Opnieuw ziet de overheid minder BPM in het laatje komen. Harde klappen voor de schatkist.
Dat het niet zo lekker gaat met de nieuwverkoop van auto’s in Nederland hoeven we je vast niet uit te leggen. Niet alleen kost een beetje deftige hatchback tegenwoordig 30 mille. Door chiptekorten is het sowieso lastiger voor autofabrikanten om überhaupt auto’s te leveren als er al vraag is. Daar komt ook nog bij dat elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM.
Minder BPM inkomsten
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de overheid verleden jaar ruim een derde minder aan BPM ontving. In totaal was de BPM in 2020 goed voor een aanvulling van € 22,2 miljard op de schatkist. Dat is twee miljard euro minder in vergelijking met 2019. En 2019 was ook al een jaar waarop de overheid de BPM-inkomsten zag dalen met maar liefst 35 procent. In dat jaar waren chiptekorten nog niet zo’n groot probleem, maar de dalende autoverkopen waren dat wel. En nog steeds is de nieuwverkoop van auto’s niet iets wat lekker gaat in Nederland.
Minder brandstofaccijnzen inkomsten
Niet alleen de BPM-inkomsten vielen tegen. Ook leverde de accijns op brandstof zoals benzine en diesel minder op. Volgens het CBS komt het doordat Nederlanders massaal thuiszaten in 2020. Minder kilometers is minder tanken en dus minder inkomsten voor de staat. Het is afwachten hoe dat dit jaar gaat uitpakken. De brandstofprijzen zijn dit jaar enorm gestegen. Er zullen vast mensen zijn die de auto wat vaker laten staan. De opbrengst voor brandstofaccijnzen lag in 2020 op € 7,37 miljard. Ter vergelijking, in 2019 was dit € 8,46 miljard.
Dutchdriftking zegt
Ik heb netjes gereden met alle vier de voertuigen, dus netjes mijn steentje bijgedragen.
baardmijt zegt
@dutchdriftking: Chapeau! Al geloof ik er niets van dat je altijd netjes hebt gereden. ;-)
Dutchdriftking zegt
@baardmijt: Ik heb netjes m’n best gedaan veel accijns per kilometer te betalen.
baardmijt zegt
@dutchdriftking: Heel goed! :D
pijl zegt
In Den HAAG verzinnen ze al lang van alles om zoveel mogelijk geld binnen te harken. Bovendien is ons ambtenarenapparaat niet geinteresseerd in een simpel en rechtvaardig autobelastingstelsel. Je kunt met een fatsoenlijke auto gewoon 2000 euro per jaar houderschapsbelasting betalen terwijl je maar 5000 km per jaar rijdt. Maar met een polo 40,000 km per jaar rijden kost het je ongeveer 350 euro per jaar.
Al lange tijd betalen we zelfs voor het niet rijden met een auto. Ieder jaar opnieuw. En inmiddels levert het “parkeerbeleid” ook al meer dan 1 miljard per jaar op. Het is de normaalste zaak in dit land om voor een paar uur parkeren ongeveer 1/4 modaal daginkomen af te rekenen.
Magnut zegt
Als ik langs de pomp rijd dan vraag ik mij wel eens af hoe ze het durven te vragen; meer dan twee euro per liter bij een lokale pomp. Aan de andere kant is het wel zo dat het geld hoe dan ook opgehaald moet worden, dus dan liever op deze manier dan via allerlei andere omwegen.. Ow wacht dat doen ze ook.
Alfarobert zegt
Meeste mensen kunnen ook geen nieuwe auto meer betalen he. Electrisch is wegenbelastingvrij en geen benzine of diesel,tel uit je verlies…
toniominestrone zegt
@Alfarobert: nog belastingvrij
mashell zegt
Meeste mensen konden nooit een nieuwe auto betalen. En degenen die het wel kunnen die willen niet vanwege de hoge afschrijving (en daar hebben ze nog gelijk in ook).
faalhaas zegt
Dit kan je oplossen door zowel de brandstofaccijnzen als BPM te verhogen. Zolang Jan Modaal nog veren heeft is er nog iets te plukken.
rwdftw zegt
Moet je de file voor de Duitse tankstations net over de grens eens bekijken. Dan snap je waar een deel van je accijns naartoe gaat. Het is zo erg dat mensen de kofferbak vol jerrycans zetten en zo een rijdende brandbom worden.
De 944 hier rijdt ook op Duitse peut.
petroldrinker zegt
@rwdftw: geef ze is ongelijk met de jerrycans, ik zou het zelf ook doen
misterBo zegt
Als we die idioten in den haag nu allemaal ontslaan dan zijn de kosten ook miljarden lager met hun onzinnige beleid
shellplc zegt
Shell gaat zijn hoofdkantoor ook verplaatsen naar Londen gaat de goede kant op met Nederland zo, not.
mashell zegt
Dat is briljant toch? Een handvol banen raken we kwijt aan London en als tegenprestatie kunnen we Shell als buitenlands bedrijf eindelijk wel serieus belastingen laten betalen!
MarcoM zegt
@mashell: dividend heet dat, logisch dat Shell vertrekt, die kijken onder aan de streep wat het voor hun oplevert.
supertjeduc zegt
Vraag me af wie het moet gaan betalen
Jan modaal of de mensen die bijna gratis een tesla rijden
Denk dat Jan weer aan de beurt is
In Den Haag komen ze weinig jannen tegen ( en het duurt nog 3 jaar voor de volgende verkiezingen)
Ot92 zegt
Minder brandstofaccijnzen binnen geharkt? Oh nee toch! Misschien moet het maximumsnelheid weer terug naar 130km/u. 🙃
Variomatic zegt
Ben vooral benieuwd naar de bpm teruggaaf in 2020 door export..
yajouri zegt
Maw; Forse verhoging van btw op elektriciteit is aanstonds
Nanning zegt
24,2 -33% = 22,2 🤷🏻♂️
MarcoM zegt
De wegenbelasting van mijn motorfiets is met 1 euro per maand gestegen, dus 12 euro per jaar, dat moeten ze toch merken. Oja we zouden afgelopen zatedagavond naar een feest gaan 140km rijden, dat ging niet door, dus een hoop benzine bespaard, dat weer wel.
Bunzing zegt
@rubenpriest misschien moet je je bron (van CBS) nog eens lezen en je artikel herzien…. Je bent uiteindelijk wel journalist en we mogen enige professionaliteit en waarheidsvinding verwachten.