In vergelijking met dit jaar mikt de overheid op vergelijkbare inkomsten voor de wegenbelasting in 2021.
In de categorie autobelastingen zijn BPM, accijnzen en de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) belangrijke ingrediënten die het tot één geheel maken. Met de opkomst van de elektrische auto wacht de overheid ook minder inkomsten, want EV-eigenaren hebben met deze drie vormen van autobelastingen niet te maken.
Wegenbelasting en de overheid
Ondanks het feit dat de elektrische auto een opmars heeft gemaakt, denkt de overheid in 2021 ongeveer net zoveel te verdienen met de wegenbelasting als dit jaar. Het Rijk en de provincies verwachten in 2021 samen 6,1 miljard euro binnen te vissen aan wegenbelasting. Een deel van de belasting is bestemd voor provincies en een deel gaat naar het Rijk.
De overheid denkt daarmee dat de opbrengst 0,6 procent minder zal zijn in vergelijking met dit jaar. En daar zijn een aantal redenen voor. Allereerst de eerder besproken opkomst van de elektrische auto, die op dit vlak (nog geen) bijdrage leveren. Een andere oorzaak komt door het negatiever economisch beeld als gevolg van de coronacrisis. Een tweede reden is de eerder besproken elektrische auto. De krimp valt echter mee, omdat de verwachting is dat het Nederlandse wagenpark ook in 2021 verder zal groeien.
Meer wegenbelasting betalen
Voor de meeste provincies in Nederland blijft de bijdrage aan de wegenbelasting in 2021 gelijk. Toch zijn er 5 provincies die volgend jaar de opcenten gaan verhogen. Het gaat hier om Utrecht, Noord-Brabant, Gelderland, Groningen en Flevoland. De verhogingen verschillen per provincie. Zo gaat de bijdrage in Noord-Brabant met 0,5 procent omhoog, terwijl je als inwoner van Gelderland 2,6 procent meer wegenbelasting moet gaan betalen in 2021. In het geval van Gelderland is het wel zo dat de provincie de bijdrage voor wegenbelasting dit jaar tijdelijk heeft verlaagd.
Door de verschillen tussen provincies betaal je in de ene provincie enkele tientjes per jaar meer in vergelijking met de andere provincie. Als voorbeeld geeft het CBS de provincie Groningen. Met een diesel van 1.200 kg betaal je in Groningen 323 euro per kwartaal. In Noord-Holland betaal je voor eenzelfde auto 305 euro per kwartaal.
Foto: Aston Martin Vanquish S via @larsmolema12345 op Autojunk
.
kevin82 zegt
Mooi bedrag om te investeren in de wegen en infrastructuur. Helaas wordt maar een gedeelte hiervan geïnvesteerd waar het voor bedoeld is.
hhitalia zegt
@kevin82: rij maar eens van België naar Nederland, dan weet je weer hoe goed we het hier hebben, qua wegdek en voorzieningen
giel zegt
Klopt. En niet alleen vergeleken met Belgie..
Bovendien, als alle wegenbelasting geinvesteerd wordt in infrastructuur, wordt er wel een ander potje gemaakt voor de andere investeringen. Aan het einde van de rit maakt het dus allemaal niet zoveel uit.
padoempats zegt
Dan zou dat andere potje uit andere bron kunnen. Dus eigenlijk zegt hij, de wegenbelasting kan omlaag, en wellicht een wat algemenere bron (btw of inkomstenbelasting) kan omhoog om de andere niet-weg-gerelateerde-kosten, te betalen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Zo werken belastingen niet.
Een eenvoudig voorbeeld: Stel je hebt 2 maar groepen mensen: groep A (werkende volwassenen met een baan en inkomen) en groep B (kinderen en zieken en ouderen zonder inkomen). De kinderen moeten naar school, de zieken moeten worden verzorgd en de ouderen moeten kunnen eten en een dak boven hun hoofd. Hoe wil je dat betalen? Precies: door het op te halen bij de groep die het kan betalen: de werkenden. En zo werken belastingen, iedereen die dat kan, draagt bij. Afhankelijk van je besteedbare inkomen en hoe je leeft betaaal je dus meer of minder. Als je vind dat je te veel MRB moet betalen, dan kun je er zelf voor kiezen om bijv. het OV te gebruiken of dichterbij je werk te gaan wonen (jaja, uitzonderingen daar gelaten. Je kunt niet overal komen met het OV en in de huidige markt is verhuizen niet altijd een optie, ik weet het). Maar je kunt ook een kleinere/goedkopere/zuinigere auto nemen die minder MRB kost.
kevin82 zegt
@hhitalia: mag ook wel he als je in NL zoveel wegenbelasting binnenharkt.
Ot92 zegt
@hhitalia We hebben het hier in Nederland zeker niet slecht, alleen mag je in België overdag nog altijd 120.. :)
potver7 zegt
Och jee, daar gaan we weer. Bij ieder artikel over deze belasting dezelfde onzin in de comments…
Waar het voor bedoeld is? Gewoon, de algemene middelen van het Rijk. Het wordt gebruikt om het onderwijs mee te betalen, en de politie en brandweer, en een flink deel van de gezondheidszorg, het leger, de waterhuishouding, infrastructurele werken en ga zo nog maar even door. O ja, en al die miljarden die de overheid dit jaar uitgeeft aan beheersing en bestrijding van het coronavirus, inclusief die vaccins die er nu aan komen.
De tijd dat motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting bestáát helemaal niet eens!) primair gebruikt werd voor aanleg en onderhoud van wegen ligt echt al héél ver achter ons.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hoezo ‘waar het voor bedoeld is’? Het is geen wegenbelasting (zoals iedereen het noemt) maar motorrijtuigenbelasting en dat is een houderschapssbelasting. Je betaalt dus voor het bezit van een motorrijtuig, niet voor het gebruik ervan. De overheid kan dat geld overal aan uitgeven.
Ik snap dat gezeik op deze belasting niet. Als de overheid hier mee zou stoppen, zouden ze dus elders dit gigantische bedrag moeten ophalen. En wie denk je dat dat gaat betalen? Precies: dezelfde groep als die nu de MRB betaalt: werkenden. Dus het maakt geen reet uit, linksom of rechtsom, we zullen betalen om in een van de meest welvarende landen ter wereld te mogen wonen.
Edit: @potver7 excuses dat ik ongeveer hetzelfde zeg, jouw comment stond er net nog niet.
porker zegt
Waar blijft @lincoln nou met een mooie theorie
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Je kunt gewoon een van zijn oude comments kopiëren en plakken, want ze waren altijd ongeveer hetzelfde.
Iets met ambtenaren die niet beter weten omdat ze niks anders kunnen..
Iets met een onderzoek uitgevoerd door voorgenoemde ambtenaren..
Iets met in Amerika is alles beter..
ttr6 zegt
Ik weet waar die minus 0,6% vandaan komt: ik heb voor het eerst mijn hobbyauto afgemeld :)
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik ben geimigreerd naar Zweden en heb inmiddels voor het gemak een andere 2 coupe aangeschaft. Kosten belasting: 65 Euro p/jaar! Daarentegen betaal ik op werkdagen tol indien ik via de ringweg door Stockholm rijd. Kosten daarvan kunnen oplopen totwel 1500 p/jaar. Lang leve OV en thuiswerken.
Gelukkig vermaak ik mij prima na de spits en weekenden. Echt een walhalla voor hobbyisten.
joris1988 zegt
@bmw2coupeeigenaar: Dat klinkt mij ook als muziek in de oren.. Betaal voor de bij-auto 50 euro in de maand terwijl ie bijna alleen staat te staan op de oprit. Schorsen voor een paar maanden gaat ook niet zomaar in de winter.
henkp1 zegt
Ik betaal niks, ik heb een Renault Zoe.
ozzytrk zegt
Ik rij liever in Belgie in een Audi Q7 V12 TDI over putjes heen, dan in NL €480 betalen per kwartaal voor een 530d