![Money money money!](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Money-money-money.jpg)
Automobilisten voelen zich vaak de melkkoe van de overheid en dankzij nieuwe cijfers van BOVAG en RAI Vereniging hebben we eindelijk inzicht in hoeveel geld weggebruikers jaarlijks betalen. Afgelopen jaar was dat namelijk 19,7 miljard euro, terwijl de uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen slechts 5,2 miljard euro waren. En dat is inclusief werk aan het spoor.
Zo’n 17,6 miljard euro wordt door de Rijksoverheid opgehaald aan accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting (MRB), verkeersboetes en BTW op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen. Inkomsten uit de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak zitten daar nog niet eens bij.
Provincies haalden vorig jaar bijna 1,5 miljard euro op aan opcenten in de motorrijtuigenbelasting en gemeenten wisten ruim 600 miljoen euro binnen te harken aan parkeergelden.
In Nederland hebben we ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s en als je daar 19,7 miljard euro over verdeeld dan kom je uit op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar.
Uit de cijfers blijkt ook dat de prijs van een liter benzine in de periode 2002 tot en met 2012 met 54% is gestegen. Toch fors, maar gelukkig rijden we tegenwoordig allemaal in lekkere zuinige muesliauto’s.
Leaseauto’s
Leasecontracten bezorgen de Nederlandse Staat zo’n 2,2 miljard euro op jaarbasis. Dat komt neer op gemiddeld ruim 12.000 euro per leasecontract. De vier belangrijkste posten daarbij zijn:
1. Belastingen op personenauto’s en motorrijwielen (BPM): € 900.000.000
2. Accijns: € 800.000.000
3. De motorrijtuigenbelasting (MRB): € 450.000.000
4. WA premie: € 40.000.000
En hoeveel daarvan zal onterecht zijn?
@towi1989: alles!
@civic1990: Dan ruil je toch je civic in op een mooie fiets.
@tridente: Haha, goeie man!
Ik vind het prima dat we moeten betalen, maar dit is werkelijk schandalig. Gelukkig is die 14 miljoen blijkbaar netto winst, maar dan nog.
@Joost1990_2: bruto*
@Joost1990_2: miljard.. wet praten hier over MILJARDEN
@melkkoe: sorry, nog niet helemaal wakker blijkbaar.
Weggebruikers zijn de meest sociale mensen.
Niemand geeft zo veel geld uit aan de staat, uiteraard doen we dat allemaal met veel plezier. Vreemd dat de “zichzelf sociaal noemende” partijen als SP en Groenlinks, het autogebruik willen ontmoedigen. Wie kan mij dit uitleggen?
@melkkoe: Wanneer de overheid roept dat ze het autogebruik willen ontmoedigen is dat alleen maar een perfect excuus om nog meer belasting/ accijnzen te kunnen heffen op autogebruik.
We kunnen wel piepen, maar bij het huidige uitgavepatroon van de overheid hoort een bepaalde in-stroom van belastinggeld. Als ze minder binnenhalen via de auto/vervoer, dan wel op een ander vlak. Het punt is dat we streven naar een overheid die zo min mogelijk uitgeeft bij een set overheidstaken die we met zijn allen verwachten. En dat geld willen we op een zo eerlijk mogelijke manier binnenhalen…
@baasbas: waarom lukt het Duitsland dan wel?
@ThomasBol:
Iets meer belastingbetalers?
Vergeet niet dat die hele belasting pot in Nederland gevuld wordt door amper 30% van de bevolking en dat alles hier een heel stuk ruimhartiger geregeld is dan in mijn heimat.
Of je blij moet zijn met de sociale voorzieningen in dit land is dan weer een andere discussie maar als je in Duitsland om wat voor reden ook aan de kant komt te staan ben je zwaar het zaad.
@jrk68: Pot wordt gevuld door minder dan 20% :-$
Maar dat kan je de gemiddelde (niet netto betalende) Nederlander niet wijs maken. ;-)
@autogek123:
Lol, ik ging gemakshalve uit van de “werkenden”, als je uitgaat van de nettobetalers dan mag je inderdaad blij zijn als je de 15% haalt.
Dat gegeven weerhoud de Nederlander er echter niet van om zich permanent genomen te voelen.
@jrk68: Helaas, zelf incl alle “werkenden” betaald de bovenste 20% meer dan 80% van de totale inkomstenbelasting. Hier vet de lul. Ha ha snik snik.
@ThomasBol: Omdat Duitsland niet zo’n verzorgingsstaat is als Nederland. Mensen in NL vinden zichzelf arm als ze maar 1x per jaar naar de Efteling gaan. :-(((
@autogek123: Nederland is ook vrijwel verzorgingstaat af. Of we ons nog zo noemen of niet doet er niet toe.
@ej20g: Ha ha, natuurlijk mag je dat blijven geloven. Maar voorlopig zorgt 20% van de belastingbetalers ( de netto betalers) nog steeds voor de andere 80% van de Nederlanders. Als “lijkt” het niet zo als je tv kijkt. De media wilt niet de gemiddelde kijker tegen de haren instrijken. Als ze op tv de waarheid zouden gaan vertellen roept 80% van de kijkers BULLSHIT en schakeld dan over naar een zender die wel vertelt wat de gemiddelde NLer wilt horen.
@autogek123: Dat klopt niet, dat is bij slechts een soort belasting het geval – maar bij alle andere en zeker bij het totaal niet.
@jelmer: dit artikel gaat alleen over de belasting die men betaald ( iedereen betaald belasting.). Daaruit blijkt dat de topgroep al 70% betaald. Daarnaast zou je ook nog de grafiek moeten zetten hoeveel men per groep terug krijgt via regels. Lagere inkomens ( vooral met kinderen) krijgen het meest terug via via. Als je die dan naast elkaar zet kom je er uiteindelijk uit dat de top20% alleen maar meer betalen dan ze terug krijgen. Helaas kan ik de geldstroom richting de burgers niet meer vinden. Maar je kan zelf wel logisch nadenken over kinderbijslag,toeslag, huur en ziektekoste toeslag en nog vele meer. Dat alleen de hoogste belastingbetalende groepen nooit genoeg zo terug krijgen ivm hoeveel ze betaald hebben.
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/01/23/betaalt-de-rijkste-5-procent-tweederde-van-alle-belasting-tips-welkom-nextcheckt/
@ThomasBol: Omdat in Duitsland geen minimumloon bestaat. Daar groeit de armoede ondanks dat de economie ook groeit. Mensen aan de onderkant van de maatschappij hebben meerdere banen en moeten alsnog aankloppen bij de voedselbank. En hun aantal groeit dus.
Ik wil absoluut nergens beweren dat ons systeem perfect is, maar staar je niet blind op de Duitse methode…
@baasbas: heel eerlijk zo ja. gooi gewoon de inkomsten-belasting omhoog, dan wordt iedereen geraakt en niet alleen de weggebruiker
@melkkoe: Inkomstenbelasting gaat toch ook omhoog? Of dacht je nou echt dat alleen automobilisten de klos waren?
@baasbas: Geezus Khrist zeg..
Er staat toch 5,2 miljard dat voor verkeersvoorzieningen ‘nodig’ was.
Als je elk jaar opnieuw asfalteert en elke stoep er weer opnieuw in flikkert gaat dat snel ja, en dat doen ze ook. Om het potje op te maken voor volgend jaar anders heeft ambtenaar gefaald en moet het potje minder worden.
En waar ons belastinggeld buiten verkeersverzieningen naartoe gaat, kan je beter aan EU bewoners vragen, niet aan NL’ers. Je kunt me als een zeikerd afschilderen maar ik ken toevallig een ambtenaar die z’n lol niet op kan hier in 020.
Als je weet dat dat soort volk bepaald wat er met jouw poen gebeurd snap ik die fail after fail van de roverheid wel.
@kaasboerin: Daarom zeg ik ook dat de overheid zo min mogelijk uit moet geven… Dat dat op dit moment nog niet gebeurt is mij ook wel duidelijk.
Op dit moment haalt de overheid geld binnen via vervoer. Als ze maar 5,2 miljard via vervoer binnen zouden halen, dan zijn de kosten voor verkeersvoorzieningen gedekt. Maar al die andere miljarden kan je vervolgens bij het tekort optellen. Die komen ze ook wel halen, maar dan via een andere weg?
@baasbas: Oh wacht, ze doen er ook goede dingen mee in NL (243 miljoen, een architectenbureau is heel rijk geworden);
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21900739/___Cultuurpaleis_valt_duurder_uit___.html
Hartstikke belangrijk dit (bezuinigen!).
@baasbas: “overheidstaken die we met zijn allen verwachten”
Daar zit nou juist het probleem, mensen verwachten veel te veel van de overheid. En de overheid spiegelt de burger voor allerlei problemen te kunnen oplossen, die ze helemaal niet kunnen oplossen. En zo wordt onder valse voorwendselen miljarden aan subsidies verspild waarvan vaak het nut niet eens is bewezen, of erger nog, waarvan van tevoren vaak al van duidelijk is dat het niets zal opleveren. Maar de overheid houdt zo van zichzelf dat ze maar al te graag de mythe in stand houdt dat ze onmisbaar zijn voor van alles en nog wat. Het onnozele en ongeletterde volk trapt erin, en zo verdwijnen miljarden in bodemloze putten.
Als 5.2 miljard naar verkeersvoorzieningen gaat hoort er geen cent meer gevraagd te worden van alle verkeersgebruikers. Het is een regelrechte schande dat het overige geld wordt gebruikt om tekorten af te dekken, die de overheid veelal zelf heeft veroorzaakt! De automobilist is zo inderdaad een pure melkkoe!
@audifreak: ik ben het niet vaak met je eens maar nu heb ik werkelijk NIETS toe te voegen!
@audifreak: Hoe je het ook wendt of keert, geen enkele belasting is ‘eerlijk’. Altijd is er wel een bevolkingsgroep voor wie een belastingmaatregel extra negatief uitpakt.
Bovendien is het volledig onterecht om te veronderstellen dat mobiliteitsgerelateerde belastinginkomsten ook weer in mobiliteit geïnvesteerd moet worden. Van de accijns op sterke drank worden ook geen whiskeypijpleidingen aangelegd.
@potver7: Waarom niet? Je kunt het wel belachelijk maken, maar accijns op (sterke) drank valt in principe onder alcoholpreventie/gezondheid, een duidelijke bestemming dus. Het probleem is dat nu alles verdwijnt in een black box waardoor de bestemming en doelmatigheid van alle geld onduidelijk, onoverzichtelijk en vooral oncontroleerbaar wordt. Leuk voor ambtenaren die daardoor mooi hun gang kunnen gaan, maar iets minder leuk voor de belastingbetaler, die zich scheel betaalt aan.. ja wat eigenlijk? Het is vaak totaal onduidelijk en het is nogal vreemd dat de belastingbetaler geen inzicht krijgt in de besteding van zijn geld. Het zou op z’n minst duidelijk moeten zijn waar dat geld naartoe gaat. 19.7 miljard ophalen en slechts 5.2 terugbrengen naar datgene waarvoor het bedoeld is roept bij mij in ieder geval vraagtekens op..
@audifreak: Dus volgens jou moet de AWBZ premie maar verdriedubbeld worden, want daar wordt nu veel meer uitgegeven dan binnengeharkt.
De accijns op sterke drank heeft trouwens niks te maken met preventie van drankmisbruik, maar alles met het feit dat sterke drank als luxe-produkt wordt gezien (terecht overigens) waar extra geld te halen valt zonder dat eerste levensbehoeften duurder worden.
In principe verdwijnen ALLE belastinginkomsten in de grote pot. En uit die grote pot worden alle overheidsvoorzieningen betaald. Dan kun je wel gaan lopen zeuren dat ze teveel binnenhalen van autogerelateerde belastingen, maar als dat wegvalt gaan elders de belastingen wel weer omhoog. Linksom of rechtsom betaal je het toch wel. En als jij wilt weten waar je geld heen gaat, dan moet je gewoon de miljoenennota eens lezen.
@potver7: Het probleem is dan ook, zie mijn eerste bericht, dat er veel te veel overheidsvoorzieningen zijn. De miljoenennota is daar een trieste weerspiegeling van. De staat bemoeit zich in Nederland met veel te veel zaken waar de staat zich helemaal niet mee hoeft te bemoeien. Het is niet zo dat de belastingen hoe dan ook moeten stijgen en linksom dan wel rechtsom geld moet binnen worden geharkt. Dat is slechts iets wat socialisten en hun pseudoliberale trawanten het onnadenkende volk steevast wijsmaken.. Wanneer de overheid zich niet overal mee zou willen bemoeien, kunnen de uitgaven met vele miljarden omlaag, zodat ook de belastingen flink verlaagt kunnen worden. Een bijkomend voordeel is dat mensen dan meer zelf te besteden hebben en dat is weer een zegen voor de economie, want mensen durven weer dingen te ondernemen en het consumentenvertrouwen zal stijgen. Kijk voor de gein ook eens over de grens en vergelijk de situatie met in ons omringende landen..
Daar is niet alleen autorijden goedkoper (al is dat wel een indicatie..)
@potver7:
Draai het eens om, zoals die goeroe in de Telegraaf het deed. -daar zitten een paar hele goede financiële columnisten- dus vooral de spot mee drijven.
Je MOET iets kopen bij een bedrijf, waarbij je 50% van je salaris moet afstaan en dan maar moet afwachten wat je er voor terug krijgt.
Niemand zou iets kopen bij zo’n bedrijf.
En wat @audifreak terecht opmerkt is dat al het geld in 1 pot wordt gegooid en er weer uit wordt gehaald.
Indien met meer budgettair gericht zou zijn ipv inkomstengericht, zou dit land er financieel een stuk beter aan toe zijn.
En waar onze overheiud voor dient, de gezondheidszorg, openbaar vervoer energie en telefonie, wordt geprivatiseerd.
Qua gezondheidszorg is het Nieuw Zeelandse model veel goedkoper, efficiënter en dus beter: Daar koopt de staat alle geneesmiddelen zelf in, tegen bodemprijzen door de massa. En kunnen ze de farmaceutische industrie onder druk zetten.
Geen cadeaus, geen artsenbezoekers, geen douceurtjes, nee rock bottom prijzen.
Maar wij gaan privatiseren, omdat een zgn vrije markt concurrentie geeft.
Maar verzekeringsmaatschappijen zijn er allemaal op gericht om winst te maken.
En let op mijn woorden, het volgende wat van ONS gestolen wordt is ons water.
Nestle kan niet wachten !
@desjonnies: Wat wil je met zo’n vergelijking zeggen? Er zijn toch ook geen bedrijven waar je heen kunt gaan en gratis onbeperkt een product krijgt omdat we dat gezamenlijk besloten hebben?
zitten de btw bedragen ivm “privegebruik” en de inkomstenbelasting van leaserijders wel in. die 2,2 miljard? ik geloof daar niets van.
Wil overigens wel even gezegd hebben dat al die ongein ook enorm veel werk oplevert, NL sponsort er wegenbouwers mee, die hebben materialen en materieel nodig. We sponsoren banken, leasemaatschappijen, verzekeraars, schadebedrijven en detailhandel. Eigenlijk dus maar goed dat er niet veel meer naar infrastructuur gaat… vastgoed figuren en bouwers zouden toch alleen maar hun eigen portemonnee spekken.
@w0o0dy: Die spekken hun portomonnee sinds jaar- en dag hoor, gelukkig wordt dat steeds strenger (het kwaad moet altijd éérst geschieden alvorens het (simpele) werk wél goed wordt gedaan). Nu worden er meerdere factuurtjes aangevraagd i.p.v. 1.
@w0o0dy: da’s waar, als we tegen de infrastructuur bedrijven zeggen dat er 19 miljard beschikbaar is, komt het ook op.
Volgens mij is het veel meer dan 20 miljard. Zo’n beetje iedereen is weggebruiker, dus in Nederland zijn er 16 miljoen weggebruikers, en die weggebruikers veel meer belasting betalen dan alleen auto- of infrastructurele belastingen.
De Nederlandse Rijksoverheid harkt zo’n 70 miljard per jaar direct bij haar burgers vandaan (en nog eens zo’n soort bedrag bij bedrijven), en daar bovenop komen nog allerlei provinciale, regionale en gemeentelijke belastingen.
[/muggenzifterij]
@potver7: 16 miljoen automobilisten in NL? Yeah sure.
@Joel_D: het ging over weggebruikers, niet alleen automobilisten.
@potver7: en jij betaalt belasting als je loopt of fietst?
En de boer, hij ploegde voort……………….
Vergeet de cashcow trajectcontroles niet…
@Emile_Benz: Dat zijn vermijdbare kosten. Eigen schuld. Moet je maar niet te hard rijden. Ik heb nog nooit zo’n “extra belasting” op mijn mat gekregen.
Wat mij het meeste stoort is de arrogantie van veel nederlanders zelf: zien dat je beroofd wordt door je regering maar alsnog praten dat het hier beter is als ergens anders. De paar nederlanders die wel bij “het verzet” zitten worden ondergesneeuwd door arrogante niets wetende medelanders.
2 dagen geleden nog iemand op autoblog (politiecontrole in de file) die schreef dat hij meer belasting moest betalen omdat er mensen waren die niet betalen, ik vond het de stomste opmerking van het jaar. Diegene is waarschijnlijk zo arrogant dat ie bij zijn mening blijft, zelfs na het lezen van dit stukje, maar dat konden wij bij “het verzet” ook wel raden.
Iedereen mag doen wat hij wilt…
@msfiorentina: “dat hij meer belasting moest betalen omdat er mensen waren die niet betalen”
Euhm, ik wil niet vervelend doen, maar wat je daar schrijft klopt gewoon. Maar let niet op mij, blijf lekker in je tunnelvisie hangen. Anders moet je straks nog het woord nuance opzoeken in de Van Dale… Stel je voor…