Jij krijgt subsidie en jij krijgt subsidie en jij! Er is een nieuwe vorm van subsidie bekendgemaakt voor de aanschaf van schone vrachtwagens.
Een nieuwe of gebruikte elektrische auto kan duizenden euro’s goedkoper dankzij een subsidie vanuit de Rijksoverheid. Moet de auto in kwestie wel aan de voorwaarden voldoen, anders kun je fluiten naar die korting. In de categorie “Wegens succes verlengd!” heeft de overheid vandaag een subsidie aangekondigd voor de aankoop van schone vrachtwagens.
Subsidie voor schone vrachtwagens
Elektrische vrachtwagens of trucks op waterstof komen vanaf 9 mei in aanmerking voor een dergelijke subsidie. Dat heeft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag bekendgemaakt in de Staatscourant. Het is een nieuwe stap vanuit de overheid om een volledig schoon wagenpark in 2050 te realiseren. Althans, dat is het streven.
Elektrische vrachtwagens zijn een stuk duurder dan dieselvrachtwagens. Daarom geven we ondernemers die overstappen een financieel steuntje in de rug. Ik hoop dat de elektrische vrachtauto op de weg straks net zo normaal is als de elektrische personenauto
Vivianne Heijnen, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat
De subsidieregeling loopt tot en met 2027 en is anders opgezet in vergelijking met de subsidie op een elektrische personenauto. De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Uiteindelijk kunnen bedrijven in totaal tot 40% van de meerkosten ten opzichte van een vrachtwagen op diesel vergoed krijgen. Dat is inclusief subsidie en belastingvoordeel. Voor de kleine bedrijven met minder dan 10 werknemers ligt die maximale vergoeding op 60 procent.
Er is tot 2024 een pot van 40 miljoen euro beschikbaar. Dit jaar is er 13,5 miljoen euro uit die pot te gebruiken door de bedrijven. Er zal nog gekeken worden hoe de regering na 2024 vorm gaat geven aan deze subsidie.
techniekmeneer zegt
En weer worden er bakken met geld in de woke put geflikkerd.
VeniVidiVici zegt
Klopt, en wat doe je er als bevolking aan… NIKS! Helaas. Die woke en klimaat rommel wordt gewoon hard door je strot gedrukt.
remmenisangst zegt
@techniekmeneer: Dit is in ieder geval beter dan het subsidiëren van de olie en kolen industrie waar op dit moment nog honderden miljoenen euro’s naar toe gaat. Wat ze met deze subsidie uiteindelijk willen bewerkstelligen is dat de industrie zelf ook meer gaat inzetten op deze technieken om het minimaal concurrerend te krijgen tov ‘oude’ vervuilendere techniek
vaakbenjetebang zegt
@techniekmeneer: ‘Woke’ heeft betrekking op (al dan niet vermeend) sociaal onrecht, rassenproblematiek en wat dies meer zij. Staat compleet los van elektrische vrachtwagens.
VeniVidiVici zegt
@vaakbenjetebang: Ben ik het niet mee eens, want er wordt gestreden voor woke en al die klimaathobbies bij dezelfde idealistische globalistenclub.
vaakbenjetebang zegt
40 miljoen tot 2024 maar liefst? Dat zijn nog eens investeringen! De wereld is gered.
frank2b zegt
40 miljoen.
In juni alweer op.
tortuga zegt
@frank2b: 80 bedrijven die1 trekker/vrachtwagen bestellen en het is op
flutterby zegt
Tijd voor een C rijbewijs en z’n mooie elektrische pickup!
AudiRS zegt
Ja dat lijkt op een “subsidie” van de enkele duizenden euros voor deze vrachtwagens. Zet geen zoden aan de dijk.. en verder is de “subsidie” vor electrische auto’s ook een farce. Autobedrijven spelen hier op in en maken EV’s gelijk een paar duizend euro duurder en adverteren vervolgens met de subsidie. Zo strijkt niet de particulier deze subsidie op maar het autobedrijf.
flutterby zegt
@audirs666: het gaat er niet om wie er profiteert maar dat de auto’s verkocht worden. Daarnaast zijn er genoeg garages waardoor marktwerking de prijzen drukt.
AudiRS zegt
@flutterby: marktwerking? In de huidige tijd niet meer. 2e hands teslas die voor meer dan nieuwprijs gaan. I rest my case.
flutterby zegt
@audirs666: dat komt door inflatie, lange levertijd, bijtellingskorting, natuurlijk omdat de auto OTA beter wordt en het feit dat je een Tesla koopt voor de catalogusprijs terwijl bij reguliere dealers er 10-15% marge op zit.