die sociaal-economisch lager op de ladder staan.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal kolder, want het bleek dat best veel mensen thuis wat werk konden verzetten. Nu is het afhankelijk per situatie (en de werkzaamheden), maar voor kantoorwerk kun je thuis soms zelfs sneller productiever zijn, daar er minder afleiding is. Nu kun je ook beslissen om enkele dagen thuis te werken en enkele dagen op kantoor. Uiteraard is daar de verschrikkelijke term ‘hybride werken’ voor bedacht. Jakkes.
Overheid jaagt jou de auto in door ‘vergoeding’
Nadat de lockdowns minder waren, gingen de mensen al weer meer op kantoor werken. Omdat deels thuis werken (betere term dan hybride werken, dunkt ons) behoorlijk goed is bevallen, bleef een gedeelte ook thuis werken. Maar de overheid jaagt jou weer de auto in. Dat meldt BNR.
Dat heeft namelijk niets zozeer met de auto te maken, dan wel met de thuiswerkvergoeding. De kilometervergoeding is in veel gevallen meer een tegemoetkoming, dan echt een vergoeding. Maar met de thuiswerkvergoeding is dat nog veel erger. Als je thuis werkt, kon je in 2022 een vergoeding krijgen voor zo’n 2 euro per dag. In 2023 is dat gestegen naar 2,15 euro per dag.
Gestegen energieprijzen
Dat is een leuke geste, maar de energieprijzen zijn dermate hoog, dat je daar niet eens een ochtend van kunt thuis blijven werken. Volgens mobiliteitsprovider Shuttel zijn we het afgelopen halfjaar meer en meer op kantoor gaan werken. Simpelweg omdat dat goedkoper is voor de werknemer dan thuiswerk.
Elke dag de verwarming op ‘laag’ zetten voor 8-10 uur levert meer besparing op (zo’n 5 euro aldus mobiliteitsprovider Shuttel) dan dat het oplevert. Ergo: iedereen stapt weer in de auto! De complete BNR-aflevering kun je hier beluisteren!
Foto’s: de Autoblog redactie, ook niet aan het thuiswerken!
steephh zegt
“Elke dag de verwarming op ‘laag’ zetten voor 8-10 uur levert meer besparing op (zo’n 5 euro aldus mobiliteitsprovider Shuttel) dan dat het oplevert.” Lijkt me sterk dat mensen om 5 euro / dag te besparen speciaal naar kantoor gaan. Stel je moet 2x 30 minuten rijden en je rekent voor jezelf een zwarte-taxi chauffeur uurtarief van een tientje, dan ben je per saldo juist duurder uit. :-)
Want het is niet dat je in de auto iets nuttigs kan doen, op een podcast luisteren na. Al denken velen daar natuurlijk anders over: https://www.autoblog.nl/nieuws/onderzoek-zo-vaak-worden-we-afgeleid-achter-het-stuur-99122 En dan is nog maar de vraag of mensen een leasebak rijden of km-vergoeding krijgen, want in dat laatste geval is die absoluut nooit dekkend en ben je onder de streep waarschijnlijk wel meer kwijt.
Wel zijn er natuurlijk tal van andere redenen om toch maar vaker naar kantoor te gaan: een thuissituatie die hybride werken minder toe laat, werkzaamheden die eisen dat je toch naar kantoor moet komen, een werkgever die zijn personeel is gaan wantrouwen. Maar redenen kunnen natuurlijk ook zijn dat je het gewoon lekker vind, meer directe omgang met collega’s of na je werkdag een lekker stukje rijden om af te schakelen (waar die overgang thuis veel directer is). Al is de vraag wel of de file daar zo geschikt voor is, maar als je iets flexibeler in je werktijden bent heerlijk!
steephh zegt
Net de podcast ook even aangezet, maar Shuttel zegt daar dat ze berekend hebben dat de thuiswerkvergoeding náár 5 euro zou moeten om hybride werken te blijven stimuleren. Het gaat dus niet om een verschil van 5 euro, maar om een verschil van minder dan 3 euro.
Ook zeggen ze dat voor werkgevers het goedkoper is een hogere thuiswerkvergoeding te betalen dan het woon- werkverkeer in kwestie. Seems logic, met een soortgeljke kilometervergoeding kom je niet zo ver. Hoe dan ook: omhoog met die thuiswerkvergoeding lijkt me áltijd een goede stap voor de werknemer.
Lijkt me goed wanneer mensen zoveel mogelijk gestimuleerd blijven worden om indien het kan een goede balans te blijven zoeken tussen wanneer het nodig is om thuis en op kantoor te werken, dit zou niet op basis van financiële redenen moeten zijn. En natuurlijk ook omdat hoe minder mensen nutteloos richting werk in de file aansluiten, hoe meer de rest kan doorrijden!
por100 zegt
Ik zie het probleem niet. Deze winter iedere dag op kantoor, en komende zomer iedere dag op het strand, euh thuiswerken.
Joris24 zegt
Dat de overheid de thuiswerkvergoeding deels belast is niet echt een sterk argument voor de titel van dit artikel. Met een onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent rij je vrijwel ook geen enkele auto meer rendabel van en naar je werk, dus ook daar leveren werkgevers of werknemers op in. Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om het vergoede belaste deel te verhogen, alleen moet daar gewoon belasting over geheven worden. Werknemers kunnen er ook gewoon voor kiezen om het prettiger op kantoor te vinden dan elke dag thuis, zoals ik. Ik ga helemaal niet vanwege de thuiswerkvergoeding of energierekening 2-3 dagen per week naar m’n werk, maar omdat ik de interactie met collega’s belangrijk vind. Het lijkt mij dat je tenminste een deel van die 5 euro die je ‘bespaart’ door naar kantoor te gaan gewoon kwijt bent aan eigen bijdrage aan reiskosten. Om het over de (verloren) reistijd nog maar niet te hebben.
Dus al met al vind ik dit geen sterk artikel en de kop slaat wat mij betreft op kaas.
Hubert zegt
Mijn auto rijdt 1 op 17 en benzine kost 1,70.
Dus per km kost mij dit 10 cent.
Wegenbelasting en verzekering moet ik zowiezo betalen en verschil in afschrijving is nihil.
Dus alle vergoeding boven de 10cent/km en voor mij pure winst.
Yannick zegt
Ik wil wel graag weten waar je een goede set banden gratis en voor niks krijgt, zowel als motor onderhoud en vloeistoffen verversen.
Hubert zegt
Correct.. vergeten.
Banden is ca. 0,004 per km
intimrasiert zegt
Wat zou er met de files gebeuren als de thuiswerkvergoeding naar 10 euro gaat?
Yannick zegt
De kans is groot dat de meeste “standaard” files (veroorzaakt door drukte op knooppunten) geheel oplossen als we totaal maar een paar procent minder auto’s op de weg hebben gedurende de spits. Zo’n extra vergoeding kan precies genoeg stimulans zijn
kilum zegt
Ze zouden ook het OV betaalbaarder kunnen maken. Dat blijft echt veel te duur. Dat is voor iedereen beter. Mensen kunnen gewoon op kantoor werken. Minder files op de weg. En minder dure gas rekeningen voor de mensen thuis.
racerx zegt
Ik heb een NS Businesscard, betaald door mn werkgever. Eersteklas, best wel prima. Maar als mijn werkplek vrije parkeerplaatsen had ging ik zeker niet in de trein zitten… ah well, ieder zijn overwegingen.
Flutterbear zegt
Heerlijk in de eerste klasse, laptop erbij en de klok begint te lopen. Geen collega’s die mij lastig vallen en kunnen dankzij het OV prima uit met één auto. 2x 20 min fietsen, 2x 15 min wandelen en hoef ook niet naar de sportschool.
Yannick zegt
Het is niet alleen de prijs. Je zit vast aan een slechte dienstregeling. Ben je 1 minuut te laat, kan je al snel een uur wachten. En de reistijd is vaak ook 2x zo lang. Het OV is alleen maar goed als je binnen de stad blijft, maar dan kan je vaak ook gewoon fietsen