De Nederlandse overheid zet een dikke streep door een eerder onderzoeksrapport, waarin stond dat EV’s onveiliger zijn dan andere auto’s.
Elektrische auto’s gaan voor veel meer verkeersslachtoffers zorgen dan benzine- en dieselauto’s. Dat was de onheilspellende conclusie van een onderzoeksrapport van Trend-RX en Automotive Insiders. Zij claimden dat er in 2030 ruim 1400 extra zwaargewonde slachtoffers zou vallen door elektrische auto’s. Dit zou vooral komen door de extra massa en acceleratie van zo’n EV.
Nogal opvallende claims, juist omdat de overheid wil dat er mínder verkeersslachtoffers vallen op de weg, niet meer. Tegelijkertijd worden die EV’s door diezelfde overheid gepromoot, vanwege het klimaat. VVD’er Remco Dijkstra vond het dan ook nodig om hierover Kamervragen te stellen, die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat inmiddels heeft beantwoord. In een notendop? Move along people, nothing to see here.
Haar reactie is eigenlijk te onderscheiden in twee punten. Enerzijds de hoeveelheid elektrische auto’s die er tegen 2030 zullen rijden, anderzijds de veiligheid van de auto’s zelf. De onderzoekers claimen namelijk dat er 2,38 miljoen EV’s rond zullen rijden in 2030. Dat ‘herkent’ Van Nieuwenhuizen niet. De overheid gaat kennelijk uit van 1,9 miljoen auto’s. Minder auto’s betekent natuurlijk minder ongelukken, dus dat zou al een reden zijn voor waarom de conclusies van de onderzoekers niet kloppen.
EV’s niet onveiliger
Het tweede punt is echter wat sappiger en belangrijker. Want wat blijkt nou? EV’s zijn helemaal niet gevaarlijker dan andere auto’s, stelt de minister. Zo moeten alle auto’s – ongeacht de aandrijflijn – voldoen aan dezelfde Europese toelatingseisen voor wat betreft het remmen en het beschermen van voetgangers en fietsers. Een hoger gewicht van auto’s betekent niet automatisch minder veiligheid voor deze voetgangers en fietsers, omdat het gewichtsverschil sowieso al ‘groot’ is, schrijft de minister.
Sterker nog, elektrische auto’s gaan ‘volgens de verwachtingen’ alleen maar lichter worden. Dankzij ‘innovaties’ verwacht de minister namelijk dat de accu’s kleiner en lichter kunnen worden. Zo zouden elektrische auto’s uiteindelijk lichter moeten zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor.
Het lichte zwaartepunt, de grotere ontwerpvrijheid bij de motorkap (want geen grote verbrandingsmotor) en het recuperatief remmen, zou er juist voor kunnen zorgen dat elektrische auto’s veiliger zijn voor voetgangers en fietsers, in plaats van minder veilig. Daarnaast worden elektrische auto’s inmiddels uitgerust met geluidssystemen die geluidjes produceren op lage snelheden (AVAS) en krijgen auto’s alleen maar meer veiligheidssystemen.
Met andere woorden, denkt de Nederlandse overheid dat elektrische auto’s tot meer verkeersslachtoffers gaan zorgen? Nee, er is ‘geen reden om aan te nemen dat elektrische auto’s zullen leiden tot meer verkeersslachtoffers’. We hopen maar dat ze gelijk heeft.
Foto: Taycan Turbo S van @Kuifje, via Autojunk.nl.
lekkerlinksrijden zegt
Ben blij dat ik dat nu weet, kan ik met een gerust hart naar bed straks
MetalLaires zegt
Bla bla. Het belangrijkste bij een EV is bij mij: het design en een redelijke range (300 ECHTE kilometers per volle lading) punt
Robert zegt
Recht lullen wat krom is. Daar in de Haagse politiek draaien ze er de hand niet voor om.
Pascal zegt
Dit onderzoeksrapport was van zichzelf al zo krom als een hoepel.
Edge zegt
Elektrische auto’s zijn ook niet het probleem. Het vergt gewoon enige aanpassing, zowel van de bestuurder die wat oplettender moet zijn als van mede verkeersdeelnemers. Net zoals onze (over)(over)grootouders zich jaren geleden moesten aanpassen toen de auto het paard met wagen kwam vervangen en na WOII iedereen en diens tante in VW Kevers ging rijden.
karaya zegt
Dit klinkt allemaal weinig wetenschappelijk, maar waarschijnlijk is het onderzoek waar dit een reactie op is ook natte vinger werk.
dutchneon zegt
Dat is meteen het probleem…. punt is dat verzekeraars handenvrijvend klaar stonden toen ze hoorden dat ze een argument hadden om EV’s dik te laten betalen. Afgelopen jaren waren premies dan ook duurder voor een EV!
Verzekeraars hebben geen wetenschappelijke basis nodig helaas, dus hebben genoeg aan sentiment
willemveenstra zegt
Ach als er straks een grote brand uitbreekt in een parkeergarage onder een groot winkelpand door een electrische auto dan even weer bij Cora verhaal halen.
Pascal zegt
Ja de nieuwssites staan dagelijks vol met alle dood en verderf wat wordt gezaaid door al die EV branden. Oh wacht….
fanboy zegt
@willemveenstra: Ja keihard schreeuwen dan, en dan blijkt het achteraf toch een oude diesel te zijn geweest. Dat was de vorige keer zo.
Net als keihard schreeuwen dat een snelweg 3 uur dicht was door een EV brand langs de weg. Toen meldde de brandweer dat het een hybride was en ze na een kwartiertje klaar was.
Laten we ons op feiten baseren.
mashell zegt
Omdat er geen brandstofleidingen die poreus kunnen worden, geen heet uitlaat traject is en er geen tank met explosieve brandstof is verwacht ik eigenlijk dat de kans op brand bij een elektrische auto juist significant lager is dan bij een auto met verbrandingsmotor. Als het brand is het een beetje heftiger, gaat trager maar duurt langer en is lastiger te stoppen maar dat hoeft geen bezwaar te zijn als de kans dat het gebeurd juist kleiner is.
mpgc zegt
Het feit dat er geen verbrandingsmotor onder de “motorkap” ligt is inderdaad een voordeel. De carrosserie zal op dat punt zo kunnen worden ontworpen dat deze meer in deukt bij een aanrijding met een voetganger of fietser. Dat betekent minder vertraging (krachtsinwerking) en dus minder ernstig letsel. Ernstig (hoofd)letsel bij voetgangers en fietsers ontstaat bij een aanrijding echter vaak omdat zij in aanraking komen met de voorruit stijl of de rand aan de voorzijde van het dak van een auto. Dit zijn delen van een auto die zeer sterk zijn geconstrueerd (voor het geval de auto over de kop gaat) en dus niet meegeven. Hier zal de constructie van een electrische auto niet verschillen van een auto met verbrandingsmotor.
Verhoeven zegt
In de meeste EV’s zitten toch ook veel meer techniek om aanrijdingen te voorkomen. Die ontwikkeling gaat ook door. Autonoom rijden komt er misschien ook wel. Dan maakt het gewicht en de acceleratie ook niks meer uit. Kan de snelheid op de snelweg weer omhoog. Geen CO2 problemen meer. Zitten dus ook veel voordelen aan EV rijden.
bierbuik zegt
En toch word ik liever in de deur geramd door een “gewone” auto ipv zijn EV-broer, gewicht blijft op zo’n moment wel een dingetje
cossiekiller zegt
En toch zou mijn vrouw graag een ev willen, maar voor geen geld komt die binnen in de garage te staan. Vorig jaar al brand gehad in huis met als oorzaak een elektrisch toestel… Je wil gewoon het risico niet nemen dat je net ligt te slapen, geloof me. En de kans op brand is bij een EV nog steeds een heel stuk hoger dan bij een andere auto.
Pascal zegt
Heb je daar een bronvermelding van? Ik hoor helemaal niet dat ze vaak in de fik vliegen. Wel dat ze lastig te blussen zijn áls het gebeurt en dat is de reden dat ik ook niet zo happig zou zijn om ‘m binnen te zetten, maar da’s wat anders.