Een dekkend laadnetwerk voor elektrische auto’s in Nederland.
Klinkt goed! En de Nederlandse overheid gaat er ook voor. Dat is bekend geworden tijdens de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit. Op deze conferentie is een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst van de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur getekend door onder andere Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen in samenwerking met de provincies en gemeenten.
Dekkend laadnetwerk elektrische auto’s
Doel van deze overeenkomst is een landelijk dekkend laadnetwerk voor al het elektrisch vervoer in Nederland. Overheden, netbeheerders, kennisinstellingen en belangenorganisaties werken samen om dit voor elkaar te krijgen. De vernieuwde en getekende samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2030.
Als je kijkt naar andere Europese landen, zoals onze buurlanden België en Duitsland, is het laadnetwerk in Nederland uitstekend voor elkaar. Maar dat is zeker nog niet overal zo. In de randstad heb je weinig klagen. Daarbuiten kan het soms al echt zoeken zijn naar een (snel)lader. Zeker in een wat meer afgelegen provincie als Zeeland is het niet zo vanzelfsprekend om een lader te vinden.
Op dat vlak zijn er nog genoeg verbeteringen te behalen. Ook moet de dekking voldoende zijn voor het toenemende aantal elektrische auto’s. Het is natuurlijk leuk dat er een snellader in de buurt van je route ligt, maar als hier al 5 EV’s staan moet jij wachten. En dat is toch vaak langer dan 10 minuten. Dan is het wel zo fijn als je door kunt rijden naar een snellader een paar kilometer verderop waar wel een plekje is.
De samenwerkingsovereenkomst heeft een interessant uitgangspunt het opladen van je elektrische auto moet net zo gemakkelijk zijn als het opladen van je smartphone. Dat klinkt als een grote ambitie. Nederland telt sinds 1 september 2023 bijna 590.000 laadpunten. Dat moeten er dus nog veel meer worden om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.
dalmore zegt
Overheid, doe alsjeblieft eerst iets aan de belachelijke tarieven. Ik bedoel niet de hoogte maar de transparantie.
Als ik naar de BP ga met een ING pas is de benzine toch ook niet opeens 2x zo duur? Waarom werkt dat wel zo met laadpassen?
ssommer zegt
Dan hangt af van je paseigenaar, de zgh. MSP (Mobility Service Provider). En zeker niet de eigenaar van de laadpalen, de CPO (Charge Point Operator). Vaak wordt nl. hier ten onrechte naar gewezen maar uit onderzoek blijkt dat de MSP er vaak hele andere tarieven, zelf incl. idle fees en connection fees, op na houdt. Zelf als deze niet worden doorbelast door de CPO.
De pas aan de paal betaal je enkel en alleen per creditcard of bankpas!
e36thuglife zegt
Ja ik wil ook overal kunnen tanken voor 1.28 per liter maar gewoon dikke pech dus Roderick met ze Tesla moet maar een stopcontact zoeken.
erics zegt
Volgende stap…en die is al dringend nodig, ruimere laadplekken. En dan bedoel ik plekken waarbij je met een aanhanger / caravan, goed kan laden. Dit type gebruiker zal komende jaren snel toenemen !
Rijd al 2 jaar met EV met caravan, alleen de nieuwe Fastned zijn prima, echter de bochten om er in of er uit zijn domweg soms te krap.
dromedaris zegt
België staat op plek 4 qua laadpaal dekking, na Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Johanneke zegt
Gaat wel goed komen, is alleen wat geld en tijd voor nodig. Ranges zullen steeds langer worden, laadtijden steeds korter. Je komt straks op een punt dat je in 5 minuten een paar 100km range kan laden.
Overigens ga ik gewoon thuis laden als ik rond 2030 een EV aanschaf. Heb een rijtjeswoning, maar knal gewoon een hoge paal in de voortuin zodat iedereen onder de kabel door kan lopen. Of ik laat de gemeente tegels met een laadkabelgleuf leggen. Wil ik best voor betalen of zelf doen ook.
Jagris zegt
Doe daar eerst even goed onderzoek naar. In veel gemeentes is het verboden om zo’n kabelgleuf aan te leggen of een paal voor de laadsnoer in de voortuin te zetten. Ik zie vaak genoeg artikelen over deze “problemen” voorbij komen.
Johanneke zegt
Ze kunnen straks niet meer anders dan met dit soort oplossingen komen lijkt mij. We moeten toch elektrisch? Help de burger dan een beetje ipv tegenwerken.
O plaat zegt
Je moet eens uitrekenen hoe dik of een kabel moet zijn om zo veel kw in 5min te kunnen trekken. En jij verwacht dat er overal zo kabels komen?
sizedoesmatter zegt
Is het niet verstandiger eerst het netwerk te versterken zodat er ook nieuwe woningen een stroomaansluiting hebben? En daarna eens zien wat er voor die zware ev’s extra kan worden gedaan!
Ohja, en een maatregelpakket waardoor a-segmenters weer rendabel te produceren zijn graag.
Zo! Dat lucht op….
koen0373 zegt
Voor wie het nog niet duidelijk is. De overheid wil en gaat steeds verder richting totalitaire controle. Het lijkt allemaal mooi en aardig zo’n landelijk dekkend netwerk, maar als we straks allemaal een digitaal ID hebben, betalen met CBDC gekoppeld aan een CO2 budget, kan de overheid dus bepalen dat jij vandaag niet kunt laden omdat je gisteren een biefstuk hebt gekocht, waardoor je CO2 rantsoen is overschreden. Ga er ook maar vanuit dat je straks niet kunt laden als je buiten je 15 minuten stad bent.
Ik blijf dus gewoon lekker brandstof tanken.
V8Vantage zegt
Haha, ik ben voorstander om kritisch te zijn. Maar ik krijg het idee (let op, ik zeg niet dat het zo is) dat je een klein beetje in een socialmedia fuik terecht bent gekomen. Maak voor de grap eens een nieuw account aan en kijk of je dan nog zoveel van het zelfde te zien krijg.
MarcoM zegt
In het noorden van Nederland weinig snelladers, leuk met een Mini EV die amper 200 km ver kan komen. Vorig jaar met 4 personen en spullen mee in de auto en in korte tijd was er amper 40 km over. Onze buren zijn weer op benzine overgestapt.
V8Vantage zegt
Is ook wel nodig voor alle mensen die geen mogelijkheid hebben om thuis op te laden. En dat zijn er wat. Maar dan mogen ze ook nog wel wat aan de financiële kant doen. Ik heb net even zitten rekenen na mijn 3 maanden ervaring met elektrisch rijden zonder eigen laadplek. En in de afgelopen maand heb ik door omstandigheden dik 7000km diesel gereden. Ik heb het geluk dat ik dat kan doen in een 3L, + 300Pk diesel en heb me eerlijk gezegd niet echt ingehouden.
En daar komt het. Met de EV heb ik 9 cent per kilometer betaald aan elektra. Met de diesel krap 12 cent. Dus, met rustiger rijden in de EV vs doortrappen in een diesel scheelt scheelt het krap 3 cent. Dat is voor mij niet genoeg reden om over te stappen ondanks dat ik niet te kort kwam aan de mogelijkheid om op te laden. NOgmaals, ik schrijf dit vanuit het perspectief van geen eigen laadmogelijkheid. En voor de gene die gelijk denken dat is weer zo’n wappie, ik ben helemaal niet tegen elektrisch rijden. Vond het zelfs comfortabel. Maar voor mij is het nu niet geschikt. Want met 4000+ km per maand gemiddeld sta je wel heeeel veel stil.
V8Vantage zegt
OWjee, er is een kleine correctie nodig op de KM prijs voor de EV. Ik kreeg net nog een afrekening binnen. En daarmee komt die dus ook op 12 cent per kilometer!
Dus:
EV – 12 cent / km (plus vaak lang wachten)
Diesel – 12 cent / km met flink doorrijden (lees af en toe 200 aantikken in Duitsland).
beetec zegt
Ik heb ook al gehoord dat onze politici eigenlijk reptielen zijn.. eng hè allemaal die veranderingen
chrisvis zegt
En net vandaag lees ik op hln dat solarge (Nederlands bedrijf dat de meest duurzame zonnepanelen produceert) dar er door stroomtekorten bij jullie energie opgewekt wordt door een dieselaggregaat voor de productie hiervan. De helft van de bedrijfshal staat ook leeg omdat de energieleverancier niet voldoende kan leveren. Ik wens jullie veel succes met de energietransitie…
appiejappie zegt
De dichtbijgelegen Tesla snellader is 48 km. Gewoon in Nederland. Nog even geduld
willemveenstra zegt
Mooi maar ik moet die elektrische vlammenwerpers niet! Wachten bij een laadpaal al helemaal niet.
Dus ik rij lekker door op Dinosap!